SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Niektoré križovatky môžu zablokovať kolóny áut z vedľajších ciest

Stačí, aby sa vedľajšie cesty pripájali k hlavnej v rôznych miestach a autá z vedľajších ciest by odbočovali vľavo.

(Zdroj: Vladimír)

Vladimír: "Zaujímalo by ma, kto má prednosť, alebo ako vyriešiť situáciu, keď dve vedľajšie cesty ústia na hlavnú cestu v dvoch rôznych bodoch a zároveň sú značkami označené ako súčasť jednej križovatky. Ako prejsť takúto križovatku "bezkolízne"?

Kto by bol vinný v prípade nehody? V prípade dvoch vozidiel samozrejme nie je problém, vodiči sa nejako môžu dohodnúť. Ale čo v prípade, ak z oboch strán stoja kolóny vozidiel?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vladimír nás upozornil aj na konkrétne miesto, kde sa podobná križovatka nachádza:


Zväčšiť mapu

Križovatka na mape však nie je taká istá, akú Vladimír načrtol. Z jednej vedľajšej cesty totiž vodiči smú odbočiť len vpravo. Okrem toho, cesta má pre každý smer dva jazdné smery. Preto sa tam nemôže stať, že by pre dopravné značenie a tvar križovatky vodiči z vedľajšej cesty zablokovali križovatku.

Križovatka môže zablokovať samú seba

Križovatky na Vladovom náčrtku nemusia byť nereálne. Nie je vylúčené, že sa načrtnutá situácia môže stať.

Podobné križovatky sa ale podľa nás nebudú nachádzať na frekventovaných miestach. V opačnom prípade môžu autá z vedľajšej križovatky zahltiť autá a akékoľvek pravidlá o prednosti v jazde tam prestanú mať zmysel.

Ak by sa podobná križovatka nachádzala na mieste, kde jazdí veľa áut, vodičom pomôže buď vzájomná dohoda a opatrnosť, alebo vybudovanie semaforov, ktoré by tam riadili premávky. Ďalšou možnosťou je riadenie premávky policajtmi.

Aj pri malom počte áut treba byť v križovatke opatrný

Aj na málo frekventovanom načrtnutom mieste by pri výjazde z vedľajšej cesty vľavo mali byť vodiči mimoriadne opatrní. Aj keby mali mať prednosť pred vozidlom, ktoré sa z druhej vedľajšej cesty dostalo na hlavnú o čosi skôr, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky by urobili lepšie, ak by sa vzdali svojej prednosti.

Podľa predpisov má na takom mieste prednosť vozidlo, ktoré by ešte len vychádzalo z vedľajšej cesty. Pre pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. Vozidlo pôvodne z vedľajšej jazdiace už v križovatke na hlavnej musí dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Vozidlo je totiž na hlavnej alebo na vedľajšej, kým križovatku neopustí. A keď nie je zrejmé z dopravného značenia, kto má prednosť, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

Na načrtnutom mieste však môže byť veľmi náročné určiť, ktoré vozidlo prišlo z hlavnej a ktoré z druhej vedľajšej.

Ak by sa v križovatke zrazili vozidlá, najprv by policajti zisťovali, či vozidlo zdanlivo na hlavnej skutočne prišlo z hlavnej cesty alebo z vedľajšej. Ak by sa zrazili vozidlá z vedľajšej cesty, vinníkom by bol pravdepodobne ten, kto už stál na hlavnej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  3. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  4. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  5. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Hygge ako životný štýl
  9. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 626
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 780
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 739
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 266
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 853
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 772
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 317
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 267
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 145
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 010
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

6 h
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

23 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

3 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan