Ako sa zachovať v križovatke, keď neviete, odkiaľ prišli iní

Keď vodič zastaví v križovatke, lebo nevie cez ňu prejsť na prvýkrát, nemusíte vedieť, či mu dať alebo nedať prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

krizovatka.jpgMartin: "Bývam v Bratislave v Ružovej doline a denne jazdím cez načrtnutú križovatku. Keď prichádzam z vedľajšej cesty, čiže z Ružovej doliny a už v strede stojí auto, ktoré odbočuje doľava a chce ísť teda tým istým smerom ako ja (ja chcem ísť doprava, po červenej trase).

Ako mám vedieť, či prišiel z hlavnej alebo vedľajšej? Kto má vtedy prednosť?

Ja toho vodiča stojaceho v križovatke a odbočujúceho vľavo beriem ako človeka z vedľajšej cesty odbočujúceho vľavo, čiže by mi mal dať prednosť, keďže ja odbočujem vpravo. Čo v prípade nehody?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kto má kedy prednosť

Vodič idúci podľa modrej šípky by porušil dopravné predpisy, ak vošiel do križovatky z vedľajšej cesty a zastavil v nej, aby dal prednosť autám prichádzajúcim sprava po hlavnej.

Z náčrtu ale vyplýva, že auto vyšlo z vedľajšej cesty a dáva prednosť Martinovi podľa nasledovného pravidla: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám ...".

Dať prednosť v jazde znamená podľa zákona o cestnej premávke povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V prípade, že by na ceste boli vyznačené jazdné pruhy, obe vozidlá by mohli vojsť na hlavnú naraz. Martin by bol povinný odbočiť do pravého jazdného pruhu na hlavnej, vodič idúci po modrej trase do ľavého.

Ak by niektorý z vodičov chcel ísť do iného jazdného pruhu, musel by dať prednosť, keďže by prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého (toto pravidlo je rovnocenné s pravidlom o prednosti pri odbočovaní vľavo; ani jedno z nich neruší to druhé).


Zväčšiť mapu

Prednosť má vodič odbočujúci vpravo

Na spomínanej ceste však stredová čiara nie je. V takom prípade je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Až do výjazdu z križovatky určuje jazdný pruh vodič, ktorý má prednosť. V tomto prípade Martin. Okrem toho, zvyčajne je pravá časť vozovky zablokovaná parkujúcimi autami. Premávke tak zostáva k dispozícii len jeden "jazdný pruh".

Martin správne napísal, že niekedy nie je možné rozoznať, či auto stojace v križovatke prišlo z hlavnej alebo vedľajšej cesty. Na križovatke Ružovej doliny s Trenčianskou v Bratislave sa to však dá ľahko z postavenia vozidiel. Ostrovček medzi jazdnými smermi je veľmi úzky na to, aby auto prichádzajúce po hlavnej sa pred otočením dostalo do pozície, ako auto z vedľajšej.

Vozidlo prichádzajúce z vedľajšej tam bude mať určite približne kolmú polohu na hlavnú. Vozidlo z hlavnej by takúto pozíciu mohlo získať komplikovane.

Aj keď máte prednosť, radšej sa jej vzdajte, ak si ňou nie ste istí

V prípade, že nie je možné zistiť, odkiaľ auto stojace v križovatke, prišlo, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky urobíte lepšie, ak sa vzdáte prednosti (samozrejme, stále hovoríme o situácii, na ktorú sa pýta Martin). Vyhnete sa tak s istotou množstvu problémov, ktoré by so sebou priniesla prípadná kolízia.

Martin by neurobil dobre, ak by predpokladal, že práve on má prednosť, ak nevie, odkiaľ auto prišlo. Aj druhý vodič si môže myslieť, že má prednosť. Potom by nasledovala asi už len havária.

Ak by sa autá v križovatke zrazili, najprv by bolo potrebné zistiť, ktoré auto porušilo pravidlá vedúce k zrážke. V tomto prípade, ktoré auto malo prednosť. Bez svedkov alebo čestného priznania vodiča je to veľmi ťažké.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 985
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 849
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 091
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 329
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 246
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 670
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 661
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 484
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 869

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop