SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Ako sa zachovať v križovatke, keď neviete, odkiaľ prišli iní

Keď vodič zastaví v križovatke, lebo nevie cez ňu prejsť na prvýkrát, nemusíte vedieť, či mu dať alebo nedať prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

krizovatka.jpgMartin: "Bývam v Bratislave v Ružovej doline a denne jazdím cez načrtnutú križovatku. Keď prichádzam z vedľajšej cesty, čiže z Ružovej doliny a už v strede stojí auto, ktoré odbočuje doľava a chce ísť teda tým istým smerom ako ja (ja chcem ísť doprava, po červenej trase).

Ako mám vedieť, či prišiel z hlavnej alebo vedľajšej? Kto má vtedy prednosť?

Ja toho vodiča stojaceho v križovatke a odbočujúceho vľavo beriem ako človeka z vedľajšej cesty odbočujúceho vľavo, čiže by mi mal dať prednosť, keďže ja odbočujem vpravo. Čo v prípade nehody?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kto má kedy prednosť

Vodič idúci podľa modrej šípky by porušil dopravné predpisy, ak vošiel do križovatky z vedľajšej cesty a zastavil v nej, aby dal prednosť autám prichádzajúcim sprava po hlavnej.

Z náčrtu ale vyplýva, že auto vyšlo z vedľajšej cesty a dáva prednosť Martinovi podľa nasledovného pravidla: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám ...".

Dať prednosť v jazde znamená podľa zákona o cestnej premávke povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V prípade, že by na ceste boli vyznačené jazdné pruhy, obe vozidlá by mohli vojsť na hlavnú naraz. Martin by bol povinný odbočiť do pravého jazdného pruhu na hlavnej, vodič idúci po modrej trase do ľavého.

Ak by niektorý z vodičov chcel ísť do iného jazdného pruhu, musel by dať prednosť, keďže by prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého (toto pravidlo je rovnocenné s pravidlom o prednosti pri odbočovaní vľavo; ani jedno z nich neruší to druhé).


Zväčšiť mapu

Prednosť má vodič odbočujúci vpravo

Na spomínanej ceste však stredová čiara nie je. V takom prípade je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Až do výjazdu z križovatky určuje jazdný pruh vodič, ktorý má prednosť. V tomto prípade Martin. Okrem toho, zvyčajne je pravá časť vozovky zablokovaná parkujúcimi autami. Premávke tak zostáva k dispozícii len jeden "jazdný pruh".

Martin správne napísal, že niekedy nie je možné rozoznať, či auto stojace v križovatke prišlo z hlavnej alebo vedľajšej cesty. Na križovatke Ružovej doliny s Trenčianskou v Bratislave sa to však dá ľahko z postavenia vozidiel. Ostrovček medzi jazdnými smermi je veľmi úzky na to, aby auto prichádzajúce po hlavnej sa pred otočením dostalo do pozície, ako auto z vedľajšej.

Vozidlo prichádzajúce z vedľajšej tam bude mať určite približne kolmú polohu na hlavnú. Vozidlo z hlavnej by takúto pozíciu mohlo získať komplikovane.

Aj keď máte prednosť, radšej sa jej vzdajte, ak si ňou nie ste istí

V prípade, že nie je možné zistiť, odkiaľ auto stojace v križovatke, prišlo, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky urobíte lepšie, ak sa vzdáte prednosti (samozrejme, stále hovoríme o situácii, na ktorú sa pýta Martin). Vyhnete sa tak s istotou množstvu problémov, ktoré by so sebou priniesla prípadná kolízia.

Martin by neurobil dobre, ak by predpokladal, že práve on má prednosť, ak nevie, odkiaľ auto prišlo. Aj druhý vodič si môže myslieť, že má prednosť. Potom by nasledovala asi už len havária.

Ak by sa autá v križovatke zrazili, najprv by bolo potrebné zistiť, ktoré auto porušilo pravidlá vedúce k zrážke. V tomto prípade, ktoré auto malo prednosť. Bez svedkov alebo čestného priznania vodiča je to veľmi ťažké.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 869
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 243
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 944
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 713
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 570
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 044
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 856
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


7 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


12 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  2. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  3. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  4. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  5. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  6. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  7. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  8. Veronika Michalčíková: Kežmarok (3): Cenzúra, ľúbostný trojuholník a epidémia moru
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 751
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 524
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 006
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 627
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu