SME

Vodiči ignorujú striedavé radenie prikázané značkou

Na viacerých miestach, kde sa z dvoch pruhov stáva jeden, sa vodiči zaraďujú striedavo. Aj bez značky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

znacka_radenie.jpgMartin: "V Košiciach, na začiatku sídliska Nad Jazerom nedávno osadili značky C30 - striedavé radenie, približne 100 metrov pred koncom pravého pruhu. Doprava sa zlučuje do ľavého. Napriek tomu sa vodiči stále tlačia už od začiatku do ľavého pruhu, v ktorom sa tvorí kolóna.

Autá, ktoré predbehnú kolónu v pravom pruhu a na konci sa chcú zaradiť do ľavého, sa dočkajú agresívneho trúbenia a dosť dlho trvá, kým ich niekto pustí napriek dopravnej značke. Často sa tam tiež stáva, že sa nejaký vodič začne hrať na "morálny dozor", rýchlosťou kolóny ide v pravom pruhu zámerne brániac autám za sebou predbehnúť kolónu.

Osobne som bol svedkom situácie, kedy som tiež "obišiel" kolónu v pravom pruhu (značky už boli osadené) a na konci som sa chcel zaradiť. Vodič stojaci v kolóne v ľavom pruhu nechal pred sebou miesto, tak som sa pokúsil vopchať, ale vodič sa posunul dopredu úplne tesne k mojim zadným ľavým dverám.

Celú cestu si ma nahrával na telefón. V spätnom zrkadle som videl, že s volantom drží v jednej ruke aj telefón.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dopravné značenie Striedavé radenie sa používa na miestach, kde by bez nej hrozilo zníženie plynulosti cestnej premávky.

Vodič vozidla, ktorý jazdí vo voľnom alebo v priebežnom jazdnom pruhu, musí pustiť pred seba vodiča prvého vozidla v susednom jazdnom pruhu, ktorý sa končí. Podmienkou je, aby vodič, ktorý sa preraďuje, mal zapnuté smerovky a nesmie ohroziť vodiča vo voľnom pruhu.

Bez značky Striedavé radenie by vodiči v končiacom sa jazdnom pruhu museli dať prednosť vozidlám v priebežnom pruhu. Počas dopravnej špičky, keď sa vytvárajú kolóny vozidiel, by sa museli spoliehať na to, že ich niekto pred seba pustí.

Všímajte si dopravné značky okolo seba

Mnohí vodiči si nevšímajú dopravné značenie okolo seba. Najmä na miestach, kde často jazdia. Spoliehajú sa na to, že značenie tam poznajú, no keď sa objaví nová značka, nezaregistrujú ju.

SkryťVypnúť reklamu

To isté sa pravdepodobne stalo aj na mieste, o ktorom písal Martin. Vodiči sa zo zvyku radia do priebežného jazdného pruhu, lebo si pamätajú, že na konci pravého pruhu ich nepustia do priebežného.

Občas sa pritom nájde "spravodlivý", ktorý sa rozhodne zobrať spravodlivosť do vlastných rúk a zablokuje voľný jazdný pruh. Aby sa vodiči zo zadu nedostali rýchlejšie cez zúžené miesto.

Ohľaduplnosťou veľa času nestratíte

Naša skúsenosť z miest, kde sa často tvoria zápchy je opačná, ako Martinova.

Aj bez značky C 30 sa vodiči na miestach, kde sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden, prirodzene púšťajú pred seba formou striedavého radenia. Kolóny sú tak kratšie a neblokujú blízke križovatky.

Bez ohľaduplnosti voči iným možno ušetríte niekoľko sekúnd. V kolóne sa zdržíte tak či tak. Či to bude o niekoľko minút viac alebo menej, väčšinou nezaváži.

SkryťVypnúť reklamu

Aké predpisy porušili vodiči

Vodiči, ktorí za značkou striedavé radenie nechcú pred seba pustiť prvé vozidlo z končiaceho sa pruhu, v podstate nedajú prednosť v jazde. Nedanie prednosti v jazde je závažný dopravný priestupok, za ktorý hrozí nielen pokuta (do 300 eur), ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Predpisy porušujú aj takí, ktorí blokujú dva jazdné pruhy. Vodič je podľa predpisov povinný jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu. Okrem toho, povinnosťou každého účastníka cestnej premávky je správať sa disciplinovane a ohľaduplne.

Vodič, ktorí si filmoval Martina v mieste, kde sa spájali dva jazdné pruhy porušil dopravné pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie "počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 535
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 799
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 052
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 755
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 343
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 803
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 619
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 234
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  2. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  3. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  4. Dagmar Szabó: Pomáhame aj Ingrid: Koľko detí ešte slovenské súdy obetujú, kým začnú počúvať ich hlas?
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  6. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  7. Dagmar Szabó: "Rodičmi nie sme na polovičný úväzok. Počúvajme deti – nie paragrafy."
  8. František Kukura: Deus omnipotens est. Slovenská politika to dávno presiahla.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 670
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 724
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 773
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 712
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 543
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 272
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 900
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 369
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu