SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Ako sa zachovať v križovatke, keď neviete, odkiaľ prišli iní

Keď vodič zastaví v križovatke, lebo nevie cez ňu prejsť na prvýkrát, nemusíte vedieť, či mu dať alebo nedať prednosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

krizovatka.jpgMartin: "Bývam v Bratislave v Ružovej doline a denne jazdím cez načrtnutú križovatku. Keď prichádzam z vedľajšej cesty, čiže z Ružovej doliny a už v strede stojí auto, ktoré odbočuje doľava a chce ísť teda tým istým smerom ako ja (ja chcem ísť doprava, po červenej trase).

Ako mám vedieť, či prišiel z hlavnej alebo vedľajšej? Kto má vtedy prednosť?

Ja toho vodiča stojaceho v križovatke a odbočujúceho vľavo beriem ako človeka z vedľajšej cesty odbočujúceho vľavo, čiže by mi mal dať prednosť, keďže ja odbočujem vpravo. Čo v prípade nehody?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Kto má kedy prednosť

Vodič idúci podľa modrej šípky by porušil dopravné predpisy, ak vošiel do križovatky z vedľajšej cesty a zastavil v nej, aby dal prednosť autám prichádzajúcim sprava po hlavnej.

Z náčrtu ale vyplýva, že auto vyšlo z vedľajšej cesty a dáva prednosť Martinovi podľa nasledovného pravidla: "Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám ...".

Dať prednosť v jazde znamená podľa zákona o cestnej premávke povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V prípade, že by na ceste boli vyznačené jazdné pruhy, obe vozidlá by mohli vojsť na hlavnú naraz. Martin by bol povinný odbočiť do pravého jazdného pruhu na hlavnej, vodič idúci po modrej trase do ľavého.

Ak by niektorý z vodičov chcel ísť do iného jazdného pruhu, musel by dať prednosť, keďže by prechádzal z jedného jazdného pruhu do druhého (toto pravidlo je rovnocenné s pravidlom o prednosti pri odbočovaní vľavo; ani jedno z nich neruší to druhé).


Zväčšiť mapu

Prednosť má vodič odbočujúci vpravo

Na spomínanej ceste však stredová čiara nie je. V takom prípade je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Až do výjazdu z križovatky určuje jazdný pruh vodič, ktorý má prednosť. V tomto prípade Martin. Okrem toho, zvyčajne je pravá časť vozovky zablokovaná parkujúcimi autami. Premávke tak zostáva k dispozícii len jeden "jazdný pruh".

Martin správne napísal, že niekedy nie je možné rozoznať, či auto stojace v križovatke prišlo z hlavnej alebo vedľajšej cesty. Na križovatke Ružovej doliny s Trenčianskou v Bratislave sa to však dá ľahko z postavenia vozidiel. Ostrovček medzi jazdnými smermi je veľmi úzky na to, aby auto prichádzajúce po hlavnej sa pred otočením dostalo do pozície, ako auto z vedľajšej.

Vozidlo prichádzajúce z vedľajšej tam bude mať určite približne kolmú polohu na hlavnú. Vozidlo z hlavnej by takúto pozíciu mohlo získať komplikovane.

Aj keď máte prednosť, radšej sa jej vzdajte, ak si ňou nie ste istí

V prípade, že nie je možné zistiť, odkiaľ auto stojace v križovatke, prišlo, z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky urobíte lepšie, ak sa vzdáte prednosti (samozrejme, stále hovoríme o situácii, na ktorú sa pýta Martin). Vyhnete sa tak s istotou množstvu problémov, ktoré by so sebou priniesla prípadná kolízia.

Martin by neurobil dobre, ak by predpokladal, že práve on má prednosť, ak nevie, odkiaľ auto prišlo. Aj druhý vodič si môže myslieť, že má prednosť. Potom by nasledovala asi už len havária.

Ak by sa autá v križovatke zrazili, najprv by bolo potrebné zistiť, ktoré auto porušilo pravidlá vedúce k zrážke. V tomto prípade, ktoré auto malo prednosť. Bez svedkov alebo čestného priznania vodiča je to veľmi ťažké.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 403
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 612
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 876
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 974
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 034
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 622
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 775
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 714
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 8 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.