SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Odbočujete vľavo v križovatke? Pozor na autá idúce oproti vám

Ponáhľajúci sa vodič, ktorý v križovatke ignoruje zákaz predbiehania, môže spôsobiť dopravnú nehodu. Vinným sa pritom môže stať nevinný.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

Viera: "Nakreslila som križovatku. Možno si poviete, veď je to jasné, ale keď som chodila do autoškoly, tak nás učili niečo, čo som zistila, že dnes buď neplatí, alebo sa to nerešpektuje.

krizovatka.jpgAutá č. 1, 2, 3, 4 majú na križovatke zelenú.

Mňa učili, že auto č. 2 nedáva nikomu prednosť, lebo odbočuje doprava. Autá č. 1 a č. 3 odbočujú doľava. Obe vojdú do križovatky. Auto č. 3 musí dať prednosť autu č. 2 a auto č. 1 pokračuje v jazde doľava. Keď auto č. 3 vyprázdni križovatku, tak auto č. 4 môže ísť rovno.

Na jednej križovatke v Novom Meste nad Váhom sa ale deje nasledovné. Autá č. 1 a 3 vojdú do križovatky. Auto č. 3 dáva prednosť autu č. 2 a auto č. 1 musí zostať v križovatke, lebo auto č. 4 urobí myšičku okolo pravej strany auta č. 3 a ide rovno. Ak by auto č. 1 nezastalo na úrovni auta č. 3, tak by sa zrazilo s autom č. 4.

Ktorý spôsob jazdy je správny? Ten, čo som sa učila, alebo ten čo sa praktikuje?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ako prvé prejde križovatkou auto č. 2. Nemusí dávať prednosť žiadnemu zo zvyšných vozidiel.

Zároveň s vozidlom č. 2 prejde križovatkou aj auto č. 1. Keďže ale odbočuje vľavo, musí sa vyhnúť zľava vozidlu č. 3.

Aj auto č. 3 vojde do križovatky spolu s vozidlami č. 1 a č. 2. Vyhne sa zľava vozidlu č. 1 a jeho vodič nesmie zabudnúť dať prednosť vozidlu č. 2.

"Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V križovatke sa nesmie predchádzať ani sprava

Zákon
o cestnej premávke
zastavenie - uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu

státie - uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie

zastavenie vozidla - prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča

Obchádzanie:
Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Nakoniec prejde križovatkou auto č. 4, ktoré nesmie predbehnúť čakajúce vozidlo č. 3. V opačnom prípade jeho vodič riskuje nielen vysokú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky.

Ak by sa situácia neodohrávala v križovatke, alebo by boli v križovatke vyznačené jazdné pruhy pre rôzne smery prejazdu križovatkou, potom by vozidlo č. 4 smelo predbehnúť sprava auto č. 3, ak by na to bol priestor. Vodič auta č. 1, ktoré odbočuje vľavo, by vtedy musel dať prednosť autu idúcemu z opačného smeru jazdy.

Nasledovné ustanovenie zákona však zakazuje vodičovi vozidla č. 4 predbehnúť v križovatke akékoľvek vozidlo pred ním. Nie je pritom dôležité, či odbočuje.

"Vodič nesmie predchádzať, pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla."

To, že zákon dovoľuje predbehnúť vozidlo odbočujúce vľavo aj cez krajnicu sprava, neruší zákaz predchádzania cez križovatku.

Obchádzal? Predchádzal?

Teoreticky by vodič č. 4 neporušil pravidlá, ak by obchádzal vozidlo č. 3. Zákon chápe obchádzanie inak ako predchádzanie. Pri obchádzaní dáva vodičom viac voľnosti, umožňuje im rozhodnúť sa na mieste, ako sa zachovať, pričom ale nesmú nikoho ohroziť.

Obchádzame ale len vozidlá, ktorých vodiči uviedlo svoje vozidlo do pokoja z vlastnej vôle. Ak vodiči svoje auto zastavili, lebo dávajú prednosť iným vozidlám, nemôže ích z hľadiska predpisov obchádzať, ale len predchádzať.

Preto ani vodič č. 4 nemohol obchádzať, ale predchádzal, keďže vodič č. 3 dával iným vozidlám prednosť.

Týmto dali tvorcovia zákona prednosť bezpečnosti premávky pred jej plynulosťou. Bez zákazu predbiehania v križovatke by vodiči riskovali viac, pretože by museli dávať prednosť aj vozidlám, ktoré nevidia a ktoré by sa mohli zrazu vynárať spoza iných vozidiel.

Predovšetkým sa treba vyvarovať havárii

V križovatkách, ako to načrtla Viera, treba byť mimoriadne opatrný. Vždy sa môže nájsť nejaká "štvorka".

Ak už sa auto idúce rovno vyrúti spoza odbočujúce a vy ste šoférom vozidla č. 1, je lepšie si v križovatke počkať, ako neskôr riešiť haváriu a náhradu škody.

Najmä preto, že sa dostanete do pozície, že zrazu vy musíte dať prednosť v jazde autu, ktorého vodič porušil pravidlá. Vy totiž odbočujete vľavo a musíte dať prednosť vozidlu z opačného smeru jazdy.

"Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," uvádza zákon.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Šéf Accenture: Nie je nič nezvyčajné, že mám paralelne dva mítingy naraz
  5. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  6. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  7. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  2. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  7. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 23 055
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 089
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 165
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 820
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 804
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 720
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 339
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 276
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 054
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judita a Tomáš

Na jej verzii nesedeli nože, rany ani stopy krvi.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Už niekoľko týždňov ide o najsledovanejší seriál.


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak anebo sedm pražských zastavení. Dnes první, všehochuť bez ladu a skladu (pragomix).
  2. Samuel Ivančák: Úvaha (nielen) o rozhlasových kvótach
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží
  4. Ján Marton: Život ohrozujúce škodlivé potraviny ostávajú utajené v tabuľkách potravinovej správy. Takto môžeme pokapať ako myši.
  5. Zuzana Cascino: Keď bzučí poézia.
  6. Anton Kaiser: Florencia I.
  7. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #20 - Vyšetrenia a kontroly počas domácej liečby
  8. Martin Šuraba: Dvojčatá z Osvienčimu
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 30 645
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 6 789
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 929
  4. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 666
  5. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 5 611
  6. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 5 292
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 5 183
  8. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 3 373
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu