BREZNO. Od čias druhej generácie modelu Ibiza a od prvého Toleda sme čakali, kým sa Seat vráti na dobrú cestu, ktorú opustil so zdanlivou vidinou exkluzívnej športovej značky.
Projekt Salsa nasmeroval španielsku značku do čiernej diery navzájom podobných modelov, s nejasnou stratégiou a bez pridanej hodnoty k slušnej koncernovej technike.
Na konci tunela však svietia LED svetlá a iskierka nádeje vložená do Leonu, ktorý nám urobil v teste veľkú radosť. Na rovinu povedané, nie je tak do detailov vyladený ako Golf a spoza volantu nevyzerá tak robustne, avšak je presne tým, čo sme od Seatu čakali.
Veľmi osobitým, cenovo prijateľným a predsa iným obalom koncernovej techniky. Leon ostal najhranatejšou formou novej vlny koncernového dizajnu s vlastným nábojom a ľahkosťou oproti predchodcom s oblinami.
Na prvý pohľad vyzerá, akoby auto vykradli, ale časom je tento funkčný interiér aj pri strohosti zaujímavý.
Nové a v danej triede neštandardne prístupné kompletné LED svetlá ešte podtrhujú dizajn auta. Leon je popri BMW ďalším autom súčasnosti, ktoré má svetlá veľmi vkusne zapracované do celkového dizajnu auta. Tých príplatkových 1010 eur (pre verziu FR) stojí za investíciu do vzhľadu auta cez LED svetlá.
Subjektívne ich svetelný výkon neprevyšuje dobré bi-xenónové svetlomety a ich význam rastie snáď len pri nižšej energetickej náročnosti a výdrži. Výhodou LED je príjemná farba svetla a pomerne kontrastné osvetlenie okraja cesty.
Po týždňovom teste by patrili LED svetlá do zoznamu príplatkovej výbavy.
Jednoduchosť mu pristaneHodila by sa mu tiež červená farba a FR doplnky, ale rozhodne nie akékoľvek nálepky. Tie na testovacích autách úplne zabili dizajn auta a nedali vyniknúť hranám. Ostré hrany nerušia aerodynamiku a Leon ostáva celkom tichý pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h.
Skôr do interiéru začína prenikať zvuk štvorvalcového prepĺňaného motora 1,4 FSI, ktorý má v tomto tempe na šiestom stupni 2800 otáčok.
Vnútorné rozmery batožinového priestorunakladacia hrana von (mm)
750
nakladacia hrana dnu (mm)
270
šírka kufra min./maximálna (mm)
1015/1210
výška kufra po roletu (mm)
550
nakladací otvor výška/šírka(mm)
980/690/520
dĺžka kufra min./max (mm)
800/1580
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1420
šírka lakte vpredu (mm)
1475
výška na hlavu šofér max. (mm)
1020
dĺžka sedáku šofér (mm)
510
šírka v ramenách vzadu (mm)
1380
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1470
výška krajné sedadlá (mm)
955
výška stredné sedadlo (mm)
955
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
435/425
Odhlučnenie interiéru Leona nemôže úplne konkurovať Golfu, ale zároveň dáva šoférovi pocit spojenia s okolím, je to ten Seat, na aký si pamätáme: jednoduchší, prístupnejší a so svojim vlastným strihom.
Prístrojová doska vyzerá na prvý pohľad ako zo starej školy, a to je na tom príťažlivé.
Prvýkrát Full LED svetlá takto dostupné v kompakte. Zapadnú do celkového dizajnu auta a v noci sa vyrovnajú bi-xenónom.
Pomerne široká výbava verzie FR nemusí z auta sršať na prvý pohľad a udierať do očí. Cestou zistíte, že je v nej všetko potrebné aj vtedy, ak pri kúpe nezaškrtnete všetky políčka doplnkovej výbavy s rozpoznaním únavy vodiča alebo strážením jazdného pruhu.
Kvalita zobrazovania na displejoch a možnosti listovania v cieľoch navigácie priamo z volantu dosahuje najvyššiu úroveň v kompaktných autách. V tomto dal materský koncern Seatu to najlepšie.
Záhadou ostáva, prečo Leon nezdedil aj kvalitu radenia prevodových stupňov. Možno málo najazdených kilometrov (690 km) prispelo k tomu, že páka išla fakt dosť ťažko.
Drobné číslice pripomínajú časy dobrých Seatov. V prehľadnom displeji navigácie aj medzi prístrojmi možno listovať ovládačom na volante.
Benzínu vyhovuje mestoMotor 1,4 TSI bez krycích plastov prešiel po najnutnejšom zábehu sériou dynamických meraní s jemnou stratou na výrobcom udávané hodnoty a celkom sa snažil aj v pružnosti zo 70 na 100 km/h.
Podľa zistených údajov by benzínová verzia po zábehu potrápila v dynamike aj nejeden diesel s objemom 1,6 litra.
Z testovacieho zápisníkaVozidlo
Seat Leon
Verzia
FR 1,4 TSI
Stav tachometra (km)
690
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1224
Počasie počas testu
jasno
Teplota (°C)
1
Stabilizačný systém
Nevypínateľný, len trakcia
Pneumatiky
Continental CWC TS 810
Rozmer pneumatík
205/50 R17
Spotreba - úsporne (l/100km)
6,1
Spotreba - záťaž diaľnica (l/100km)
7,5
Spotreba - bežný priemer (l/100km)
6,6
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
10,02
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
39,83
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)
4,29
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)
5,77
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min.
2150
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min.
1750
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.
2400
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.
1950
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6) ot./min.
2800
V priemernej spotrebe je výrobcom udávaných 5,2 l/100 km z ríše snov, avšak nami dosiahnuté priemery boli pri ponuke 90 kW celkom sľubné.
Oproti výkonnejšej verzii tohto istého motora v Golfe dokázal byť Seat Leon FR 1,4 TSI úspornejší na krátkych trasách v okolí bydliska, ale strácal na diaľnici. Tam sa drobný deficit výkonu prejavil vo vyššej spotrebe okolo 7,4 litra.
Tradičnú dilemu benzín/diesel môže vyriešiť výbava a tým pádom aj cena. Seat dobre nastavil cenu naftovej verzie pre tých, čo uprednostnia spotrebu pred výbavou, pretože motor 1,6 TDI ponúka od nižšej výbavy Reference.
Miesto nad hlavou je v pohode, akurát podlaha sa zdá byť oproti sedáku vysoko.
Celkovo štart Leonu vo verzii Entry za 11.990 eur vyzerá zaujímavo. Z pôvodne nabrúsenej verzie FR sa časom stalo logo výbavy ako v prípade testovaného auta, ktoré malo len 122 koní. Stálo by za úvahu ponúknuť pri danej cene modelu FR silnejšiu verziu 1,4 TSI a túto testovanú nechať o stupeň chudobnejšej výbave.
Každý si na ponuku Seatu utvorí svoj názor, nám sa po cenovej stránke zdá celkom zaujímavá, len nechápeme presun navigácie do príplatkových prvkov aj v najvyšších výbavách.
Aj v zime dobre brzdíV ponuke priestoru na predných sedadlách nemožno Leonu nič vytknúť a naopak odporučiť ho môžeme šoférom do mesta, ktorí potrebujú excelentný výhľad šikmo dopredu. To je úplne iné ako nezmyselný stĺpik minulej generácie. Navyše vysoká strecha umožňuje sedadlo poriadne zdvihnúť. Naopak na dynamickú jazdu vo verzii FR by mohlo ísť sedadlo nižšie.
Vzadu ustupovalo čalúnenie interiéru priestoru a nad hlavami dosiahli konštruktéri celkom slušné miesto.
Leon neponúkne ani vo výbave FR toľko drobností a dotiahnutých detailov ako už zmieňovaný Golf. Nemá dvojité dno kufra, operadlá nesklápa do jednej roviny s dnom kufra a má vysokú nakladaciu hranu.
Hranatý strih mu svedčí, ale nálepky dokážu zabiť tvary auta.
V konečnom dôsledku je Leon čisté auto bez výmyslov, jednoduché vo svojej podstate a s dobrými jazdnými vlastnosťami.
Použité zimné pneumatiky Continental TS 810 patria k lepším v triede, napriek tomu nás zaskočila krátka brzdná dráha Leonu vážiaceho 1224 kilogramov. Na dráhe pod štyridsať metrov nezvykneme v zime zastaviť a Leonu sa to opakovane podarilo.
Súčasne s ním sme merali Lexus LS 600h a ten na rovnakom povrchu a pri tej istej teplote potreboval na zastavenie o päť metrov viac. Napriek nevypínateľnému ESP, nastavovaniu osvetlenia prístrojovej dosky cez palubný počítač a dosť vysokej podlahe vzadu je Leon veľmi slušným kompaktom, ktorý vráti Seat do hry.
Kupujem - NekupujemV triede kompaktov zaujímavé auto, ktoré ma dostalo. Tiež mu dám nálepku kupujem.
Rasťo Chvála
Technické parametreZnačka
Seat
Model
Leon FR
Motor
1,4 TSI
Počet valcov/ventilov
4/16
Zdvihový objem (cm3)
1395
Výkon (kw(k))
90 (122)
Pri otáčkach (ot./min.)
5000
Krútiaci moment (Nm)
200
Pri otáčkach (ot./min)
1400-4000
Prevodovka
manuálna
Počet stupňov
6
Rozmery
Rázvor náprav (mm)
2636
Dĺžka (mm)
4263
Šírka (mm)
1784
Výška (mm)
1459
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1224
Objem batož. priestoru (l)
380
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
9,3
Maximálna rýchlosť (km/h)
202
Spotreba mesto(l/100 km)
6,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km)
4,4
Kombinovaná spotreba (l/100km)
5,2
Cena modelu od (eur)
11.990
Cena verzie 1,4 TSI od (eur)
15.990
Cena testovaného modelu FR od (eur)
16.990