SME

Nestihli ste včas STK alebo emisnú kontrolu? Pripravte si 332 eur

Viac ako 150-tisíc vozidiel nemá platnú technickú či emisnú kontrolu. Vodičom, ktorý na túto povinnosť zabudnú, hrozí pokuta 166 eur za každú chýbajúcu kontrolu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

Zlý technický stav vozidiel sa netýka len ich majiteľov a vodičov. Môže byť hrozbou aj pre bezpečnosť chodcov, cyklistov i ostatných vodičov.

"Práve absolvovanie technických a emisných kontrol je jedným z prvkov, ktorý môže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Prispievajú k tomu, aby na cestách nejazdili autá v zlom technickom stave," povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobrá údržba vozidiel prispieva aj k ochrane životného prostredia, pretože sa tým podľa ministerstva znižujú emisie z dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Úmysel odhaliť nevedia

Ku koncu roka 2012 mali vodiči k dispozícii 128 staníc technickej kontroly a 255 pracovísk emisnej kontroly po celom Slovensku. Kontroly smú vodiči absolvovať v ktorejkoľvek z nich.

Napriek tomu, viac ako 150-tisíc vozidiel nemá platnú technickú či emisnú kontrolu.

Ak obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ vozidla neabsolvoval pravidelnú kontrolu v termíne, čaká ho pokuta. Za obe kontroly je to 332 eur.

"V súčasnosti nie je možné zodpovedne určiť, kto na túto povinnosť zabudol a kto sa jej cielene vyhýba. Je v našom záujme vodičom pomáhať a nie ich trestať," zdôraznil Kóňa.

Už o dva roky by majitelia vozidiel mali dostávať v predstihu SMS správy, ktoré ich upozornia na blížiaci sa termín pravidelných kontrol. "Esemesky" budú súčasťou Jednotného informačného systému v cestnej doprave, ktorý by mal byť zavedený do konca roku 2015.

SkryťVypnúť reklamu

Kontrolujte si termíny už teraz

Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel (s malými výnimkami).

Táto povinnosť, ktorá vyplýva z predpisov Európskej únie, platí na Slovensku už od 1.3.2005.

Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidiel. Ak napríklad vodič zaevidoval nové vozidlo kategórie M1, s benzínovým motorom s riadeným katalyzátorom 31. 12. 2009, potom lehota na vykonanie STK a EK bude najneskôr 31. 12. 2013 do polnoci.

Strážte si termíny aj keď nejazdíte. Vozidlo prihlásené v evidencii musí absolvovať kontroly bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo nie.

Ak sa počas platnosti technickej a emisnej kontroly stane vozidlo nepojazdné (napríklad pre poruchu alebo nehodu), môžete požiadať o dočasné vyradenie z premávky. Počas dočasného vyradenia nie je potrebné absolvovať pravidelnú technickú alebo emisnú kontrolu vozidla a taktiež nie je potrebné mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.

SkryťVypnúť reklamu

Platnosť kontrol si overíte za chvíľu. Najjednoduchšie a najrýchlejšie sa to dá cez nálepky, ktoré sú umiestnené na pravej strane čelného skla.

Lehoty emisných a technických kontrol

Kategória vozidla Popis Technická kontrola po prvom prihlásení do evidencie Ďalšie technické kontroly Emisná kontrola po prvom prihlásení do evidencie Ďalšie emisné kontroly
L1e , L 2e malé motocykle, t.j. dvojkolesové vozidlá (kategória L1e ) alebo trojkolesové vozidlá (kategória L 2e ) po 4 rokoch periodicky každé 4 roky xxx xxx
L 3e , L 4e motocykle, t.j. dvojkolesové vozidlá bez postranného vozíka (kategória L3e ) alebo s postranným vozíkom (kategória L 4e ) po 4 rokoch periodicky každé 2 roky xxx xxx
L 5e , L 6e , L 7e motorové trojkolky a štvorkolky po 4 rokoch periodicky každé 2 roky xxx xxx
M 1 , N 1 motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich alebo tovaru po 4 rokoch periodicky každé 2 roky po 4 rokoch, ak ide o vozidlo so vznetovým motorom alebo so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom periodicky každé 2 roky
po 1 roku, ak ide o vozidlo so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom periodicky každý rok
M 2 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5000 kg po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku periodicky každý rok
M 3 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5000 kg po 1 roku periodicky každý rok, po ôsmich rokoch od prvého prihlásenia do evidencie periodicky v polročných lehotách po 1 roku periodicky každý rok
N 2 , N 3 vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3500 kg, ale neprevyšujúcou 12000 kg (N2 ) alebo vyššou ako 12000 kg (N 3 ) po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku periodicky každý rok
O 1 , O 2 prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3500 kg po 4 rokoch periodicky každé 2 roky xxx xxx
O 3 , O 4 prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3500 kg po 1 roku periodicky každý rok xxx xxx
M, N, O vozidlá týchto kategórií používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbu po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku (platí len pre vozidlá kategórie M a N) periodicky každý rok (platí len pre vozidlo kategórie M a N)
T a R kolesové traktory a ich prípojné vozidlá po 4 rokoch periodicky každé 2 roky po 4 rokoch (platí len pre vozidlo kategórie T) periodicky každé 2 roky (platí len pre vozidlo kategórie T)
L, M, N, O, T a R vozidlá týchto kategórií používané v autoškole ako výcvikové vozidlá po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T) periodicky každý rok (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T)
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 449
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 401
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 047
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 784
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 625
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 572
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 029
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  6. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 469
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 694
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 369
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 809
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 318
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 081
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 467
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 503
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu