Milan: "S priateľkou sme vyložili jej sestru a čakali sme ju v aute, kým vybaví poštu. Bohužiaľ to trvalo niečo cez 10 minút.
Zastavili sme síce na mieste, kde je zónový zákaz parkovania mimo vyhradeného parkoviska, ale stáli sme na okraji cesty mimo križovatky. Zákaz zastavenia tam nebol, boli sme v aute, mali sme naštartované a zapnuté výstražné smerovky.
Prišli k nám mestskí policajti a dali nám pokutu 30 eur, pritom sa vyhrážali 60 eurami. Tvrdili, že sa to považuje za parkovanie a že sa tam parkovať nesmie.
Pritom, takýmto spôsobom tam stojí vždy veľa áut, pretože v okolí je len jedno malé parkovisko, ktoré je však stále plné. A tak pokiaľ chce niekto ísť na poštu, musí stáť takto. Neraz okolo policajti obchádzajú, ale nič sa nedeje. Len teraz.
Takéto státie sa považuje za parkovanie alebo len za zastavenie?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Z toho, čo napísal Milan, nevieme presne, aký zákaz vyjadrovala dopravná značka Zóna. Mohol to byť zákaz státia, ale aj zastavenia.
Ak sa v zóne nesmie ani len stáť mimo vyznačených parkovacích miest, nie je dôležité, či Milan parkoval alebo len zastavil, aby sestra jeho priateľky mohla ísť na poštu. Za takýto priestupok hrozí vodičovi až 60-eurová pokuta na mieste.
V prípade, že na značke Zóna je umiestnený symbol značky Zákaz státia, potom Milan smel zastaviť na kraji cesty, ak pre oba jazdné smery zostala aspoň 3 metre široká voľná vozovka.
Zastavením podľa predpisov je "uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu".
Parkoval v zákaze
Milan zostal na mieste stáť viac ako desať minút. To ale nespĺňa definíciu urýchleného nastúpenia alebo vystúpenia prepravovaných osôb. Ak by len zastal, aby pasažier vystúpil a bezprostredne potom by odišiel, nemohlo by sa jeho zastavenie chápať ako parkovanie.
Ak aj v lokalite platil iba zákaz státia, Milan porušil pravidlá. Stál. Státím sa rozumie uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie.
Policajti neporušili predpisy tým, že pokutovali Milana. Mohol zaplatiť aj dvojnásobok, ak by mu policajti chceli uložiť najvyššiu možnú pokutu. To, že auto bolo naštartované, alebo sedeli v ňom ľudia, nič neznamená vo vzťahu k zákazu zastavenia alebo státia.
Ani výstražné smerovky neoprávňujú vodiča ignorovať zákaz zastavenia alebo státia. Výstražnú funkciu smeroviek má vodič zapínať, keď iným hrozí nebezpečenstvo. Napríklad pri potrebe náhleho zníženia rýchlosti jazdy, alebo potrebe zastaviť vozidlo (prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča).
To, že aj iní parkujú nesprávne, je len výhovorka
Milan si tiež posťažoval na to, že na rovnakom mieste často stávajú autá a ich vodičov nikto nepokutuje. Aj keby to bola pravda, neznamená to, že Milan nesmel dostať pokutu. Zaparkoval tam z vlastnej vôle. Dopravné značenie pozná a vedel, že riskuje trest.
Pravdou je, že odhaliť vodiča, ktorý zaparkoval v rozpore s pravidlami, je náročné, ak ho neprichytia pri čine. Vlastník vozidla je však podľa predpisov povinný prezradiť polícii, kto v čase spáchania priestupku šoféroval pod hrozbou 60-eurovej pokuty.
Okrem toho, pokutu za nesprávne parkovanie môže dostať aj držiteľ vozidla v rámci tzv. objektívnej zodpovednosť.
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk