Branislav: "Pracujem v SAD. Sú policajti oprávnení dávať vodičom MHD pokuty za to, že vychádzajú zo zastávky nie na osobitý svetelný signál (dve vedľa seba umiestnené "guličky", určené na výjazd električiek zo zastávky), ale na zelený svetelný signál semaforu? Smú napríklad aj vtedy, keď vodiča MHD pustí vedúce vozidlo v ľavom jazdnom pruhu (vedľa zastávky)?
Ide totiž o to, že príslušníci policajného zboru v Poprade veselo dávajú pokuty vodičom MHD za tieto veci aj napriek tomu, že zastávky v Poprade sú len zastávky a nie jazdné pruhy a tieto tzv. "guličky" svietia vo vodorovnej polohe (stop pre autobus) aj 7 až 8 minút a zelené signálne svetlo semaforu už svieti aj na 2-3 krát.
Podľa tohto by mal autobus čakať, kým "guličky" nepreskočia do zvislej polohy a tým by mu dovolili výjazd zo zastávky. Ale ako potom majú dodržiavať cestovné poriadky?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Kde sa umiestňujú "guličky"
Vo viacerých mestách správcovia ciest vyhradili pravé jazdné pruhy pre vozidlá MHD. Na križovatkách s takýmito pruhmi sa často nachádzajú signály pre električky, ktoré majú zabezpečiť aby vozidlá MHD zbytočne nečakali.
Kým ostatná premávka má červenú, autobusy alebo trolejbusy MHD už podľa svojich signálov smú ísť.
Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa uvádza: "Tieto signály možno použiť aj vo vyhradených jazdných pruhoch." Je to jediný predpis s výnimkou znázornenia významov jednotlivých signálov, ktorý sa venuje práve signálom pre električky.
Z tohto predpisu nevyplýva, že by vodiči vozidiel jazdiacich vo vyhradenom jazdnom pruhu boli povinní riadiť sa signálmi pre električky. Predpis umožňuje použiť takéto signály, nevyžaduje však, aby sa vodiči autobusov a trolejbusov riadili signálmi pre električky.
Policajti nemali pokutovať vodičov MHD
Policajti teda nesmú pokutovať vodičov MHD za to, že vo vyhradenom pruhu jazdia na zelenú a nie na "guličky". Už vôbec nie, ak vyhradený jazdný pruh na ceste vyznačený nie je.
Ak vozidlo MHD vychádza zo zastávky, ostatní vodiči sú povinní mu umožniť vyjdenie zo zastávky alebo zo zastávkového pruhu znížením rýchlosti jazdy, prípadne i zastavením vozidla.
Pri výjazde zo zastávky by nemala byť umiestnená signalizácia pre električky, ak tam nie je vyhradený jazdný pruh. Tam sú vodiči MHD povinní riadiť sa klasickými semaformi.
Policajti si zrejme pomýlili signály pre električky s osobitnými svetelnými signálmi.
"Ak sa premávka vo vyhradenom jazdnom pruhu riadi osobitnými svetelnými signálmi, riadi sa nimi len vodič jazdiaci v tomto jazdnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Pokutu by smeli vodiči autobusov alebo trolejbusov MHD dostať len po úprave predpisov. Z nich by muselo byť zrejmé, že sú povinní riadiť sa "guličkami" a nie klasickými semaformi.