Zlý technický stav vozidiel sa netýka len ich majiteľov a vodičov. Môže byť hrozbou aj pre bezpečnosť chodcov, cyklistov i ostatných vodičov.
"Práve absolvovanie technických a emisných kontrol je jedným z prvkov, ktorý môže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Prispievajú k tomu, aby na cestách nejazdili autá v zlom technickom stave," povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Dobrá údržba vozidiel prispieva aj k ochrane životného prostredia, pretože sa tým podľa ministerstva znižujú emisie z dopravy.
Úmysel odhaliť nevedia
Ku koncu roka 2012 mali vodiči k dispozícii 128 staníc technickej kontroly a 255 pracovísk emisnej kontroly po celom Slovensku. Kontroly smú vodiči absolvovať v ktorejkoľvek z nich.
Napriek tomu, viac ako 150-tisíc vozidiel nemá platnú technickú či emisnú kontrolu.
Ak obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ vozidla neabsolvoval pravidelnú kontrolu v termíne, čaká ho pokuta. Za obe kontroly je to 332 eur.
"V súčasnosti nie je možné zodpovedne určiť, kto na túto povinnosť zabudol a kto sa jej cielene vyhýba. Je v našom záujme vodičom pomáhať a nie ich trestať," zdôraznil Kóňa.
Už o dva roky by majitelia vozidiel mali dostávať v predstihu SMS správy, ktoré ich upozornia na blížiaci sa termín pravidelných kontrol. "Esemesky" budú súčasťou Jednotného informačného systému v cestnej doprave, ktorý by mal byť zavedený do konca roku 2015.
Kontrolujte si termíny už teraz
Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel (s malými výnimkami).
Táto povinnosť, ktorá vyplýva z predpisov Európskej únie, platí na Slovensku už od 1.3.2005.
Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidiel. Ak napríklad vodič zaevidoval nové vozidlo kategórie M1, s benzínovým motorom s riadeným katalyzátorom 31. 12. 2009, potom lehota na vykonanie STK a EK bude najneskôr 31. 12. 2013 do polnoci.
Strážte si termíny aj keď nejazdíte. Vozidlo prihlásené v evidencii musí absolvovať kontroly bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo nie.
Ak sa počas platnosti technickej a emisnej kontroly stane vozidlo nepojazdné (napríklad pre poruchu alebo nehodu), môžete požiadať o dočasné vyradenie z premávky. Počas dočasného vyradenia nie je potrebné absolvovať pravidelnú technickú alebo emisnú kontrolu vozidla a taktiež nie je potrebné mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.
Platnosť kontrol si overíte za chvíľu. Najjednoduchšie a najrýchlejšie sa to dá cez nálepky, ktoré sú umiestnené na pravej strane čelného skla.
Lehoty emisných a technických kontrol
Kategória vozidla | Popis | Technická kontrola po prvom prihlásení do evidencie | Ďalšie technické kontroly | Emisná kontrola po prvom prihlásení do evidencie | Ďalšie emisné kontroly |
L1e , L 2e | malé motocykle, t.j. dvojkolesové vozidlá (kategória L1e ) alebo trojkolesové vozidlá (kategória L 2e ) | po 4 rokoch | periodicky každé 4 roky | xxx | xxx |
L 3e , L 4e | motocykle, t.j. dvojkolesové vozidlá bez postranného vozíka (kategória L3e ) alebo s postranným vozíkom (kategória L 4e ) | po 4 rokoch | periodicky každé 2 roky | xxx | xxx |
L 5e , L 6e , L 7e | motorové trojkolky a štvorkolky | po 4 rokoch | periodicky každé 2 roky | xxx | xxx |
M 1 , N 1 | motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich alebo tovaru | po 4 rokoch | periodicky každé 2 roky | po 4 rokoch, ak ide o vozidlo so vznetovým motorom alebo so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom | periodicky každé 2 roky |
po 1 roku, ak ide o vozidlo so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom | periodicky každý rok | ||||
M 2 | vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5000 kg | po 1 roku | periodicky každý rok | po 1 roku | periodicky každý rok |
M 3 | vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5000 kg | po 1 roku | periodicky každý rok, po ôsmich rokoch od prvého prihlásenia do evidencie periodicky v polročných lehotách | po 1 roku | periodicky každý rok |
N 2 , N 3 | vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3500 kg, ale neprevyšujúcou 12000 kg (N2 ) alebo vyššou ako 12000 kg (N 3 ) | po 1 roku | periodicky každý rok | po 1 roku | periodicky každý rok |
O 1 , O 2 | prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3500 kg | po 4 rokoch | periodicky každé 2 roky | xxx | xxx |
O 3 , O 4 | prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3500 kg | po 1 roku | periodicky každý rok | xxx | xxx |
M, N, O | vozidlá týchto kategórií používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbu | po 1 roku | periodicky každý rok | po 1 roku (platí len pre vozidlá kategórie M a N) | periodicky každý rok (platí len pre vozidlo kategórie M a N) |
T a R | kolesové traktory a ich prípojné vozidlá | po 4 rokoch | periodicky každé 2 roky | po 4 rokoch (platí len pre vozidlo kategórie T) | periodicky každé 2 roky (platí len pre vozidlo kategórie T) |
L, M, N, O, T a R | vozidlá týchto kategórií používané v autoškole ako výcvikové vozidlá | po 1 roku | periodicky každý rok | po 1 roku (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T) | periodicky každý rok (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T) |