Test: Leon dáva Seatu nádej a svieti iba diódami

Ostro hranatý Leon dobre brzdí a ostáva užitočným autom na každý deň. Odhodlane zvláda rozbité cesty, má slušný priestor, jednoduché tvary ale nie precízne radenie.

Po ére vlniek a bublín prichádza auto pekne narysované pravítkom. Hlavne nemieša štýly.(Zdroj: Tomáš Kelement)

BREZNO. Od čias druhej generácie modelu Ibiza a od prvého Toleda sme čakali, kým sa Seat vráti na dobrú cestu, ktorú opustil so zdanlivou vidinou exkluzívnej športovej značky.

Projekt Salsa nasmeroval španielsku značku do čiernej diery navzájom podobných modelov, s nejasnou stratégiou a bez pridanej hodnoty k slušnej koncernovej technike.

Na konci tunela však svietia LED svetlá a iskierka nádeje vložená do Leonu, ktorý nám urobil v teste veľkú radosť. Na rovinu povedané, nie je tak do detailov vyladený ako Golf a spoza volantu nevyzerá tak robustne, avšak je presne tým, čo sme od Seatu čakali.

Veľmi osobitým, cenovo prijateľným a predsa iným obalom koncernovej techniky. Leon ostal najhranatejšou formou novej vlny koncernového dizajnu s vlastným nábojom a ľahkosťou oproti predchodcom s oblinami.

Na prvý pohľad vyzerá, akoby auto vykradli, ale časom je tento funkčný interiér aj pri strohosti zaujímavý.

Nové a v danej triede neštandardne prístupné kompletné LED svetlá ešte podtrhujú dizajn auta. Leon je popri BMW ďalším autom súčasnosti, ktoré má svetlá veľmi vkusne zapracované do celkového dizajnu auta. Tých príplatkových 1010 eur (pre verziu FR) stojí za investíciu do vzhľadu auta cez LED svetlá.

Subjektívne ich svetelný výkon neprevyšuje dobré bi-xenónové svetlomety a ich význam rastie snáď len pri nižšej energetickej náročnosti a výdrži. Výhodou LED je príjemná farba svetla a pomerne kontrastné osvetlenie okraja cesty.

Po týždňovom teste by patrili LED svetlá do zoznamu príplatkovej výbavy.

Jednoduchosť mu pristane

Hodila by sa mu tiež červená farba a FR doplnky, ale rozhodne nie akékoľvek nálepky. Tie na testovacích autách úplne zabili dizajn auta a nedali vyniknúť hranám. Ostré hrany nerušia aerodynamiku a Leon ostáva celkom tichý pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h.

Skôr do interiéru začína prenikať zvuk štvorvalcového prepĺňaného motora 1,4 FSI, ktorý má v tomto tempe na šiestom stupni 2800 otáčok.

Vnútorné rozmery batožinového priestoru

nakladacia hrana von (mm)

750

nakladacia hrana dnu (mm)

270

šírka kufra min./maximálna (mm)

1015/1210

výška kufra po roletu (mm)

550

nakladací otvor výška/šírka(mm)

980/690/520

dĺžka kufra min./max (mm)

800/1580

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1420

šírka lakte vpredu (mm)

1475

výška na hlavu šofér max. (mm)

1020

dĺžka sedáku šofér (mm)

510

šírka v ramenách vzadu (mm)

1380

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1470

výška krajné sedadlá (mm)

955

výška stredné sedadlo (mm)

955

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

435/425

Odhlučnenie interiéru Leona nemôže úplne konkurovať Golfu, ale zároveň dáva šoférovi pocit spojenia s okolím, je to ten Seat, na aký si pamätáme: jednoduchší, prístupnejší a so svojim vlastným strihom.

Prístrojová doska vyzerá na prvý pohľad ako zo starej školy, a to je na tom príťažlivé.

Prvýkrát Full LED svetlá takto dostupné v kompakte. Zapadnú do celkového dizajnu auta a v noci sa vyrovnajú bi-xenónom.

Pomerne široká výbava verzie FR nemusí z auta sršať na prvý pohľad a udierať do očí. Cestou zistíte, že je v nej všetko potrebné aj vtedy, ak pri kúpe nezaškrtnete všetky políčka doplnkovej výbavy s rozpoznaním únavy vodiča alebo strážením jazdného pruhu.

Kvalita zobrazovania na displejoch a možnosti listovania v cieľoch navigácie priamo z volantu dosahuje najvyššiu úroveň v kompaktných autách. V tomto dal materský koncern Seatu to najlepšie.

Záhadou ostáva, prečo Leon nezdedil aj kvalitu radenia prevodových stupňov. Možno málo najazdených kilometrov (690 km) prispelo k tomu, že páka išla fakt dosť ťažko.

Drobné číslice pripomínajú časy dobrých Seatov. V prehľadnom displeji navigácie aj medzi prístrojmi možno listovať ovládačom na volante.

Benzínu vyhovuje mesto

Motor 1,4 TSI bez krycích plastov prešiel po najnutnejšom zábehu sériou dynamických meraní s jemnou stratou na výrobcom udávané hodnoty a celkom sa snažil aj v pružnosti zo 70 na 100 km/h.

Podľa zistených údajov by benzínová verzia po zábehu potrápila v dynamike aj nejeden diesel s objemom 1,6 litra.

Z testovacieho zápisníka

Vozidlo

Seat Leon

Verzia

FR 1,4 TSI

Stav tachometra (km)

690

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1224

Počasie počas testu

jasno

Teplota (°C)

1

Stabilizačný systém

Nevypínateľný, len trakcia

Pneumatiky

Continental CWC TS 810

Rozmer pneumatík

205/50 R17

Spotreba - úsporne (l/100km)

6,1

Spotreba - záťaž diaľnica (l/100km)

7,5

Spotreba - bežný priemer (l/100km)

6,6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,02

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

39,83

Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)

4,29

Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)

5,77

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min.

2150

Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min.

1750

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.

2400

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.

1950

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6) ot./min.

2800

V priemernej spotrebe je výrobcom udávaných 5,2 l/100 km z ríše snov, avšak nami dosiahnuté priemery boli pri ponuke 90 kW celkom sľubné.

Oproti výkonnejšej verzii tohto istého motora v Golfe dokázal byť Seat Leon FR 1,4 TSI úspornejší na krátkych trasách v okolí bydliska, ale strácal na diaľnici. Tam sa drobný deficit výkonu prejavil vo vyššej spotrebe okolo 7,4 litra.

Tradičnú dilemu benzín/diesel môže vyriešiť výbava a tým pádom aj cena. Seat dobre nastavil cenu naftovej verzie pre tých, čo uprednostnia spotrebu pred výbavou, pretože motor 1,6 TDI ponúka od nižšej výbavy Reference.

Miesto nad hlavou je v pohode, akurát podlaha sa zdá byť oproti sedáku vysoko.

Celkovo štart Leonu vo verzii Entry za 11.990 eur vyzerá zaujímavo. Z pôvodne nabrúsenej verzie FR sa časom stalo logo výbavy ako v prípade testovaného auta, ktoré malo len 122 koní. Stálo by za úvahu ponúknuť pri danej cene modelu FR silnejšiu verziu 1,4 TSI a túto testovanú nechať o stupeň chudobnejšej výbave.

Každý si na ponuku Seatu utvorí svoj názor, nám sa po cenovej stránke zdá celkom zaujímavá, len nechápeme presun navigácie do príplatkových prvkov aj v najvyšších výbavách.

Aj v zime dobre brzdí

V ponuke priestoru na predných sedadlách nemožno Leonu nič vytknúť a naopak odporučiť ho môžeme šoférom do mesta, ktorí potrebujú excelentný výhľad šikmo dopredu. To je úplne iné ako nezmyselný stĺpik minulej generácie. Navyše vysoká strecha umožňuje sedadlo poriadne zdvihnúť. Naopak na dynamickú jazdu vo verzii FR by mohlo ísť sedadlo nižšie.

Vzadu ustupovalo čalúnenie interiéru priestoru a nad hlavami dosiahli konštruktéri celkom slušné miesto.

Leon neponúkne ani vo výbave FR toľko drobností a dotiahnutých detailov ako už zmieňovaný Golf. Nemá dvojité dno kufra, operadlá nesklápa do jednej roviny s dnom kufra a má vysokú nakladaciu hranu.

Hranatý strih mu svedčí, ale nálepky dokážu zabiť tvary auta.

V konečnom dôsledku je Leon čisté auto bez výmyslov, jednoduché vo svojej podstate a s dobrými jazdnými vlastnosťami.

Použité zimné pneumatiky Continental TS 810 patria k lepším v triede, napriek tomu nás zaskočila krátka brzdná dráha Leonu vážiaceho 1224 kilogramov. Na dráhe pod štyridsať metrov nezvykneme v zime zastaviť a Leonu sa to opakovane podarilo.

Súčasne s ním sme merali Lexus LS 600h a ten na rovnakom povrchu a pri tej istej teplote potreboval na zastavenie o päť metrov viac. Napriek nevypínateľnému ESP, nastavovaniu osvetlenia prístrojovej dosky cez palubný počítač a dosť vysokej podlahe vzadu je Leon veľmi slušným kompaktom, ktorý vráti Seat do hry.

ico

Kupujem - Nekupujem

V triede kompaktov zaujímavé auto, ktoré ma dostalo. Tiež mu dám nálepku kupujem.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

Seat

Model

Leon FR

Motor

1,4 TSI

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1395

Výkon (kw(k))

90 (122)

Pri otáčkach (ot./min.)

5000

Krútiaci moment (Nm)

200

Pri otáčkach (ot./min)

1400-4000

Prevodovka

manuálna

Počet stupňov

6

Rozmery

Rázvor náprav (mm)

2636

Dĺžka (mm)

4263

Šírka (mm)

1784

Výška (mm)

1459

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1224

Objem batož. priestoru (l)

380

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

9,3

Maximálna rýchlosť (km/h)

202

Spotreba mesto(l/100 km)

6,5

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

4,4

Kombinovaná spotreba (l/100km)

5,2

Cena modelu od (eur)

11.990

Cena verzie 1,4 TSI od (eur)

15.990

Cena testovaného modelu FR od (eur)

16.990

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 050
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.