SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Dlhoročný zvyk parkovať zrušila žltá čiara

To, že si vodiči zvykli parkovať na nejakom mieste, neznamená, že môžu porušovať dopravné pravidlá.

(Zdroj: Adela)

Adela: "Približne 30 rokov používame na krátkodobé parkovanie priestor v zákrute. Parkuje tam hocikto z ulice. Je to široko ďaleko jediné miesto na zaparkovanie. Je to v rozpore s predpismi? Platí v tomto prípade, že je to neprehľadná zákruta?

Ak sa jedná o jednosmernú cestu, stále je to neprehľadná zákruta, keď mi oproti nemôže ísť žiadne auto?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič nesmie zastaviť a stáť aj

  • v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
  • pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním.

Odfotené auto stojí na mieste, ktoré sa z pohľadu idúcich áut dá považovať za neprehľadnú cestu. Ale len v prípade, že ide o obojsmernú cestu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehľadnosť spočíva v tom, že ak auto stojí v zákrute, je potrebné ho obísť. No vodič vozidla, ktorý by chcel obchádzať stojace auto, nemá šancu vidieť, či z opačného smeru neprichádza iné vozidlo. Aj prípadní vodiči z iných smerov nemajú možnosť vidieť, či nejaké auto neprichádza spoza zákruty.

Nebezpečenstvo v takomto prípade zvyšuje aj to, že hneď za zákrutou cesta klesá.

V prípade, že by na okraji cesty nebola žltá čiara, ktorá zakazuje vozidlám zastaviť i stáť po oboch stranách čiary, vodič vozidla stojaceho v zákrute by tam nesmel zaparkovať aj pre šírku cesty.

"Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy," uvádza zákon.

Ak by miesto, na ktoré upozornila Adela, bola jednosmernou cestou, potom by nemalo význam hovoriť o neprehľadnej zákrute pri aute zaparkovanom tak, ako ho Adela odfotila. Auto by ale nesmelo zaparkovať hneď za zákrutou tak, že by ho prichádzajúce vozidlá nevideli.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade jednosmerky by stojace autá určite nechali pre každý smer jazdy 3 metre široký jazdný pruh. Žltá čiara by však vodičom naďalej zakazovala parkovať na kraji cesty.

Adela: "Sused (na fotke dom vľavo) si požiadal na miestnom úrade, aby mu bola nakreslená žltá čiara pred domom vpravo (je ju tam aj vidieť), aby mu tam nikto neparkoval. Jeho dôvodom je argument, že mu to bráni pri cúvaní z garáže. Sused 28 rokov cúval v pohode z garáže, ale teraz z nej cúva jeho syn a ten si vyžiadal nakreslenie čiary.

Existuje nejaký predpis, ktorý stanovuje koľko metrov potrebuje šofér, aby vycúval z garáže? Ja som šírku cesty odkrokovala, je široká minimálne 7 metrov. Môže dopravný inšpektorát schváliť takúto čiaru, keď suseda nikto nikdy nepreskúšal z cúvania a pritom on z garáže vyjsť vie, lebo sme ho videli?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Každý môže dať podnet na úpravu dopravného značenia. Zodpovedný zaň je správca cesty. Umiestnenie značenia musí schváliť aj dopravný inšpektorát.

Žltá čiara na ceste je nakreslená. Vodič, ktorý by pri nej zastavil, riskuje pokutu až 100 eur. Nie je dôležité, či sused vie alebo nevie z garáže vycúvať bezpečne.

Z fotky a opisu situácie nie je možné jednoznačne odpovedať, či sa dá bezpečne z garáže vycúvať, ak v zákrute stojí vozidlo. Ak však niekto skutočne pociťuje nebezpečenstvo a dopravné značenie ho môže odstrániť, komfort parkovania musí ustúpiť.

V prípade, že je podľa vás značenie zbytočné, máte možnosť obrátiť sa na správcu cesty alebo na dopravný inšpektorát.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 513
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 698
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 994
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 121
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 613
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 730
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 578
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.