Nosíte ako vodič so sebou všetky predpísané doklady?

Dokladom PZP nie je šek, ale biela kartička. A ak chcete nový vodičák na nákladiak, musíte mať aj platné potvrdenie od psychológa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Čo treba mať pri výmene vodičáku na nákladiak alebo autobus

Ernest: "Chcel som si vybaviť nový vodičský preukaz. Starý mám poškodený, ale údaje sú čitateľné. Na polícii mi povedali, že mi nezapíšu do nového vodičáku skupiny na riadenie nákladných motorových vozidiel. Zapíšu ich len vtedy, ak predložím psychologické vyšetrenie a potvrdenie od lekára.

Je potrebné mať tieto doklady pri šoférovaní nákladného vozidla?

Uvedené vozidlo je mojím majetkom, nie som nikoho zamestnanec. Keď som si rozširoval vodičský preukaz na nákladné vozidlá, také pravidlá vtedy neboli."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke už niekoľko rokov vyžaduje od vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony a autobusov, aby pri šoférovaní mali pri sebe platné doklady o zdravotnej a psychickej spôsobilosti.

Zákon
o cestnej premávke:
Pravidelným psychologickým vyšetreniam a pravidelným lekárskym prehliadkam každých päť rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky sú povinní podrobiť sa vodiči, ktorí vedú motorové vozidlo skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE.

Orgán Policajného zboru vymení vodičský preukaz vydaný pred 19. januárom 2013, v ktorom je vyznačená niektorá zo skupín C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D alebo DE, aj vtedy, ak jeho držiteľ nepredloží platný doklad o zdravotnej spôsobilosti a platný doklad o psychickej spôsobilosti; v takom prípade orgán Policajného zboru vyznačí ukončenie platnosti vodičského preukazu pre skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE zhodne s dátumom žiadosti o výmenu vodičského preukazu.

Tieto doklady musíte mať pri jazde na nákladiaku a v autobuse aj dnes, ak máte vodičák vydaný pred 19.1.2013. Bez nich riskujete pri šoférovaní pokutu do 60 eur na mieste.

Ernest si chcel vymeniť vodičák za nový. Polícia mu doň ale nemohla zapísať vodičské oprávnenie na nákladiaky. Musí im najprv predložiť platný doklad o zdravotnej a psychickej spôsobilosti. To platí aj pre vodičov autobusov, ak by si chceli vymeniť vodičák za nový.

Nie je pritom dôležité, či šoférujete nákladiak či autobus ako zamestnanec alebo vlastník vozidla.

Nový vodičák platí 15 rokov pre osobné autá a 5 rokov pre nákladiaky a autobusy. Po vypršaní platnosti oprávnenia pre nákladné vozidlá alebo autobusy, budete môcť vodičský preukaz naďalej používať na šoférovanie osobných áut, no už nie na nákladiaky či autobusy, kým nezájdete k lekárom po potvrdenia a na políciu vymeniť vodičák.

Pri novom vodičáku (vydanom po 19.1.2013) pritom nemusíte nosiť so sebou doklady o zdravotnej a psychickej spôsobilosti. Vodičák nahrádza tieto doklady.

Tieto pravidlá sú nové a platia od 19. januára tohto roku.

Správny doklad o PZP je biela kartička, nie šek

Jaro: "Syn zaplatil 20 eur pokuty za to, že pri kontrole dokladov nemal "bielu" kartičku o zaplatení povinného zákonného poistenia. Policajtovi, však predložil riadne zaplatený šek, kde je uvedené, odkedy dokedy je auto poistené, meno, priezvisko, adresa. Policajt, ktorý doklady kontroloval, nebral šek do úvahy, no nevidí sa mi to v poriadku."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ak vás policajt požiada o doklady, každý vodič je povinný mu predložiť okrem vodičského preukazu a osvedčenia o evidencii aj potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení. Takýmto potvrdením je takzvaná biela kartička.

Biela kartička je jediný správny doklad, ktorý potvrdzuje uzatvorenie zmluvy o povinnom zmluvnom poistení s poisťovňou. Bez nej vám policajt môže uložiť pokutu do 60 eur a zadržať osvedčenie o evidencii vozidla a tabuľky s evidenčným číslom.

Šek o zaplatení zmluvného poistenia nie je dokladom a nenahrádza bielu kartičku.

Administratívna kontrola dáva doklady do poriadku

Daniela: "Kúpila som ojazdené auto od firmy, v ktorej pracujem. Dostala som k nemu príslušné doklady, okrem ovedčení o TK a EK – „zelenu a červenú kartičku“.

Na prednom skle mám platné nálepky, mám aj protokoly o kontrole vozidla, no kartičky niekto stratil. Preto mi ich predávajúci nedal.

Musím ich mať a predložiť ich pri cestnej kontrole? Nestačia ako doklad existujúce protokoly o vykonaných kontrolách? Môžem za to, že ich nemám dostať pokutu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Každé osobné auto musí ísť po štyroch rokoch od prvej evidencie na povinnú technickú a emisnú kontrolu. Následne každé dva roky.

Po kontrole dostane prevádzkovateľ nálepku, protokol a osvedčenie. Nálepka musí byť nalepená na čelnom skle a ostatné doklady musí mať vodič pri sebe. Ak by ste spomínané kartičky pri sebe nemali, riskovali by ste pokutu 60 eur.

Keď si kúpite ojazdené auto s povinnosťou absolvovať povinné technické a emisné kontroly a zmení sa jeho evidenčné číslo, musíte ísť na administratívnu kontrolu na pracovisko technickej a emisnej kontroly. Tam vám za poplatok vydajú nové doklady so správnym evidenčným číslom bez toho, aby ste museli absolvovať samotnú technickú alebo emisnú kontrolu.

Aj Daniela bude musieť administratívnu kontrolu absolvovať. Aj preto, aby dostala osvedčenie o emisnej a technickej kontrole.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop