Na chvíľu zastavil v zákaze pri pošte. Pokuta sa mu ale nepáči

Zapnuté výstražné smerovky a čakanie v aute so zapnutým motorom vás neochránia pred pokutou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

Milan: "S priateľkou sme vyložili jej sestru a čakali sme ju v aute, kým vybaví poštu. Bohužiaľ to trvalo niečo cez 10 minút.

Zastavili sme síce na mieste, kde je zónový zákaz parkovania mimo vyhradeného parkoviska, ale stáli sme na okraji cesty mimo križovatky. Zákaz zastavenia tam nebol, boli sme v aute, mali sme naštartované a zapnuté výstražné smerovky.

Prišli k nám mestskí policajti a dali nám pokutu 30 eur, pritom sa vyhrážali 60 eurami. Tvrdili, že sa to považuje za parkovanie a že sa tam parkovať nesmie.

Pritom, takýmto spôsobom tam stojí vždy veľa áut, pretože v okolí je len jedno malé parkovisko, ktoré je však stále plné. A tak pokiaľ chce niekto ísť na poštu, musí stáť takto. Neraz okolo policajti obchádzajú, ale nič sa nedeje. Len teraz.

Takéto státie sa považuje za parkovanie alebo len za zastavenie?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Z toho, čo napísal Milan, nevieme presne, aký zákaz vyjadrovala dopravná značka Zóna. Mohol to byť zákaz státia, ale aj zastavenia.

Ak sa v zóne nesmie ani len stáť mimo vyznačených parkovacích miest, nie je dôležité, či Milan parkoval alebo len zastavil, aby sestra jeho priateľky mohla ísť na poštu. Za takýto priestupok hrozí vodičovi až 60-eurová pokuta na mieste.

V prípade, že na značke Zóna je umiestnený symbol značky Zákaz státia, potom Milan smel zastaviť na kraji cesty, ak pre oba jazdné smery zostala aspoň 3 metre široká voľná vozovka.

Zastavením podľa predpisov je "uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu".

Parkoval v zákaze

Milan zostal na mieste stáť viac ako desať minút. To ale nespĺňa definíciu urýchleného nastúpenia alebo vystúpenia prepravovaných osôb. Ak by len zastal, aby pasažier vystúpil a bezprostredne potom by odišiel, nemohlo by sa jeho zastavenie chápať ako parkovanie.

Ak aj v lokalite platil iba zákaz státia, Milan porušil pravidlá. Stál. Státím sa rozumie uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie.

Policajti neporušili predpisy tým, že pokutovali Milana. Mohol zaplatiť aj dvojnásobok, ak by mu policajti chceli uložiť najvyššiu možnú pokutu. To, že auto bolo naštartované, alebo sedeli v ňom ľudia, nič neznamená vo vzťahu k zákazu zastavenia alebo státia.

Ani výstražné smerovky neoprávňujú vodiča ignorovať zákaz zastavenia alebo státia. Výstražnú funkciu smeroviek má vodič zapínať, keď iným hrozí nebezpečenstvo. Napríklad pri potrebe náhleho zníženia rýchlosti jazdy, alebo potrebe zastaviť vozidlo (prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča).

To, že aj iní parkujú nesprávne, je len výhovorka

Milan si tiež posťažoval na to, že na rovnakom mieste často stávajú autá a ich vodičov nikto nepokutuje. Aj keby to bola pravda, neznamená to, že Milan nesmel dostať pokutu. Zaparkoval tam z vlastnej vôle. Dopravné značenie pozná a vedel, že riskuje trest.

Pravdou je, že odhaliť vodiča, ktorý zaparkoval v rozpore s pravidlami, je náročné, ak ho neprichytia pri čine. Vlastník vozidla je však podľa predpisov povinný prezradiť polícii, kto v čase spáchania priestupku šoféroval pod hrozbou 60-eurovej pokuty.

Okrem toho, pokutu za nesprávne parkovanie môže dostať aj držiteľ vozidla v rámci tzv. objektívnej zodpovednosť.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 425
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 194
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 480
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 529
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 408
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 828
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 527
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 428
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 370
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 837

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop