SME

Prvá jazda: Nová Toyota RAV4 ťaží najmä z priestoru

Štvrtá generácia SUV RAV4 prichádza s novým dizajnom. Váhu silného naftového motora maskuje dobrý posed za volantom, ale ak si chcete zajazdiť, vyberte si benzín.

(Zdroj: Martin Vosko)

BRATISLAVA. Bolo by nesprávne porovnávať Toyotu RAV4 prvej generácie s poslednou, ktorú sme skúšali v okolí Barcelony na takmer dokonalých cestách bez výtlkov.

Patrí sa však spomenúť, že práve model RAV4 priniesol v roku 1994 pojem SUV medzi prvými. Dnes už úsmevné vozidlo s dĺžkou necelých 3,7 metra bolo obľúbené pre svoju obratnosť a pohon oboch náprav.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z troch generácií modelu RAV4 automobilka predala doteraz celkovo viac ako 4,5 milióna kusov. Nadviaže štvrtá generácia na takpovediac povinný úspech modelu RAV4?

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšenie modelu vyžiadali užívateliaŠtvrtá generácia modelu narástla voči predchádzajúcemu vydaniu o 205 mm, čo sa prejavilo prakticky všade. Posed za volantom na športových sedadlách, dodávaných štandardne do modelov so strednou a vyššou výbavou, ponúkne takmer ideálnu podporu tela pre menšie, ale i vysoké postavy.

Toyota pripravila kokpit delený horizontálne do viacerých úrovní, s ovládačmi multimediálneho systému, navigácie a klimatizácie bez nutnosti sa akokoľvek zohýbať a pátrať očami.

Výhľad z vozidla milo prekvapil a pocit mohutnosti zvýrazňujú „do výšky vystrčené“ blatníky predných kolies.

Všetky prístroje a tlačidlá sú podsvietené modrým odtieňom, ktorý Toyota nazvala „Clear Blue“

Ťažší diesel maskuje posed vodiča

Ako prvá nám do ruky padla verzia s naftovým motorom 2.2 D-4D, výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 340 Nm. Agregát so systémom vstrekovania Common-Rail spolupracuje s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Jazda so silnejším naftovým motorom z ponuky je vcelku vyvážená, no váhu motora maskuje takmer športové sedenie za volantom. Vodič musí s vyššou hmotnosťou auta počítať aj napriek tomu, že na malých nerovnostiach je podvozok tvrdší.

Prudší vjazd do zákruty na vlhkom asfalte sprevádza nedotáčavé správanie auta. Nový pohon všetkých kolies v režime Sport presúva už pri bežnej jazde proaktívne 10 % krútiaceho momentu na zadné kolesá, pri výjazde dokonca 50 %. Pri klzkom povrchu zákruty však viac účinkuje prísny stabilizačný program, takže nový režim pohonu 4x4 nevie predviesť, čo dokáže.

Pocitovo zrýchľuje komótne, no rýchlosť narastá veľmi výrazne. V nízkych otáčkach „neduní“ a jeho prejav neotravuje posádku.

V Toyote sa rozhodli pre elektrický posilňovač riadenia. V spojení s najsilnejším naftovým motorom by sme prijali, keby bol o niečo strmší.

SkryťVypnúť reklamu

Radšej benzín ako dieselBenzínový štvorvalec vybavený systémom Valvematic (plynulá regulácia zdvihu nasávacích ventilov), duálnym variabilným časovaním ventilov (Dual VVT-i) a olejovým čerpadlom s variabilným výkonom, disponuje krútiacim momentom 195 Nm a výkonom 111 kW (151 k).

Novej Toyote RAV4 svedčí benzín oveľa viac ako ťažší naftový motor (2,2 D-4D). Radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky nesprevádza cvakanie a chod radiacej páky je presnejší ako u jej „naftovej“ verzie s rovnakým počtom stupňov.

Podvozok na malých nerovnostiach nekope ako v dieselovej verzii a s hmotnosťou si poradí ľahšie. Nedotáčavosť sa výrazne neprejaví ani pri ostrejšej jazde.

Agregát ťahá vyvážene v nízkych otáčkach, vo vysokých nestratí dych a pri predbiehaní veľmi dobre skrýva 1 600 kg vážiaci automobil. Voči svojim naftovým súrodencom možno neponúkne tak ekonomickú jazdu, no celkový dojem je hodný novej generácii vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To podstatné je vo vnútriDôvodom, prečo sa nová generácia Rekreačného Aktívneho Vozidla – Toyota RAV4 zväčšila, je snaha zaradiť sa medzi stredne veľké SUV.

Aj pri obsadení prvého radu automobilu osobami s výškou 190 cm, ostáva na zadných sedadlách pohodlné miesto pre rovnako vysokých.

Druhý rad sedadiel je rozdelený v pomere 60:40 s možnosťou sklápať sedadlá do jednej roviny s dnom kufra, bez nutnosti vyklopiť sedáky alebo zložiť hlavové opierky.

Sklon operadiel zadných pasažierov je možné upraviť rovnakým ovládacím prvkom, akým sa sedadlá sklápajú.

Karoséria s rázvorom náprav predĺženým o 10 cm (2 660 mm) má batožinový priestor s objemom 547 litrov s praktickou horizontálne umiestnenou sieťou. Po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie priestor pre náklad na 1 746 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pribudlo elektrické ovládanie piatych dverí s uchytením na pántoch v hornej časti karosérie, ktoré je súčasťou balíka Design so zvýhodnenou cenou. Rezervné koleso nenájdete ani na dverách, ani v sto litrovom boxe po podlahou batožinového priestoru.

Namiesto neho je tam len „moderná“ lepiaca sada, ktorú nie je možné nahradiť „rezervou“ ani za príplatok. Po zohľadnení stavu vozoviek na Slovensku importér sľúbil, že bude hľadať možnosti ako do vozidla umiestniť aspoň dojazdové koleso.

Nový model RAV4 zdieľa so svojim predchodcom rovnakú prednú nápravu so vzperami MacPherson a zadnú nápravu s vlečnými ramenami a dvojitým lichobežníkovým zavesením kolies. Obe však boli prepracované v prospech jazdného komfortu a odozvy riadenia.

Toyota RAV4 je k dispozícii s pohonom predných kolies alebo integrovaným „systémom dynamického pohonu všetkých kolies“, ktorý disponuje novým režimom „Sport“. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou sa môže meniť od 100:0 - v prospech prednej nápravy a nižšej spotreby, až po 50:50 pre lepšiu trakciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém obsahuje aj funkciu uzamknutia pohonu všetkých kolies (50:50), ktorá nájde uplatnenie v teréne do rýchlosti 40 km/h.

Pre nové vozidlo sú určené tri prevodovky. Základ tvorí šesťstupňová manuálna skriňa, ktorej sekunduje automatická prevodovka s rovnakým počtom stupňov. Tá je však vyhradená len pre najsilnejší diesel 2.2 D-4D. Alternatívou pre benzínový dvojliter je bezstupňová prevodovka typu CVT – Multidrive S.

Bokom ostal nový dvojlitrový naftový motor 2.0 D-4D, ktorý sa musí uspokojiť len s manuálnym prevodovým ústrojenstvom.

Cenová politika útočí na konkurentovToyota RAV4 štvrtej generácie prichádza v troch stupňoch vybavenia. Pozíciu „najlacnejšieho“ zastupuje „Power“, ktorý ponúkne „Ravku“ s benzínovým motorom od rovných 25 000 eur. Za naftový motor v tej istej výbave si Toyota pýta o 1 100 eur menej – 23 900 eur. Ten je žiaľ len s pohonom prednej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Importér nepôjde cestou uvádzacích cien, a tak zverejnil štandardný cenník. V ňom figuruje zvýhodnený balík „Design“, ktorý zahŕňa okrem iného aj nové elektricky otvárateľné piate dvere. Politika „paketov“ je v Toyote výhodnejšia ako dokupovať si každý ďalší prvok výbavy zvlášť.

V nasledujúcej tabuľke sme pre vás pripravili ilustračný prehľad vybraných vozidiel rovnakej triedy, kde vidno, že ceny áut sú takmer identické. Rozhodujú len detaily a ďalšia príplatková výbava.

Toyota RAV4

VW Tiguan

Ford Kuga (2013)

Mazda CX-5

Honda CRV

Stredný stupeň výbavy *

Active

Sport & Style

Titanium X

Challenge

Elegance

Motor

2,2 D-4D

2,0 TDI

2,0 TDCi

2,2 Skyactiv-D

2,2 i-DTEC

Výkon/krút. moment

110 kW / 340 Nm

103 kW / 320 Nm

103 kW / 320 Nm

110 kW / 380 Nm

110 kW / 350 Nm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rázvor náprav

2 660 mm

2 604 mm

2 690 mm

2 700

2 630 mm

Mech. prevodovka

6 st.

6 st.

6 st.

6 st.

6 st.

4X4

áno

áno

áno

áno

áno

Zliatinové disky

áno

áno

áno

áno

áno

Tempomat

áno

áno

áno

áno

áno

Asistent rozjazdu do kopca

áno

áno

áno

áno

áno

Lepiaca sada/ dojazdová rezerva/plnohodnotná rezerva

áno/nie/nie

áno/nie/nie

nie/áno/nie

áno/nie/nie

nie/nie/áno

Xenónové svetlomety

nie

áno

nie

nie

nie

Hmlovky

áno

áno

áno

áno

áno

Elektricky ovládané predné a zadné okná

áno

áno

áno

áno

áno

Automatická klimatizácia

áno

áno

áno

áno

áno

Dažďový senzor

áno

áno

áno

áno

áno

Bezkľúčové zamykanie a štartovanie

nie

nie

nie (len štartovanie tlačidlom)

nie (len štartovanie tlačidlom)

nie

Cena *

28 400 €

31 480 €

26 990 €

28 400 €

28 690 €

* Orientačné porovnanie, bez ďalších paketov a príplatkovej výbavy. Ceny platné k 11. 3. 2013 sa môžu u jednotlivých predajcov líšiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toyotu skutočne preveria až slovenské „cesty“Nová RAV4 ocenená piatimi hviezdičkami v nárazových testoch Euro NCAP nebude mať ľahkú úlohu v širokej konkurencii obľúbených SUV. Je to však vyvážené vozidlo s veľkým priestorom pre posádku, praktickým kufrom a v budúcnosti s vysokou zostatkovou hodnotou.

Za „nedostatok“ považujeme nemožnosť kombinovať pohon všetkých kolies AWD s novým naftovým motorom 2.0 D-4D, ktorý je k dispozícii výhradne s pohonom prednej nápravy a manuálnou prevodovkou. Papierový výkon tohto agregátu je dostatočný a vozidlo s ním bude ľahšie ako so silnejším motorom 2.2 D-4D.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 752
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 430
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 111
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 772
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 641
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 622
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 007
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 481
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 721
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 388
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 341
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 090
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 508
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu