SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Test: Trojkovému BMW stačí na snehu zadný pohon

Náš test na snehu ukázal, že rozbeh na dvojke môže byť pri aute s automatickou prevodovkou veľmi efektívny. Diesel by mohol byť na túto triedu tichší.

Nové BMW 3 Touring si zachovalo švih predchodcu a na prvý pohľad sa veľmi nezmeniloNové BMW 3 Touring si zachovalo švih predchodcu a na prvý pohľad sa veľmi nezmenilo (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Kombi s naftovým dvojlitrom a na prvý pohľad neatraktívnym obutím so 16 palcovými diskami je vhodná kombinácia na slovenské cesty. Autu nechýba výkon a dokonca je na tom oproti predchodcovi lepšie aj s vnútorným priestorom a využitím kufra.

Vo verzii 320d Sport sme čakali lepšie odhlučnenie naftového motora, ktorý bude s výkonom 135 kW zlatou strednou cestou v ponuke. Ani do predpísanej spotreby sme sa nevmestili a namiesto 4,8 l/100 km to bolo v reálnych podmienkach testu 6,4 l/100 km.

Pri troche snahy sme sa s autom dostali minimálne na 5,4 l/100 km. Po šoférskej stránke ostalo BMW 3 tým, čo sme od neho čakali a opäť sa raz ukázalo, že zadný pohon má čo povedať motoristovi a na snehu sa nestratí.

Prevodovka vidí dopredu

Posed za volantom si treba zaslúžiť trochu ťažším nastupovaním, následne však BMW 3 (ako jeho predchodca) "prirastie" k zadku. Dobrý pocit z jazdy umocňuje osemstupňový automat s veľmi intuitívnym programom automatického radenia.

Prevodovka vždy pripraví taký stupeň, akoby videla na cestu alebo čítala myšlienky vodiča. Vysoký počet stupňov má výhodu v udržaní "úsporných" otáčok pri každej rýchlosti a nevýhodou je trošku pomalšia reakcia, ak treba podradiť pri intenzívnom brzdení o veľa stupňov.

Samozrejme nová trojka kombi ostáva BMW aj cenovou politikou, pretože základná verzia 320d Touring stojí prijateľných 37500 eur, avšak "trocha" výbavy navyše v testovanom aute vynieslo cenovku o 20000 eur vyššie.

Cenu možno ospravedlniť tým, že slogan "radosť z jazdy" ani v tejto generácii radu 3 nevyznieva ako klišé. Tohtoročná dlhá zima a radovánky na snehu nás inšpirovali k porovnaniu jednotlivých spôsobov akcelerácie na snehu so zadným pohonom.

Pozrite si ako sme boli najrýchlejší a uvidíte tiež bravúrny výkon trakčnej kontroly pri rozbehu na snehu.

ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Klasické BMW ma baví presne v takejto forme, hoci k trojke pasuje naftový alebo benzínový šesťvalec. Dvom valcom navyše alebo benzínu by som obetoval výbavu. A kupujem, lebo za ten pocit z jazdy to stojí.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

BMW

Model

320d Touring

Motor

naftový štvorvalec

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1995

Výkon (kw(k))

135 (184)

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

Krútiaci moment (Nm)

380

Pri otáčkach (ot./min)

1750-2750

Emisie CO2 (g/km)

125

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2810

Dĺžka (mm)

4624

Šírka (mm)

1811

Výška (mm)

1429

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1565

Objem palivovej nádrže (l)

57

Objem batož. priestoru (l)

495

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

226

Spotreba mesto(l/100 km)

5,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

4,0

Kombinovaná spotreba (l/100km)

4,7

Cena test. modelu od (eur)

37500

ico

Ako so zadkom na snehu?

Dobré rozloženie hmotnosti a rozumný zásah elektroniky dávajú zadnému pohonu šance aj v zime. Napokon v ére pohonu všetkých kolies si stačí spomenúť na staré časy, keď väčšina z nás jazdila so zadným pohonom. Aspoň sme mali lepšiu spätnú väzbu od šmykľavej cesty.

Vďaka polemike čitateľov a dostatku snehu sme sa pustili do porovnania jednotlivých spôsobov akcelerácie na snehu so zadným pohonom. Na kašovitom snehu s tvrdým podkladom boli rozdiely menšie, pretože na mokrom a čerstvom stačí na úvod vymydliť pod kolesom zrkadlovo lesklú plochu a je jedno aký spôsob ďalej použijete.

Bez elektroniky teda s vypnutou kontrolou aj esp všetko záleží na nohe vodiča a naladení auta, aby sa dalo plynule regulovať nárast výkonu. S dieselom to ide pochopiteľne ťažšie. Pri automatickej prevodovke však výrazne pomáha pohnutie na druhom stupni.

Mimochodom takto pracoval "Snow" režim už v automatickej prevodovke od BMW E36. Ak využijete plynulý ťah meniča na začiatku na prvotný pohyb, na dvojke sa pohýna výborne. Opakované merania ukázali, že stabiliazčný systém dokáže aj pri plyne na podlahe takmer dorovnať vydarené pohnutie skúseného vodiča. Teda až na extrémne prípady možno elektronike dôverovať.

Zadný pohon vychováva

Prirodzene, že život s pohonom všetkých kolies je na snehu jednoduchší, najmä v stúpaniach po zasnežených cestách. Aj na zasneženom parkovisku zadný pohon najskôr zapadne a vyžaduje si v kopci viac šoférskeho umenia.

Na druhej strane, na asfalte vôbec neobmedzuje, auto s ním lepšie zatáča a na snehu so stabilizačným systémom určite náhle "neodstrelí". Okrem toho zadný pohon dáva vodičovi najskôr najavo, že jazdí po šmykľavej ceste.

Slabší vodiči obyčajne ak majú možnosť, siahajú po pohone všetkých kolies 4x4 a systémoch, ktoré maskujú rezervy za volantom. Môže aj nemusí prísť situácia, kedy sa to spočíta.

Obdobne je to s carvingovými lyžami, na ktorých sa ľahšie jazdí, aj amatér vie ísť veľmi rýchlo a efektne, ale v kritickej situácii mu to lyže spočítajú aj s úrokmi. Chápeme dnešné trendy a nezvratný smer vývoja, avšak zadný pohon má svoje čaro aj význam.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 588
  2. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 19 164
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 007
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 042
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 225
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 346
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 988
  8. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 911
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 721
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 375
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

21 h
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj