SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Porovnali sme superšporty McLaren P1 a LaFerrari

Na okruhu ich spolu pretekať zatiaľ neuvidíte. Môžeme iba špekulovať, ako by to dopadlo. Porovnanie McLaren P1 a LaFerrari však môže čosi naznačiť.

(Zdroj: Ferrari, McLaren)

BRATISLAVA. McLaren P1 nebol na autosalóne v Ženeve jediným „komerčným“ superšportom, ktorý obdivovali davy ľudí. Britská automobilka zároveň nebola jediná, ktorá sľubovala automobil najlepší na svete nie len na bežnej ceste, ale aj na okruhu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Talianska stajňa Ferrari nechce byť pozadu a svetu ukázala nástupcu modelu Enzo – super-automobil LaFerrari, ktorý využíva elektrickú energiu podobne ako McLaren P1, a to na dodatočnú porciu výkonu.

Obe vozidlá využívajú technológie zo špeciálov F1 do takej miery, akú zatiaľ nikto na produkčných modeloch nevyužil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Srdcom Taliana je atmosférický motor V12. Brit využíva Twin-turbo, aby dopoval svoj V8 agregát.

Ďalší zásadný rozdiel je v dostupnosti krútiaceho momentu. Ferrari potrebuje roztočiť motor na 6 750 otáčok za minútu.

Vďaka dvom veľkým turbodúchadlám stačí McLarenu „len“ 4 000 otáčok, aby motor dosiahol svoj maximálny krútiaci moment.

Ferrari LaFerrari

McLaren P1

Spaľovací motor

Atmosférický V12

Twin-turbo V8

Výkon

588 kW (800 k)

542 kW (737 k)

Krútiaci moment

700 Nm

720 Nm

Výkon elektromotora

120 kW (161 k)

132 kW (179 k)

Celkový výkon

708 kW (963 k)

674 kW (916 k)

Celkový krútiaci moment

900 Nm

900 Nm

Hlavným rozdielom je však spôsob využitia „elektrického výkonu“ a umiestnenie elektromotora.

Talianska automobilka využila ako základ systém HY-KERS, ktorý je schopný rekuperovať energiu pri brzdení a nabíjať lítiovo kobaltové batérie. Elektromotor je umiestený za sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Zároveň disponuje ďalším, menším elektromotorom, ktorý roztáča benzínový motor a jeho príslušenstvo. Na celkovej hmotnosti vozidla sa HY-KERS systém podieľa 140 kilogramami.

SkryťVypnúť reklamu

McLaren P1 nerekuperuje energiu z brzdenia – elektromotor sa nepodieľa priamo na brzdení kolies. Zjednodušene povedané: vždy, keď šofér pustí akcelerátor, motor sa premení na veľký generátor a prebytočnou energiou batérie dobíja. V špeciálnom režime "pit lane" dokáže benzínový motor nabiť batérie za 10 minút.

Plne nabité batérie zároveň umožnia dojazd 10 km bez použitia spaľovacieho motora, ak to vodič potrebuje.

Načítavam video...

Jeho elektromotor je spojený so spaľovacím motorom cez špeciálnu spojku (pre jeho odpojenie pri čisto elektrickej jazde) a ich spoločný výkon je prenášaný cez dvojspojkovú sedemstupňovú prevodovú skriňu.

Načítavam video...

Obe vozidlá prenášajú výkon elektromotorov na kolesá zadnej nápravy, aby poskytli mimoriadnu akceleráciu. Navyše, McLarenu pomáha elektromotor zakryť tzv. turbo diery.

SkryťVypnúť reklamu

Ferrari sa zatiaľ odmieta vyjadriť na tému maximálnej rýchlosti (jeho technici tvrdia, že je stále vo vývoji). McLaren sa ale hrdo pýši maximálnou rýchlosťou takmer 350 km/h.

V oboch prípadoch ide o čísla, ktoré by konečne mali poslať do dôchodku aj Bugatti Veyron:

Ferrari LaFerrari

McLaren P1

0 – 100 km/h

< 3 sekundy

< 3 sekundy

0 – 200 km/h

< 7 sekúnd

< 7 sekúnd

0 – 300 km/h

15,5 sekundy

< 17 sekúnd

Počas testovania LaFerrari na domácom testovacom okruhu Fiorano porazila novinka „staré“ Enzo o viac ako päť sekúnd. Jedno kolo na nemeckom okruhu Nürburgring Nordschleife údajne zvládne pod sedem minút.

McLaren P1 v zelenom pekle za Ferrari nijako nezaostáva.

Obe vozidlá využívajú pohyblivé aerodynamické prvky na viacerých miestach vozidla, ktoré boli v F1 zakázané už pred pár rokmi. McLaren P1 sa chváli prítlakom 600 kg na zadnej náprave počas maximálnej rýchlosti vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Obe vozidlá spája ich cena. McLaren tvrdí, že za každý kus auta z 375-kusovej série si vypýta takmer 900-tisíc eur. Za červené LaFerrari by ste si museli priplatiť ešte ďalších 400-tisíc eur, no vyrobia ich viac – 499 kusov.

Ferrari LaFerrari

McLaren P1

Dĺžka (mm)

4 702

4 590

Šírka (mm)

1 992

1 946

Výška (mm)

1 116

1 138

Rázvor náprav (mm)

2 665

2 670

Hmotnosť (kg)

1 375 (bez paliva)

1 395

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 386
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 7 355
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 141
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 004
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 258
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 663
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 592
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 502
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prvou hrou súboru bol Judenrein, ktorý odohrali priamo v uliciach Námestova.

Nezávislé divadlo dNO otvára kontroverzné témy z histórie Oravy.


22. nov

Ukrajina robí pre našu slobodu veľkú prácu.


a 1 ďalší 19 h
Jindřich Šídlo, komentátor SeznamZpravy.cz.

Možno Čechov definitívne presvedčí, keď budú potrebovať euro v Chorvátsku.


24. nov
Muž s bandaskou vody na invalidnom vozíku v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


21 h
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  4. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 412
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 389
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 292
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 796
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 031
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 895
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 699
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 619
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu