SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Odbočujete vľavo v križovatke? Pozor na autá idúce oproti vám

Ponáhľajúci sa vodič, ktorý v križovatke ignoruje zákaz predbiehania, môže spôsobiť dopravnú nehodu. Vinným sa pritom môže stať nevinný.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

Viera: "Nakreslila som križovatku. Možno si poviete, veď je to jasné, ale keď som chodila do autoškoly, tak nás učili niečo, čo som zistila, že dnes buď neplatí, alebo sa to nerešpektuje.

krizovatka.jpgAutá č. 1, 2, 3, 4 majú na križovatke zelenú.

Mňa učili, že auto č. 2 nedáva nikomu prednosť, lebo odbočuje doprava. Autá č. 1 a č. 3 odbočujú doľava. Obe vojdú do križovatky. Auto č. 3 musí dať prednosť autu č. 2 a auto č. 1 pokračuje v jazde doľava. Keď auto č. 3 vyprázdni križovatku, tak auto č. 4 môže ísť rovno.

Na jednej križovatke v Novom Meste nad Váhom sa ale deje nasledovné. Autá č. 1 a 3 vojdú do križovatky. Auto č. 3 dáva prednosť autu č. 2 a auto č. 1 musí zostať v križovatke, lebo auto č. 4 urobí myšičku okolo pravej strany auta č. 3 a ide rovno. Ak by auto č. 1 nezastalo na úrovni auta č. 3, tak by sa zrazilo s autom č. 4.

Ktorý spôsob jazdy je správny? Ten, čo som sa učila, alebo ten čo sa praktikuje?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ako prvé prejde križovatkou auto č. 2. Nemusí dávať prednosť žiadnemu zo zvyšných vozidiel.

Zároveň s vozidlom č. 2 prejde križovatkou aj auto č. 1. Keďže ale odbočuje vľavo, musí sa vyhnúť zľava vozidlu č. 3.

Aj auto č. 3 vojde do križovatky spolu s vozidlami č. 1 a č. 2. Vyhne sa zľava vozidlu č. 1 a jeho vodič nesmie zabudnúť dať prednosť vozidlu č. 2.

"Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V križovatke sa nesmie predchádzať ani sprava

Zákon
o cestnej premávke
zastavenie - uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu

státie - uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie

zastavenie vozidla - prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča

Obchádzanie:
Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Nakoniec prejde križovatkou auto č. 4, ktoré nesmie predbehnúť čakajúce vozidlo č. 3. V opačnom prípade jeho vodič riskuje nielen vysokú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky.

Ak by sa situácia neodohrávala v križovatke, alebo by boli v križovatke vyznačené jazdné pruhy pre rôzne smery prejazdu križovatkou, potom by vozidlo č. 4 smelo predbehnúť sprava auto č. 3, ak by na to bol priestor. Vodič auta č. 1, ktoré odbočuje vľavo, by vtedy musel dať prednosť autu idúcemu z opačného smeru jazdy.

Nasledovné ustanovenie zákona však zakazuje vodičovi vozidla č. 4 predbehnúť v križovatke akékoľvek vozidlo pred ním. Nie je pritom dôležité, či odbočuje.

"Vodič nesmie predchádzať, pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla."

To, že zákon dovoľuje predbehnúť vozidlo odbočujúce vľavo aj cez krajnicu sprava, neruší zákaz predchádzania cez križovatku.

Obchádzal? Predchádzal?

Teoreticky by vodič č. 4 neporušil pravidlá, ak by obchádzal vozidlo č. 3. Zákon chápe obchádzanie inak ako predchádzanie. Pri obchádzaní dáva vodičom viac voľnosti, umožňuje im rozhodnúť sa na mieste, ako sa zachovať, pričom ale nesmú nikoho ohroziť.

Obchádzame ale len vozidlá, ktorých vodiči uviedlo svoje vozidlo do pokoja z vlastnej vôle. Ak vodiči svoje auto zastavili, lebo dávajú prednosť iným vozidlám, nemôže ích z hľadiska predpisov obchádzať, ale len predchádzať.

Preto ani vodič č. 4 nemohol obchádzať, ale predchádzal, keďže vodič č. 3 dával iným vozidlám prednosť.

Týmto dali tvorcovia zákona prednosť bezpečnosti premávky pred jej plynulosťou. Bez zákazu predbiehania v križovatke by vodiči riskovali viac, pretože by museli dávať prednosť aj vozidlám, ktoré nevidia a ktoré by sa mohli zrazu vynárať spoza iných vozidiel.

Predovšetkým sa treba vyvarovať havárii

V križovatkách, ako to načrtla Viera, treba byť mimoriadne opatrný. Vždy sa môže nájsť nejaká "štvorka".

Ak už sa auto idúce rovno vyrúti spoza odbočujúce a vy ste šoférom vozidla č. 1, je lepšie si v križovatke počkať, ako neskôr riešiť haváriu a náhradu škody.

Najmä preto, že sa dostanete do pozície, že zrazu vy musíte dať prednosť v jazde autu, ktorého vodič porušil pravidlá. Vy totiž odbočujete vľavo a musíte dať prednosť vozidlu z opačného smeru jazdy.

"Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," uvádza zákon.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  2. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  7. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  8. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 686
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 599
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 810
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 970
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 267
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 150
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 090
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Putinov motorkár Alexander Zaldastanov, bývalý vyhadzovač a milovník Stalina, priamo financovaný Kremľom, má živé kontakty na Slovensku.

Kto stojí za proruskými knihami, ktoré vychádzajú na Slovensku.


5. dec
Splnomocnenkyňa vlády pre ochranu slobody vierovyznania alebo presvedčenia Anna Záborská (KÚ-OĽaNO).

Slovník angažovanej viery preniká do verejnej správy ako choroba.


Martín Kováč 24 h
Popradský Mikuláš.

Kradli nám sladkosti a vrieskali, tvrdí.


13 h
Vojna na Ukrajine

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


17 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  2. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  3. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  4. Samuel Ivančák: Gitara, ktorá hrala budúcnosť
  5. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  6. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  7. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  8. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 46 395
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 11 391
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 493
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 272
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 264
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 897
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 482
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 182
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu