S dvomi spojkami v prevodovke začalo Porsche

Dvojspojkové prevodovky dnes bežne dostať v osobných autách. DSG od Volkswagenu je považovaná za pioniera. Rodiskom dvojspojkovej prevodovky bol ale pretekársky tím Porsche.

Porsche 962 vyhrávalo v osemdesiatych rokoch takmer všetky veľké preteky na okruhu.(Zdroj: Porsche)

BRATISLAVA. Väčšina technicky dokonalých riešení prišla do bežných áut z pretekárskych okruhov a inak tomu nebolo ani v prípade dvojspojkovej prevodovky, ktorá prináša v osobných autách rýchle radenie, možnosť automatickej zmeny stupňov, malé straty v prevodovom systéme a dobrú spätnú väzbu pri zaradenom stupni.

Prevodovka má vo všeobecnosti dva hriadele, na jednom párne a na druhom nepárne stupne. V momente preradenia sa jedna spojka rozpojí a druhá zase spojí s hnacím ústrojenstvom.

Keďže je na druhom hriadeli pripravený druhý stupeň (vyšší alebo nižší), zmena prevodu je veľmi rýchla. Inak povedané dvojspojková prevodovka vhodne spája výhody automatickej a manuálnej prevodovky.

DSG začala mániu

Všeobecne vstúpila do pozornosti asi najmasívnejšie dvojspojková prevodovka od koncernu Volkswagen s označením DSG a okrem iných modelov debutovala aj v druhej generácii Škody Octavie.

Jej šesť a sedemstupňovú verziu dodávajú do tisícov áut značiek koncernu Volkswagen a neuplynulo ani desať rokov a dvosjpojkové prevodovky majú aj iné značky, či už Mercedes, Alfa Romeo alebo Renault. Na začiatku však stálo Porsche a jeho pretekárske aktivity v osemdesiatych rokoch.

Porsche uzatvára kruh

Porsche 962 bolo jedným z najúspešnejších pretekárskych áut vôbec, pretože získalo 54 víťazstiev v mnohých šampionátoch najmä vo vytrvalostných pretekoch. Dvojspojková prevodovka bola prvýkrát vyvinutá práve pre Porsche 962, ktoré debutovalo v roku 1984.

Samozrejme, vtedy nebolo možné vyvinúť prevodovku pre použitie na bežných cestách, pretože vtedajší výkon riadiaceho počítača nebol schopný splniť všetky požiadavky riadenia pre komfort a použitie v bežnom cestnom aute.

Akurát schopnosť prevodovky vydržať veľké zaťaženie dôkladne otestovali na pretekárskom okruhu a vo vytrvalostných 24 hodinových pretekoch.

gt3.jpg

Debutovala v Carrere

Pre sériové použitie v športovom aute sa Porsche rozhodlo v roku 2008, kedy PDK (Porsche DoppelKupplung) inštalovali do modelu 911 Carrera.

Vtedy nová prevodovka nahradila dovtedy používaný automat Tiptronic S. Prevodovka bola v radení o 60 percent rýchlejšia ako klasický automat a postupne mala v modeloch 911 väčšinový podiel na objednávkach zákazníkov.

Dnes dosiahla PDK vrchol a uzavrela kruh pri návrate z cesty k pretekárskemu okruhu v novom Porsche 911 GT3, ktoré je autom na cesty aj na okruhy.

Rýchlosť radenia a najnovšia verzia dvojspojkovej prevodovky pomohli Porsche 911 GT3 k novému rekordnému času pod 7 minút a 30 sekúnd na severnej slučke okruhu Nurburgring.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 745
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 778
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 055
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 435
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 422
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 385
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 449
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 717
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 343
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Vettel bol najrýchlejší v prvej časti pondelňajších testov

Pilot Ferrari Sebastian Vettel stanovil najrýchlejší čas prvej pondelňajšej časti, ktorou sa začali testy pred nadchádzajúcou sezónou motoristickej F1.

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

Auto, v ktorom smrteľne postrelili Tupaca Shakura, je na predaj

Čierne BMW 750iL, v ktorom v roku 1996 smrteľne postrelili amerického rappera a herca Tupaca Shakura, je na predaj za 1,5 milióna dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop