BARCELONA. Na začiatok roka 2013 bol v kalendároch automobilových noviniek plánovaný takzvaný facelift Mercedesu triedy E, teda obyčajne len povinná modernizácia v strede životného cyklu modelu.
Prvé fotografie vylepšeného sedanu aj kombi zaskočili, pretože auto sa novou maskou zmenilo na nepoznanie, akoby išlo o novú generáciu. Mercedes urobil na dnešné pomery facelift vo veľkom štýle, dal autu novú tvár z úplne iného súdka, zaviedol nové bezpečnostné prvky, ktoré sa objavia v budúcej triede S a tiež, netradične na facelift, predstavil nové motory.
Pri výpočte inovácií, ktoré môžu hraničiť až s generačnou výmenou neprekvapuje, že investícia dosiahla v eurách miliardovú hodnotu. Či vynaložené prostriedky cítiť v skutočnosti, sme zisťovali za volantom troch verzií na cestách v okolí Barcelony.
O sile modernizácie a nášho zážitku svedčí predstavenie najsilnejšej verzie triedy E v histórii Mercedesu a prekvapujúce zavedenie pohonu všetkých kolies pre verziu E 63 AMG. Nový model AMG s prívlastkom "S" posunul výkon preplňovaného osemvalca na 585 koní a krútiaci moment na métu 800 Nm.
Hoci spomienka na chrapot E63 AMG a ľahké pohadzovanie zadkom v serpentínach skalných útesov stále vyvoláva rýchlejší tep, začneme obyčajnejšími zmenami.
Dve masky a inteligentné svetláSínusoida spojených a oddelených svetiel sa v E triede momentálne dostala do fázy, kedy sú všetky časti svetlometu prekryté jedným sklom a všetky najmodernejšie svetelné technológie sú na jednej centrálnej konzole. Grafika svetiel však ostala tradične dvojdielna, takže pri zapnutých LED budete vidieť štyri samostatné svetlá.
Čelné masky sú dve, vlastne tri ako pri triede C. Klasickú predstavu o Mercedese stelesňuje Elegance s hustou mriežkou chladiča a znakom na vrchu. Športovo ladený Avantgarde má obrovskú hviezdu vsadenú priamo v maske chladiča s dvomi vodorovnými lištami.
Verzia E63 AMG má volič prevodovky netradične na stredovom tuneli s možnosťou voľby režimu radenia. Asi najzladenejšie s čiastočnou ochranou stabilizačného systému auto funguje v režime MAG. Samostatne možno pritvrdiť tiež tlmiče a úplne vypnúť stabilizáciu.
Z modelu Avantgarde vychádza AMG verzia s jednou deliacou lištou v strede. Nový dizajn predku je na tieto časy odvážny a čuduj sa svete, zapasoval k bočnému profilu. Naživo to naozaj nevyzerá čínsky ani kórejsky.
Na zadných LED svetlách prejavili dizajnéri menej fantázie a pokiaľ ide o zmeny dizajnu, vo vnútri sa takmer nič nezmenilo. Teda ak nepočítame analógové hodiny a nejakú dvojdielnu horizontálnu lištu cez prístrojový panel.
Navnadený prednou maskou sme čakali revolúciu aj v interiéri, no nekonala sa a komplexné zmeny prebehli inde. Napríklad v predných svetlách.
Na cestu posvietia diódyZ našich testov vychádzali svetlá Mercedesu vždy ako jedny z najlepších, ak nie najlepšie, pretože v noci akoby pred autom tlačili kúsok dňa. Mercedes na túto tradíciu nadväzuje LED technológiou, avšak po denných jazdách nevieme potvrdiť, či sú nové a štandardne dodávané LED stretávacie svetlá ešte lepšie.
Automobilka za príplatok ponúka inteligentné LED svetlá s 36 diódami v jednom projektore. Moderné LED okrem energetickej nenáročnosti a doživotného trvania prinášajú výhodu aktívneho formovania lúča. Vodič nič neprepína iba jazdí, pretože obraz z kamery vyhodnocuje elektronika a tvar svetelného kužeľa aktívne prispôsobuje okolnostiam na ceste. Teda protiidúcim nesvieti do očí, ale krajnicu osvetľuje čo najďalej.
Verzia AMG prichádza s pohonom všetkých kolies, ktorý neukradol zábavu, lebo výrazne viac výkonu dáva dozadu, robí auto použiteľným aj v zime a zjednodušuje jazdu na okruhu.
Auto vidí viac než šoférModernizácia priniesla triede E jedenásť úplne nových alebo modernizovaných asistenčných systémov. Niektoré ešte len čakajú na premiéru v triede S a už dnes sú zahrnuté pod jednou strechou "Inteligent Drive" v práve predstavenej triede E.
Stráženia mŕtvych uhlov, dištančné radary, automatické brzdenia pred prekážkou a asistenciu na dodržanie jazdných pruhov poznáme aj z iných značiek, akurát u Mercedesu fascinuje zladenie všetkých článkov a komplexné riadenie pod jednou strechou.
Pri pohľade na schému desiatok radarov a senzorov je jasné, že auto monitoruje okolie v širšom zábere než šofér. Najdlhší priestor pred autom už nesleduje jedna ale dve kamery (Stereo multi purpose camera), aby si riadiaca jednotka vytvorila priestorový 3D obraz. Potom sa ľahšie vyhodnocuje situácia a možné kritické udalosti.
Vidí, čo mu skríži cestuMercedes po prvý krát výrazne zaostruje na priečny pohyb cez dráhu auta, či ide o chodcov alebo autá vychádzajúce z vedľajších ciest. Pri skúške brzdenia pred figurínou sme cítili veľmi dobre rozložený brzdný účinok, bez skokovitého zaťaženia.
Naživo na leteckej základni automobilka predviedla, že trieda E jazdí podľa čiar a zabraňuje nechcenému opusteniu jazdného pruhu, ale iným radarom sleduje protiidúce autá alebo autá, ktoré sa rútia odzadu zboku.
Pôdorysný pohľad zložený z viacerých kamier je pri cúvaní dôležitý. Zaujal slušný grafický výstup a dobré spojenie obrazov do celku.
Ak smerujete autom do ich pruhu a radar vyhodnotí možnosť zrážky, pribrzdením kolies na jednej strane auta skoriguje smer a vráti auto do pôvodného pruhu. Inak povedané pri mikrospánku by mohlo auto teoreticky zabrániť zrážke v protismere.
Pred súčinnosťou systémov a ich zladením do komunikujúceho celku klobúk dole. Veď napríklad pri zásahu dištančného radaru auto nezbrzdí prudko, ak sa vám do pruhu vtrepe niekto pomalší, ale všetko je plynulé ako keby elektronika vedela okrem spracovania vstupných dát aj uvažovať.
Preladenie palubného systému a zavedenie internetu na palubu reaguje na moderné trendy v sociálnej komunikácii. Tieto veci by v aute nemali čo robiť a je to vyslovene vec módy.
Tradičné naftové motory s drobnými vylepšeniami ostali v tieni benzínových premiér pod kapotou. Po desiatkach kilometrov s novým benzínovým a prepĺňaným štvorvalcom E250 potvrdzujeme jeho vhodnosť aj do auta vyššej strednej triedy.
Pri dobrom odhlučnení sa charakter štvorvalca stráca a v serpentínach a prudkom stúpaní jeho 155 kW naozaj stačilo. Samozrejme pod našou taktovkou dosahoval takmer dvojnásobok normovanej spotreby 5,8 litra/100 km. Pre dynamiku je dosť podstatný krútiaci moment 350 Nm od 1200 do 4000 otáčok. Verzia E250 poslúži ako kľúč a vstupná brána do elegantnej triedy E.
Po stránke úžitku zaujímavý štvorvalec dopĺňajú V6 a V8 motory pre tradičných zákazníkov tohto segmentu. Napríklad za označením E400 hľadajte šesťvalcový trojliter prvý krát s dvomi turbodúchadlami ako presne namierenú konkurenciu proti šesťvalcom BMW a Audi.
Okrem skúšky vstupného motora sa nám podarilo otestovať klasiku na presne opačnom konci štandardnej ponuky a to 4,6 litrový osemvalec E500 s výkonom 300 kW s tichým chodom a krútiacim momentom 600 Nm.Ten stovku pokorí za 5,2 sekundy a ponecháva triede E noblesu, ktorá jej patrila.
Jazdu s E500 a pomerne svižným radením sedemstupňovej prevodovky 7G TRONIC Plus považujeme za fascinujúcu, kým nevyskúšate absolútny strop v podaní E63 AMG "S" 4MATIC.
Interiér ostal v princípe nezmenený a oproti zovňajšku pôsobí stroho. Je tu viac zmien, ktoré nevidieť ale možno cítiť, napríklad ešte lepšie odhlučnenie.
AMG postavili na štyriO výnimočnosti faceliftu hovorí zmena najostrejšej verzie AMG na najrýchlejší model triedy E v histórii, zavedenie pohonu všetkých kolies 4MATIC a predstavenie nevinného obleku v štýle Business.
Inak povedané zákazník si môže objednať E63 AMG 4MATIC s výkonom 557 koní, krútiacim momentom 720 Nm a zrýchlením na stovku za 3,7 sekundy v úplne civilnom šate bez výstrelkov. Jediné, čo bude napovedať použitú techniku, sú brzdy a šírka pneumatík.
Zvuk E63 AMG je civilizovanejší ako pri C63 AMG a výfuk citeľne menej reve. Zato vďaka preplňovaniu 5,4 litrového osemvalca je ťah mohutný a nekončiaci v celom spektre otáčok. Jazdili sme iba po bežných cestách a normálnych serpentínach, ale s istotou môžeme povedať, že premiérovo zavedený pohon 4MATIC nezabil radosť z jazdy.
Skôr naopak, rozdelením pohonu 33 ku 67 v prospech zadnej nápravy ponechal zábavu a nikdy by sme nepovedali, že E 63 AMG môže byť zábavné a vie maskovať hmotnosť. Hlavne eliminovanie nedotáčavého správania príjemne prekvapuje.
V zostave excelentných častí je len prevodovka citeľne najpomalším článkom. Niekedy je lepšie nechať to na automatické radenie než čarovať tlačidlami na volante. Druhá vec je, že pri extra silnej verzii E63 AMG "S" s výkonom 585 koní a krútiacim momentom 800 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy je aj zbytočné naháňať prevodovku.
Motor ťahá vždy a všade. Základné AMG vo verzii sedan môže mať aj pohon zadných kolies aj 4MATIC. Kombi E63 AMG vyrábajú len s pohonom 4MATIC a to platí aj o "S" verzii.
Veľký medzistupeňTrieda E mala svoje kvality, akurát teraz prichádza v modernom balení, ktoré úplne rozbíja strohú uniformu modelu, čo nemusí zasa každému vyhovovať. Rozsiahlosť faceliftu však dokazuje posun v technike a najmä rozšírenie motorovej palety.
Pri pohľade na generačne novšiu konkurenciu od BMW, Audi a Lexus je celkom logické, že facelift povýšili takmer na generačnú výmenu. Posilnenie E63 AMG o 4MATIC to len potvrdzuje.
Postrehy z prvej jazdy lepšie odhlučnený podvozok lákavý zovňajšok dobre odhlučnený štvorvalec E250 perfektné zobrazenie 360° kamery pri parkovaní zladené asistenčné systémy a premyslené zásahy do riadenia auta DISTRONIC reaguje na pomalšie autá citlivo a jemne koriguje rýchlosť v riadení bežných verzií cítiť viac elektrický posilňovač ako cestu zásahy asistenčných systémov sú robené inteligentne nová metla by mala vymiesť strohé tvary interiéru verzia E63 AMG neohuruje len výkonom ale tiež vykrajovaním zákrutPostrehy z prvej jazdy lepšie odhlučnený podvozok lákavý zovňajšok dobre odhlučnený štvorvalec E250 perfektné zobrazenie 360° kamery pri parkovaní zladené asistenčné systémy a premyslené zásahy do riadenia auta DISTRONIC reaguje na pomalšie autá citlivo a jemne koriguje rýchlosť v riadení bežných verzií cítiť viac elektrický posilňovač ako cestu zásahy asistenčných systémov sú robené inteligentne nová metla by mala vymiesť strohé tvary interiéru verzia E63 AMG neohuruje len výkonom ale tiež vykrajovaním zákrut
Bezpečnostné prvky v triede EBrzdový asistent BAS, mal práve pred mnohými rokmi svetovú premiéru v triede E. Teraz jeho verzia BAS PLUS spolu s Intersection assist dokáže na základe impulzu elektroniky samočinne brzdiť, ak prichádzajú z boku chodec či auto v kritickej vzdialenosti.
Auto vôkol seba monitoruje priestor a vyhodnocuje dianie na ceste. Okrem rýchlostných limitov číta aj príkazové či zákazové značky a sleduje pohyb áut v protismere. Vďaka stereokamere si elektronika skladá v hlave 3D obraz priestoru pred autom.
Jeden z najčastejších nárazov zozadu ohrozuje nepripravenú posádku a môže zraniť najmä chrbát a krčné stavce. Preto auto vydá varovný signál, zbrzdí kolesá, priblíži opierku k hlave a urobí opatrenia na sedadle.
Asistent udržiavania auta v jazdných pruhoch je jedna vec a systém zabraňujúci zrážke s vozidlom v inom pruhu vec druhá. Ak sa zapozeráte a zrazu prechádzate do protismeru, kde hrozí zrážka, auto sa samočinne zabrzdením kolies jednej strany vráti späť.