SME

Vodiči ignorujú striedavé radenie prikázané značkou

Na viacerých miestach, kde sa z dvoch pruhov stáva jeden, sa vodiči zaraďujú striedavo. Aj bez značky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

znacka_radenie.jpgMartin: "V Košiciach, na začiatku sídliska Nad Jazerom nedávno osadili značky C30 - striedavé radenie, približne 100 metrov pred koncom pravého pruhu. Doprava sa zlučuje do ľavého. Napriek tomu sa vodiči stále tlačia už od začiatku do ľavého pruhu, v ktorom sa tvorí kolóna.

Autá, ktoré predbehnú kolónu v pravom pruhu a na konci sa chcú zaradiť do ľavého, sa dočkajú agresívneho trúbenia a dosť dlho trvá, kým ich niekto pustí napriek dopravnej značke. Často sa tam tiež stáva, že sa nejaký vodič začne hrať na "morálny dozor", rýchlosťou kolóny ide v pravom pruhu zámerne brániac autám za sebou predbehnúť kolónu.

Osobne som bol svedkom situácie, kedy som tiež "obišiel" kolónu v pravom pruhu (značky už boli osadené) a na konci som sa chcel zaradiť. Vodič stojaci v kolóne v ľavom pruhu nechal pred sebou miesto, tak som sa pokúsil vopchať, ale vodič sa posunul dopredu úplne tesne k mojim zadným ľavým dverám.

Celú cestu si ma nahrával na telefón. V spätnom zrkadle som videl, že s volantom drží v jednej ruke aj telefón.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dopravné značenie Striedavé radenie sa používa na miestach, kde by bez nej hrozilo zníženie plynulosti cestnej premávky.

Vodič vozidla, ktorý jazdí vo voľnom alebo v priebežnom jazdnom pruhu, musí pustiť pred seba vodiča prvého vozidla v susednom jazdnom pruhu, ktorý sa končí. Podmienkou je, aby vodič, ktorý sa preraďuje, mal zapnuté smerovky a nesmie ohroziť vodiča vo voľnom pruhu.

Bez značky Striedavé radenie by vodiči v končiacom sa jazdnom pruhu museli dať prednosť vozidlám v priebežnom pruhu. Počas dopravnej špičky, keď sa vytvárajú kolóny vozidiel, by sa museli spoliehať na to, že ich niekto pred seba pustí.

Všímajte si dopravné značky okolo seba

Mnohí vodiči si nevšímajú dopravné značenie okolo seba. Najmä na miestach, kde často jazdia. Spoliehajú sa na to, že značenie tam poznajú, no keď sa objaví nová značka, nezaregistrujú ju.

SkryťVypnúť reklamu

To isté sa pravdepodobne stalo aj na mieste, o ktorom písal Martin. Vodiči sa zo zvyku radia do priebežného jazdného pruhu, lebo si pamätajú, že na konci pravého pruhu ich nepustia do priebežného.

Občas sa pritom nájde "spravodlivý", ktorý sa rozhodne zobrať spravodlivosť do vlastných rúk a zablokuje voľný jazdný pruh. Aby sa vodiči zo zadu nedostali rýchlejšie cez zúžené miesto.

Ohľaduplnosťou veľa času nestratíte

Naša skúsenosť z miest, kde sa často tvoria zápchy je opačná, ako Martinova.

Aj bez značky C 30 sa vodiči na miestach, kde sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden, prirodzene púšťajú pred seba formou striedavého radenia. Kolóny sú tak kratšie a neblokujú blízke križovatky.

Bez ohľaduplnosti voči iným možno ušetríte niekoľko sekúnd. V kolóne sa zdržíte tak či tak. Či to bude o niekoľko minút viac alebo menej, väčšinou nezaváži.

SkryťVypnúť reklamu

Aké predpisy porušili vodiči

Vodiči, ktorí za značkou striedavé radenie nechcú pred seba pustiť prvé vozidlo z končiaceho sa pruhu, v podstate nedajú prednosť v jazde. Nedanie prednosti v jazde je závažný dopravný priestupok, za ktorý hrozí nielen pokuta (do 300 eur), ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Predpisy porušujú aj takí, ktorí blokujú dva jazdné pruhy. Vodič je podľa predpisov povinný jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu. Okrem toho, povinnosťou každého účastníka cestnej premávky je správať sa disciplinovane a ohľaduplne.

Vodič, ktorí si filmoval Martina v mieste, kde sa spájali dva jazdné pruhy porušil dopravné pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie "počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému "voľné ruky" alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu