SME

Test: Kia Sorento ostáva po úpravách tvrdým autom

Test modernizovanej Kie Sorento nám povedal všetko a zároveň nič. Skoro netušíme, ako sa správa na bežných cestách.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA. Bratislava taký týždeň zažila naposledy hádam v roku 1987. Sneh komplikujúci dopravu nie a nie zmiznúť a s extrémne opatrnými vodičmi akoby sa vrece roztrhlo. Skrátka, radosť cestovať.

Možno to bol osud, možno náhoda, no práve na inkriminovaný týždeň sme asi ani nemohli mať v testovacom kalendári naplánované vhodnejšie auto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pohon 4x4 či vyšší podvozok vám ponúkne už takmer každá väčšia automobilka, no máloktoré auto zvládne takéto podmienky s noblesou, akú nám predvádzala Kia Sorento.

SkryťVypnúť reklamu

Pomerne veľký faceliftZačneme tak, ako pri každom facelifte - vymenovaním noviniek. Zmeny exteriéru zahŕňajú nové svetlá, či ináč tvarované nárazníky, vnútri sa toho zmenilo viac: od nových prvkov výbavy, cez väčší priestor pre nohy zadných pasažierov až po nové, kvalitnejšie materiály.

Na facelift pomerne veľké zmeny postihli aj samotnú technickú stránku auta, karoséria je údajne pevnejšia až o 18% a podvozok je vďaka mnohým úpravám na jednotlivých komponentoch komfortnejší a nižší o 1 centimeter.

Interiér kopíruje cee'dVynovený interiér využíva veľké množstvo prvkov známych z modelu Cee'd. Od digitálneho, no zároveň analógového rýchlomeru a grafiky prístrojovej dosky, cez volant až po multimediálny systém. Až máte chvíľami pocit, že sedíte v menšom aute od Kie.

SkryťVypnúť reklamu

Podstatný rozdiel predstavujú najmä sedačky, ktoré v Sorente neposkytujú takmer žiadne bočné vedenie a sedíte v nich možno až príliš vysoko. Námietky máme aj voči odkrytým prahom, vďaka čomu sa zašpineným nohaviciam zrejme nevyhnete.

A to najmä pri podmienkach, aké vonku vládli. Poslednú pripomienku smerujeme k dažďovému senzoru, ktorý statočne ignoroval topiaci sa sneh padajúci na čelné okno. Podobné nastavenie máva dažďový senzor aj v ostatných autách Kia a Hyundai.

Až tak veľmi by nám to neprekážalo, keby sa okrem režimu automatického stierania dala navoliť aj pomalšia frekvencia pohybu stieračov. Dalo by sa mu možno ešte vytknúť, že na auto tejto kategórie pôsobí interiér trochu lacnejším dojmom, no po funkčnej stránke nemáme väčšie výhrady.

SkryťVypnúť reklamu

Zadné sedačky vibrujú bez príplatkuNové Sorento pred faceliftom sme žiaľ nemali šťastie vyskúšať , staré sa nám ale do pamäti zapísalo pomerne dobre. Najmä vďaka rebrinovému rámu, na ktorom bolo postavené a ktoré z neho robilo veľmi zlé auto na ceste a veľmi dobré auto mimo nej.

Nový model je postavený na modernejšej samonosnej karosérii a na jazde to je cítiť. V teréne toho síce možno dokáže menej, no na ceste, kde strávi v rukách majiteľov zrejme drvivú väčšinu času, je to oveľa civilizovanejšie auto.

V interiéri je použitých veľa prvkov z modelu Cee'd. Výbavou možno dosahuje úroveň svojej triedy, no materiálmi, spracovaním a celkovým dojmom predsa trochu zaostáva.

Spôsob, akým prechádza cez nerovnosti, je obdivuhodný. Aby ste od kolies počuli nejaký pazvuk, musíte sa veľmi snažiť a jamy doslova vyhľadávať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skôr než od podvozka začnú vychádzať pazvuky zo zadných sedadiel, ktoré sú veľmi nešťastne uchytené v podlahe. Sedieť v nich pri jazde po lesnej ceste je skôr za trest.

Celý blok sedadiel sa nepríjemne trasie a vydáva pri tom aj občasné buchotavé zvuky. Na bežnej ceste si to všimnete iba pri sérií nerovností, zadných cestujúcich to ale zrejme nepoteší.

Vzadu je miesta na rozdávanie. Uchytenie sedačiek iba v podlahe a ich roztrasená konštrukcia však nerobia z cestovania vzadu najmä na našich rozbitých cestách žiaden pôžitok.

Elektroniku nastavili výborneOdhliadnuc od tohto problému máme už len dobré správy. Pomyslenie na hmotnosť auta vyše dvoch ton v spojení s premrznutými cestami nám síce robilo na čele vrásky, no len do chvíle, kým sme Sorento na takýchto cestách nevyskúšali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vynikajúco nastavená elektronika a najmä na klzký povrch výborne reagujúce ABS nám dovolili úplne zabudnúť na to, že šoférujeme veľké SUV v zlých podmienkach.

Úplne vypínateľné ESP citeľne pomáhalo potláčať nedotáčavosť, ktorá sa však po jeho vypnutí dala celkom ľahko pomocou plynu zmeniť na príjemne zábavnú pretáčavosť.

Už sme si mysleli, že zakryté prahy sa pomaly stávajú štandardom pre SUV. V Sorente si ale žiaľ nohavice ušpiníte ľahko.

Pohon všetkých štyroch kolies fungoval bez zaváhania, teda až pokiaľ sme sa s rastúcou odvahou a vierou v schopnosti Sorenta nezačali hrabať do naozaj hlbokých závejov.

Aj z nich sme sa však vďaka možnosti uzamknúť medzinápravový diferenciál po chvíli snaženia svojpomocne dostali.

Zima, sneh, kolóny a občasné využitie pohonu 4x4 na zábavu sa podpísali aj na spotrebe, ktorá bola na konci testu 9,3 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trochu však pochybujeme, že papierovej hodnote 6,8 l/100 km najsilnejšieho motora v ponuke Sorenta, 2,2 CRDi so 6 stupňovým automatom by sme sa dokázali priblížiť viac než na liter.

Motor bez problémov zvládal aj studené štarty, s prevodovkou boli celkom dobre zladené, hoci občas trochu zbytočne držal vyššie otáčky, než bolo potrebné.

Nepatrí ani k najtichším, ale vnútri je utlmený dostatočne a jeho zvuk neprekáža. A na rozdiel od Optimy navyše nemáte pocit, že by najsilnejší diesel v ponuke Sorentu nestačil.

Uzamknutie medzinápravového diferenciálnu na snehu pomáhalo, no nie je liekom na všetky situácie. Občas treba aj využiť úplne vypínateľné ESP.

KUPUJEM - NEKUPUJEM Škoda tých pár nedostatkov, no dá sa s nimi žiť. Toto auto právom patrí do užšieho výberu v kategórii veľkých SUV a bolo pre mňa celkom príjemným prekvapením. Preto kupujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tomáš Kelement

Technické parametre

Značka

Kia

Model

Sorento

Motor

2,2 CRDi VGT

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2199

Výkon (kw(k))

145(197)

Pri otáčkach (ot./min.)

3800

Krútiaci moment (Nm)

436

Pri otáčkach (ot./min)

1800-2500

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2700

Dĺžka (mm)

4685

Šírka (mm)

1885

Výška (mm)

1735

Pohotovostná hmotnosť (kg)

2033

Prevodovka/počet stupňov

aut./6

Objem batož. priestoru (l)

660

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

9,9

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

Spotreba mesto(l/100 km)

8,9

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,5

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,8

Cena modelu od (eur)

25.500

Cena test.modelu od (eur)

39.310

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  2. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  3. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  4. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  5. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  6. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  8. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  1. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  2. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  3. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  4. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  5. KVITOK® – prírodná kozmetika zo srdca východného Slovenska
  6. Slovo HAUS znamená dom, budova, firma. Je to aj domov
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  8. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 593
  2. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 8 515
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 722
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 014
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 807
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 229
  7. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 002
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 355
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. František Kukura: Človek má žiť aj vznešenejším veciam, než je drapanie štátu.
  2. Martin Fronk: Zabudnutý betónový zázrak: Kostol, ktorý predbehol dobu aj Eiffelovu vežu
  3. Vladimír Bojničan: Vzkriesenie stredovekého temna: Novodobá vzbura slaboduchých konzervatívcov a infantilných veriacich
  4. Rasťo Michalik: Sami sebe najväčším nepriateľom.
  5. Irena Šimuneková: Hronsek
  6. Irena Šimuneková: Mičinské travertíny
  7. Vladimír Bačišin: Akú mala, takú vysokú školu dala (2)
  8. Lenka Mihalova: “Načo žehlíš? Zbytočne míňaš elektrinu. Alebo aj nie.”
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 107 233
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 31 052
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 809
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 529
  5. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 12 040
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 11 159
  7. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 8 392
  8. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 577
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťZatvoriť reklamu