SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Nosíte ako vodič so sebou všetky predpísané doklady?

Dokladom PZP nie je šek, ale biela kartička. A ak chcete nový vodičák na nákladiak, musíte mať aj platné potvrdenie od psychológa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Čo treba mať pri výmene vodičáku na nákladiak alebo autobus

Ernest: "Chcel som si vybaviť nový vodičský preukaz. Starý mám poškodený, ale údaje sú čitateľné. Na polícii mi povedali, že mi nezapíšu do nového vodičáku skupiny na riadenie nákladných motorových vozidiel. Zapíšu ich len vtedy, ak predložím psychologické vyšetrenie a potvrdenie od lekára.

Je potrebné mať tieto doklady pri šoférovaní nákladného vozidla?

Uvedené vozidlo je mojím majetkom, nie som nikoho zamestnanec. Keď som si rozširoval vodičský preukaz na nákladné vozidlá, také pravidlá vtedy neboli."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke už niekoľko rokov vyžaduje od vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony a autobusov, aby pri šoférovaní mali pri sebe platné doklady o zdravotnej a psychickej spôsobilosti.

Zákon
o cestnej premávke:
Pravidelným psychologickým vyšetreniam a pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky sú povinní podrobiť sa vodiči, ktorí vedú motorové vozidlo skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE.

Orgán Policajného zboru vymení vodičský preukaz vydaný pred 19. januárom 2013, v ktorom je vyznačená niektorá zo skupín C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D alebo DE, aj vtedy, ak jeho držiteľ nepredloží platný doklad o zdravotnej spôsobilosti a platný doklad o psychickej spôsobilosti; v takom prípade orgán Policajného zboru vyznačí ukončenie platnosti vodičského preukazu pre skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE zhodne s dátumom žiadosti o výmenu vodičského preukazu.

Tieto doklady musíte mať pri jazde na nákladiaku a v autobuse aj dnes, ak máte vodičák vydaný pred 19.1.2013. Bez nich riskujete pri šoférovaní pokutu do 60 eur na mieste.

Ernest si chcel vymeniť vodičák za nový. Polícia mu doň ale nemohla zapísať vodičské oprávnenie na nákladiaky. Musí im najprv predložiť platný doklad o zdravotnej a psychickej spôsobilosti. To platí aj pre vodičov autobusov, ak by si chceli vymeniť vodičák za nový.

Nie je pritom dôležité, či šoférujete nákladiak či autobus ako zamestnanec alebo vlastník vozidla.

Nový vodičák platí 15 rokov pre osobné autá a 5 rokov pre nákladiaky a autobusy. Po vypršaní platnosti oprávnenia pre nákladné vozidlá alebo autobusy, budete môcť vodičský preukaz naďalej používať na šoférovanie osobných áut, no už nie na nákladiaky či autobusy, kým nezájdete k lekárom po potvrdenia a na políciu vymeniť vodičák.

Pri novom vodičáku (vydanom po 19.1.2013) pritom nemusíte nosiť so sebou doklady o zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Vodičák nahrádza tieto doklady.

Tieto pravidlá sú nové a platia od 19. januára tohto roku.

Správny doklad o PZP je biela kartička, nie šek

Jaro: "Syn zaplatil 20 eur pokuty za to, že pri kontrole dokladov nemal "bielu" kartičku o zaplatení povinného zákonného poistenia. Policajtovi, však predložil riadne zaplatený šek, kde je uvedené, odkedy dokedy je auto poistené, meno, priezvisko, adresa. Policajt, ktorý doklady kontroloval, nebral šek do úvahy, no nevidí sa mi to v poriadku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak vás policajt požiada o doklady, každý vodič je povinný mu predložiť okrem vodičského preukazu a osvedčenia o evidencii aj potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení. Takýmto potvrdením je takzvaná biela kartička.

Biela kartička je jediný správny doklad, ktorý potvrdzuje uzatvorenie zmluvy o povinnom zmluvnom poistení s poisťovňou. Bez nej vám policajt môže uložiť pokutu do 60 eur a zadržať osvedčenie o evidencii vozidla a tabuľky s evidenčným číslom.

Šek o zaplatení zmluvného poistenia nie je dokladom a nenahrádza bielu kartičku.

Administratívna kontrola dáva doklady do poriadku

Daniela: "Kúpila som ojazdené auto od firmy, v ktorej pracujem. Dostala som k nemu príslušné doklady, okrem ovedčení o TK a EK – „zelenu a červenú kartičku“.

Na prednom skle mám platné nálepky, mám aj protokoly o kontrole vozidla, no kartičky niekto stratil. Preto mi ich predávajúci nedal.

Musím ich mať a predložiť ich pri cestnej kontrole? Nestačia ako doklad existujúce protokoly o vykonaných kontrolách? Môžem za to, že ich nemám dostať pokutu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Každé osobné auto musí ísť po štyroch rokoch od prvej evidencie na povinnú technickú a emisnú kontrolu. Následne každé dva roky.

Po kontrole dostane prevádzkovateľ nálepku, protokol a osvedčenie. Nálepka musí byť nalepená na čelnom skle a ostatné doklady musí mať vodič pri sebe. Ak by ste spomínané kartičky pri sebe nemali, riskovali by ste pokutu 60 eur.

Keď si kúpite ojazdené auto s povinnosťou absolvovať povinné technické a emisné kontroly a zmení sa jeho evidenčné číslo, musíte ísť na administratívnu kontrolu na pracovisko technickej a emisnej kontroly. Tam vám za poplatok vydajú nové doklady so správnym evidenčným číslom bez toho, aby ste museli absolvovať samotnú technickú alebo emisnú kontrolu.

Aj Daniela bude musieť administratívnu kontrolu absolvovať. Aj preto, aby dostala osvedčenie o emisnej a technickej kontrole.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 872
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 245
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 943
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 714
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 570
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 044
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 857
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


7 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Čaputovej úlet…
  2. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  3. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  4. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  5. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  6. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  7. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  8. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 740
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 522
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 008
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 627
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu