Vojto: "Asi pred mesiacom sme boli na lyžovačke v Tatrách. Môjmu synovi sa zlomila noha. Povedal som si, nezavoláme sanitku, ušetrím verejné zdravotné peniaze pre tých, čo to viac potrebujú. Odviezol som syna vlastným autom do Popradskej nemocnice na ošetrenie.
Po príchode som bol nemilo prekvapený, lebo všetky cesty okolo nemocnice sú označené značkou Zákaz zastavenia. Parkovisko oproti nemocnici bolo plné, a tak som si povedal, že napriek tomu zastavím na parkovisku úplne na kraji (na fotke Octavia úplne vpravo).
Po návrate som našiel na aute nasadenú papuču a dostal som 60 eur pokuty. Trvali na tom, že som nemal zastaviť v zákaze zastavenia.
Pravdu povediac, tabuľu zákazu som pri príchode prehliadol. No, aj keď tam je značka, nemala by byť až za križovatkou? Tá príjazdová cesta je súčasť parkoviska."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Za značkou Zákaz státia vodič nesmie ani zastaviť, ani stáť. Tam, kde zaparkoval Vojto, však nemohol porušiť platnosť značky.
Aj zákaz státia vyjadrený zvislou dopravnou značkou sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšie križovatky.
Najbližšou križovatkou je podľa fotky miesto, kde sa cesty rozpájajú do dvoch uličiek, ktoré vedú k parkovacím miestam.
Obe uličky sú cestami. Vyplýva to zo zákona o pozemných komunikáciách. Ak by neboli cestami, vodiči by po nich nesmeli jazdiť, lebo by to boli miesta mimo cesty. Nejde ani o jednu cestu, ktorá sa delí na niekoľko jazdných pruhov.
Prečo je tam križovatka V zákone je križovatka definovaná ako miesto, kde sa cesty križujú alebo spájajú. Keďže definícia neurčuje smer jazdy, križovatkou je zákonite aj miesto, kde sa cesty rozpájajú.
To, že aj rozpájanie ciest je križovatkou, potvrdzuje aj medzinárodná zmluva (Viedenský dohovor). Podľa nej bol vytvorený aj náš zákon o cestnej premávke.
"Ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, obsahuje ustanovenia odchylne od tohto zákona, platia ustanovenia medzinárodnej zmluvy," píše sa v našom zákone.
Vodorovné značenie takisto podporuje fakt, že ide o križovatku rušiacu význam zákazovej značky na mieste medzi zaparkovaným autom a značkou. Vo vyhláške sa píše, že vodorovná značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.
Vojto zaparkoval na mieste, kde nielenže neplatí Zákaz zastavenia vyplývajúci zo značky, ale ani jednosmerka. Aj jej platnosť sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky.
Porušil iné pravidlo parkovania Vodič smel dostať pokutu len za porušenie všeobecného pravidla o šírke vozovky, ktorá má ostať voľná po zaparkovaní. Z fotky sa zdá, že Vojto po zaparkovaní nenechal pre každý smer jazdy 3 metre široký voľný jazdný pruh.
Predpokladáme, že mestskí policajti si neuvedomili zjavnú križovatku. Asi si mysleli, že značka jednosmerky spolu so zákazom zastavenia platí aj za križovatkou. Možno správca cesty chcel, aby jednosmerka pokračovala aj za križovatkou.
Vojto ale správne podotkol, že aj za križovatkou mala byť umiestnená značka, ak ho chceli za porušenie významu značky Zákaz zastavenia pokutovať.
Zasnežený vodorovný zákaz zastavenia Vodiči sú povinní riadiť sa existujúcimi a viditeľnými značkami.
"Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.
Pre úplnosť treba dodať, že na mieste, kde Vojto zaparkoval, je na kraji cesty namaľovaná plná žltá čiara. Pri nej vodiči nesmú zastaviť a ani parkovať (ani z jednej strany). Značka však bola zasnežená a vodič sa ňou preto nemusel riadiť.
Zväčšiť mapu