Martin: "Bývam v Bratislave v Ružovej doline a denne jazdím cez načrtnutú križovatku. Keď prichádzam z vedľajšej cesty, čiže z Ružovej doliny a už v strede stojí auto, ktoré odbočuje doľava a chce ísť teda tým istým smerom ako ja (ja chcem ísť doprava, po červenej trase).
Ako mám vedieť, či prišiel z hlavnej alebo vedľajšej? Kto má vtedy prednosť?
Ja toho vodiča stojaceho v križovatke a odbočujúceho vľavo beriem ako človeka z vedľajšej cesty odbočujúceho vľavo, čiže by mi mal dať prednosť, keďže ja odbočujem vpravo. Čo v prípade nehody?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Kto má kedy prednosť Vodič idúci podľa modrej šípky by porušil dopravné predpisy, ak vošiel do križovatky z vedľajšej cesty a zastavil v nej, aby dal prednosť autám prichádzajúcim sprava po hlavnej.
Z náčrtu ale vyplýva, že auto vyšlo z vedľajšej cesty a dáva prednosť Martinovi podľa nasledovného pravidla: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám ...".
Dať prednosť v jazde znamená podľa zákona o cestnej premávke povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
V prípade, že by na ceste boli vyznačené jazdné pruhy, obe vozidlá by mohli vojsť na hlavnú naraz. Martin by bol povinný odbočiť do pravého jazdného pruhu na hlavnej, vodič idúci po modrej trase do ľavého.
Ak by niektorý z vodičov chcel ísť do iného jazdného pruhu, musel by dať prednosť, keďže by prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého (toto pravidlo je rovnocenné s pravidlom o prednosti pri odbočovaní vľavo; ani jedno z nich neruší to druhé).
Zväčšiť mapu
Prednosť má vodič odbočujúci vpravo Na spomínanej ceste však stredová čiara nie je. V takom prípade je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.
Až do výjazdu z križovatky určuje jazdný pruh vodič, ktorý má prednosť. V tomto prípade Martin. Okrem toho, zvyčajne je pravá časť vozovky zablokovaná parkujúcimi autami. Premávke tak zostáva k dispozícii len jeden "jazdný pruh".
Martin správne napísal, že niekedy nie je možné rozoznať, či auto stojace v križovatke prišlo z hlavnej alebo vedľajšej cesty. Na križovatke Ružovej doliny s Trenčianskou v Bratislave sa to však dá ľahko z postavenia vozidiel. Ostrovček medzi jazdnými smermi je veľmi úzky na to, aby auto prichádzajúce po hlavnej sa pred otočením dostalo do pozície, ako auto z vedľajšej.
Vozidlo prichádzajúce z vedľajšej tam bude mať určite približne kolmú polohu na hlavnú. Vozidlo z hlavnej by takúto pozíciu mohlo získať komplikovane.
Aj keď máte prednosť, radšej sa jej vzdajte, ak si ňou nie ste istí V prípade, že nie je možné zistiť, odkiaľ auto stojace v križovatke, prišlo, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky urobíte lepšie, ak sa vzdáte prednosti (samozrejme, stále hovoríme o situácii, na ktorú sa pýta Martin). Vyhnete sa tak s istotou množstvu problémov, ktoré by so sebou priniesla prípadná kolízia.
Martin by neurobil dobre, ak by predpokladal, že práve on má prednosť, ak nevie, odkiaľ auto prišlo. Aj druhý vodič si môže myslieť, že má prednosť. Potom by nasledovala asi už len havária.
Ak by sa autá v križovatke zrazili, najprv by bolo potrebné zistiť, ktoré auto porušilo pravidlá vedúce k zrážke. V tomto prípade, ktoré auto malo prednosť. Bez svedkov alebo čestného priznania vodiča je to veľmi ťažké.