Dlhoročný zvyk parkovať zrušila žltá čiara

To, že si vodiči zvykli parkovať na nejakom mieste, neznamená, že môžu porušovať dopravné pravidlá.

(Zdroj: Adela)

Adela: "Približne 30 rokov používame na krátkodobé parkovanie priestor v zákrute. Parkuje tam hocikto z ulice. Je to široko ďaleko jediné miesto na zaparkovanie. Je to v rozpore s predpismi? Platí v tomto prípade, že je to neprehľadná zákruta?

Ak sa jedná o jednosmernú cestu, stále je to neprehľadná zákruta, keď mi oproti nemôže ísť žiadne auto?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič nesmie zastaviť a stáť aj

  • v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
  • pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním.

Odfotené auto stojí na mieste, ktoré sa z pohľadu idúcich áut dá považovať za neprehľadnú cestu. Ale len v prípade, že ide o obojsmernú cestu.

Neprehľadnosť spočíva v tom, že ak auto stojí v zákrute, je potrebné ho obísť. No vodič vozidla, ktorý by chcel obchádzať stojace auto, nemá šancu vidieť, či z opačného smeru neprichádza iné vozidlo. Aj prípadní vodiči z iných smerov nemajú možnosť vidieť, či nejaké auto neprichádza spoza zákruty.

Nebezpečenstvo v takomto prípade zvyšuje aj to, že hneď za zákrutou cesta klesá.

V prípade, že by na okraji cesty nebola žltá čiara, ktorá zakazuje vozidlám zastaviť i stáť po oboch stranách čiary, vodič vozidla stojaceho v zákrute by tam nesmel zaparkovať aj pre šírku cesty.

"Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy," uvádza zákon.

Ak by miesto, na ktoré upozornila Adela, bola jednosmernou cestou, potom by nemalo význam hovoriť o neprehľadnej zákrute pri aute zaparkovanom tak, ako ho Adela odfotila. Auto by ale nesmelo zaparkovať hneď za zákrutou tak, že by ho prichádzajúce vozidlá nevideli.

V prípade jednosmerky by stojace autá určite nechali pre každý smer jazdy 3 metre široký jazdný pruh. Žltá čiara by však vodičom naďalej zakazovala parkovať na kraji cesty.

Adela: "Sused (na fotke dom vľavo) si požiadal na miestnom úrade, aby mu bola nakreslená žltá čiara pred domom vpravo (je ju tam aj vidieť), aby mu tam nikto neparkoval. Jeho dôvodom je argument, že mu to bráni pri cúvaní z garáže. Sused 28 rokov cúval v pohode z garáže, ale teraz z nej cúva jeho syn a ten si vyžiadal nakreslenie čiary.

Existuje nejaký predpis, ktorý stanovuje koľko metrov potrebuje šofér, aby vycúval z garáže? Ja som šírku cesty odkrokovala, je široká minimálne 7 metrov. Môže dopravný inšpektorát schváliť takúto čiaru, keď suseda nikto nikdy nepreskúšal z cúvania a pritom on z garáže vyjsť vie, lebo sme ho videli?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Každý môže dať podnet na úpravu dopravného značenia. Zodpovedný zaň je správca cesty. Umiestnenie značenia musí schváliť aj dopravný inšpektorát.

Žltá čiara na ceste je nakreslená. Vodič, ktorý by pri nej zastavil, riskuje pokutu až 100 eur. Nie je dôležité, či sused vie alebo nevie z garáže vycúvať bezpečne.

Z fotky a opisu situácie nie je možné jednoznačne odpovedať, či sa dá bezpečne z garáže vycúvať, ak v zákrute stojí vozidlo. Ak však niekto skutočne pociťuje nebezpečenstvo a dopravné značenie ho môže odstrániť, komfort parkovania musí ustúpiť.

V prípade, že je podľa vás značenie zbytočné, máte možnosť obrátiť sa na správcu cesty alebo na dopravný inšpektorát.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 102
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 984
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 136
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 323
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 922
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 262
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 071
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 599
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 792
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 654

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop