Prvá jazda: Clio R.S. ubralo z brutality a pridalo na rýchlosti

Športová ikona triedy malých áut úplne zmenila charakter. Clio je použiteľnejšie na každý deň, tiché na diaľnici, komfortnejšie a pri brzdení pokojnejšie.

Až na okruhu vynikne vrodené nadanie pre športovú jazdu. S novinkou treba zmeniť štýl radenia pri brzdení.(Zdroj: Renault)

GRANADA. Prvá skúsenosť so štvrtou generáciou športovo ladeného modelu s označením R.S. mi pripomenula, že treba hľadať skôr pravdu, než sa utvrdzovať v presvedčení.

Mnoho fanúšikov rýchlych áut sa nechalo počuť, že dvojspojková prevodovka a preplňovaný motor zabijú klasické Clio R.S. a bude po legende. Áno všetky tieto veci úplne zabili minulé Clio R.S., akurát, že je to nová cesta k rýchlosti.

Renault nás nechal precítiť zmeny na bežných cestách prvej triedy, v mestách, na diaľniciach, ale aj na pretekárskom okruhu Gaudix.

Video vo vyššej HD kvalite nájdete tu

Pre mňa osobne to bola zvláštna prvá jazda v skrátenej forme bez večernej prezentácie a len jazda, pretože do Granady som priletel neskôr ako ostatní. Práve rozmýšľam, že si tento trend nepokazím a z USB kľúča stiahnem iba obrázky a technické údaje.

Nejdem si o Cliu R.S. čítať a potom to v inej vetnej skladbe prepísať. Snáď odpustíte, že tu sa nedočítate to, čo inde a priestor nechám len vnemom, tak ako som Clio R.S. spoznával.

Šírku naživo zbadáte

Ráno pred hotelom čakali testovacie modely v bordovej farbe a s 18- palcovými diskami kolies. Trochu zarazil chýbajúci nápis Brembo na a brzdových strmeňoch a samozrejme novinka nevyzerá tak ostro ako predchodca s rozšírenými blatníkmi.

Teda boli sme zvyknutí na veľký rozdiel športového a bežného Clia. Teraz je to navonok s výnimkou diskov a zadného difúzora takmer jedno a to isté auto. V uliciach mesta Clio pôsobilo širšie ako na fotkách a potvrdilo, že niektoré autá vyzerajú na v skutočnosti inak.

Pozornosť však strhla iná vec a to drevený hranol uložený pozdĺž obrubníka, kde parkovali modely R.S.. V Renaulte zrejme poznajú šikovnosť novinárov pri parkovaní a tiež vedia, že 18 palcové disky sú asi jediná vec, ktorá môže pohyb v meste sťažiť, pretože s automatom jazdíte ticho ako v bežnom rodinnom aute.

Kokpit vyzerá luxusnejšie, na každý deň je užitočnejší ale stratil čaro ostrého hot hatch. Páky radenia sa našťastie neotáčajú s volantom.

Prevodovka si šetrí sily

Kožou potiahnuté sedadlá a vyzdobený až miestami prezdobený interiér nedávajú v meste pocítiť charakter auta. Hneď po prvom pohnutí siaham na hliníkovú páčku pod volantom a skusmo preraďujem.

Prevodovka si dala trochu načas, akoby auto vedelo, že je v meste a preradila veľmi pozvoľne. Na druhé preradenie siaham po páke pre potvrdenie správnosti radenia na vyšší stupeň smerom dozadu a podraďovania smerom dopredu.

Veľmi podstatným detailom sú páky radenie pod volantom prichytené na konzole a nie na volante. Dve veľmi zásadné veci poznávam už po 342 metroch jazdy.

ico

Stojí za zmienku . . .

Ventilový rozvod nového štvorvalca s variabilným časovaním ventilov poháňa poctivá reťaz, palivo sa sekvenčne vstrekuje pod tlakom 150 barov a hlava valcov aj blok motora sú pre úsporu hmotnosti z hliníkovej zliatiny. Pri kompresnom pomere 9,5:1 sú maximálne otáčky s preplňovaním turbom nastavené na 6500 za minútu a krútiaci moment 240 Nm ožije pri 1750 otáčkach. Riadeniu musí stačiť elektrický posilňovač a na natočenie kolies z jednej krajnej polohy do druhej stačí 2,67 otáčok volantom. Stabilizátor zadnej nápravy má priemer až 28 mm a tlmiče dostali po vzore pretekárskych integrovanú vyrovnávaciu nádržku. Predné kotúče majú priemer 320 mm a musia zvládnuť ubrzdiť 1204 kilogramov vážiace auto aj z rýchlosti 230 km/h. Clio R.S. má pomerne malú nádrž len 45 litrov a podľa výrobcu má spotrebovať priemerne len 6,3 l/100km. Ak si objednáte Clio R.S. rozlúčte sa s ťažným zariadením, lebo to sa k nemu nedá objednať.

Z podvozka cítiť tuhosť v štýle R.S, teda tvrdosť ale nie poskakovanie a vytriasanie posádky. Toto boli presne tie prvé kilometre kedy sa cítim ako špongia , ktorá chce nasať auto do seba. Problém robia póry upchaté fixnou predstavou o tom, ako by malo auto ísť a zabúdam mu dať priestor.

Hlavne riešim prevodovku EDC, ktorá si ma chvíľu mapovala a potom zistila, že pri spomalení chcem aj podraďovať. V bežnom režime je EDC excelentná s jemnejším pohýnaním než v dieselovom Megane, takže s Cliom R.S. môže jazdiť aj odporca čohokoľvek rýchleho.

Dlhú jazdu si krátim preraďovaním hore-dole a počúvam pleskot vo výfuku. Clio už na bežnej ceste dorovnáva konkurenčné kombinácie prevodovky DSG a turbodúchadla od koncernu VW. Dokonca zvuk sa mi zdá ešte ostrejší s postupným prepínaním auta do športového režimu.

Žiadne serpentíny len diaľnice vedúce k okruhu stačili na to, aby som Clio R.S vnímal oproti predchodcovi ako podstatne užívateľsky priateľskejšie než predchodca.

Na RS monitore môže vodič vidieť výsledky svojej jazdy na konkrétnom okruhu a celkom podrobne analyzovať jazdu.

Strhne pozornosť na jazdu

V priamom kontraste s vystaveným predchodcom vyzerá novinka fakt nabrúsene a hlavne široko. Kým mám v hlave otázky ohľadom okruhu a rýchlo nazerám z tribúny na jeho tvar, vôkol počúvam ako si všetci v aute pustili do reproduktorov zvuk motocykla, Nissanu GTR alebo inú voľbu v palubnom systéme.

Och aký som z vynechanej večernej prezentácie šťastný a všetky tieto nepodstatné hračky idú bokom. Dokonca mi je jedno aj celý R.S. monitor, ktorý okrem kamery dokáže mnohé z toho, čo naša testovacia telemetria.

Ako ho cez počítač postupne spoznávam, zdá sa, že by dokázal na okruhu pôsobiť na jazdca výchovne.

Naživo vyzerá zozadu Clio R.S. veľmi príťažlivo a športovo. Najmä vysunuté blatníky z profilu karosérie mu pristanú

Štartovací program Launch Control skúšam aktivovať ako v Porsche zatlačením brzdy a potom plynu na podlahu. Akurát po rade Michala Karpata, ktorému to už vysvetlili, musím presunúť páku do manuálneho radenia a potiahnuť obe páčky k sebe. Potom stačí pustiť brzdu a držať plyn na podlahe. Ostatné pre efektívny štart vyrieši elektronika šetriac čas aj auto. Smerom hore radí prevodovka výborne a podľa očakávania vo zvukovom sprievode plesnutia do výfuku. Pomaly sa zvukom začínam cítiť ako v Megane R.S..

Vyžaduje zmenu myslenia

Pri podradení má dvojspojková EDC tradičný neduh takýchto prevodoviek , ktoré chvíľku váhajú ak majú pripravený vyšší stupeň na druhom hriadeli a vy zrazu zabrzdíte a okamžite idete podradiť.

Toto je bod, kedy treba zmeniť štýl jazdy na okruhu a začať brzdiť, až potom "ukladať" prevody smerom dole. Z klasickej prevodovky a zo strachu sme zvyknutí radiť skôr lebo máme veľa práce s pedálmi a radením.

Úplne iná charakteristika motora, ktorý stratil špičku predchodcu a zosilnel v širokom spektre otáčok..

Tu je na všetko čas. Navyše netreba hnať motor do otáčok lebo k 200 koňom sa cez krútiaci moment 240 Nm dostane podstatne skôr ako u predchodcu.

Miestami dosiahne motor maximálne otáčky nad očakávanie rýchlo a k slovu sa dostane obmedzovač. Zvlášť pri výjazde zo zákrut zasahoval obmedzovač otáčok pomerne často. Vtedy si prevodovka v manuálnom režime RACE nedovolí preradiť a čaká na povel vodiča.

Až podvozok presvedčil

Motor, radenie a náhrada klasického samosvoru elektronickou kontrolou fungujú precízne a trochu lepšie než v konkurenčných malých hot hatch. Skutočný rozdiel však prišiel až po opretí sa do podvozka, keď mi čas na R.S. monitore poskočil z 1:37,260 na 1:35,380.

Podvozok ukázal to pravé v rýchlejších zákrutách na srdce kde netreba podraďovať iba sa nadýchnuť a trafiť dobrú stopu. Zrazu sa spod nového obalu vynorí klasické rýchle R.S., ktoré potvrdí, že Cliu R.S. neublížili, len je iné.

Pri rozlúčkovej jazde na letisko som minul odbočku a čas nahnal neplánovanou "rýchlostkou" po nejakej vedľajšej ceste s mostíkom.

Pri pohľade na asfaltovú vlnu a pri predstave 18 palcových kolies mi stuhla krv v žilách. Nič sa nestalo, Clio tadiaľ prešlo ako rely auto a ostalo mi len žmurknúť na spolujazdkyňu. Vďaka podvozku a zladenej mechanike ostalo Clio R.S. 200 EDC dôstojným nasledovníkom.

Tlmiče použité v Cliu R.S. sú na míle vzdialené obyčajným a bližšie majú k podvozkom používaným v rely. Preto dokáže byť podvozok tvrdý ale zároveň útlmom veľmi dobre spracováva nerovnosti.

Stalo sa z neho auto, ktoré vám doma skôr "prejde" ako jediné rodinné auto, pretože ani manželku nebude obťažovať s ním jazdiť.

Súdim na základe vlastnej skúsenosti, keď minulé testovacie Clio R.S. polovička nazvala "hučiakom" a jedna jazda stačila. Megene R.S. nemá potrebu strhávať na seba pozornosť cestou do obchodu a do školy preto často počujem. "Beriem si Megane, dobre? " A presne také je nové Clio R.S..

ico

Prvé dojmy

Keď som pred dvomi rokmi prišiel ako divák na miestny tuningový zraz s Renaultom Megane R.S., okamžite som dostal otázku, či som ho už "poštípal". Moje negatívne odpovede na prípadný výfuk, riadiacu jednotku alebo rozširovacie podložky vyvolali všeobecný údiv. Podľa mňa v oddelení Renault Sport pracujú podstatne múdrejší a šikovnejší ľudia a ich rýchlemu autu v takejto podobe dôverujem. Urobil som tak aj pri Cliu R.S. a neľutujem.

Okruh rozhodol

Áno minulá generácia bola možno rýdzejším športovým autom, ktoré pri tej chvíľkovej radosti na okruhu alebo za humnami dávala pocit byť bližšie k pretekárskemu autu. Svojim spôsobom to bol "racing" na doma. Nové Clio R.S. je "racing" na každý deň. Priznávam, mňa nedostane len R.S. monitor v novej podobe, ani pestré čalúnenie, ani spleť doplnkov. Kľúčovým momentom boli rýchle tiahle zákruty na okruhu Gaudix v Španielsku, v ktorých spod všetkého nového pozlátka vyplával von podvozok R.S., presne ten pocit perfektne naladeného pruženia ako v Megane R.S.

Technické parametre

Značka

Renault

Model

Clio R.S.

Motor

1,6T R.S.200

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1618

Výkon (kw(k))

147(200)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

240

Pri otáčkach (ot./min)

1750

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2589

Dĺžka (mm)

4090

Šírka (mm)

1732

Výška (mm)

1432

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1204

Objem palivovej nádrže (l)

45

Objem batož. priestoru (l)

300

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,7

Maximálna rýchlosť (km/h)

230

Spotreba mesto(l/100 km)

8,1

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,1

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,3

Cena test. modelu od (eur)

22.290

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 866
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 243
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 613
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 168
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 741
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 370
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 086
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 969
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 638
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 038

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy.

DOMOV

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Kaliňák dohadoval pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku získal jeho kamarát.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop