BRATISLAVA. Väčšina technicky dokonalých riešení prišla do bežných áut z pretekárskych okruhov a inak tomu nebolo ani v prípade dvojspojkovej prevodovky, ktorá prináša v osobných autách rýchle radenie, možnosť automatickej zmeny stupňov, malé straty v prevodovom systéme a dobrú spätnú väzbu pri zaradenom stupni.
Prevodovka má vo všeobecnosti dva hriadele, na jednom párne a na druhom nepárne stupne. V momente preradenia sa jedna spojka rozpojí a druhá zase spojí s hnacím ústrojenstvom.
Keďže je na druhom hriadeli pripravený druhý stupeň (vyšší alebo nižší), zmena prevodu je veľmi rýchla. Inak povedané dvojspojková prevodovka vhodne spája výhody automatickej a manuálnej prevodovky.
DSG začala mániu
Všeobecne vstúpila do pozornosti asi najmasívnejšie dvojspojková prevodovka od koncernu Volkswagen s označením DSG a okrem iných modelov debutovala aj v druhej generácii Škody Octavie.
Jej šesť a sedemstupňovú verziu dodávajú do tisícov áut značiek koncernu Volkswagen a neuplynulo ani desať rokov a dvosjpojkové prevodovky majú aj iné značky, či už Mercedes, Alfa Romeo alebo Renault. Na začiatku však stálo Porsche a jeho pretekárske aktivity v osemdesiatych rokoch.
Porsche uzatvára kruh
Porsche 962 bolo jedným z najúspešnejších pretekárskych áut vôbec, pretože získalo 54 víťazstiev v mnohých šampionátoch najmä vo vytrvalostných pretekoch. Dvojspojková prevodovka bola prvýkrát vyvinutá práve pre Porsche 962, ktoré debutovalo v roku 1984.
Samozrejme, vtedy nebolo možné vyvinúť prevodovku pre použitie na bežných cestách, pretože vtedajší výkon riadiaceho počítača nebol schopný splniť všetky požiadavky riadenia pre komfort a použitie v bežnom cestnom aute.
Akurát schopnosť prevodovky vydržať veľké zaťaženie dôkladne otestovali na pretekárskom okruhu a vo vytrvalostných 24 hodinových pretekoch.
Debutovala v Carrere
Pre sériové použitie v športovom aute sa Porsche rozhodlo v roku 2008, kedy PDK (Porsche DoppelKupplung) inštalovali do modelu 911 Carrera.
Vtedy nová prevodovka nahradila dovtedy používaný automat Tiptronic S. Prevodovka bola v radení o 60 percent rýchlejšia ako klasický automat a postupne mala v modeloch 911 väčšinový podiel na objednávkach zákazníkov.
Dnes dosiahla PDK vrchol a uzavrela kruh pri návrate z cesty k pretekárskemu okruhu v novom Porsche 911 GT3, ktoré je autom na cesty aj na okruhy.
Rýchlosť radenia a najnovšia verzia dvojspojkovej prevodovky pomohli Porsche 911 GT3 k novému rekordnému času pod 7 minút a 30 sekúnd na severnej slučke okruhu Nurburgring.
Autor: rch