Nestihli ste včas STK alebo emisnú kontrolu? Pripravte si 332 eur

Viac ako 150-tisíc vozidiel nemá platnú technickú či emisnú kontrolu. Vodičom, ktorý na túto povinnosť zabudnú, hrozí pokuta 166 eur za každú chýbajúcu kontrolu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

Zlý technický stav vozidiel sa netýka len ich majiteľov a vodičov. Môže byť hrozbou aj pre bezpečnosť chodcov, cyklistov i ostatných vodičov.

"Práve absolvovanie technických a emisných kontrol je jedným z prvkov, ktorý môže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Prispievajú k tomu, aby na cestách nejazdili autá v zlom technickom stave," povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Dobrá údržba vozidiel prispieva aj k ochrane životného prostredia, pretože sa tým podľa ministerstva znižujú emisie z dopravy.

Úmysel odhaliť nevedia

Ku koncu roka 2012 mali vodiči k dispozícii 128 staníc technickej kontroly a 255 pracovísk emisnej kontroly po celom Slovensku. Kontroly smú vodiči absolvovať v ktorejkoľvek z nich.

Napriek tomu, viac ako 150-tisíc vozidiel nemá platnú technickú či emisnú kontrolu.

Ak obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie zistí, že majiteľ vozidla neabsolvoval pravidelnú kontrolu v termíne, čaká ho pokuta. Za obe kontroly je to 332 eur.

"V súčasnosti nie je možné zodpovedne určiť, kto na túto povinnosť zabudol a kto sa jej cielene vyhýba. Je v našom záujme vodičom pomáhať a nie ich trestať," zdôraznil Kóňa.

Už o dva roky by majitelia vozidiel mali dostávať v predstihu SMS správy, ktoré ich upozornia na blížiaci sa termín pravidelných kontrol. "Esemesky" budú súčasťou Jednotného informačného systému v cestnej doprave, ktorý by mal byť zavedený do konca roku 2015.

Kontrolujte si termíny už teraz

Pravidelnú technickú a emisnú kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé motorové vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel (s malými výnimkami).

Táto povinnosť, ktorá vyplýva z predpisov Európskej únie, platí na Slovensku už od 1.3.2005.

Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidiel. Ak napríklad vodič zaevidoval nové vozidlo kategórie M1, s benzínovým motorom s riadeným katalyzátorom 31. 12. 2009, potom lehota na vykonanie STK a EK bude najneskôr 31. 12. 2013 do polnoci.

Strážte si termíny aj keď nejazdíte. Vozidlo prihlásené v evidencii musí absolvovať kontroly bez ohľadu na to, či reálne jazdí alebo nie.

Ak sa počas platnosti technickej a emisnej kontroly stane vozidlo nepojazdné (napríklad pre poruchu alebo nehodu), môžete požiadať o dočasné vyradenie z premávky. Počas dočasného vyradenia nie je potrebné absolvovať pravidelnú technickú alebo emisnú kontrolu vozidla a taktiež nie je potrebné mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.

Platnosť kontrol si overíte za chvíľu. Najjednoduchšie a najrýchlejšie sa to dá cez nálepky, ktoré sú umiestnené na pravej strane čelného skla.

Lehoty emisných a technických kontrol

Kategória vozidla Popis Technická kontrola po prvom prihlásení do evidencie Ďalšie technické kontroly Emisná kontrola po prvom prihlásení do evidencie Ďalšie emisné kontroly
L1e , L 2e malé motocykle, t.j. dvojkolesové vozidlá (kategória L1e ) alebo trojkolesové vozidlá (kategória L 2e ) po 4 rokoch periodicky každé 4 roky xxx xxx
L 3e , L 4e motocykle, t.j. dvojkolesové vozidlá bez postranného vozíka (kategória L3e ) alebo s postranným vozíkom (kategória L 4e ) po 4 rokoch periodicky každé 2 roky xxx xxx
L 5e , L 6e , L 7e motorové trojkolky a štvorkolky po 4 rokoch periodicky každé 2 roky xxx xxx
M 1 , N 1 motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich alebo tovaru po 4 rokoch periodicky každé 2 roky po 4 rokoch, ak ide o vozidlo so vznetovým motorom alebo so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom periodicky každé 2 roky
po 1 roku, ak ide o vozidlo so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom periodicky každý rok
M 2 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5000 kg po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku periodicky každý rok
M 3 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5000 kg po 1 roku periodicky každý rok, po ôsmich rokoch od prvého prihlásenia do evidencie periodicky v polročných lehotách po 1 roku periodicky každý rok
N 2 , N 3 vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3500 kg, ale neprevyšujúcou 12000 kg (N2 ) alebo vyššou ako 12000 kg (N 3 ) po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku periodicky každý rok
O 1 , O 2 prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3500 kg po 4 rokoch periodicky každé 2 roky xxx xxx
O 3 , O 4 prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3500 kg po 1 roku periodicky každý rok xxx xxx
M, N, O vozidlá týchto kategórií používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlá používané na taxislužbu po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku (platí len pre vozidlá kategórie M a N) periodicky každý rok (platí len pre vozidlo kategórie M a N)
T a R kolesové traktory a ich prípojné vozidlá po 4 rokoch periodicky každé 2 roky po 4 rokoch (platí len pre vozidlo kategórie T) periodicky každé 2 roky (platí len pre vozidlo kategórie T)
L, M, N, O, T a R vozidlá týchto kategórií používané v autoškole ako výcvikové vozidlá po 1 roku periodicky každý rok po 1 roku (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T) periodicky každý rok (platí len pre vozidlá kategórií M, N a T)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 870
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 690
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 126
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 331
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 058
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 040
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 561
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 557
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.