BRATISLAVA. S číslom 19 869 kilometrov na tachometri navštívil Peugeot 208 e-HDi predpísaný servis a následne absolvoval dynamické testy a porovnanie s najbližším konkurentom.
Zložitejšia technika systému štart stop, ktorá dovoľuje malému Peugeotu vypínať motor už pri rýchlosti 20 km/h a dáva systému aký-taký zmysel, nepotrebovala ošetrenie ani výmenu.
Servis teda zahŕňal štandardnú kontrolu, doladenie nastavenia svetiel, výmenu filtrov a samozrejme to najdôležitejšie, olej. Podľa originálu faktúry stála servisná prehliadka so štandardnými úkonmi a spotrebným materiálom 206,62 eur vrátane DPH.
Trochu nás zaskočil, rovnako to bolo pri servise vozidla Kia, špinavý vzduchový filter, človek by nečakal, v akom prašnom prostredí žijeme.
Pri podrobnej prehliadke podvozka neboli zistené poškodenia ani uvoľnenie častí. Celkom sa nám páči jednoduchá architektúra podvozka, z ktoré ho nič nevytŕča. Dokonca popod auto ide iba holá rúra výfukového potrubia s priestorovou rezervou pod stredovým tunelom adobre ukrytým časticovým filtrom aj zadným tlmičom.
Podvozok zvládol slovenský tankodrom celkom zdatne, dokonca zadná náprava zvláda nerovnosti lepšie.
V podstate v servise nebolo čo riešiť a najbližšie tam pôjdeme iba vymeniť šoférov stierač, na ktorý v kalamite spadol sneh zo strechy a ohol ho. Po "oprave" rukou na mieste udalosti už nestiera tak kvalitne ako pred tým.
Jamy asi zadku prospeliPeugeotu 208 aj sesterskému modelu Citroen C3 sme vyčítali isté poskakovanie zadnej nápravy na priečnych nerovnostiach a spoločne sme to nazvali francúzsky podvozok. Istý sklon k takému správaniu má aj Renault Clio a niečo podobné ukázala tiež Toyota Yaris. Ide o charakteristický prvok zadných náprav nových malých áut.
Napríklad Peugeot 208 je excelentne vyladený na prejazd zákruty po hladkom asfalte, avšak na priečnych nerovnostiach sa vždy auto nervózne zachcelo zadkom.
Testovaný kus používame asi na tých najhorších cestách prvej a druhej triedy aké môžu byť a teraz po 20 000 kilometroch je spomenutý efekt slabší. Akoby pruženiu alebo charakteristike tlmičov kilometre prospeli. Nové úžasné záplaty na cestách a ponechané výtlky v riadení cítiť menej. Možno sa kilometrami zladila charakteristika oceľovej pružiny a tlmiča.
K mäkkému charakteru auta by pasovalo predsa len trochu skrátiť dráhy radiacej páky. Paradoxne ženám vodičkám, kulisa v Peugeote 208 neprekáža, pochvaľujú si.
Výfuk je s ohľadom na nerovné cesty a vysoké obrubníky uložený priestorovo úsporne a nevyčnieva. Auto neindikuje vypaľovanie časticového filtra a nevieme kedy sa tak deje. Vnútro výfuku je zatiaľ bez sadze.
Štartuje a vypína odhodlaneRiadiaca elektronika sama v zime obmedzovala funkciu štart-stop systému a používala ho doslova obmedzene. Teraz po oteplení, klesá spotreba a aj motor častejšie zhasína. Akoby medzi letným a zimným režimom motora a teda aj v vo využívaní štart-stop systému, bol rozdiel pol litra v celkovej spotrebe.
V porovnávacom teste s konkurenčným dieselom a tiež štart-stop systémom dokázal Peugeot zvíťaziť v rýchlosti štartovania motora aj výdrže. Test uvidíte samostatne už onedlho. Zatiaľ nám príde celkom príjemné keď do parkovacieho boxu vchádzame s vypnutým motorom.
Peugeot 208 e-HDi dokáže zmysluplnejšie vypínať motor už na príjazde k semaforu alebo ku križovatke. Bežné systémy tohto druhu totiž vypnú motor pri úplnom zastavení a to býva často kvôli premávke kratšie než šofér predpokladal. Takto je to lepšie, hoci budúcnosť ukáže ako sa samotný nápad osvedčí.
V priebehu 20000 km sa v riadiacej jednotke nenahromadili chybové hlásenia. A to ani v tom období ak sme zrejme vplyvom zlého paliva na malej súkromnej čerpacej stanici, zaznamenali chvíľkové šklbanie pri akcelerácii.
S novým olejom ešte rýchlejšiePo prehliadke v servise sa motor s novým olejom a filtrami zabehol a nastal čas na kontrolné meranie dynamiky presne na tej istej ploche, kde na začiatku aj po 12 000 kilometroch.
V meraniach pri 21178 km zvládli jemne opotrebené zimné plášte brzdenie podstatne lepšie a v zrýchlení na stovku sme boli o málo pomalší. Najviac sledovaná oblasť pružnosti agregátu zo 70 na 100 kilometrov za hodinu si jemne polepšila.
Do nastávajúcej časti testu má Peugeot v motore olej 5W30 a zatiaľ ešte na krátke obdobie zimné pneumatiky. Sme radi, že po jazde v dolinách s vysokým neodhrnutým stredom cesty ostali všetky plasty na podvozku nepoškodené.
Na brzdových platničkách predchádzajúcich 20 000 kilometrov nevidieť.
Z testovacieho zápisníkaStav tachometra
1996 km
12 254 km
21 178 km
Pneumatiky
letné
zimné
zimné
Typ pneu.
Bridgestone
Ecopia
Kleber Kris Alp
Kleber Kris Alp
Rozmer pneu.
185/65 R15
185/65 R15
185/65 R15
Priemerná spotreba
4,8 l/100km
4,3l/100 km
4,6 l/100km
Počasie/teplota
jasno 19 °C
polojasno 8 °C
polojasno 8°C
Zrýchlenie z 0-100 km/h
13,30 s
11,35 s
11,83 s
Brzdná dráha 100 km/h-0
43,18 m
47,01 m
44,55 m
Čas v slalome
15,22 s
14,62s
xxx
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň)
8,73 s
5,9 s
5,32 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň)
11,79 s
6,65 s
6,61 s