SME

Predpisy nenútia vodičov autobusov MHD riadiť sa "guličkami"

Policajti vraj pokutujú vodičov autobusov MHD za nerešpektovanie signálov pre električky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

photo0251.jpgBranislav: "Pracujem v SAD. Sú policajti oprávnení dávať vodičom MHD pokuty za to, že vychádzajú zo zastávky nie na osobitý svetelný signál (dve vedľa seba umiestnené "guličky", určené na výjazd električiek zo zastávky), ale na zelený svetelný signál semaforu? Smú napríklad aj vtedy, keď vodiča MHD pustí vedúce vozidlo v ľavom jazdnom pruhu (vedľa zastávky)?

Ide totiž o to, že príslušníci policajného zboru v Poprade veselo dávajú pokuty vodičom MHD za tieto veci aj napriek tomu, že zastávky v Poprade sú len zastávky a nie jazdné pruhy a tieto tzv. "guličky" svietia vo vodorovnej polohe (stop pre autobus) aj 7 až 8 minút a zelené signálne svetlo semaforu už svieti aj na 2-3 krát.

Podľa tohto by mal autobus čakať, kým "guličky" nepreskočia do zvislej polohy a tým by mu dovolili výjazd zo zastávky. Ale ako potom majú dodržiavať cestovné poriadky?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

signaly_pre_elektricku.jpg

Kde sa umiestňujú "guličky"

Vo viacerých mestách správcovia ciest vyhradili pravé jazdné pruhy pre vozidlá MHD. Na križovatkách s takýmito pruhmi sa často nachádzajú signály pre električky, ktoré majú zabezpečiť aby vozidlá MHD zbytočne nečakali.

Kým ostatná premávka má červenú, autobusy alebo trolejbusy MHD už podľa svojich signálov smú ísť.

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa uvádza: "Tieto signály možno použiť aj vo vyhradených jazdných pruhoch." Je to jediný predpis s výnimkou znázornenia významov jednotlivých signálov, ktorý sa venuje práve signálom pre električky.

Z tohto predpisu nevyplýva, že by vodiči vozidiel jazdiacich vo vyhradenom jazdnom pruhu boli povinní riadiť sa signálmi pre električky. Predpis umožňuje použiť takéto signály, nevyžaduje však, aby sa vodiči autobusov a trolejbusov riadili signálmi pre električky.

SkryťVypnúť reklamu

Policajti nemali pokutovať vodičov MHD

Policajti teda nesmú pokutovať vodičov MHD za to, že vo vyhradenom pruhu jazdia na zelenú a nie na "guličky". Už vôbec nie, ak vyhradený jazdný pruh na ceste vyznačený nie je.

Ak vozidlo MHD vychádza zo zastávky, ostatní vodiči sú povinní mu umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla.

Pri výjazde zo zastávky by nemala byť umiestnená signalizácia pre električky, ak tam nie je vyhradený jazdný pruh. Tam sú vodiči MHD povinní riadiť sa klasickými semaformi.

Policajti si zrejme pomýlili signály pre električky s osobitnými svetelnými signálmi.

"Ak sa premávka vo vyhradenom jazdnom pruhu riadi osobitnými svetelnými signálmi, riadi sa nimi len vodič jazdiaci v tomto jazdnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu

Pokutu by smeli vodiči autobusov alebo trolejbusov MHD dostať len po úprave predpisov. Z nich by muselo byť zrejmé, že sú povinní riadiť sa "guličkami" a nie klasickými semaformi.

osobitne_signaly.jpg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 148
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 919
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 531
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 109
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 096
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 394
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 319
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 319
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Tanec inkvizítorov
  2. Daniel Bíro: Ladislav Lahoda zo spoločnosti CMA sa podelil o jeho skúsenosti z prieskumov podzemných priestorov. Na čo všetko si musíme dávať pozor?
  3. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  4. Štefan Šturdzík: Vykašlite sa na politiku a šašov okolo nej.
  5. Miroslav Ferkl: Rehot Richtera
  6. Peter Martinkovič: Zažil som goraikō na Fujisane
  7. Jozef Foltýn: Koniec demokracie v USA?!
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 16 986
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 135
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 961
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 869
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 408
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 653
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 380
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 8 317
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu