Súd si vymyslel nový typ cesty a zmenil vplyv križovatky na značky

Krajský súd v Nitre poprekrúcal paragrafy dopravných predpisov a potvrdil pokutu pre vodiča.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

01_big.jpgPred rokom sme zverejnili článok, v ktorom sme kritizovali rozhodnutie dopravného inšpektorátu.

Vodič Ivan mal podľa mestských policajtov a aj podľa dopravného inšpektorátu jazdiť v jednosmerke v protismere.

Na začiatku ulice je dopravná značka Jednosmerná cesta. Medzi ňou a zaparkovaným autom však boli dve križovatky.

Platnosť značky vyznačujúcej jednosmerku ukončuje podľa predpisov vzdialenejšia hranica najbližšej križovatky.

Ivan tvrdí, že vošiel do jednosmerky správnym smerom, prešiel dve križovatky a po parkovaní sa otočil do opačného smeru jazdy.

Mestskí policajti mu chceli dať pokutu za parkovanie v jednosmerke v protismere.

Policajti obmedzili platnosť križovatiek len na jednu stranu ulice

Vodič odmietol zaplatiť na mieste pokutu a mestskí policajti preto posunuli spor na správne konanie na dopravný inšpektorát.

Tam sa s problémom vysporiadali svojsky.

Dopravný inšpektorát tvrdí, že nie je križovatka ako križovatka. Ak sa vraj na T-križovatku v smere jednosmerky pozeráte tak, že sa na križovatke nedá odbočiť doprava, jednosmerka sa podľa inšpektorátu nekončí.

Podľa zákona je križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú. Križovatkou je aj miesto, kde sa cesty rozpájajú, čo potvrdzuje medzinárodná zmluva, ku ktorej sa pripojilo aj Slovensko. Medzinárodná zmluva má pritom prednosť pred našim zákonom v prípade rozporu.

Prečítajte si, ako zdôvodnili svoje rozhodnutie na dopravnom inšpektoráte v Šali:

02_big.jpg

Ivan s rozhodnutím správneho orgánu nesúhlasil. Krajský dopravný inšpektorát potvrdil rozhodnutie okresného a spor sa preto ocitol na stole Krajského súdu v Nitre.

Podľa súdu križovatky neukončujú platnosť značiek v obytnej zóne

Senát krajského súdu v pomere hlasov 3:0 rozhodol v prospech policajtov. Aj podľa krajského súdu Ivan nedodržal dopravné pravidlá.

Súd v rozsudku napísal, že Ivan si predpis o ukončovaní značiek križovatkami vykladá účelovo.

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa uvádza: "Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie."

Krajský súd v Nitre však svojim zdôvodnením úplne prekrútil význam predpisu o ukončovaní platnosti dopravných značiek križovatkou:

sud.jpg

Sudcovia toto pravidlo chápu tak, že ak sa značka nachádza v obytnej zóne, križovatka jej platnosť neruší. Miesto, kde Ivan parkoval, je obytnou zónou.

V predpise sa pritom píše, že na dopravnú značku označujúcu obytnú zónu sa nevzťahuje pravidlo o ukončovaní platnosti značiek križovatkou.

Podľa súdu nie je cesta ako cesta

Krajský súd sa ešte poistil argumentom, podľa ktorého cesty medzi domami nie sú cestami, ale účelovými komunikáciami v rámci obytnej zóny. A preto medzi značkou jednosmerky a zaparkovaným autom nie sú vraj žiadne križovatky:

sud2.jpg

Sudcovia si ale nevšimli ustanovenie zákona o cestnej premávke (§ 2), podľa ktorého je cestou akákoľvek účelová komunikácia. Nie je pritom podstatné, či sa nachádza v obytnej zóne alebo inde.

Súd sa tiež rozhodol, že ak je na jednom konci ulice dopravná značka označujúca jednosmerku a na druhom konci značka Zákaz vjazdu, potom ide jednoznačne o jednosmerku po celej dĺžke ulice a z obidvoch strán.

Dopravné predpisy ale nepoznajú výraz ulica.

Sudcovia si v tejto súvislosti akosi nevšimli pravidlo, podľa ktorého "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad."

Ak Ivan šiel po jednosmerke, prešiel oboma križovatkami a na konci sa otočil do opačného smeru jazdy, zákaz vjazdu si ako vodič všimnúť nemohol. Nemusel sa ním teda ani riadiť.

Súd ušetril správcovi cesty dve značky

Sudcovia sa pravdepodobne zabudli vysporiadať s možnosťou, že správca cesty si zabudol splniť povinnosť a neumiestnil dopravné značky tak, aby rešpektovali všetky dopravné pravidlá.

Ak správca cesty chcel, aby sa z celej ulice stala jednosmerka, mal značku Jednosmerná cesta umiestniť za každou križovatkou na ulici.

Ivan nám napísal, že sa bude súdiť ďalej, vraj aj na Európskom súde.

S trochou nadsádzky nám z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky ostáva len dúfať, že členovia príslušného senátu nie sú aktívnymi vodičmi. A ak sú, ktovie, či by vydanie ich rozsudku nemala polícia posúdiť ako dôvod na preskúšanie z dopravných predpisov.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 029
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 527
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 709
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 331
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 728
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 650
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 384
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 942
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 930
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 822

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria 20 rokov.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.