SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Zákaz odbočenia nezakazuje otáčanie

Ani zákaz otáčania nezakazuje odbočenie. Obe značky síce zakazujú zmenu smeru jazdy, ale iným spôsobom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Pavol Funtál)

Martin: "Chcel by som sa opýtať na dopravnú značky zákaz odbočenia vľavo. Zakazuje aj otáčať sa do protismeru? Mám na mysli situáciu na Bajkalskej v križovatke s Prešovskou v Bratislave, kde v smere na Prístavný most je takáto značka, ale autá sa tam pokojne otáčajú."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

znacky.jpg

Definície
Značka Zákaz odbočovania vpravo (č. B 27a)
Značka Zákaz odbočovania vpravo (č. B 27a) zakazuje odbočovanie vpravo a značka Zákaz odbočovania vľavo (č. B 27b) zakazuje odbočovanie vľavo napríklad na križovatke, na miesto
mimo cesty, na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov, do obytnej zóny alebo do pešej zóny.

Značka Zákaz otáčania (č. B 28)
... zakazuje otáčanie vozidiel najmä v prípadoch, v ktorých môže otáčanie ohrozovať bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Odbočenia nemá nič spoločné s otáčaním. Preto ani zákaz odbočenia neznamená to isté čo zákaz otáčania.

Odbočovanie je manéver, počas ktorého vozidlo zmení nielen smer jazdy, ale aj cestu. O odbočovaní má zmysel hovoriť, ak vozidlo prechádza cez križovatku a prechádza z jednej cesty na inú, alebo ak vychádza z cesty na miesto mimo cesty respektíve vchádza na cestu.

Otáčanie vyžaduje od vodiča zmeniť smer, no zároveň zostať na tej istej ceste.

Ak je pred križovatkou umiestnený zákaz odbočenia vľavo prostredníctvom zvislej dopravnej značky, otáčanie takáto značka nezakazuje. Platí to aj pre križovatku Bajkalskej s Prešovskou.

Otáčať by sa tam autá nemohli len v prípade, že by išlo o riadenú križovatku (semaformi alebo políciou) a nebola by tam dopravná značka, ktorá otáčanie povoľuje.

Zakázať otáčanie by tam prakticky mohlo aj rozdelenie cesty na Bajkalskej ulici na dve paralelné jednosmerné cesty. Potom by sa tam autá z hľadiska predpisov neotáčali, ale dvakrát odbočovali vľavo. Cesta na Bajkalskej je ale len jedna, obojsmerná, s ostrovčekom uprostred.

Ďalšou možnosťou, ako na spomínanom mieste zakázať otáčanie, je osloviť správcu cesty a požiadať ho o umiestnenie dopravnej značky Zákaz otáčania. Zakázať otáčanie len značkou Zákaz odbočenia vľavo by sa dalo iba zmenou vyhlášky a zmenou definície dopravnej značky.

Poslednou možnosťou je zmena dopravných pravidiel, v rámci ktorej by sa zmenili definície značiek.

Zákon o cestnej premávke uvádza nasledovné pravidlá, ktoré otáčajúci sa vodiči musia dodržiavať:

  • Pred otáčaním a počas otáčania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
  • Vodič pri otáčaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním.
  • Vodič je povinný pri otáčaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
  • Pred otáčaním je vodič povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.
  • Otáčajúci sa vyhýba vľavo vodičom protiidúcich vozidiel odbočujúcich vľavo.
  • Otáčajúci je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
  • Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 309
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 852
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 204
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 400
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 867
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 835
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 983
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 768
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 382
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.
Viliam Turan na archívnej fotografii.
Roman Prymula.
Ivan Kmotrík

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.