S dvomi spojkami v prevodovke začalo Porsche

Dvojspojkové prevodovky dnes bežne dostať v osobných autách. DSG od Volkswagenu je považovaná za pioniera. Rodiskom dvojspojkovej prevodovky bol ale pretekársky tím Porsche.

Porsche 962 vyhrávalo v osemdesiatych rokoch takmer všetky veľké preteky na okruhu.(Zdroj: Porsche)

BRATISLAVA. Väčšina technicky dokonalých riešení prišla do bežných áut z pretekárskych okruhov a inak tomu nebolo ani v prípade dvojspojkovej prevodovky, ktorá prináša v osobných autách rýchle radenie, možnosť automatickej zmeny stupňov, malé straty v prevodovom systéme a dobrú spätnú väzbu pri zaradenom stupni.

Prevodovka má vo všeobecnosti dva hriadele, na jednom párne a na druhom nepárne stupne. V momente preradenia sa jedna spojka rozpojí a druhá zase spojí s hnacím ústrojenstvom.

Keďže je na druhom hriadeli pripravený druhý stupeň (vyšší alebo nižší), zmena prevodu je veľmi rýchla. Inak povedané dvojspojková prevodovka vhodne spája výhody automatickej a manuálnej prevodovky.

Článok pokračuje pod video reklamou

DSG začala mániu

Všeobecne vstúpila do pozornosti asi najmasívnejšie dvojspojková prevodovka od koncernu Volkswagen s označením DSG a okrem iných modelov debutovala aj v druhej generácii Škody Octavie.

Jej šesť a sedemstupňovú verziu dodávajú do tisícov áut značiek koncernu Volkswagen a neuplynulo ani desať rokov a dvosjpojkové prevodovky majú aj iné značky, či už Mercedes, Alfa Romeo alebo Renault. Na začiatku však stálo Porsche a jeho pretekárske aktivity v osemdesiatych rokoch.

Porsche uzatvára kruh

Porsche 962 bolo jedným z najúspešnejších pretekárskych áut vôbec, pretože získalo 54 víťazstiev v mnohých šampionátoch najmä vo vytrvalostných pretekoch. Dvojspojková prevodovka bola prvýkrát vyvinutá práve pre Porsche 962, ktoré debutovalo v roku 1984.

Samozrejme, vtedy nebolo možné vyvinúť prevodovku pre použitie na bežných cestách, pretože vtedajší výkon riadiaceho počítača nebol schopný splniť všetky požiadavky riadenia pre komfort a použitie v bežnom cestnom aute.

Akurát schopnosť prevodovky vydržať veľké zaťaženie dôkladne otestovali na pretekárskom okruhu a vo vytrvalostných 24 hodinových pretekoch.

gt3.jpg

Debutovala v Carrere

Pre sériové použitie v športovom aute sa Porsche rozhodlo v roku 2008, kedy PDK (Porsche DoppelKupplung) inštalovali do modelu 911 Carrera.

Vtedy nová prevodovka nahradila dovtedy používaný automat Tiptronic S. Prevodovka bola v radení o 60 percent rýchlejšia ako klasický automat a postupne mala v modeloch 911 väčšinový podiel na objednávkach zákazníkov.

Dnes dosiahla PDK vrchol a uzavrela kruh pri návrate z cesty k pretekárskemu okruhu v novom Porsche 911 GT3, ktoré je autom na cesty aj na okruhy.

Rýchlosť radenia a najnovšia verzia dvojspojkovej prevodovky pomohli Porsche 911 GT3 k novému rekordnému času pod 7 minút a 30 sekúnd na severnej slučke okruhu Nurburgring.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 545
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 13 938
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 8 763
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 615
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 988
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 499
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 404
  8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 011
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 917
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 389

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Procházka: Keby Dzurinda kandidoval, bude prezidentom

Špeciálne vydanie podcastu. Peter Tkačenko sa rozprával s Radoslavom Procházkom.

KOMENTÁRE

Danko si znova koleduje

Netreba pochybovať, že Dankova partia lezie na nervy všetkým zúčastneným.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.