SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Test: Trojkovému BMW stačí na snehu zadný pohon

Náš test na snehu ukázal, že rozbeh na dvojke môže byť pri aute s automatickou prevodovkou veľmi efektívny. Diesel by mohol byť na túto triedu tichší.

Nové BMW 3 Touring si zachovalo švih predchodcu a na prvý pohľad sa veľmi nezmeniloNové BMW 3 Touring si zachovalo švih predchodcu a na prvý pohľad sa veľmi nezmenilo (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Kombi s naftovým dvojlitrom a na prvý pohľad neatraktívnym obutím so 16 palcovými diskami je vhodná kombinácia na slovenské cesty. Autu nechýba výkon a dokonca je na tom oproti predchodcovi lepšie aj s vnútorným priestorom a využitím kufra.

Vo verzii 320d Sport sme čakali lepšie odhlučnenie naftového motora, ktorý bude s výkonom 135 kW zlatou strednou cestou v ponuke. Ani do predpísanej spotreby sme sa nevmestili a namiesto 4,8 l/100 km to bolo v reálnych podmienkach testu 6,4 l/100 km.

Pri troche snahy sme sa s autom dostali minimálne na 5,4 l/100 km. Po šoférskej stránke ostalo BMW 3 tým, čo sme od neho čakali a opäť sa raz ukázalo, že zadný pohon má čo povedať motoristovi a na snehu sa nestratí.

Prevodovka vidí dopredu

Posed za volantom si treba zaslúžiť trochu ťažším nastupovaním, následne však BMW 3 (ako jeho predchodca) "prirastie" k zadku. Dobrý pocit z jazdy umocňuje osemstupňový automat s veľmi intuitívnym programom automatického radenia.

Prevodovka vždy pripraví taký stupeň, akoby videla na cestu alebo čítala myšlienky vodiča. Vysoký počet stupňov má výhodu v udržaní "úsporných" otáčok pri každej rýchlosti a nevýhodou je trošku pomalšia reakcia, ak treba podradiť pri intenzívnom brzdení o veľa stupňov.

Samozrejme nová trojka kombi ostáva BMW aj cenovou politikou, pretože základná verzia 320d Touring stojí prijateľných 37500 eur, avšak "trocha" výbavy navyše v testovanom aute vynieslo cenovku o 20000 eur vyššie.

Cenu možno ospravedlniť tým, že slogan "radosť z jazdy" ani v tejto generácii radu 3 nevyznieva ako klišé. Tohtoročná dlhá zima a radovánky na snehu nás inšpirovali k porovnaniu jednotlivých spôsobov akcelerácie na snehu so zadným pohonom.

Pozrite si ako sme boli najrýchlejší a uvidíte tiež bravúrny výkon trakčnej kontroly pri rozbehu na snehu.

ico

KUPUJEM - NEKUPUJEM

Klasické BMW ma baví presne v takejto forme, hoci k trojke pasuje naftový alebo benzínový šesťvalec. Dvom valcom navyše alebo benzínu by som obetoval výbavu. A kupujem, lebo za ten pocit z jazdy to stojí.

Rasťo Chvála

Technické parametre

Značka

BMW

Model

320d Touring

Motor

naftový štvorvalec

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1995

Výkon (kw(k))

135 (184)

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

Krútiaci moment (Nm)

380

Pri otáčkach (ot./min)

1750-2750

Emisie CO2 (g/km)

125

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2810

Dĺžka (mm)

4624

Šírka (mm)

1811

Výška (mm)

1429

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1565

Objem palivovej nádrže (l)

57

Objem batož. priestoru (l)

495

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

226

Spotreba mesto(l/100 km)

5,7

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

4,0

Kombinovaná spotreba (l/100km)

4,7

Cena test. modelu od (eur)

37500

ico

Ako so zadkom na snehu?

Dobré rozloženie hmotnosti a rozumný zásah elektroniky dávajú zadnému pohonu šance aj v zime. Napokon v ére pohonu všetkých kolies si stačí spomenúť na staré časy, keď väčšina z nás jazdila so zadným pohonom. Aspoň sme mali lepšiu spätnú väzbu od šmykľavej cesty.

Vďaka polemike čitateľov a dostatku snehu sme sa pustili do porovnania jednotlivých spôsobov akcelerácie na snehu so zadným pohonom. Na kašovitom snehu s tvrdým podkladom boli rozdiely menšie, pretože na mokrom a čerstvom stačí na úvod vymydliť pod kolesom zrkadlovo lesklú plochu a je jedno aký spôsob ďalej použijete.

Bez elektroniky teda s vypnutou kontrolou aj esp všetko záleží na nohe vodiča a naladení auta, aby sa dalo plynule regulovať nárast výkonu. S dieselom to ide pochopiteľne ťažšie. Pri automatickej prevodovke však výrazne pomáha pohnutie na druhom stupni.

Mimochodom takto pracoval "Snow" režim už v automatickej prevodovke od BMW E36. Ak využijete plynulý ťah meniča na začiatku na prvotný pohyb, na dvojke sa pohýna výborne. Opakované merania ukázali, že stabiliazčný systém dokáže aj pri plyne na podlahe takmer dorovnať vydarené pohnutie skúseného vodiča. Teda až na extrémne prípady možno elektronike dôverovať.

Zadný pohon vychováva

Prirodzene, že život s pohonom všetkých kolies je na snehu jednoduchší, najmä v stúpaniach po zasnežených cestách. Aj na zasneženom parkovisku zadný pohon najskôr zapadne a vyžaduje si v kopci viac šoférskeho umenia.

Na druhej strane, na asfalte vôbec neobmedzuje, auto s ním lepšie zatáča a na snehu so stabilizačným systémom určite náhle "neodstrelí". Okrem toho zadný pohon dáva vodičovi najskôr najavo, že jazdí po šmykľavej ceste.

Slabší vodiči obyčajne ak majú možnosť, siahajú po pohone všetkých kolies 4x4 a systémoch, ktoré maskujú rezervy za volantom. Môže aj nemusí prísť situácia, kedy sa to spočíta.

Obdobne je to s carvingovými lyžami, na ktorých sa ľahšie jazdí, aj amatér vie ísť veľmi rýchlo a efektne, ale v kritickej situácii mu to lyže spočítajú aj s úrokmi. Chápeme dnešné trendy a nezvratný smer vývoja, avšak zadný pohon má svoje čaro aj význam.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 837
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 744
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 462
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 636
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 012
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 838
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 666
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Psychologička Mária Krýslová

Mária Krýslová tvrdí, že ideálny je nízkostresový rozvod.


26. máj
Švédsky režisér Ruben Östlund má v Cannes nový film Trojuholník smútku.

Švédsky film získal v Cannes Zlatú palmu.


22. máj
Ľuboš Bartečko

Amerika je úplne iný hokejový svet, rodičia majú peniaze na rozvoj, hovorí.


Nikola Baďová 9 h
Žena s ukrajinskou vlajkou sleduje z diaľky ruské jednotky zhromaždené v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 23 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


27. máj
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Nu, što ty glupaja ptica!?
  2. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  3. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  4. Anton Kaiser: Cnosť žije aj po smrti
  5. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  6. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  7. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  8. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 722
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 691
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 682
  4. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 789
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 656
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 631
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 597
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 1 813
  1. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
SkryťZatvoriť reklamu