SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Test: Kia Sorento ostáva po úpravách tvrdým autom

Test modernizovanej Kie Sorento nám povedal všetko a zároveň nič. Skoro netušíme, ako sa správa na bežných cestách.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA. Bratislava taký týždeň zažila naposledy hádam v roku 1987. Sneh komplikujúci dopravu nie a nie zmiznúť a s extrémne opatrnými vodičmi akoby sa vrece roztrhlo. Skrátka, radosť cestovať.

Možno to bol osud, možno náhoda, no práve na inkriminovaný týždeň sme asi ani nemohli mať v testovacom kalendári naplánované vhodnejšie auto.

Pohon 4x4 či vyšší podvozok vám ponúkne už takmer každá väčšia automobilka, no máloktoré auto zvládne takéto podmienky s noblesou, akú nám predvádzala Kia Sorento.

Pomerne veľký facelift

Začneme tak, ako pri každom facelifte - vymenovaním noviniek. Zmeny exteriéru zahŕňajú nové svetlá, či ináč tvarované nárazníky, vnútri sa toho zmenilo viac: od nových prvkov výbavy, cez väčší priestor pre nohy zadných pasažierov až po nové, kvalitnejšie materiály.

Na facelift pomerne veľké zmeny postihli aj samotnú technickú stránku auta, karoséria je údajne pevnejšia až o 18% a podvozok je vďaka mnohým úpravám na jednotlivých komponentoch komfortnejší a nižší o 1 centimeter.

Interiér kopíruje cee'd

Vynovený interiér využíva veľké množstvo prvkov známych z modelu Cee'd. Od digitálneho, no zároveň analógového rýchlomeru a grafiky prístrojovej dosky, cez volant až po multimediálny systém. Až máte chvíľami pocit, že sedíte v menšom aute od Kie.

Podstatný rozdiel predstavujú najmä sedačky, ktoré v Sorente neposkytujú takmer žiadne bočné vedenie a sedíte v nich možno až príliš vysoko. Námietky máme aj voči odkrytým prahom, vďaka čomu sa zašpineným nohaviciam zrejme nevyhnete.

A to najmä pri podmienkach, aké vonku vládli. Poslednú pripomienku smerujeme k dažďovému senzoru, ktorý statočne ignoroval topiaci sa sneh padajúci na čelné okno. Podobné nastavenie máva dažďový senzor aj v ostatných autách Kia a Hyundai.

Až tak veľmi by nám to neprekážalo, keby sa okrem režimu automatického stierania dala navoliť aj pomalšia frekvencia pohybu stieračov. Dalo by sa mu možno ešte vytknúť, že na auto tejto kategórie pôsobí interiér trochu lacnejším dojmom, no po funkčnej stránke nemáme väčšie výhrady.

Zadné sedačky vibrujú bez príplatku

Nové Sorento pred faceliftom sme žiaľ nemali šťastie vyskúšať , staré sa nám ale do pamäti zapísalo pomerne dobre. Najmä vďaka rebrinovému rámu, na ktorom bolo postavené a ktoré z neho robilo veľmi zlé auto na ceste a veľmi dobré auto mimo nej.

Nový model je postavený na modernejšej samonosnej karosérii a na jazde to je cítiť. V teréne toho síce možno dokáže menej, no na ceste, kde strávi v rukách majiteľov zrejme drvivú väčšinu času, je to oveľa civilizovanejšie auto.

V interiéri je použitých veľa prvkov z modelu Cee'd. Výbavou možno dosahuje úroveň svojej triedy, no materiálmi, spracovaním a celkovým dojmom predsa trochu zaostáva.

Spôsob, akým prechádza cez nerovnosti, je obdivuhodný. Aby ste od kolies počuli nejaký pazvuk, musíte sa veľmi snažiť a jamy doslova vyhľadávať.

Skôr než od podvozka začnú vychádzať pazvuky zo zadných sedadiel, ktoré sú veľmi nešťastne uchytené v podlahe. Sedieť v nich pri jazde po lesnej ceste je skôr za trest.

Celý blok sedadiel sa nepríjemne trasie a vydáva pri tom aj občasné buchotavé zvuky. Na bežnej ceste si to všimnete iba pri sérií nerovností, zadných cestujúcich to ale zrejme nepoteší.

Vzadu je miesta na rozdávanie. Uchytenie sedačiek iba v podlahe a ich roztrasená konštrukcia však nerobia z cestovania vzadu najmä na našich rozbitých cestách žiaden pôžitok.

Elektroniku nastavili výborne

Odhliadnuc od tohto problému máme už len dobré správy. Pomyslenie na hmotnosť auta vyše dvoch ton v spojení s premrznutými cestami nám síce robilo na čele vrásky, no len do chvíle, kým sme Sorento na takýchto cestách nevyskúšali.

Vynikajúco nastavená elektronika a najmä na klzký povrch výborne reagujúce ABS nám dovolili úplne zabudnúť na to, že šoférujeme veľké SUV v zlých podmienkach.

Úplne vypínateľné ESP citeľne pomáhalo potláčať nedotáčavosť, ktorá sa však po jeho vypnutí dala celkom ľahko pomocou plynu zmeniť na príjemne zábavnú pretáčavosť.

Už sme si mysleli, že zakryté prahy sa pomaly stávajú štandardom pre SUV. V Sorente si ale žiaľ nohavice ušpiníte ľahko.

Pohon všetkých štyroch kolies fungoval bez zaváhania, teda až pokiaľ sme sa s rastúcou odvahou a vierou v schopnosti Sorenta nezačali hrabať do naozaj hlbokých závejov.

Aj z nich sme sa však vďaka možnosti uzamknúť medzinápravový diferenciál po chvíli snaženia svojpomocne dostali.

Zima, sneh, kolóny a občasné využitie pohonu 4x4 na zábavu sa podpísali aj na spotrebe, ktorá bola na konci testu 9,3 l/100 km.

Trochu však pochybujeme, že papierovej hodnote 6,8 l/100 km najsilnejšieho motora v ponuke Sorenta, 2,2 CRDi so 6 stupňovým automatom by sme sa dokázali priblížiť viac než na liter.

Motor bez problémov zvládal aj studené štarty, s prevodovkou boli celkom dobre zladené, hoci občas trochu zbytočne držal vyššie otáčky, než bolo potrebné.

Nepatrí ani k najtichším, ale vnútri je utlmený dostatočne a jeho zvuk neprekáža. A na rozdiel od Optimy navyše nemáte pocit, že by najsilnejší diesel v ponuke Sorentu nestačil.

Uzamknutie medzinápravového diferenciálnu na snehu pomáhalo, no nie je liekom na všetky situácie. Občas treba aj využiť úplne vypínateľné ESP.
ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Škoda tých pár nedostatkov, no dá sa s nimi žiť. Toto auto právom patrí do užšieho výberu v kategórii veľkých SUV a bolo pre mňa celkom príjemným prekvapením. Preto kupujem.

Tomáš Kelement

Technické parametre

Značka

Kia

Model

Sorento

Motor

2,2 CRDi VGT

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2199

Výkon (kw(k))

145(197)

Pri otáčkach (ot./min.)

3800

Krútiaci moment (Nm)

436

Pri otáčkach (ot./min)

1800-2500

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2700

Dĺžka (mm)

4685

Šírka (mm)

1885

Výška (mm)

1735

Pohotovostná hmotnosť (kg)

2033

Prevodovka/počet stupňov

aut./6

Objem batož. priestoru (l)

660

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

9,9

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

Spotreba mesto(l/100 km)

8,9

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

5,5

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,8

Cena modelu od (eur)

25.500

Cena test.modelu od (eur)

39.310

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 20 698
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 539
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 959
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 964
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 175
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 297
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 919
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 707
  9. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 641
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 459
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Zariadenia chcú otvárať čo najskôr.

4. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

20 h

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

13 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

19 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj