BRATISLAVA. Najväčší automobilový klub Nemecka ADAC v spolupráci s rakúskym partnerom, automotoklubom ÖAMTC, pripravili aj tento rok test letných pneumatík zameraný na dva rozmery.
Prvý z nich, 185/60 R15, je vhodný pre malé a kompaktné autá, kým druhý rozmer – 225/45 R17 obujú výrazne športovo orientované vozidlá nižšej strednej a strednej triedy.
Kvalita pneumatík popredných svetových výrobcov sa potvrdila aj tentoraz. Celkovo 10 z 19 pneumatík je odporúčaných.
Ďalšie štyri si vybojovali slušné priemerné hodnotenia, medzi nimi aj pneumatika českého výrobcu Barum.
Motoristi by sa mali vyhnúť kúpe neodporúčaných pneumatík pre ich nevhodné vlastnosti, najmä za sťažených podmienok.
Výrobca a typ pneumatiky | Na suchu | Za mokra | Spotreba paliva | Opotre-bovanie | Celkové hodnotenie | Verdikt |
Michelin Energy Saver + | 1,9 | 2,4 | 1,9 | 0,8 | 2,0 | Odporúčaná |
Continental ContiPremiumContact 5 | 1,6 | 2,1 | 1,9 | 1,8 | 2,1 | Odporúčaná |
Dunlop Sport BluResponse | 1,4 | 2,0 | 1,6 | 2,5 | 2,1 | Odporúčaná |
Goodyear EfficientGrip Performance | 1,6 | 2,0 | 1,6 | 2,3 | 2,1 | Odporúčaná |
Vredestein Sportrac 5 | 1,7 | 2,3 | 2,3 | 2,0 | 2,2 | Odporúčaná |
Bridgestone Turanza T001 | 1,6 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 2,3 | Odporúčaná |
Nokian Line | 2,0 | 2,3 | 1,8 | 2,5 | 2,3 | Odporúčaná |
Fulda EcoControl HP | 2,2 | 2,5 | 2,1 | 2,3 | 2,5 | Odporúčaná |
Semperit Comfort-Life 2 | 2,4 | 2,4 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | Odporúčaná |
Pirelli Cinturato P1 | 2,2 | 2,6 | 2,2 | 2,0 | 2,6 | Priemerná |
Barum Brillantis 2 | 2,9 | 2,5 | 2,2 | 2,3 | 2,9 | Priemerná |
Hankook Kinergy Eco K425 | 1,8 | 3,0 | 2,4 | 2,3 | 3,0 | Priemerná |
Firestone Firehawk TZ300? | 1,8 | 3,3 | 2,6 | 1,8 | 3,3 | Priemerná |
Nexen N Blue HD | 2,4 | 2,6 | 1,5 | 3,8 | 3,8 | Podmienečne odporúčaná |
GT Radial Champiro 228 | 3,2 | 3,9 | 2,4 | 0,8 | 3,9 | Podmienečne odporúčaná |
Kleber Dynaxer HP 3 | 2,5 | 4,9 | 1,9 | 2,5 | 4,9 | Neodporúčaná |
Marangoni Verso | 2,4 | 5,5 | 2,4 | 0,8 | 5,5 | Neodporúčaná |
Rotalla Radial F108 | 2,9 | 5,5 | 1,8 | 1,0 | 5,5 | Neodporúčaná |
Sailun SH402 Atrezzo | 4,0 | 5,5 | 1,6 | 2,5 | 5,5 | Neodporúčaná |
Na našich cestách sa nezriedka objavujú športové deriváty automobilov nižšej strednej a strednej triedy, ktoré si zaslúžia vybrané obutie.
Mali by vozidlu zabezpečiť stabilitu aj vo vysokých rýchlostiach a vďaka nižšiemu profilovému číslu lepšiu ovládateľnosť v zákrutách.
Paradoxne, na našich cestách po poslednej zime hrozí, že s pneumatikami rozmeru 225/45 R17 budete nútení ísť radikálne pomalšie ako na vyšších zimných plášťoch.
Výrobca a typ pneumatiky | Na suchu | Za mokra | Spotreba paliva | Opotrebovanie | Celkové hodnotenie | Verdikt |
Continental ContiSportContact 5 | 1,6 | 2,0 | 1,6 | 2,5 | 2,1 | Odporúčaná |
Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 | 1,4 | 2,4 | 1,9 | 2,0 | 2,1 | Odporúčaná |
Dunlop Sport Maxx RT | 1,6 | 2,4 | 2,0 | 2,0 | 2,2 | Odporúčaná |
Michelin Pilot Sport 3 | 1,6 | 2,2 | 2,2 | 2,5 | 2,2 | Odporúčaná |
Vredestein Ultrac Vorti | 1,4 | 2,5 | 2,3 | 1,8 | 2,2 | Odporúčaná |
Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 | 1,8 | 2,4 | 2,1 | 2,5 | 2,3 | Odporúčaná |
Semperit Speed-Life | 2,2 | 2,5 | 1,4 | 1,8 | 2,3 | Odporúčaná |
Apollo Aspire 4G | 1,8 | 2,7 | 2,2 | 2,3 | 2,7 | Priemerná |
Bridgestone Potenza S001 | 1,5 | 2,7 | 2,1 | 2,3 | 2,7 | Priemerná |
Kumho Ecsta LE Sport KU39 | 1,9 | 2,7 | 2,2 | 2,5 | 2,7 | Priemerná |
Pirelli Cinturato P7 | 1,9 | 2,7 | 2,2 | 0,5 | 2,7 | Priemerná |
Yokohama C.drive 2 | 1,6 | 2,7 | 1,9 | 1,5 | 2,7 | Priemerná |
Falken Azenis FK453 | 1,6 | 2,8 | 2,1 | 2,3 | 2,8 | Priemerná |
Uniroyal RainSport 2 | 2,6 | 2,2 | 2,4 | 2,8 | 2,8 | Priemerná |
Esa-Tecar Spirit UHP | 2,0 | 3,0 | 2,0 | 0,5 | 3,0 | Priemerná |
Toyo Proxes T1 Sport | 1,6 | 3,0 | 2,2 | 2,3 | 3,0 | Priemerná |
Nexen N8000 | 2,0 | 2,3 | 2,1 | 3,3 | 3,3 | Priemerná |
High Performer Sport HS-2 1) | 2,3 | 3,8 | 1,7 | 2,8 | 3,8 | Podm. odporúčaná |
Syron Race 1 Plus 2) | 2,2 | 3,9 | 2,2 | 2,5 | 3,9 | Podm. odporúčaná |
Verdikt oboch testov bol stanovený na základe tabuľky Hodnotenie, ktorá definuje jednotlivé kategórie a rozsahy známok.
HODNOTENIE | Vynikajúca | Odporúčaná | Priemerná | Podmienečne odporúčaná | Neodporúčaná |
Na suchu | 0,6 - 1,5 | 1,6 - 2,5 | 2,6 - 3,5 | 3,6 - 4,5 | 4,6 - 5,5 |
Za mokra | 0,6 - 1,5 | 1,6 - 2,5 | 2,6 - 3,5 | 3,6 - 4,5 | 4,6 - 5,5 |
Pri vysokej rýchlosti | Vyhovujúca | Vyhovujúca | Vyhovujúca | Vyhovujúca s obmedzením | Nevyhovujúca |
Spotreba paliva | 0,6 - 1,5 | 1,6 - 2,5 | 2,6 - 3,5 | 3,6 - 4,5 | 4,6 - 5,5 |
Opotrebovanie | 0,6 - 1,5 | 1,6 - 2,5 | 2,6 - 3,5 | 3,6 - 4,5 | 4,6 - 5,5 |
Celkové hodnotenie | 0,6 - 1,5 | 1,6 - 2,5 | 2,6 - 3,5 | 3,6 - 4,5 | 4,6 - 5,5 |
Z púpavy je nielen med, ale aj pneumatiky
V minulom roku sa holandskej spoločnosti Vredestein podarilo vyrobiť prvú pneumatiku z lepkavej mliečnej tekutiny, ktorá sa nachádza v koreňoch púpavy a svojimi vlastnosťami sa podobá na kaučuk.
Ak všetko pôjde podľa plánu, prvé produkčné pneumatiky z púpavy, by mohli byť na svete v roku 2015. Nahradili by tak stále drahší a nedostupnejší kaučuk. Viac sa dočítate tu.