Martin: "V Košiciach, na začiatku sídliska Nad Jazerom nedávno osadili značky C30 - striedavé radenie, približne 100 metrov pred koncom pravého pruhu. Doprava sa zlučuje do ľavého. Napriek tomu sa vodiči stále tlačia už od začiatku do ľavého pruhu, v ktorom sa tvorí kolóna.
Autá, ktoré predbehnú kolónu v pravom pruhu a na konci sa chcú zaradiť do ľavého, sa dočkajú agresívneho trúbenia a dosť dlho trvá, kým ich niekto pustí napriek dopravnej značke. Často sa tam tiež stáva, že sa nejaký vodič začne hrať na "morálny dozor", rýchlosťou kolóny ide v pravom pruhu zámerne brániac autám za sebou predbehnúť kolónu.
Osobne som bol svedkom situácie, kedy som tiež "obišiel" kolónu v pravom pruhu (značky už boli osadené) a na konci som sa chcel zaradiť. Vodič stojaci v kolóne v ľavom pruhu nechal pred sebou miesto, tak som sa pokúsil vopchať, ale vodič sa posunul dopredu úplne tesne k mojim zadným ľavým dverám.
Celú cestu si ma nahrával na telefón. V spätnom zrkadle som videl, že s volantom drží v jednej ruke aj telefón.
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Dopravné značenie Striedavé radenie sa používa na miestach, kde by bez nej hrozilo zníženie plynulosti cestnej premávky.
Vodič vozidla, ktorý jazdí vo voľnom alebo v priebežnom jazdnom pruhu, musí pustiť pred seba vodiča prvého vozidla v susednom jazdnom pruhu, ktorý sa končí. Podmienkou je, aby vodič, ktorý sa preraďuje, mal zapnuté smerovky a nesmie ohroziť vodiča vo voľnom pruhu.
Bez značky Striedavé radenie by vodiči v končiacom sa jazdnom pruhu museli dať prednosť vozidlám v priebežnom pruhu. Počas dopravnej špičky, keď sa vytvárajú kolóny vozidiel, by sa museli spoliehať na to, že ich niekto pred seba pustí.
Všímajte si dopravné značky okolo seba
Mnohí vodiči si nevšímajú dopravné značenie okolo seba. Najmä na miestach, kde často jazdia. Spoliehajú sa na to, že značenie tam poznajú, no keď sa objaví nová značka, nezaregistrujú ju.
To isté sa pravdepodobne stalo aj na mieste, o ktorom písal Martin. Vodiči sa zo zvyku radia do priebežného jazdného pruhu, lebo si pamätajú, že na konci pravého pruhu ich nepustia do priebežného.
Občas sa pritom nájde "spravodlivý", ktorý sa rozhodne zobrať spravodlivosť do vlastných rúk a zablokuje voľný jazdný pruh. Aby sa vodiči zo zadu nedostali rýchlejšie cez zúžené miesto.
Ohľaduplnosťou veľa času nestratíte
Naša skúsenosť z miest, kde sa často tvoria zápchy je opačná, ako Martinova.
Aj bez značky C 30 sa vodiči na miestach, kde sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden, prirodzene púšťajú pred seba formou striedavého radenia. Kolóny sú tak kratšie a neblokujú blízke križovatky.
Bez ohľaduplnosti voči iným možno ušetríte niekoľko sekúnd. V kolóne sa zdržíte tak či tak. Či to bude o niekoľko minút viac alebo menej, väčšinou nezaváži.
Aké predpisy porušili vodiči
Vodiči, ktorí za značkou striedavé radenie nechcú pred seba pustiť prvé vozidlo z končiaceho sa pruhu, v podstate nedajú prednosť v jazde. Nedanie prednosti v jazde je závažný dopravný priestupok, za ktorý hrozí nielen pokuta (do 300 eur), ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.
Predpisy porušujú aj takí, ktorí blokujú dva jazdné pruhy. Vodič je podľa predpisov povinný jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu. Okrem toho, povinnosťou každého účastníka cestnej premávky je správať sa disciplinovane a ohľaduplne.
Vodič, ktorí si filmoval Martina v mieste, kde sa spájali dva jazdné pruhy porušil dopravné pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie "počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla".