BRATISLAVA. V Ingolstadte vrcholia prípravy na blížiaci sa autosalón v Ženeve. Aby mala automobilka Audi čo ukázať, predstavila v ostatnom čase tri novinky z ktorých „najmenej zaujímavou“ je Audi S3 Sportback.
Uhladený hatchback dostal sadu zvýrazňujúcich doplnkov, no to podstatné sa ukrýva pod kapotou. Štvorvalcový motor bol upravený a v podstate jediné čo ho spája s predchodcom je objem 1984 cm3.
Výkon sa vyšplhal na 221 kW (300k) a je k dispozícii od 5 500 ot/min. Od 1 800 ot/min až do otáčok kde vrcholí maximálny výkon, je k dispozícii krútiaci moment 380 Nm.
Keď agregát doplníme o šesťstupňovú automatickú prevodovku S tronic, Audi S3 Sportback zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,9 sekundy. So štandardnou manuálnou prevodovkou musíte počkať ešte ďalších päť desatín sekundy.
Nový model schudol 70 kg, no svojimi 1 445 kg nepatrí práve k najchudším.
Do rodiny RS pribudlo prvé SUV
Vo štvrtok 21. februára sa spoločnosť Audi pochválila novým prírastkom s logom RS. Po prvý krát bude mať tieto dve písmená v technickom preukaze aj najmenšie SUV z Ingolstadtu. Na ženevskú premiéru je pripravené Audi RS Q3.
Pýchou vozidla sa stane 2,5-litrový TFSI motor spaľujúci benzín. Päťvalec s priamym vstrekovaním paliva a turbom produkuje 228 kW (310 k). Maximálny krútiaci moment 420 Nm rozhýbe vozidlo už od 1 500 ot/min.
Sekvencia spaľovania valcov nastavená v poradí 1-2-4-5-3, doplnená upravenou geometriou nasávacieho a výfukového potrubia - generuje športový zvuk, ktorý spopularizoval Audi v 80. rokoch.
Na rozbeh z pokoja na „stovku“ potrebuje ostré SUV len 5,5 sekundy. Za takýmto zrýchlením sa ukrýva aj systém pohonu všetkých kolies Quattro s hydraulicky ovládanou, elektronicky riadenou lamelovou, medzinápravovou spojkou na zadnej náprave.
Aby sa vozdilo mohlo pýšiť logom RS, dostalo adekvátne prepracovaný podvozok, znížený o 25 mm voči štandardnej verzii Q3. S batériou umiestnenou v batožinovom priestore chceli v Audi dosiahnuť čo najlepšie rozloženie hmotnosti automobilu.
Napriek zníženej výške, Audi RS Q3 stále patrí medzi SUV. Ani to však nebráni úplnej deaktivácii stabilizačného programu ESC.
Na nemeckom trhu sa extrémne SUV dostane koncom tohto roka a bude označené základnou cenou 54 600 eur.
Model A3 dostal batérie a kábel pre nabíjanie
Audi sústredene pracuje na elektrifikácii pohonného ústrojenstva svojich automobilov. Dôkazom má byť Audi A3 e-tron s hybridnou technológiou a možnosťou nabíjania z elektrickej siete – tzv. plug-in. Kompaktný hatchback pri plne nabitých batériách spotrebuje na 100 km dlhej trase priemerne len 1,5 litra benzínu.
Čisto elektrický režim zabezpečuje elektromotor s výkonom 75 kW (102 k), vďaka ktorému je automobil na batérie schopný atakovať rýchlostné limity našich diaľnic. Pri jazde výhradne na batérie sa spaľovací agregát nenaštartuje ani pri maximálnom stlačení plynu.
Výnimkou je úplné vybitie batérií kedy sa cez šesťstupňovú spojku pripája 1,4-litrový motor TFSI s výkonom 110 kW (150 k) a rovnako ako v hybridnom režime, poháňa kolesá prednej nápravy.
Audi A3 e-tron je schopné jazdiť v čisto elektrickom režime (s maximálnym dojazdom 50 km), v klasickom hybridnom režime, alebo výhradne so zapnutým spaľovacím motorom. Funkcia „boosting“ však vyžmýka z oboch agregátov maximum a automobil zrýchli z pokoja na 100 km/h za 7,6 sekundy.
Elektrifikácia hnacieho ústrojenstva, predovšetkým pomocou technológie plug-in, hrá rozhodujúcu úlohu v smerovaní automobilky Audi.