SME

Test: Trojkovému BMW stačí na snehu zadný pohon

Náš test na snehu ukázal, že rozbeh na dvojke môže byť pri aute s automatickou prevodovkou veľmi efektívny. Diesel by mohol byť na túto triedu tichší.

Nové BMW 3 Touring si zachovalo švih predchodcu a na prvý pohľad sa veľmi nezmeniloNové BMW 3 Touring si zachovalo švih predchodcu a na prvý pohľad sa veľmi nezmenilo (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Kombi s naftovým dvojlitrom a na prvý pohľad neatraktívnym obutím so 16 palcovými diskami je vhodná kombinácia na slovenské cesty. Autu nechýba výkon a dokonca je na tom oproti predchodcovi lepšie aj s vnútorným priestorom a využitím kufra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo verzii 320d Sport sme čakali lepšie odhlučnenie naftového motora, ktorý bude s výkonom 135 kW zlatou strednou cestou v ponuke. Ani do predpísanej spotreby sme sa nevmestili a namiesto 4,8 l/100 km to bolo v reálnych podmienkach testu 6,4 l/100 km.

Pri troche snahy sme sa s autom dostali minimálne na 5,4 l/100 km. Po šoférskej stránke ostalo BMW 3 tým, čo sme od neho čakali a opäť sa raz ukázalo, že zadný pohon má čo povedať motoristovi a na snehu sa nestratí.

SkryťVypnúť reklamu

Prevodovka vidí dopreduPosed za volantom si treba zaslúžiť trochu ťažším nastupovaním, následne však BMW 3 (ako jeho predchodca) "prirastie" k zadku. Dobrý pocit z jazdy umocňuje osemstupňový automat s veľmi intuitívnym programom automatického radenia.

Prevodovka vždy pripraví taký stupeň, akoby videla na cestu alebo čítala myšlienky vodiča. Vysoký počet stupňov má výhodu v udržaní "úsporných" otáčok pri každej rýchlosti a nevýhodou je trošku pomalšia reakcia, ak treba podradiť pri intenzívnom brzdení o veľa stupňov.

Samozrejme nová trojka kombi ostáva BMW aj cenovou politikou, pretože základná verzia 320d Touring stojí prijateľných 37500 eur, avšak "trocha" výbavy navyše v testovanom aute vynieslo cenovku o 20000 eur vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

Cenu možno ospravedlniť tým, že slogan "radosť z jazdy" ani v tejto generácii radu 3 nevyznieva ako klišé. Tohtoročná dlhá zima a radovánky na snehu nás inšpirovali k porovnaniu jednotlivých spôsobov akcelerácie na snehu so zadným pohonom.

Pozrite si ako sme boli najrýchlejší a uvidíte tiež bravúrny výkon trakčnej kontroly pri rozbehu na snehu.

KUPUJEM - NEKUPUJEMKlasické BMW ma baví presne v takejto forme, hoci k trojke pasuje naftový alebo benzínový šesťvalec. Dvom valcom navyše alebo benzínu by som obetoval výbavu. A kupujem, lebo za ten pocit z jazdy to stojí.

Rasťo ChválaTechnické parametreZnačka

BMW

Model

320d Touring

Motor

naftový štvorvalec

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1995

Výkon (kw(k))

135 (184)

Pri otáčkach (ot./min.)

SkryťVypnúť reklamu

4000

Krútiaci moment (Nm)

380

Pri otáčkach (ot./min)

1750-2750

Emisie CO2 (g/km)

125

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2810

Dĺžka (mm)

4624

Šírka (mm)

1811

Výška (mm)

1429

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1565

Objem palivovej nádrže (l)

57

Objem batož. priestoru (l)

495

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

226

Spotreba mesto(l/100 km)

5,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

4,0

Kombinovaná spotreba (l/100km)

4,7

Cena test. modelu od (eur)

37500

Ako so zadkom na snehu?Dobré rozloženie hmotnosti a rozumný zásah elektroniky dávajú zadnému pohonu šance aj v zime. Napokon v ére pohonu všetkých kolies si stačí spomenúť na staré časy, keď väčšina z nás jazdila so zadným pohonom. Aspoň sme mali lepšiu spätnú väzbu od šmykľavej cesty.

Vďaka polemike čitateľov a dostatku snehu sme sa pustili do porovnania jednotlivých spôsobov akcelerácie na snehu so zadným pohonom. Na kašovitom snehu s tvrdým podkladom boli rozdiely menšie, pretože na mokrom a čerstvom stačí na úvod vymydliť pod kolesom zrkadlovo lesklú plochu a je jedno aký spôsob ďalej použijete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bez elektroniky teda s vypnutou kontrolou aj esp všetko záleží na nohe vodiča a naladení auta, aby sa dalo plynule regulovať nárast výkonu. S dieselom to ide pochopiteľne ťažšie. Pri automatickej prevodovke však výrazne pomáha pohnutie na druhom stupni.

Mimochodom takto pracoval "Snow" režim už v automatickej prevodovke od BMW E36. Ak využijete plynulý ťah meniča na začiatku na prvotný pohyb, na dvojke sa pohýna výborne. Opakované merania ukázali, že stabiliazčný systém dokáže aj pri plyne na podlahe takmer dorovnať vydarené pohnutie skúseného vodiča. Teda až na extrémne prípady možno elektronike dôverovať.

Zadný pohon vychovávaPrirodzene, že život s pohonom všetkých kolies je na snehu jednoduchší, najmä v stúpaniach po zasnežených cestách. Aj na zasneženom parkovisku zadný pohon najskôr zapadne a vyžaduje si v kopci viac šoférskeho umenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na druhej strane, na asfalte vôbec neobmedzuje, auto s ním lepšie zatáča a na snehu so stabilizačným systémom určite náhle "neodstrelí". Okrem toho zadný pohon dáva vodičovi najskôr najavo, že jazdí po šmykľavej ceste.

Slabší vodiči obyčajne ak majú možnosť, siahajú po pohone všetkých kolies 4x4 a systémoch, ktoré maskujú rezervy za volantom. Môže aj nemusí prísť situácia, kedy sa to spočíta.

Obdobne je to s carvingovými lyžami, na ktorých sa ľahšie jazdí, aj amatér vie ísť veľmi rýchlo a efektne, ale v kritickej situácii mu to lyže spočítajú aj s úrokmi. Chápeme dnešné trendy a nezvratný smer vývoja, avšak zadný pohon má svoje čaro aj význam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 172
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 10 778
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 407
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 975
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 559
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 371
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 343
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 158
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 27 304
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 631
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 706
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 711
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 896
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 388
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 691
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu