Airbag spolujazdca na starších autách môže zraniť cestujúceho. Štyri automobilky z Japonska ho preto radšej vymenia.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME
BRATISLAVA. Vodiči, ktorým parkuje v garáži či pred domom Honda Civic alebo Toyota Corolla spred desiatich rokov, môžu čakať pozvánku do servisu. Skontrolujú im tam airbagy v aute.
Airbag na mieste spolujazdca môže totiž vytvoriť pri vystrelení privysoký tlak. Hrozí, že sa rozdrví obal nafukovacieho zariadenia a črepy môžu ohroziť cestujúceho.
Okrem Hondy a Toyoty zvolávajú staršie autá do servisu aj spoločnosti Nissan a Mazda.
Všetky vozidlá majú spoločného dodávateľa airbagov, podľa britského denníka Daily Telegraph ide o firmu Takata z Japonska.
U nás možno dvetisíc áut
Akých modelov sa týka u nás
Toyota
- Avensis, Corolla a Yaris, vyrobené v rokoch 2001 až 2003.
Honda
- Civic, Stream, Jazz, CR-V, ktoré boli vyrobené v rokoch 2001 až 2003.
Nissan
- Almera, Pathfinder, Patrol, Terrano II, X-Trail, PickUp z rokov 2000 až 2003.
Mazda
- Celosvetovo zvoláva 45-tisíc áut, koľko a aké modely u nás, nevedno.
Asi dvetisíc áut štyroch spomínaných japonských značiek môže jazdiť aj po slovenských cestách.
Honda má problém so štyrmi modelmi vyrobenými v rokoch 2001 až 2003. U nás sa predalo 122 kusov, vraví Aurel Klátik z pobočky Hondy.
V rovnakom čase používala problémové airbagy aj Toyota, montovala ich do štyroch modelov. „Na Slovensku sa problém týka asi 1300 áut,“ povedala Petra Tomová zo spoločnosti Toyota Motor.
Nissan preveruje, koľko u nás zvolá do servisov áut. Airbag od firmy Takata montoval do šiestich modelov, medzi nimi napríklad Almera či Pathfinder.
Stanovisko spoločnosti Mazda sa nám nepodarilo získať.
Vo svete sú ich milióny
Po celom svete zvolávajú štyri firmy do servisov asi 3,4 milióna áut.
Najviac ich eviduje Toyota. V USA a Kanade si zavolá 580-tisíc vozidiel, 490-tisíc pôjde do servisu v Európe a asi 320-tisíc v Japonsku.
Honda napočítala asi 1,14 milióna áut s airbagom od firmy Takata. Väčšinou v Severnej Amerike, v Európe ich má 56-tisíc. Nissan zvoláva celosvetovo 480-tisíc vozidiel a Mazda niečo vyše 45-tisíc.
Výmena bude grátis
Majiteľov týchto áut budú zvolávať postupne do servisov, kde im airbag na strane spolujazdca grátis vymenia.
„Modul airbagu spolujazdca bude vymenený za nový diel,“ potvrdil Klátik z Hondy.
Automobilka Toyota tvrdí, že airbagy chcú vymeniť po piatich prípadoch problematického nafukovania v jej autách. Dva mala zachytiť v Japonsku a tri v Spojených štátoch. „Nik nebol zranený,“ dodal.
Toyota za posledné štyri roky zvolala do servisov asi 15 miliónov áut, tvrdí The Daily Telegraph.
Zákazníkom opravovala plynový pedál, brzdy, chybu v motore, zaznamenala už však aj prípady chybných airbagov.