SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Opitý chodec vbehol pred autá a ušiel. Autá sa zrazili. Kto je na vine?

V takom prípade treba volať políciu, lebo jeden z účastníkov havárie (chodec) si nesplnil povinnosti. Svoj podiel viny môže mať na krku aj vodič, ktorý nedobrzdil.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

Gabriel: "Stala sa mi malá nehoda. Zastavil som za iným autom pred priechodom pre chodcov na križovatke bez semaforov. Stál som druhý v poradí. Auto predo mnou sa pohlo, ale zrazu sa náhle zastavilo, lebo na priechod vstúpil zjavne podgurážený chodec. Ten, žiaľ, niekde utiekol a na mieste neboli svedkovia.

Ja som sa na šmykľavej ceste nestihol zastaviť a narazil som. Podľa všetkého som vinníkom nehody ja, keďže som bol ten, ktorý nezastavil."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Mali zavolať políciu, pretože vinník ušiel

Po takejto havárii mali vodiči zavolať políciu. Stala sa totiž dopravná nehoda a nie škodová udalosť. Chodec, ktorý mal vbehnúť pred auto, z miesta udalosti ušiel bez toho, aby preukázal totožnosť všetkým zúčastneným na havárii.

Obaja vodiči by ale museli svedčiť o havárii tak, ako to napísal Gabriel. Prípadne iní svedkovia, ktorí však podľa Gabriela neexistujú. Potom by bolo jednoznačné, že za haváriu môže chodec.

Aj keď mal Gabriel dodržiavať dostatočnú vzdialenosť za vozidlom, do ktorého narazil, za istých okolností to nemusí byť objektívne možné. Napríklad, ak nečakane šmykľavá vozovka znemožnila účinne zabrzdiť. Gabriel by vtedy nebol spoluvinníkom nehody.

Ak by sa policajtom podarilo chodca vypátrať, mohli by si uňho obaja vodiči uplatniť náhradu škody. Chodec by tiež pravdepodobne neodišiel bez pokuty.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákonnú poistku by ale vodiči nemohli použiť na uhradenie nákladov za spôsobenú škodu. Povinné zmluvné poistenie sa uhrádza len za škodu spôsobenú motorovým vozidlom (alebo prívesom). V prípade, že by sa policajtom nepodarilo chodca vypátrať, škodu by si platili z vlastného vrecka alebo z havarijnej poistky.

Bez chodca by mal väčšiu vinu za haváriu ten, ktorý nedobrzdil

Ak sa jeden z vodičov rozhodol, že tam vlastne nebol žiadny chodec a haváriu spôsobil jeden z vodičov, ich úlohou je sa dohodnúť na vine. Ak sa nedohodli, znovu mali zavolať políciu.

V takom prípade by pravdepodobne za kratší koniec ťahal Gabriel. Udalosť sa stala v zime a zdôvodňovať nedobrzdenie šmykľavou cestou mu nepomôže. Nedodržal nasledovné dopravné pravidlo:

"Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví."

Skryť Vypnúť reklamu

Svoj podiel viny by však mohol mať aj vodič prvého vozidla. "Vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky," uvádza zákon o cestnej premávke.

Z opisu situácie však vyplýva, že škoda na autách asi nebola veľká, keďže sa autá rozbiehali. Jeden z vodičov sa asi dostane k náhrade škody zo zákonnej poistky druhého vodiča a druhý vodič sa bude môcť spoľahnúť len na svoju zákonnú poistku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 538
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 719
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 021
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 139
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 611
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 718
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 705
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 580
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 199
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.