SME

Pokutovali za neexistujúci zákaz zastavenia, priestupok si ale nevšimli

Mestskí policajti uložili pokutu vodičovi za porušenie zákazu zastavenia. Vodič ale parkoval za križovatkou, ktorá zákaz zrušila.

(Zdroj: Vojto)

Vojto: "Asi pred mesiacom sme boli na lyžovačke v Tatrách. Môjmu synovi sa zlomila noha. Povedal som si, nezavoláme sanitku, ušetrím verejné zdravotné peniaze pre tých, čo to viac potrebujú. Odviezol som syna vlastným autom do Popradskej nemocnice na ošetrenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po príchode som bol nemilo prekvapený, lebo všetky cesty okolo nemocnice sú označené značkou Zákaz zastavenia. Parkovisko oproti nemocnici bolo plné, a tak som si povedal, že napriek tomu zastavím na parkovisku úplne na kraji (na fotke Octavia úplne vpravo).

SkryťVypnúť reklamu

Po návrate som našiel na aute nasadenú papuču a dostal som 60 eur pokuty. Trvali na tom, že som nemal zastaviť v zákaze zastavenia.

Pravdu povediac, tabuľu zákazu som pri príchode prehliadol. No, aj keď tam je značka, nemala by byť až za križovatkou? Tá príjazdová cesta je súčasť parkoviska."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Za značkou Zákaz státia vodič nesmie ani zastaviť, ani stáť. Tam, kde zaparkoval Vojto, však nemohol porušiť platnosť značky.

Aj zákaz státia vyjadrený zvislou dopravnou značkou sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšie križovatky.

Najbližšou križovatkou je podľa fotky miesto, kde sa cesty rozpájajú do dvoch uličiek, ktoré vedú k parkovacím miestam.

Obe uličky sú cestami. Vyplýva to zo zákona o pozemných komunikáciách. Ak by neboli cestami, vodiči by po nich nesmeli jazdiť, lebo by to boli miesta mimo cesty. Nejde ani o jednu cestu, ktorá sa delí na niekoľko jazdných pruhov.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je tam križovatka V zákone je križovatka definovaná ako miesto, kde sa cesty križujú alebo spájajú. Keďže definícia neurčuje smer jazdy, križovatkou je zákonite aj miesto, kde sa cesty rozpájajú.

To, že aj rozpájanie ciest je križovatkou, potvrdzuje aj medzinárodná zmluva (Viedenský dohovor). Podľa nej bol vytvorený aj náš zákon o cestnej premávke.

"Ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, obsahuje ustanovenia odchylne od tohto zákona, platia ustanovenia medzinárodnej zmluvy," píše sa v našom zákone.

Vodorovné značenie takisto podporuje fakt, že ide o križovatku rušiacu význam zákazovej značky na mieste medzi zaparkovaným autom a značkou. Vo vyhláške sa píše, že vodorovná značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Vojto zaparkoval na mieste, kde nielenže neplatí Zákaz zastavenia vyplývajúci zo značky, ale ani jednosmerka. Aj jej platnosť sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky.

Porušil iné pravidlo parkovania Vodič smel dostať pokutu len za porušenie všeobecného pravidla o šírke vozovky, ktorá má ostať voľná po zaparkovaní. Z fotky sa zdá, že Vojto po zaparkovaní nenechal pre každý smer jazdy 3 metre široký voľný jazdný pruh.

Predpokladáme, že mestskí policajti si neuvedomili zjavnú križovatku. Asi si mysleli, že značka jednosmerky spolu so zákazom zastavenia platí aj za križovatkou. Možno správca cesty chcel, aby jednosmerka pokračovala aj za križovatkou.

Vojto ale správne podotkol, že aj za križovatkou mala byť umiestnená značka, ak ho chceli za porušenie významu značky Zákaz zastavenia pokutovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zasnežený vodorovný zákaz zastavenia Vodiči sú povinní riadiť sa existujúcimi a viditeľnými značkami.

"Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Pre úplnosť treba dodať, že na mieste, kde Vojto zaparkoval, je na kraji cesty namaľovaná plná žltá čiara. Pri nej vodiči nesmú zastaviť a ani parkovať (ani z jednej strany). Značka však bola zasnežená a vodič sa ňou preto nemusel riadiť.

Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 352
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 410
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 117
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 928
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 236
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 206
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 299
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  5. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 651
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 565
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 50 109
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 103
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 375
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 958
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 697
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 476
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu