Ojazdených vozidiel sa na Slovensku stále predáva viac ako nových. V súčasnej ekonomickej situácii sa zdá, že sa tento trend tak skoro nezmení.
S kúpou ojazdených áut však prichádzajú aj riziká:
- kradnuté vozidlá s pozmenenými identifikačnými číslami, s falošnými dokladmi,
- ťažko havarované vozidlá po oprave vydávané za nehavarované,
- omladzované vozidlá s pozmeneným rokom výroby,
- „skladačky“, ktoré sú pozvárané z niekoľkých častí viacerých vozidiel.
Pozvárané autá z dielov havarovaných áut sú nebezpečné
Poskladané vozidlá sú bez špeciálnych overovacích postupov a prístrojov ťažko odhaliteľné. Veľa z nich sa preto dostáva späť do obehu na cestné komunikácie.
"Skladačky sú veľkým nebezpečenstvo pre cestnú premávku. Nezvárajú ich v súlade s technologickými postupmi. Majú preto zoslabenú konštrukčnú pevnosť a na ceste sa môžu správať pre nič netušiaceho majiteľa nepredvídateľne," upozornil Miroslav Strelec zo spoločnosti Iris Ident (poverená služba kontroly originality).
Podozrivé zvary môžu svedčiť o tom, že vozidlo bolo poskladané z viacerých havarovaných áut.
Podľa predpisov Európskej únie musia byť všetky vozidlá navrhnuté, skonštruované a zmontované tak, aby minimalizovali riziko zranenia pasažierov vo vozidle a ostatných účastníkov cestnej premávky.
"Autá, ktoré sú pozvárané z niekoľkých častí viacerých vozidiel, sú nebezpečné nie len pre zdravie a životy účastníkov cestnej premávky, ale podľa platnej legislatívy taktiež nespôsobilé na premávku na cestných komunikáciách," dodal Strelec.
Stará metóda nepozná hliníkovú karosériu
Pozvárané vozidlá sa dajú zistiť napríklad magneticko-práškovou metóda zisťovania skrytých zvarov na vozidle. Vo svete sa používa desiatky rokov.
Podstatou metódy je silný magnet s príslušnými sprejmi. Vyhodnocujú sa zmeny magnetických siločiar, ktoré vzniknú po aplikácii tejto technológie.
Má to však svoje nevýhody. Magnety si „nerozumejú“ s hliníkovými karosériami. Metóda sa dá použiť len v určitých podmienkach, spreje tiež nevydržia dlho. Treba tu počítať aj s ekologickým dopadom na pracovníkov a životné prostredie.
Nový prístroj na zisťovanie pozváraných áut
Do povinnej výbavy pracovísk kontrol originality však pribudlo meracie zariadenie, ktoré je účinnejšie a jednoduchšie použiteľné.
"Merací prístroj mECSCAN je schopný nedeštruktívnym spôsobom zistiť a vyhodnotiť štrukturálne zmeny či už magnetického alebo nemagnetického kovového materiálu karosérie a vozidla," uviedol Strelec.
Prístroj dokáže zistiť zvar alebo iné zmeny aj pod niekoľko milimetrov hrubou vrstvou laku. Na základe zmien vodivosti kovu dokáže odhaliť skryté zvary, deformácie po haváriách, karosárske úpravy či opravy poškodení.
Zároveň dokáže zmerať aj hrúbku laku.