Porovnali sme superšporty McLaren P1 a LaFerrari

Na okruhu ich spolu pretekať zatiaľ neuvidíte. Môžeme iba špekulovať, ako by to dopadlo. Porovnanie McLaren P1 a LaFerrari však môže čosi naznačiť.

(Zdroj: Ferrari, McLaren)

BRATISLAVA. McLaren P1 nebol na autosalóne v Ženeve jediným „komerčným“ superšportom, ktorý obdivovali davy ľudí. Britská automobilka zároveň nebola jediná, ktorá sľubovala automobil najlepší na svete nie len na bežnej ceste, ale aj na okruhu.

Talianska stajňa Ferrari nechce byť pozadu a svetu ukázala nástupcu modelu Enzo – super-automobil LaFerrari, ktorý využíva elektrickú energiu podobne ako McLaren P1, a to na dodatočnú porciu výkonu.

Obe vozidlá využívajú technológie zo špeciálov F1 do takej miery, akú zatiaľ nikto na produkčných modeloch nevyužil.

Srdcom Taliana je atmosférický motor V12. Brit využíva Twin-turbo, aby dopoval svoj V8 agregát.

Ďalší zásadný rozdiel je v dostupnosti krútiaceho momentu. Ferrari potrebuje roztočiť motor na 6 750 otáčok za minútu.

Vďaka dvom veľkým turbodúchadlám stačí McLarenu „len“ 4 000 otáčok, aby motor dosiahol svoj maximálny krútiaci moment.

Ferrari LaFerrari

McLaren P1

Spaľovací motor

Atmosférický V12

Twin-turbo V8

Výkon

588 kW (800 k)

542 kW (737 k)

Krútiaci moment

700 Nm

720 Nm

Výkon elektromotora

120 kW (161 k)

132 kW (179 k)

Celkový výkon

708 kW (963 k)

674 kW (916 k)

Celkový krútiaci moment

900 Nm

900 Nm

Hlavným rozdielom je však spôsob využitia „elektrického výkonu“ a umiestnenie elektromotora.

Talianska automobilka využila ako základ systém HY-KERS, ktorý je schopný rekuperovať energiu pri brzdení a nabíjať lítiovo kobaltové batérie. Elektromotor je umiestený za sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Zároveň disponuje ďalším, menším elektromotorom, ktorý roztáča benzínový motor a jeho príslušenstvo. Na celkovej hmotnosti vozidla sa HY-KERS systém podieľa 140 kilogramami.

McLaren P1 nerekuperuje energiu z brzdenia – elektromotor sa nepodieľa priamo na brzdení kolies. Zjednodušene povedané: vždy, keď šofér pustí akcelerátor, motor sa premení na veľký generátor a prebytočnou energiou batérie dobíja. V špeciálnom režime "pit lane" dokáže benzínový motor nabiť batérie za 10 minút.

Plne nabité batérie zároveň umožnia dojazd 10 km bez použitia spaľovacieho motora, ak to vodič potrebuje.

Jeho elektromotor je spojený so spaľovacím motorom cez špeciálnu spojku (pre jeho odpojenie pri čisto elektrickej jazde) a ich spoločný výkon je prenášaný cez dvojspojkovú sedemstupňovú prevodovú skriňu.

Obe vozidlá prenášajú výkon elektromotorov na kolesá zadnej nápravy, aby poskytli mimoriadnu akceleráciu. Navyše, McLarenu pomáha elektromotor zakryť tzv. turbo diery.

Ferrari sa zatiaľ odmieta vyjadriť na tému maximálnej rýchlosti (jeho technici tvrdia, že je stále vo vývoji). McLaren sa ale hrdo pýši maximálnou rýchlosťou takmer 350 km/h.

V oboch prípadoch ide o čísla, ktoré by konečne mali poslať do dôchodku aj Bugatti Veyron:

Ferrari LaFerrari

McLaren P1

0 – 100 km/h

< 3 sekundy

< 3 sekundy

0 – 200 km/h

< 7 sekúnd

< 7 sekúnd

0 – 300 km/h

15,5 sekundy

< 17 sekúnd

Počas testovania LaFerrari na domácom testovacom okruhu Fiorano porazila novinka „staré“ Enzo o viac ako päť sekúnd. Jedno kolo na nemeckom okruhu Nürburgring Nordschleife údajne zvládne pod sedem minút.

McLaren P1 v zelenom pekle za Ferrari nijako nezaostáva.

Obe vozidlá využívajú pohyblivé aerodynamické prvky na viacerých miestach vozidla, ktoré boli v F1 zakázané už pred pár rokmi. McLaren P1 sa chváli prítlakom 600 kg na zadnej náprave počas maximálnej rýchlosti vozidla.

Obe vozidlá spája ich cena. McLaren tvrdí, že za každý kus auta z 375-kusovej série si vypýta takmer 900-tisíc eur. Za červené LaFerrari by ste si museli priplatiť ešte ďalších 400-tisíc eur, no vyrobia ich viac – 499 kusov.

Ferrari LaFerrari

McLaren P1

Dĺžka (mm)

4 702

4 590

Šírka (mm)

1 992

1 946

Výška (mm)

1 116

1 138

Rázvor náprav (mm)

2 665

2 670

Hmotnosť (kg)

1 375 (bez paliva)

1 395

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 583
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 443
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 181
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 636
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 359
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 761
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 665
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 115
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 286
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 778

Téma: Autosalón Ženeva 2013


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Polícia má meno podozrivého

Útočníkom mal byť len dvadsaťdva ročný Brit s líbyjským pôvodom.

KULTÚRA

Dominik Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Café Európa: Ako dopadne Európa po francúzskych voľbách

Francúzsko má nového proeurópskeho prezidenta.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.