BRATISLAVA. Bolo by nesprávne porovnávať Toyotu RAV4 prvej generácie s poslednou, ktorú sme skúšali v okolí Barcelony na takmer dokonalých cestách bez výtlkov.
Patrí sa však spomenúť, že práve model RAV4 priniesol v roku 1994 pojem SUV medzi prvými. Dnes už úsmevné vozidlo s dĺžkou necelých 3,7 metra bolo obľúbené pre svoju obratnosť a pohon oboch náprav.
Z troch generácií modelu RAV4 automobilka predala doteraz celkovo viac ako 4,5 milióna kusov. Nadviaže štvrtá generácia na takpovediac povinný úspech modelu RAV4?
Zväčšenie modelu vyžiadali užívateliaŠtvrtá generácia modelu narástla voči predchádzajúcemu vydaniu o 205 mm, čo sa prejavilo prakticky všade. Posed za volantom na športových sedadlách, dodávaných štandardne do modelov so strednou a vyššou výbavou, ponúkne takmer ideálnu podporu tela pre menšie, ale i vysoké postavy.
Toyota pripravila kokpit delený horizontálne do viacerých úrovní, s ovládačmi multimediálneho systému, navigácie a klimatizácie bez nutnosti sa akokoľvek zohýbať a pátrať očami.
Výhľad z vozidla milo prekvapil a pocit mohutnosti zvýrazňujú „do výšky vystrčené“ blatníky predných kolies.
Všetky prístroje a tlačidlá sú podsvietené modrým odtieňom, ktorý Toyota nazvala „Clear Blue“
Ťažší diesel maskuje posed vodiča
Ako prvá nám do ruky padla verzia s naftovým motorom 2.2 D-4D, výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 340 Nm. Agregát so systémom vstrekovania Common-Rail spolupracuje s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Jazda so silnejším naftovým motorom z ponuky je vcelku vyvážená, no váhu motora maskuje takmer športové sedenie za volantom. Vodič musí s vyššou hmotnosťou auta počítať aj napriek tomu, že na malých nerovnostiach je podvozok tvrdší.
Prudší vjazd do zákruty na vlhkom asfalte sprevádza nedotáčavé správanie auta. Nový pohon všetkých kolies v režime Sport presúva už pri bežnej jazde proaktívne 10 % krútiaceho momentu na zadné kolesá, pri výjazde dokonca 50 %. Pri klzkom povrchu zákruty však viac účinkuje prísny stabilizačný program, takže nový režim pohonu 4x4 nevie predviesť, čo dokáže.
Pocitovo zrýchľuje komótne, no rýchlosť narastá veľmi výrazne. V nízkych otáčkach „neduní“ a jeho prejav neotravuje posádku.
V Toyote sa rozhodli pre elektrický posilňovač riadenia. V spojení s najsilnejším naftovým motorom by sme prijali, keby bol o niečo strmší.
Radšej benzín ako dieselBenzínový štvorvalec vybavený systémom Valvematic (plynulá regulácia zdvihu nasávacích ventilov), duálnym variabilným časovaním ventilov (Dual VVT-i) a olejovým čerpadlom s variabilným výkonom, disponuje krútiacim momentom 195 Nm a výkonom 111 kW (151 k).
Novej Toyote RAV4 svedčí benzín oveľa viac ako ťažší naftový motor (2,2 D-4D). Radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky nesprevádza cvakanie a chod radiacej páky je presnejší ako u jej „naftovej“ verzie s rovnakým počtom stupňov.
Podvozok na malých nerovnostiach nekope ako v dieselovej verzii a s hmotnosťou si poradí ľahšie. Nedotáčavosť sa výrazne neprejaví ani pri ostrejšej jazde.
Agregát ťahá vyvážene v nízkych otáčkach, vo vysokých nestratí dych a pri predbiehaní veľmi dobre skrýva 1 600 kg vážiaci automobil. Voči svojim naftovým súrodencom možno neponúkne tak ekonomickú jazdu, no celkový dojem je hodný novej generácii vozidla.
To podstatné je vo vnútriDôvodom, prečo sa nová generácia Rekreačného Aktívneho Vozidla – Toyota RAV4 zväčšila, je snaha zaradiť sa medzi stredne veľké SUV.
Aj pri obsadení prvého radu automobilu osobami s výškou 190 cm, ostáva na zadných sedadlách pohodlné miesto pre rovnako vysokých.
Druhý rad sedadiel je rozdelený v pomere 60:40 s možnosťou sklápať sedadlá do jednej roviny s dnom kufra, bez nutnosti vyklopiť sedáky alebo zložiť hlavové opierky.
Sklon operadiel zadných pasažierov je možné upraviť rovnakým ovládacím prvkom, akým sa sedadlá sklápajú.
Karoséria s rázvorom náprav predĺženým o 10 cm (2 660 mm) má batožinový priestor s objemom 547 litrov s praktickou horizontálne umiestnenou sieťou. Po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie priestor pre náklad na 1 746 litrov.
Pribudlo elektrické ovládanie piatych dverí s uchytením na pántoch v hornej časti karosérie, ktoré je súčasťou balíka Design so zvýhodnenou cenou. Rezervné koleso nenájdete ani na dverách, ani v sto litrovom boxe po podlahou batožinového priestoru.
Namiesto neho je tam len „moderná“ lepiaca sada, ktorú nie je možné nahradiť „rezervou“ ani za príplatok. Po zohľadnení stavu vozoviek na Slovensku importér sľúbil, že bude hľadať možnosti ako do vozidla umiestniť aspoň dojazdové koleso.
Nový model RAV4 zdieľa so svojim predchodcom rovnakú prednú nápravu so vzperami MacPherson a zadnú nápravu s vlečnými ramenami a dvojitým lichobežníkovým zavesením kolies. Obe však boli prepracované v prospech jazdného komfortu a odozvy riadenia.
Toyota RAV4 je k dispozícii s pohonom predných kolies alebo integrovaným „systémom dynamického pohonu všetkých kolies“, ktorý disponuje novým režimom „Sport“. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou sa môže meniť od 100:0 - v prospech prednej nápravy a nižšej spotreby, až po 50:50 pre lepšiu trakciu.
Systém obsahuje aj funkciu uzamknutia pohonu všetkých kolies (50:50), ktorá nájde uplatnenie v teréne do rýchlosti 40 km/h.
Pre nové vozidlo sú určené tri prevodovky. Základ tvorí šesťstupňová manuálna skriňa, ktorej sekunduje automatická prevodovka s rovnakým počtom stupňov. Tá je však vyhradená len pre najsilnejší diesel 2.2 D-4D. Alternatívou pre benzínový dvojliter je bezstupňová prevodovka typu CVT – Multidrive S.
Bokom ostal nový dvojlitrový naftový motor 2.0 D-4D, ktorý sa musí uspokojiť len s manuálnym prevodovým ústrojenstvom.
Cenová politika útočí na konkurentovToyota RAV4 štvrtej generácie prichádza v troch stupňoch vybavenia. Pozíciu „najlacnejšieho“ zastupuje „Power“, ktorý ponúkne „Ravku“ s benzínovým motorom od rovných 25 000 eur. Za naftový motor v tej istej výbave si Toyota pýta o 1 100 eur menej – 23 900 eur. Ten je žiaľ len s pohonom prednej nápravy.
Importér nepôjde cestou uvádzacích cien, a tak zverejnil štandardný cenník. V ňom figuruje zvýhodnený balík „Design“, ktorý zahŕňa okrem iného aj nové elektricky otvárateľné piate dvere. Politika „paketov“ je v Toyote výhodnejšia ako dokupovať si každý ďalší prvok výbavy zvlášť.
V nasledujúcej tabuľke sme pre vás pripravili ilustračný prehľad vybraných vozidiel rovnakej triedy, kde vidno, že ceny áut sú takmer identické. Rozhodujú len detaily a ďalšia príplatková výbava.
Toyota RAV4
VW Tiguan
Ford Kuga (2013)
Mazda CX-5
Honda CRV
Stredný stupeň výbavy *
Active
Sport & Style
Titanium X
Challenge
Elegance
Motor
2,2 D-4D
2,0 TDI
2,0 TDCi
2,2 Skyactiv-D
2,2 i-DTEC
Výkon/krút. moment
110 kW / 340 Nm
103 kW / 320 Nm
103 kW / 320 Nm
110 kW / 380 Nm
110 kW / 350 Nm
Rázvor náprav
2 660 mm
2 604 mm
2 690 mm
2 700
2 630 mm
Mech. prevodovka
6 st.
6 st.
6 st.
6 st.
6 st.
4X4
áno
áno
áno
áno
áno
Zliatinové disky
áno
áno
áno
áno
áno
Tempomat
áno
áno
áno
áno
áno
Asistent rozjazdu do kopca
áno
áno
áno
áno
áno
Lepiaca sada/ dojazdová rezerva/plnohodnotná rezerva
áno/nie/nie
áno/nie/nie
nie/áno/nie
áno/nie/nie
nie/nie/áno
Xenónové svetlomety
nie
áno
nie
nie
nie
Hmlovky
áno
áno
áno
áno
áno
Elektricky ovládané predné a zadné okná
áno
áno
áno
áno
áno
Automatická klimatizácia
áno
áno
áno
áno
áno
Dažďový senzor
áno
áno
áno
áno
áno
Bezkľúčové zamykanie a štartovanie
nie
nie
nie (len štartovanie tlačidlom)
nie (len štartovanie tlačidlom)
nie
Cena *
28 400 €
31 480 €
26 990 €
28 400 €
28 690 €
* Orientačné porovnanie, bez ďalších paketov a príplatkovej výbavy. Ceny platné k 11. 3. 2013 sa môžu u jednotlivých predajcov líšiť.
Toyotu skutočne preveria až slovenské „cesty“Nová RAV4 ocenená piatimi hviezdičkami v nárazových testoch Euro NCAP nebude mať ľahkú úlohu v širokej konkurencii obľúbených SUV. Je to však vyvážené vozidlo s veľkým priestorom pre posádku, praktickým kufrom a v budúcnosti s vysokou zostatkovou hodnotou.
Za „nedostatok“ považujeme nemožnosť kombinovať pohon všetkých kolies AWD s novým naftovým motorom 2.0 D-4D, ktorý je k dispozícii výhradne s pohonom prednej nápravy a manuálnou prevodovkou. Papierový výkon tohto agregátu je dostatočný a vozidlo s ním bude ľahšie ako so silnejším motorom 2.2 D-4D.