SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

S dvomi spojkami v prevodovke začalo Porsche

Dvojspojkové prevodovky dnes bežne dostať v osobných autách. DSG od Volkswagenu je považovaná za pioniera. Rodiskom dvojspojkovej prevodovky bol ale pretekársky tím Porsche.

Porsche 962 vyhrávalo v osemdesiatych rokoch takmer všetky veľké preteky na okruhu.Porsche 962 vyhrávalo v osemdesiatych rokoch takmer všetky veľké preteky na okruhu. (Zdroj: Porsche)

BRATISLAVA. Väčšina technicky dokonalých riešení prišla do bežných áut z pretekárskych okruhov a inak tomu nebolo ani v prípade dvojspojkovej prevodovky, ktorá prináša v osobných autách rýchle radenie, možnosť automatickej zmeny stupňov, malé straty v prevodovom systéme a dobrú spätnú väzbu pri zaradenom stupni.

Prevodovka má vo všeobecnosti dva hriadele, na jednom párne a na druhom nepárne stupne. V momente preradenia sa jedna spojka rozpojí a druhá zase spojí s hnacím ústrojenstvom.

Keďže je na druhom hriadeli pripravený druhý stupeň (vyšší alebo nižší), zmena prevodu je veľmi rýchla. Inak povedané dvojspojková prevodovka vhodne spája výhody automatickej a manuálnej prevodovky.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

DSG začala mániu

Všeobecne vstúpila do pozornosti asi najmasívnejšie dvojspojková prevodovka od koncernu Volkswagen s označením DSG a okrem iných modelov debutovala aj v druhej generácii Škody Octavie.

Jej šesť a sedemstupňovú verziu dodávajú do tisícov áut značiek koncernu Volkswagen a neuplynulo ani desať rokov a dvosjpojkové prevodovky majú aj iné značky, či už Mercedes, Alfa Romeo alebo Renault. Na začiatku však stálo Porsche a jeho pretekárske aktivity v osemdesiatych rokoch.

Porsche uzatvára kruh

Porsche 962 bolo jedným z najúspešnejších pretekárskych áut vôbec, pretože získalo 54 víťazstiev v mnohých šampionátoch najmä vo vytrvalostných pretekoch. Dvojspojková prevodovka bola prvýkrát vyvinutá práve pre Porsche 962, ktoré debutovalo v roku 1984.

Skryť Vypnúť reklamu

Samozrejme, vtedy nebolo možné vyvinúť prevodovku pre použitie na bežných cestách, pretože vtedajší výkon riadiaceho počítača nebol schopný splniť všetky požiadavky riadenia pre komfort a použitie v bežnom cestnom aute.

Akurát schopnosť prevodovky vydržať veľké zaťaženie dôkladne otestovali na pretekárskom okruhu a vo vytrvalostných 24 hodinových pretekoch.

gt3.jpg

Debutovala v Carrere

Pre sériové použitie v športovom aute sa Porsche rozhodlo v roku 2008, kedy PDK (Porsche DoppelKupplung) inštalovali do modelu 911 Carrera.

Vtedy nová prevodovka nahradila dovtedy používaný automat Tiptronic S. Prevodovka bola v radení o 60 percent rýchlejšia ako klasický automat a postupne mala v modeloch 911 väčšinový podiel na objednávkach zákazníkov.

Dnes dosiahla PDK vrchol a uzavrela kruh pri návrate z cesty k pretekárskemu okruhu v novom Porsche 911 GT3, ktoré je autom na cesty aj na okruhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchlosť radenia a najnovšia verzia dvojspojkovej prevodovky pomohli Porsche 911 GT3 k novému rekordnému času pod 7 minút a 30 sekúnd na severnej slučke okruhu Nurburgring.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 051
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 397
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 422
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 928
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 012
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 493
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 190
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 750
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 519
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Plošne testovanie na Covid-19.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko
Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.