LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Práve v čase, keď sa pomaly rozbehne ošúchaná diskusia o výmene pneumatík, sme si spomenuli na jeden test odložený v zásuvke ešte z jesene minulého roka.
Najskôr sme sa nevedeli dočkať porovnania dvoch konkurenčných áut na pneumatikách rovnakého výrobcu, typu a dokonca aj rozmeru.
S veľkým očakávaním sme pristavili Scirocco R a Megane R.S. ku kompresoru a nafúkali plášte na výrobcom stanovené hodnoty tlaku.
Po úvodných 300 kilometroch boli názory viac-menej sformované a autá čakalo len finále na letisku s premiérou v okruhovej skúške auto.sme.sk, ktorú následne absolvovali ďalšie autá v našich testoch.
Dva "hot hatch" síce stanovili zatiaľ neprekonané rekordné časy, ale tie kvôli zimným plášťom v 13 stupňovej teplote vzduchu dlho nevydržia. Očakávané gradovanie testu tak smerovalo k sklamaniu.
Pridanou hodnotou Meganu je R.S. monitor, ktorý automobilka v novom Cliu R.S. podstatne vylepšila.
Pastva pre oči V našich testoch zatiaľ neporazený Renault Megane R.S. a odhodlaný Volkswagen Scirocco R do bodky plnia očakávanie brutálneho vzhľadu.
Hlavne Megane R.S. dokáže umocniť zvrhlú túžbu majiteľa predvádzať sa pred okolím. Francúz zo seba vyžaruje inakosť oproti bežnému modelu svojho druhu.
Možno trochu sebavedomejšie to robí len Focus RS, avšak z Meganu ide ľahkosť a švih. V skutočnosti je však pohotovostná hmotnosť Renaultu 1462 kg vyššia ako 1439 kg Volkswagenu s automatickou prevodovkou DSG.
Kokpit Renaultu to dotiahol veľmi ďaleko a zlepšiť treba už len kvalitu radenia prevodových stupňov. Podvozok Cup umožňuje šoférovi precítiť všetko volantom aj zadkom.
Veľké brzdy, špeciálne "R" disky, široký posed a dvojica výfukov v zadnom nárazníku robia auto na prvý pohľad iné a také, ktoré vydrží aj bez tuningu.
Scirocco R si pomáha nízkou športovou koncepciou karosérie od narodenia, lenže Megane dokáže viac rozbúchať srdce pohľadom, hoci vychádza len z veľkosériovej koncepcie karosérie. Vďaka tomu môže ťažiť z rázvoru dlhšieho o šesť centimetrov a poskytuje aj väčší využiteľný priestor.
Kufor neostáva bokom Hlasy o tom, že pri autách tohto kalibru ostávajú úžitkové vlastnosti a spotreba bokom, sú len pózou, pretože keby to tak nebolo, výrobcovia by nechali pod kapotou trojliter s ostrou vačkou, poriadne otvorený výfuk, krátky stály prevod a tlmiace materiály by ostali v regáloch.
Namiesto toho má súčasný "hot hach" turbomotor s jednou tvárou na spotrebu a druhou na výkon, luxusný interiér, poriadnu výbavu a v lepšom prípade pod povrchom ukrytý športový charakter.
Dizajnovo zaujímavé držadlo dverí nie je v bežnom živote až taká výhra. Nesedí nám jeho poloha na dlhých dverách. Je blízko pántov a tým pádom má ruka malú páku na ovládanie ťažkých dverí.
Obe testované autá môžu ostať prioritne vozidlom na každý deň s miernou úžitkovou nadvládou Meganu R.S., ktorý má pri bežnom jazdení nižšiu spotrebu.
Na ranný rozvoz detí do školy poskytne viac miesta Megane, navrhnutý ako päťmiestne auto s prekvapujúco veľkým priestorom vzadu.
Scirocco R usadí do dvoch kresiel aj dospelých s dlhými nohami ale kratším trupom, pretože nad hlavou je málo miesta. Pocitovo je vo Volkswagene viac svetla, lebo Megane R.S. má okná maličké ako strieľne na poľovníckom posede.
K ešte lepšej praktickej využiteľnosti Meganu R.S. by pristalo komfortnejšie nastupovanie dozadu a premyslenejšie odklápanie sedadiel. V hodnotení denného používania, ktoré sa stane realitou už po prvom týždni a troch minutých nádržiach, má svoje zbrane aj Scirocco R.
Takto má vyzerať sedadlo v hot hatch. Koža iba na mieste kde sa látka zvykla predrať a brutálne tvarovanie bokov.
Volkswagen baví aj v zápche Príjemnejším nastupovaním do komfortnejších sedadiel a použitím dvojspojkovej prevodovky DSG má cestou do práce navrch. Trápiť spojku a občas trochu triafať v nepresnom radení Meganu R.S. je zábava do chvíle, kým nestojíte v kolóne dlhšie ako dve minúty.
Okrem toho dvojspojková prevodovka umožňuje zábavné radenie s plieskaním do výfuku aj pri držaní 50-tky v meste. V kokpitoch si nemajú čo vyčítať a prekvapujúco Renault to dotiahol dosť ďaleko.
Dokonca v pripojení externých zariadení cez USB je na tom užívateľsky lepšie a prístupnejšie. Príplatkové sedadlá Recaro exkluzívne dodávané pre R.S. zatiaľ medzi autami tohto zamerania nikto neporazil.
Volkswagen chce nevýhodu slabšieho bočného držania tela vodiča vyvážiť elektrickým nastavovaním.
Volkswagen ponúka medzi klasickou spleťou štandardných tlačidiel ovládač charakteristiky podvozka. Na trápiace sa zimné pneumatiky bol komfortný režim lepší.
Podľa palubných počítačov vychádzal obom autám servis približne po 20 000 kilometroch alebo dvoch rokoch. Rozstrel medzi aspoň trochu racionálnym zmýšľaním pri kúpe môže urobiť cena.
Megane R.S. je v základe s cenou 29.590 eur o tri tisícky lacnejší. S doplnkami, sedadlami a Cup podvozkom sa cena ľahko vyšplhá na vyše 34.000 eur testovaného špeciálu. Scirocco s doplnkami komfortného charakteru skončilo na cene 42.347 eur vrátane DPH.
Ak zoberieme do úvahy, že Megane ponúka ešte R.S. monitor a poriadny mechanický samosvor prednej nápravy, určite je výhodnejšou kúpou v teste.
Megane vyzerá vzadu ako praktický rodinný kompakt na každý deň. Mäkké sedadlá, slušný priestor ale málo svetla.
Volkswagen je tichší, komfortnejší, neobťažuje radením ale o 1,5 litra vyššou spotrebou paliva áno. Už v tejto časti testu autá vyvrátili prvý predsudok u ľudovejšom Volkswagene a väčšej nadvláde Scirocca R pri racionálnom pohľade na vec. Nabrúsený Megane R.S. dokázal víťaziť v pozíciách, ktoré by sme mu predtým neprisúdili.
Čísla urobili svoje Nikdy sme neboli vďačnejší meracím zariadeniam ako teraz. Úprimne priznávame, že po cestných sekciách sa zdala nadvláda Meganu R.S. v športovosti a rýchlosti neotrasiteľná.
Renault necháva šoféra precítiť každý kúsok cesty, je hlučnejší, zamestnáva radením, má slabší spodok ale ostrejšiu špičku motora, citlivejšie riadenie a naháňa strach syčaním vo výfuku.
Scirocco R všetko dokonale maskuje a tvári sa, že je stále na výlete. Navyše nemá úplne vypínateľný stabilizačný systém a odmieta podržať prevod pri maximálnych otáčkach až do chvíle preradenia šoférom.
Satčí vymeniť stopky za dojmy a razom zmeníte pohľad na Volkswagen Scirocco. Elektronicky uberá vodičovi z vášne avšak robí dobré časy.
Nebyť merania na letisku, odbili by sme Scirocco R do druhej ligy, pretože nie je tak zábavné, nie je tak strhujúce ako Megane R.S.. To všetko platí, ale zároveň by sme si mysleli, že Scirocco nie je rýchle, pritom je rýchlejšie než sa zdá.
V šprinte z 0 na 100 km/h Volkswagen potvrdil papierový predpoklad a v plne automatickom športovom režime "odplieskal" stovku za 6,15 sekundy, kým Megane R.S. to isté zvládol za 6,84 s. Aj z ISO slalomu si odniesol víťazstvo Volkswagen časom 13,30 s oproti 13,67s (Megane R.S.).
Práve slalom jednoznačne ukazuje celú tragédiu testu v zimných pneumatikách, ktoré pri 13 stupňoch absolútne nefungovali.
Čím ostrejší je podvozok, tým viac sa prejavuje negatívum pneumatík. Veď ten konkrétny Megane (presne tento kus) zajazdil ten istý slalom na rovnakej trati s letnými plášťami za 12,19 s. Už pohľad na brzdné dráhy cez 45 metrov (VW-46,27 m, Renault-47,9 m) hovorí o zimných pneumatikách na suchom asfalte za všetko.
Zlé finále na suchom asfalte S pribúdajúcim časom rástlo trápenie pneumatík aj šoférov a celkom logicky bolo treba urobiť dve finálne disciplíny a celý test "zabaliť". Aký výsledok šprintu z 0 na 400 metrov by ste tipovali, ak oba motory dávajú z dvoch litrov výkon 195 kW (265 k)?
Volkswagenu kulminuje výkon pri 6000 a Renaultu pri 5500 otáčkach za minútu. Motor z dielne Renault Sport má o 10 Nm väčší krútiaci moment ako 350 Nm vo Volkswagene, avšak v užšom pásme otáčok. Scirocco R malo s prevodovkou DSG po 400 metroch šprintu rýchlosť 160,58 km/h a Megane R.S. slabších 153,81 km/h.
V časoch to bolo 14,68 s (Volkswagen) k 15,02 s (Renault). Poslednú disciplínu a to rýchlostnú skúšku vyhral Megane s tesným iba päť stotinovým rozdielom a s časom 1m 06,80s.
Paradoxne Volkswagenu pomohlo to, čo nám na hot hatch najviac prekáža. Automatická prevodovka a nevypínateľné ESP.
Objemom a parametrami veľmi blízke benzínové štvorvalce. Volkswagen má širší rozsah špičky krútiaceho momentu aj výkonu. Renault má vďaka prepínateľnému režimu elektroniky o triedu lepšie reakcie na plyn.
Na rozžuvaných zimných pneumatikách držala elektronika aj prevodovka Scirocco na uzde a to robilo celkové časy. Čím viac sa charakter cesty a štýl jazdy podobá okruhu alebo rýchlostnej skúške, tým výraznejšie vyniká Megane R.S..
Vlani vylepšený Renault je viac "hot hatch" a má brilantnú prednú nápravu, no zároveň je citlivejší na kvalitné obutie. Nad prekvapujúco rýchlym Volkswagenom vyhráva pôžitkom z jazdy a na to sú tieto autá stvorené. Scirocco R je príjemným prekvapením testu s lepším výsledkom, než boli očakávania. Klobúk dole.
Prezúvanie neriešte Najskôr pripomeniem, že vždy v zime jazdíme na zimných, ktoré sú na snehu a ľade bezvýhradne lepšie. Robiť však kovbojku z toho, či je už čas na prezúvanie alebo nie, nemá veľký zmysel.
Aj tento test ukázal, že zimné sú oproti letným na suchom asfalte výrazne horšie. Čím rýchlejšie auto, tým väčší rozdiel. Na letné si auto prezujte, kedy budete mať čas a peniaze.
Neriešte sedemstupňové klišé a ak viete cez prípadnú kalamitu, aká bola nedávno ostať doma, pokojne dajte autu letné, aspoň ráno na D1 pred Bratislavou zabrzdíte o štyri metre skôr.
Zimné sa oplatí ponechať možno len pre výtlky, najmä ak je to ich posledná sezóna, pretože kým cesty nezaplátajú, pravdepodobnosť rozseknutia plášťa je vysoká.
Akurát, že pri takomto tempe opravy ciest by sme neprezuli celé leto. K pneumatikovej téme ešte poznámka na záver: obutie auta je veľmi dôležité a ako aj tento test ukázal, nevhodne zvolený plášť urobí citeľný rozdiel v brzdách a ovládaní.
Rozdiely spôsobené nepozornosťou alebo zlým odhadom sú ale v premávke podstatne väčšie.
KUPUJEM - NEKUPUJEM Teraz budem úprimný. Scirocco pozitívne prekvapilo a vyvrátilo predsudky v plnej miere, no pre krásne zimné večery na snehu a občasné pojašenie by som si opäť kúpil Megane R.S..
Rasťo Chvála
Technické parametre Značka Renault Volkswagen
Model Mégane R.S. 265 Scirocco R
Motor 2,0 16V 2,0 TSI
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1998 1984
Výkon (kw/k) 195/265 195/265
Pri otáčkach (ot./min.) 5500 6000
Krútiaci moment (Nm) 360 350
Pri otáčkach (ot./min) 3000 -5000 2500 - 5000
Emisie CO2 (g/km) 190 224
Rozmery - -
Rázvor náprav (mm) 2640 2578
Dĺžka (mm) 4299 4248
Šírka (mm) 1804 1820
Výška (mm) 1423 1394
Pohotovostná hmot (kg) 1462 1439
Objem palivovej nádrže (l) 60 55
Objem batož. priestoru (l) 344 312
Prevádzkové hodnoty - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,0 5,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 254 250
Spotreba mesto(l/100 km) 11,3 10,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 6,5 6,3
Kombinovaná spotreba (l/100km) 8,2 8,0
Cena test. modelu od (eur) 29590 33070
Z testovacieho zápisníka Vozidlo Renault Megane R.S. VW Scirocco R
Stav tachometra 2058 km 13939 km
Počasie počas testu polooblačno polooblačno
Teplota 13 stupňov 13 stupňov
Stabilizačný systém vypínateľný nevypínateľný, len trakcia
Pneumatiky Continental CWC TS 830 Continental CWC TS 830
Rozmer a index pneumatík 235/40/R18 235/40/R18
Priemerná spotreba v teste 7,6-10,8 l/100km 8,5 -12 l/100km
Zrýchlenie z 0-100 km/h 6,84 s 6,15
Brzdná dráha 100 km/h-0 47,9 m 46,27 m
Čas v slalome 13,67 s 13,30 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) 2,38 s 2,28 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) 3,36 s 3,01 s
Šprint 0 - 400 m 15,02 s 14,68 s
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň) 2100 ot./min. 2600 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň) 1750 ot./min. 1950 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň) 2500 ot./min. 2650 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6. stupeň) 2000 ot./min. 2180 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6. stupeň) 2750 ot./min. 3150 ot./min.