Odbočujete vľavo v križovatke? Pozor na autá idúce oproti vám

Ponáhľajúci sa vodič, ktorý v križovatke ignoruje zákaz predbiehania, môže spôsobiť dopravnú nehodu. Vinným sa pritom môže stať nevinný.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

Viera: "Nakreslila som križovatku. Možno si poviete, veď je to jasné, ale keď som chodila do autoškoly, tak nás učili niečo, čo som zistila, že dnes buď neplatí, alebo sa to nerešpektuje.

krizovatka.jpgAutá č. 1, 2, 3, 4 majú na križovatke zelenú.

Mňa učili, že auto č. 2 nedáva nikomu prednosť, lebo odbočuje doprava. Autá č. 1 a č. 3 odbočujú doľava. Obe vojdú do križovatky. Auto č. 3 musí dať prednosť autu č. 2 a auto č. 1 pokračuje v jazde doľava. Keď auto č. 3 vyprázdni križovatku, tak auto č. 4 môže ísť rovno.

Na jednej križovatke v Novom Meste nad Váhom sa ale deje nasledovné. Autá č. 1 a 3 vojdú do križovatky. Auto č. 3 dáva prednosť autu č. 2 a auto č. 1 musí zostať v križovatke, lebo auto č. 4 urobí myšičku okolo pravej strany auta č. 3 a ide rovno. Ak by auto č. 1 nezastalo na úrovni auta č. 3, tak by sa zrazilo s autom č. 4.

Ktorý spôsob jazdy je správny? Ten, čo som sa učila, alebo ten čo sa praktikuje?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ako prvé prejde križovatkou auto č. 2. Nemusí dávať prednosť žiadnemu zo zvyšných vozidiel.

Zároveň s vozidlom č. 2 prejde križovatkou aj auto č. 1. Keďže ale odbočuje vľavo, musí sa vyhnúť zľava vozidlu č. 3.

Aj auto č. 3 vojde do križovatky spolu s vozidlami č. 1 a č. 2. Vyhne sa zľava vozidlu č. 1 a jeho vodič nesmie zabudnúť dať prednosť vozidlu č. 2.

"Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku," píše sa v zákone o cestnej premávke.

V križovatke sa nesmie predchádzať ani sprava

Zákon
o cestnej premávke
zastavenie - uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu

státie - uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie

zastavenie vozidla - prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča

Obchádzanie:
Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Nakoniec prejde križovatkou auto č. 4, ktoré nesmie predbehnúť čakajúce vozidlo č. 3. V opačnom prípade jeho vodič riskuje nielen vysokú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky.

Ak by sa situácia neodohrávala v križovatke, alebo by boli v križovatke vyznačené jazdné pruhy pre rôzne smery prejazdu križovatkou, potom by vozidlo č. 4 smelo predbehnúť sprava auto č. 3, ak by na to bol priestor. Vodič auta č. 1, ktoré odbočuje vľavo, by vtedy musel dať prednosť autu idúcemu z opačného smeru jazdy.

Nasledovné ustanovenie zákona však zakazuje vodičovi vozidla č. 4 predbehnúť v križovatke akékoľvek vozidlo pred ním. Nie je pritom dôležité, či odbočuje.

"Vodič nesmie predchádzať, pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla."

To, že zákon dovoľuje predbehnúť vozidlo odbočujúce vľavo aj cez krajnicu sprava, neruší zákaz predchádzania cez križovatku.

Obchádzal? Predchádzal?

Teoreticky by vodič č. 4 neporušil pravidlá, ak by obchádzal vozidlo č. 3. Zákon chápe obchádzanie inak ako predchádzanie. Pri obchádzaní dáva vodičom viac voľnosti, umožňuje im rozhodnúť sa na mieste, ako sa zachovať, pričom ale nesmú nikoho ohroziť.

Obchádzame ale len vozidlá, ktorých vodiči uviedlo svoje vozidlo do pokoja z vlastnej vôle. Ak vodiči svoje auto zastavili, lebo dávajú prednosť iným vozidlám, nemôže ích z hľadiska predpisov obchádzať, ale len predchádzať.

Preto ani vodič č. 4 nemohol obchádzať, ale predchádzal, keďže vodič č. 3 dával iným vozidlám prednosť.

Týmto dali tvorcovia zákona prednosť bezpečnosti premávky pred jej plynulosťou. Bez zákazu predbiehania v križovatke by vodiči riskovali viac, pretože by museli dávať prednosť aj vozidlám, ktoré nevidia a ktoré by sa mohli zrazu vynárať spoza iných vozidiel.

Predovšetkým sa treba vyvarovať havárii

V križovatkách, ako to načrtla Viera, treba byť mimoriadne opatrný. Vždy sa môže nájsť nejaká "štvorka".

Ak už sa auto idúce rovno vyrúti spoza odbočujúce a vy ste šoférom vozidla č. 1, je lepšie si v križovatke počkať, ako neskôr riešiť haváriu a náhradu škody.

Najmä preto, že sa dostanete do pozície, že zrazu vy musíte dať prednosť v jazde autu, ktorého vodič porušil pravidlá. Vy totiž odbočujete vľavo a musíte dať prednosť vozidlu z opačného smeru jazdy.

"Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy," uvádza zákon.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 774
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 622
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 309
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 114
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 571
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 598
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 246
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 014
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 807
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 725

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop