SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

S dvomi spojkami v prevodovke začalo Porsche

Dvojspojkové prevodovky dnes bežne dostať v osobných autách. DSG od Volkswagenu je považovaná za pioniera. Rodiskom dvojspojkovej prevodovky bol ale pretekársky tím Porsche.

Porsche 962 vyhrávalo v osemdesiatych rokoch takmer všetky veľké preteky na okruhu.Porsche 962 vyhrávalo v osemdesiatych rokoch takmer všetky veľké preteky na okruhu. (Zdroj: Porsche)

BRATISLAVA. Väčšina technicky dokonalých riešení prišla do bežných áut z pretekárskych okruhov a inak tomu nebolo ani v prípade dvojspojkovej prevodovky, ktorá prináša v osobných autách rýchle radenie, možnosť automatickej zmeny stupňov, malé straty v prevodovom systéme a dobrú spätnú väzbu pri zaradenom stupni.

Prevodovka má vo všeobecnosti dva hriadele, na jednom párne a na druhom nepárne stupne. V momente preradenia sa jedna spojka rozpojí a druhá zase spojí s hnacím ústrojenstvom.

Keďže je na druhom hriadeli pripravený druhý stupeň (vyšší alebo nižší), zmena prevodu je veľmi rýchla. Inak povedané dvojspojková prevodovka vhodne spája výhody automatickej a manuálnej prevodovky.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

DSG začala mániu

Všeobecne vstúpila do pozornosti asi najmasívnejšie dvojspojková prevodovka od koncernu Volkswagen s označením DSG a okrem iných modelov debutovala aj v druhej generácii Škody Octavie.

Jej šesť a sedemstupňovú verziu dodávajú do tisícov áut značiek koncernu Volkswagen a neuplynulo ani desať rokov a dvosjpojkové prevodovky majú aj iné značky, či už Mercedes, Alfa Romeo alebo Renault. Na začiatku však stálo Porsche a jeho pretekárske aktivity v osemdesiatych rokoch.

Porsche uzatvára kruh

Porsche 962 bolo jedným z najúspešnejších pretekárskych áut vôbec, pretože získalo 54 víťazstiev v mnohých šampionátoch najmä vo vytrvalostných pretekoch. Dvojspojková prevodovka bola prvýkrát vyvinutá práve pre Porsche 962, ktoré debutovalo v roku 1984.

Skryť Vypnúť reklamu

Samozrejme, vtedy nebolo možné vyvinúť prevodovku pre použitie na bežných cestách, pretože vtedajší výkon riadiaceho počítača nebol schopný splniť všetky požiadavky riadenia pre komfort a použitie v bežnom cestnom aute.

Akurát schopnosť prevodovky vydržať veľké zaťaženie dôkladne otestovali na pretekárskom okruhu a vo vytrvalostných 24 hodinových pretekoch.

gt3.jpg

Debutovala v Carrere

Pre sériové použitie v športovom aute sa Porsche rozhodlo v roku 2008, kedy PDK (Porsche DoppelKupplung) inštalovali do modelu 911 Carrera.

Vtedy nová prevodovka nahradila dovtedy používaný automat Tiptronic S. Prevodovka bola v radení o 60 percent rýchlejšia ako klasický automat a postupne mala v modeloch 911 väčšinový podiel na objednávkach zákazníkov.

Dnes dosiahla PDK vrchol a uzavrela kruh pri návrate z cesty k pretekárskemu okruhu v novom Porsche 911 GT3, ktoré je autom na cesty aj na okruhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Rýchlosť radenia a najnovšia verzia dvojspojkovej prevodovky pomohli Porsche 911 GT3 k novému rekordnému času pod 7 minút a 30 sekúnd na severnej slučke okruhu Nurburgring.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  2. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Študuj perspektívne programy!
  6. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 16 228
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 13 248
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 351
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 144
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 846
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 577
  7. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 337
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 173
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 174
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 635
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 966 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

5 h
Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

15 h
Petra Vlhová dnes ide zjazd vo Val di Fassa.

Sledujte online prenos s nami.

5 h

Neprehliadnite tiež

McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

22 h
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

17 h
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

23 h
Mercedes-Benz triedy C

Pod kapotou budú už len štvorvalce.

24. feb