Výtlky zachraňujú životy, obetí na cestách je rekordne málo

Nehôd bolo v zime viac, ale ľudia zomierali menej. Preklínané výtlky vodičov prinútili jazdiť opatrnejšie.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Na dlhú zimu a katastrofálny stav ciest sa dá pozerať aj z inej strany.

Podľa odborníkov patria medzi hlavné dôvody, prečo za prvý štvrťrok zomrelo na našich cestách najmenej ľudí v histórii. Počet nehôd pritom oproti vlaňajšku mierne stúpol.

Od januára do konca marca zahynulo pri haváriách 43 ľudí, čo je o 17 menej ako doteraz v najmenej tragickom minulom roku.

„Keď máte na vozovke sneh, poľadovicu a výtlky, jazdíte pomalšie. A aj keď riziko nehody je väčšie, následky nebývajú také fatálne,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.

„Vplyv mohla mať aj zlá ekonomická situácia, keď si ľudia dávajú pozor, aby sa vyhli haváriám a drahým opravám,“ dodáva.

Počasie šetrí motorkárov

Potvrdzujú to aj ďalšie štatistiky. Cez zimu mierne klesol aj počet ťažko zranených, kým ľahších zranení pribúdalo. Dlhá zima sa prejavila aj na nehodách motorkárov, o život tento rok ešte neprišiel žiadny. Cyklista zahynul jeden.

S teplejším počasím sa polícia začína pripravovať na náročnejšie obdobie, lebo prvé štvrťroky bývajú dlhodobo najbezpečnejšie.

Najviac ľudí v posledných piatich rokoch zomieralo v lete a na jeseň, najtragickejším mesiacom bol október.

Dopravní policajti zvýšili v posledných dňoch počet hliadok najmä v blízkosti škôl, nemocníc, železničných a autobusových staníc, kostolov, cintorínov a nákupných centier, lebo až 35 percent všetkých tohtoročných obetí boli chodci.

„Už prvý januárový týždeň sa začal nepriaznivo, dvoma mŕtvymi chodcami. Postupne každý týždeň, až na tri výnimky, pribúdal ďalší,“ vraví policajná hovorkyňa Denisa Baloghová.

Za prvé tri mesiace roka zrazili motorové vozidlá až 252 chodcov, v 109 prípadoch chodci nehodu zavinili. Zahynulo ich 15.

Opitých vinníkov ubúda

„Prvého marca minútu po polnoci v Trenčíne zrazil 21-ročný vodič osobného auta o rok mladšieho chodca. Na priamom úseku cesty išiel v tom istom smere. Chodec ťažkým zraneniam na mieste podľahol,“ opisuje jednu z nehôd Baloghová.

Drahovský hovorí, že ide o typický príklad, ktorý poukazuje na chybu v zákone.

„Keď sa pozriete na štatistiky, najviac nehôd je za zlej viditeľnosti, a to najmä v obciach, kde chodci nemajú ani v noci povinnosť nosiť reflexné prvky.“

V prvom štvrťroku sa po vlaňajšku opäť potvrdil pokles nehôd, ktoré spôsobili opití vodiči. V prvých troch mesiacov roku 2009 ich bolo vyše päťsto, tento rok prvýkrát ich počet klesol pod tristo.

Ministerstvo vnútra ešte pod vedením Daniela Lipšica presadilo trestnú zodpovednosť za šoférovanie v opitosti.

Od novembra 2011 hrozí vodičom, ktorí nafúkajú viac ako promile alkoholu, až rok väzenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  3. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 12 329
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 10 763
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 523
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 165
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 177

Téma: Dáta, grafy, mapy, štatistiky


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

Dnes píše Matúš Ritomský

Môže dievča z bilingválneho gymnázia šíriť rasizmus?

Pomenovať rasizmus rasizmom neznamená cenzúru ani koniec poctivej diskusie.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

Neprehliadnite tiež

V Nemecku chcú ponúknuť elektrické dodávky zadarmo

Projekt využije autá ako reklamnú plochu.