NICE. Pri pohľade do interiéru vidieť, aké pokroky robí piaty koncern na svete v produkcii áut. Napriek kríze v automobilovom priemysle narástla produkcia automobiliek Hyundai-Kia v roku 2012 o pol milióna kusov na 6.625.003 vozidiel.
Dve kórejské automobilky jedného koncernu dosiahli piate miesto aj vďaka zdvojnásobeniu produkcie v priebehu uplynulých piatich rokov. V konečnom dôsledku sa to odráža aj na stúpajúcej kvalite a dojme z áut, ktoré k nám prichádzajú. Interiér modelu Carens ešte posúva latku toho, na čo sme boli od Kie zvyknutí.
Trojramenný volant uchvacuje tvarom, spracovaním tlačidiel aj celkovým vyhotovením. Pri prvej generácii modelu cee´d novinári v recenziách kritizovali ovládacie prvky a oddelené ovládanie palubného počítača. Teraz sú všetky pripomienky zapracované vo volante.
Trieda kompaktných vanov sa javí za posledné roky ako veľmi stabilná až mierne rastúca s účasťou najdôležitejších európskych výrobcov, preto Carens štvrtej generácie pokračuje v tradícii predchádzajúcich modelov. Prináša prepracovaný interiér a vypĺňa medzeru medzi cee´d kombi a väčším Carnivalom.
Majú dobré riešenia
Kia popracovala na predstavení sedemmiestnej verzie, ale aby bola konkurencieschopná oproti najväčším rivalom, potrebovala by podobný nárast karosérie ako Grand Scenic.
Preto sme pri prvej jazde sústredili pozornosť na päťmiestnu verziu, ktorá ponúka hlavne priestrannejší interiér a vyšší batožinový priestor než kompaktné kombi. Koncepčne auto nastavili pre mladé rodiny s dvomi maximálne troma malými deťmi.
Po prvej osobnej skúsenosti je to ideálne auto pre štvorčlennú rodinu. Poslúži aj pri troch deťoch avšak s väčším rozdielom, aby najstaršie mohlo sedieť vzadu v strede bez autosedačky.
V Nice sme nemali autosedačky, ale stredné z troch posúvateľných a samostatne sklápateľných sedadiel sa nám vidí užšie, preto pri malých deťoch s neveľkým vekovým rozdielom bude použitie troch autosedačiek vedľa seba ťažšie.
Kufor naozaj poteší
Po vzore lídrov v tejto triede Kia prichádza so sklápaním operadiel do jednej roviny s dnom kufra a preklápateľným operadlom spolujazdcovho sedadla.
Vpravo tak vznikne plocha od konca batožinového priestoru až po schránku pred spolujazdcom (2,15 m). Auto s dizajnovými prvkami modelu cee´d má delené zadné LED svetlá a pomerne široko a nízko vykrojené piate dvere.
Hneď za hranou kufra je hlboký box na povinnú výbavu a pred ním pod dnom kufra naozaj účelný box s polystyrénovými priehradkami. Odložené veci teda nebudú v zákrutách búchať.
Vyše štyri a pol metra dlhý Carens má rázvor natiahnutý na úroveň strednej triedy (2750 mm), čím prekonáva napríklad Touran až o 7,2 centimetra.
Na druhej strane pri pohľade do interiéru by sme taký rázvor netypovali. Miesta je tam dosť, avšak veľa z rázvoru pohltila dlhá prístrojová doska. Napríklad zadné sedadlá majú slušný rozsah posúvania ale v prednej polohe sú absolútne nepoužiteľné.
Ideálna je ich najzadnejšia poloha, kedy je objem kufra po roletu 536 litrov a môže narastať na maximálnych 1694 litrov. Podobne ako Grand Scenic aj Carens má odkladacie priestory pod podlahou pred zadnými sedadlami a môžete odložiť kryciu roletu do vopred pripraveného priestoru za nakladacou hranou.
Tvorcovia interiéru vybavili interiér zmysluplnými odkladacími schránkami a veľkým boxom pod lakťovou opierkou. Úprimne sme od rázvoru cez 2,7 metra čakali trochu viac základného priestoru.
Dostane dva benzíny a jeden diesel
Výbavou, kvalitnými materiálmi a dobre navrhnutými prednými sedadlami poskočila Kia Carens veľmi vysoko. Stačí pozrieť na prístrojovú dosku alebo vnímať kožený poťah vyhrievaných aj ventilovaných predných sedadiel s elektrickým ovládaním.
Začiatok predaja patrí dvom benzínovým motorom 1,6 GDI a 2,0 GDI, s výkonom 135 a 166 koní. Výrobca verí, že spotreba základnej benzínovej verzie 1,6 GDI dosiahne 6,4 litra a dvojliter sa vmestí do 7,2 l/100 km.
Zatiaľ najsilnejšej naftovej verzii 1,7 CRDi (136k) to išlo vo francúzskych serpentínach celkom svižne, až sme nadobudli pocit, že kórejské poníky sa stávajú koňmi. Možno je to vďaka krútiacemu momentu 330 Nm alebo pocitovo zlepšenej reakcii na plyn.
Drobnú rezervu možno vidíme v odhlučnení motora pri mestských rýchlostiach. Slabšia naftová verzia má rovnaký motor 1,7 CRDi s výkonom zníženým na 115 koní a krútiaci moment 260 Nm. Ponukou výbavy so strážcom jazdného pruhu alebo parkovacím automatom sa Kia postupne vyrovnáva lídrom segmentu.
V čítaní USB a multimediálnej komunikácii na palube môže slúžiť ako vzor. V podstate jediným negatívom, ktorý by sa mal zlepšiť a môže niekomu reálne prekážať, je výhľad šikmo dopredu. Preto si to pred kúpou vyskúšajte a napíšte nám, či máte rovnaký pocit ako my. Po prvej jazde máme pocit, že kvalitné rodinné auto môže nosiť emblém Kia.