Krízová záplata dlho nevydrží, urobia ju však rýchlejšie. Najderavejšie cesty v Bratislave budú musieť opravovať znovu.
BRATISLAVA. Päť chlapov v zelenom reflexnom oblečení zastavilo premávku v pravom pruhu na Rožňavskej ulici.
Je piatok popoludní, doprava sa na tejto výpadovke z mesta zhusťuje aj v bežných dňoch. Začínajú sa vytvárať kolóny. Vodiči však netrúbia a nenadávajú. Cestári opravujú výtlky.
Na desiatky metrov cítiť zápach asfaltu. Muž v zelenom stlačí na starom nákladnom aute gombík. Na zem sa vysype kôpka horúceho asfaltu, naplnia ním aj fúrik.
Výtlky očistia metlou a asfalt nahádžu lopatami už do čistej jamy. Ak je hlboká, vystriekajú ju predtým ešte penetračným materiálom. „Nový asfalt sa potom lepšie spojí so starým,“ hovorí jeden z cestárov.
Menej kvalitné opravy
Zalepený výtlk ešte upravia lopatami a utlačia zhutňovacím strojom, nezastaví ich ani slabé mrholenie.
Jeden výtlk opravujú asi osem minút, potom po ňom už jazdia autá. Takéto záplaty väčšinou vyčnievajú nad pôvodnú vozovku a sú aj menej kvalitné.
„Je to krízová oprava, ale mala by určite vydržať viac ako tri mesiace,“ hovorí cestár.
Ak by mala záplata vydržať dlhšie, museli by cesty rezať alebo väčšie úseky frézovať. S trvácnejšími opravami začnú až neskôr.
Do tmy
Cestári v Bratislave opravili zatiaľ viac ako tisíc výtlkov, v teréne boli každý pracovný deň minulého týždňa.
V piatok prešli tri úseky. Dve skupiny jazdili v Ružinove, jedna v Lamači. Najdlhší úsek po Trnavskej ceste cez Rožňavskú až po hranice mesta malo na starosti päť cestárov, neskôr im prišli na pomoc ďalší dvaja.
Oficiálne majú pracovný čas od pol siedmej ráno do tretej popoludní, no tvrdia, že zostávajú dlhšie, až do zotmenia.
„Denne opravíme asi 130 výtlkov, závisí aj od ich veľkosti,“ hovoria cestári. Tiež hovoria, že túto zimu je dier na cestách viac ako zvyčajne.
Stretnutie s výtlkom nemusí skončiť len odrazenou puklicou, ale aj zlomenou nápravou či nehodou.
FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK