SME

Mestská polícia sa vyhovára na chodník

Vodiči nesmú parkovať ani na chodníku v priestore zastávky alebo nástupištia. Nemusia pritom nikoho ohroziť a ani obmedziť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Gabriel Kuchta)

Pred niekoľkými dňami zverejnili internetové stránky imhd.sk a aj bratislava.sme.sk informáciu o tom, že vodiči parkujú v Bratislave aj na chodníku v priestore zastávok MHD.

Vodiči vraj využívajú dieru v zákone a mestská polícia údajne nemá veľa možností, ako problém riešiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na mnohých miestach hlavného mesta majú vodiči problém s parkovaním. Neraz ho riešia tak, že zaparkujú v rozpore s dopravnými pravidlami.

Nie vždy však nesprávne parkujúcim vodičom hrozí sankcia od mestskej polície. Nie preto, že by nesmeli dostať pokutu. Mestská polícia v Bratislave si myslí, že niektoré dopravné značky na chodníku neplatia.

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Aj chodník je súčasťou cesty Dopravné značky platia na cestách. Zákon o cestnej premávke definuje, nielen vozovku ako súčasť ciest, ale aj chodník.

"Chodníkom je komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom," píše sa v zákone.

Bratislavskí mestskí policajti nám napísali: "Podľa súčasne platnej legislatívy dopravné značenie týkajúce sa označovania zástaviek MHD platia na komunikácii – nie na chodníku."

Podľa imhd.sk sa bratislavská mestská polícia odvoláva na to, že zvislá dopravná značka II 7c s piktogramom električky, označník zastávky a ani žlté vodorovné dopravné značky V 11a a V 12a neplatia na chodníku, ale iba na vozovke.

Preto nepokutujú tých vodičov, ktorí netvoria prekážku pre nastupujúcich a vystupujúcich na označenej zastávke MHD a ak nechajú voľnú aspoň 1,5-metrovú šírku chodníka.

SkryťVypnúť reklamu

Mestská polícia presúva riešenie na mesto. Podľa bratislava.sme.sk odporúča zabrániť parkovaniu v týchto miestach napríklad vybudovaním technických zábran brániacich vodičom vchádzať na chodník.

Dopravné značky pre zastávky

Dopravné značky, ktoré označujú alebo vyznačujú zastávky, definuje vyhláška k zákonu o cestnej premávke.

Značka, ktorá označuje zastávku, sa umiestňuje v smere jazdy do začiatku priestoru zastávky pravidelnej verejnej dopravy osôb. Akákoľvek iná tabuľka, ktorá sa nachádza na mieste značky, je označníkom zastávky.

Na vozovke sa môžme stretnúť aj s vodorovnou značkou, ktorá vyznačuje priestor zastávky.

Zákon zakazuje vodičom zastaviť a aj parkovať (okrem iných miest):

na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky. Tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor, Parkovať nesmiete ani na chodníku v priestore zastávky Ak zastávka na vozovke vyznačená nie je, auto nesmiete zaparkovať ani na chodníku v priestore zastávky.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič si nemôže vybrať, kde preňho nebude zákaz platiť.

V prípade, že je zastávka vyznačená na vozovke, zákon zakazuje parkovať nielen na vyznačenom mieste na vozovke, ale ani na nástupišti.

Nástupište je miesto odkiaľ môžu ľudia nastupovať do autobusov, trolejbusov alebo električiek, ktoré zastavili na zastávke. Alebo z nich vystupovať. Je to hneď vedľa vyznačenej zastávky, zvyčajne na chodníku.

Keby chceli, poriadok s autami na zastávkach by spraviť vedeli "Pokiaľ v reálnom čase vodič motorového vozidla parkuje na chodníku v bezprostrednom priestore zastávky, kde preukázateľne priamo zabraňuje, resp. prekáža chodcom pri bezpečnom nastupovaní, alebo vystupovaní z prostriedku MHD, je možné takéhoto vodiča riešiť za spáchaný dopravný priestupok," uviedla tiež bratislavská mestská polícia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predpisy umožňujú mestským policajtom sankcionovať vodičov, ktorí zaparkujú na nástupišti. Autá pritom nemusia nikoho obmedzovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 007
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 849
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 214
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 436
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 061
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 634
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 219
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 1 830
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XX
  2. Radoslav Záhumenský: Vodná nádrž na Kysuciach ukrýva príbeh dvoch zatopených obcí. Poznáte jej pravú tvár?
  3. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  4. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  5. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  6. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  7. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 029
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 73 079
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 42 919
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 38 533
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 044
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 124
  7. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 18 041
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 586
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu