SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vodiči ignorujú striedavé radenie prikázané značkou

Na viacerých miestach, kde sa z dvoch pruhov stáva jeden, sa vodiči zaraďujú striedavo. Aj bez značky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

znacka_radenie.jpgMartin: "V Košiciach, na začiatku sídliska Nad Jazerom nedávno osadili značky C30 - striedavé radenie, približne 100 metrov pred koncom pravého pruhu. Doprava sa zlučuje do ľavého. Napriek tomu sa vodiči stále tlačia už od začiatku do ľavého pruhu, v ktorom sa tvorí kolóna.

Autá, ktoré predbehnú kolónu v pravom pruhu a na konci sa chcú zaradiť do ľavého, sa dočkajú agresívneho trúbenia a dosť dlho trvá, kým ich niekto pustí napriek dopravnej značke. Často sa tam tiež stáva, že sa nejaký vodič začne hrať na "morálny dozor", rýchlosťou kolóny ide v pravom pruhu zámerne brániac autám za sebou predbehnúť kolónu.

Osobne som bol svedkom situácie, kedy som tiež "obišiel" kolónu v pravom pruhu (značky už boli osadené) a na konci som sa chcel zaradiť. Vodič stojaci v kolóne v ľavom pruhu nechal pred sebou miesto, tak som sa pokúsil vopchať, ale vodič sa posunul dopredu úplne tesne k mojim zadným ľavým dverám.

Celú cestu si ma nahrával na telefón. V spätnom zrkadle som videl, že s volantom drží v jednej ruke aj telefón.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Dopravné značenie Striedavé radenie sa používa na miestach, kde by bez nej hrozilo zníženie plynulosti cestnej premávky.

Vodič vozidla, ktorý jazdí vo voľnom alebo v priebežnom jazdnom pruhu, musí pustiť pred seba vodiča prvého vozidla v susednom jazdnom pruhu, ktorý sa končí. Podmienkou je, aby vodič, ktorý sa preraďuje, mal zapnuté smerovky a nesmie ohroziť vodiča vo voľnom pruhu.

Bez značky Striedavé radenie by vodiči v končiacom sa jazdnom pruhu museli dať prednosť vozidlám v priebežnom pruhu. Počas dopravnej špičky, keď sa vytvárajú kolóny vozidiel, by sa museli spoliehať na to, že ich niekto pred seba pustí.

Všímajte si dopravné značky okolo seba

Mnohí vodiči si nevšímajú dopravné značenie okolo seba. Najmä na miestach, kde často jazdia. Spoliehajú sa na to, že značenie tam poznajú, no keď sa objaví nová značka, nezaregistrujú ju.

Skryť Vypnúť reklamu

To isté sa pravdepodobne stalo aj na mieste, o ktorom písal Martin. Vodiči sa zo zvyku radia do priebežného jazdného pruhu, lebo si pamätajú, že na konci pravého pruhu ich nepustia do priebežného.

Občas sa pritom nájde "spravodlivý", ktorý sa rozhodne zobrať spravodlivosť do vlastných rúk a zablokuje voľný jazdný pruh. Aby sa vodiči zo zadu nedostali rýchlejšie cez zúžené miesto.

Ohľaduplnosťou veľa času nestratíte

Naša skúsenosť z miest, kde sa často tvoria zápchy je opačná, ako Martinova.

Aj bez značky C 30 sa vodiči na miestach, kde sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden, prirodzene púšťajú pred seba formou striedavého radenia. Kolóny sú tak kratšie a neblokujú blízke križovatky.

Bez ohľaduplnosti voči iným možno ušetríte niekoľko sekúnd. V kolóne sa zdržíte tak či tak. Či to bude o niekoľko minút viac alebo menej, väčšinou nezaváži.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké predpisy porušili vodiči

Vodiči, ktorí za značkou striedavé radenie nechcú pred seba pustiť prvé vozidlo z končiaceho sa pruhu, v podstate nedajú prednosť v jazde. Nedanie prednosti v jazde je závažný dopravný priestupok, za ktorý hrozí nielen pokuta (do 300 eur), ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Predpisy porušujú aj takí, ktorí blokujú dva jazdné pruhy. Vodič je podľa predpisov povinný jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu. Okrem toho, povinnosťou každého účastníka cestnej premávky je správať sa disciplinovane a ohľaduplne.

Vodič, ktorí si filmoval Martina v mieste, kde sa spájali dva jazdné pruhy porušil dopravné pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie "počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla".

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 073
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 215
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 973
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 713
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 675
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 513
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 281
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 096
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L