Hlavná cesta nerozhoduje o zapnutí smeroviek

Smerovky má vodič zapnúť nie podľa smerovania hlavnej cesty, ale podľa toho, či odbočuje alebo mení smer jazdy.

(Zdroj: Google Street view)

Roman: "Na obrázku z Google Streetview je pohľad z ulice Parková a vidieť aj smer hlavnej cesty.

Ja tvrdím, že pri pokračovaní po hlavnej ceste je nevyhnutne dať smerovku. Veď dávam znamenie o zmene smeru jazdy, keďže idem doprava aj keď idem po hlavnej. Ak idem rovno, čo je vedľajšia cesta sa smerovka nedáva a pri odbočení doľava, čo ani nie je cesta, ale len prístup ku garážam dávam smerovku vľavo.

Podľa mojich známych a podľa vodičov, ktorých sledujem, ak pokračujem po hlavnej, nie je potrebne dať smerovku. A keď idem rovno na Ul. Priemyselná, dávam znamenie o smere jazdy vľavo."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cestné pravidlá
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

(2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.

Dopravné pravidlá nevyžadujú zapínať smerovky podľa toho, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej ceste. Nie je dôležité, na akej ceste ste z hľadiska prednosti v jazde. Podstatné je, či meníte smer jazdy.

Na fotke vidno cestu, ktorá pokračuje rovno, no v križovatke sa mení z hlavnej na vedľajšiu. Hlavná pokračuje po odbočení vľavo.

Pri prejazde na vedľajšiu cestu je vodič povinný dať prednosť vozidlu idúcemu po hlavnej ceste. Zapnutím smerovky vľavo síce vodič nič nepokazí, no ani ničomu nepomôže. Je to zbytočné.

Ak vodič pokračuje po hlavnej ceste, odbočuje vpravo. Ani v tomto prípade by sa v premávke nemalo nič vážne stať, ak vodič zabudne zapnúť smerovku. Síce poruší pravidlo, podľa ktorého je vodič povinný pri každej zmene smeru jazdy a pri každom odbočovaní zapnúť príslušné smerovky, no nikoho tým neohrozí.

Problém s pomýleným chápaním pravidiel o používaní znamení o zmene smeru jazdy nastane, ak by hlavná cesta smerovala vľavo z pohľadu fotografa. Vtedy môže nezapnutie smerovky skončiť dopravnou nehodou.

Vodič, ktorý by šiel z vedľajšej cesty na hlavnú, by od oprotiidúceho vodiča na hlavnej dostal informáciu, že môže vyjsť na hlavnú, keďže jeho smer jazdy by sa nemal križovať s vozidlom na hlavnej. Ak vodič na hlavnej napriek nezapnutej smerovke odbočí vľavo pokračujúc po hlavnej, riziko havárie s autom z vedľajšej je veľmi vysoké.

Vodič na vedľajšej ceste je povinný dať prednosť v jazde vozidlu na hlavnej. Ak ale budeme musieť očakávať, že autá na hlavnej nedávajú správne smerovky, môže sa tým výrazne znížiť plynulosť cestnej premávky. Práve preto má zapínanie smeroviek v zákone o cestnej premávke rovnako dôležitý význam ako dávanie prednosti v jazde.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 923
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 228
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 706
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 784
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 036
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 511
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 127
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 400
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 187

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop