BARCELONA. Na prvú jazdu s trojdverovou verziou Seatu Leon v okolí španielskeho mesta sme mali len niečo vyše 20 hodín, vrátane cesty tam i späť na Slovensko.
Vďaka trom hodinám jazdy v nateraz jedinom „kupé“ (trojdverovom hatchbacku) koncernu Volkswagen sme pochopili, že SC nie je len o jednom páre dverí, ale aj o ľahkosti a mladosti španielskeho ducha.
Parametre druhej karosérskej verzie Seatu Leon hovoria jasne. Voči svojmu päťdverovému bratovi je nižší o 13 mm, postavený na rázvore skrátenom o 35 mm a ľahší o 20 kg. Generačne Leon schudol o 110 kg.
Nový trojdverový hatchabck vyzerá už na pohľad agilnejšie. Dizajnovo nie je zmenená len bočná línia auta. Dvere sú kratšie ako by sme od typického kupé čakali, čo prináša výhodu v nižšej váhe a teda ľahšom otváraní a prístupnosti do auta pri tesnom parkovaní. Majú však aj jednu nevýhodu, ku ktorej sa dostaneme neskôr.
Nemali sme možnosť overiť si svetelný výkon „Full LED“ predných svetlometov, no automobil s nimi vyzerá o triedu lepšie, ako so štandardnou halogénovou optikou. Grafika ani tvar zadných svetiel sa nezmenil, no vrchná polovica karosérie je užšia, vďaka čomu pôsobí auto širšie a je vizuálne viac „nalepené“ na vozovke.
Keď spaľuje benzín, chutia mu zákrutySeat Leon SC dostane koncernové pohonné jednotky na benzín aj naftu. Najslabším agregátom bude „tisícdvestovka“ TSI so štyrmi valcami a výkonom 63 kW (86 k). Na opačnom konci benzínovej ponuky stojí motor 1,8 TSI ponúkajúci výkon 132 kW (180 k) a 250 Nm krútiaceho momentu, ktorý sme vyskúšali spolu so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a označením „FR“.
K automobilu tohto typu sa benzínový motor hodí temperamentom a hmotnosťou viac ako diesel. Výkon generovaný prepĺňaným agregátom 1,8 TSI si s vozidlom poradí ľahko a po intenzívnejšom zošliapnutí plynového pedálu ponúkne aj adekvátnu zvukovú kulisu.
Motor má väčší potenciál krútiaceho momentu ako reálne ponúkne, ale suchá dvojspojková skriňa DSG nie je stavaná na viac ako 250 Nm. Je to škoda, pretože motor sa kvôli tomu prejaví neskôr ako by sme čakali.
Vďaka veľkým 18-palcovým kolesám a pneumatikám Dunlop s rozmerom 225/40 R18, zadnej viacprvkovej náprave a mrazom nezničeným španielskym cestám je podvozok mimoriadne pokojný a relatívne neutrálny. Strmé zaobchádzanie s autom začne prezrádzať miernu nedotáčavosť, no to sa už pohybujeme za hranicou „bežného“ jazdenia.
Je nám ľúto, že sme nemali možnosť vyskúšať menší benzínový motor 1,4 TSI. V silnejšej verzii ponúka rovnakú porciu krútiaceho momentu, bude o niečo ľahší a výkon je nižší len o 29 kW. Žiaľ k dispozícii je len s jednoduchšou vlečnou zadnou nápravou, ktorá má slabosť byť na našich rozbitých cestách hlučnejšia.
Naftový Leon SC FR dostane 184 koníPäť benzínových verzií motora dopĺňajú štyri spaľujúce naftu. Na vrchole tróni naftové „FR“ s dvojlitrovým dieslom TDI, výkonom 135 kW (184 k), 380 Nm krútiaceho momentu a viacprvkovou zadnou nápravou. My sme vyskúšali verziu bez prívlastku FR, s trochu slabším motorom a nápravou jednoduchšou.
Kombinácia šesťstupňovej automatickej prevodovky DSG a naftového štvorvalca (110 kW (150 k)/ 320 Nm) je vyvážená, no ťažšie sa núti k atletickým výkonom v ostrejších zákrutách. Hmotnosť naftového agregátu sa na prednej náprave vozidle prejaví v oveľa väčšej miere a skôr sa dostanete do nedotáčavaj situácie, ako v prípade auta s ľahším benzínovým motorom.
Paradoxne je Leon s najvýkonnejším benzínovým motorom ťažší o 5 kg ako auto s dieslovým motorom (110 kW). Rozloženie hmotnosti hrá však v prospech benzínovej pohonnej jednotky aj vďaka ťažšej viacprvkovej zadnej náprave. Auto s naftovým motorom zaťažuje prednú nápravu viac o 33 kg.
Model
Leon SC FR 1,8 TSI (132 kW) DSG
Leon SC 2,0 TDI (110 kW) DSG
Hmotnosť
1307 kg
1302 kg
Predná náprava/zadná náprava (s vodičom)
809 kg / 498 kg
842 kg / 460 kg
Pomer hm. predok : zadok
62:38
65:35
Navyše, testované vozidlo s prevodovkou DSG nemalo systém „Drive profile“, ktorým si nastavíte profil auta (Comfort, Eco, Individual a Sport). Nemá teda režim Sport a nedokáže tak príjemne podraďovať pri brzdení. Na kľukatých cestách chýba prevodovke ochota meniť stupne hlavne smerom dole.
Pre priaznivcov kombinácie: naftový motor a „dynamické“ jazdenie odporúčame buď manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo vozidlo s automatickou prevodovkou DSG doplniť o systém „Drive profile“.
Sedenie vzadu nepoteší nohy, ale hlave neublížiPosed za volantom je koncernovo splnený štandard. Riešením interiéru, vypracovaním detailov a výhľadom z auta sa najviac podobá „tomu ktorého meno sa nevyslovuje“.
Ospevovaný vzhľad vonkajších spätných zrkadiel, je možno skutočne dokonalý v aerodynamickom tuneli a za dažďa dobre „odvádza“ vodu, no najmä pri cúvaní by sme prijali aby boli väčšie s umiestnením bližšie k A stĺpiku.
Nastupovanie do druhého radu sedadiel odhalí slabé miesto, inak výhodných kratších dverí. Neodhalia otvor dostatočný pre potreby akceptovateľného nastupovania na zadné sedadlá trojdverového hatchbacku.
Zadná lavica síce vzhľadom láka troch pasažierov, no prakticky je využiteľná len ako núdzové dve miesta v poslednom rade sedemmiestneho VW Touran.
Napriek skromnému miestu na nohy a prakticky nemožnosti sedieť v strede druhého radu sedadiel, je nad hlavou 180 cm vysokej osoby dostatočná rezerva.
Oceňujeme, že v tejto kategórií áut ponúka Leon SC výduchy ventilácie aj vzadu no myslíme si, že sú zbytočné a miesto nich mohla mať zadná lavica výraznejšie tvarovanie pre prípadných dvoch pasažierov.
Kapacita batožinového priestoru Leonu SC presne kopíruje ponuku päťdverovej verzie (380 litrov) s možnosťou sklápania operadiel v druhom rade v pomere 60:40.
Seat Leon SC
Rozmery (dĺžka x šírka x výška [mm])
4228 x 1810 x 1431 model FR: 4236 x 1810 x 1431
Rázvor náprav [mm]
2596 – 2601 podľa modelu
Pohotovostná hmotnosť s vodičom [kg]
1168 – 1350 podľa modelu
Kapacita batožinového priestoru [l]
380 l
Kompletná technická špecifikácia vozidla, výkony motorov a kombinácie prevodoviek sú k dispozícii v PDF.
Nový člen rodiny Leon – SC nebude posledným prírastkom. Modelový rad sa rozšíri aj o dve verzie Cupra. Trojdverová príde ešte do konca roka a Cupra s piatimi dverami vo februári roka budúceho. Ani tie však nemusia byť posledné. Reči sa vedú aj okolo verzie kombi, ktorá by mohla stáť presne na opačnej strane voči trojdverovej SC.
Na margo...Hoci som si k trojdverovým hatchabckom doteraz nenašiel „citovú“ väzbu, dokážem pochopiť ľudí, ktorí do takého vozidla investujú. Seat prichádza na trh s derivátom, ktorý je pekný a vyvážený. Za cieľovú skupinu Leonu SC považuje ľudí od 24 - 35 rokov, čo potvrdzuje dizajnom aj ponukou elektronických prvkov výbavy.
Automobil by sa mal do predaja dostať v lete tohto roka so zatiaľ nezistenou cenou. Keďže Golf ostáva len s piatimi dverami, Scirocco nenašlo svojho nástupcu a s trojdverovou Octaviou sa nepočíta, ako jediný trojdverový hatchback koncernu, má s novým dizajnom a španielskym temperamentom veľkú šancu preraziť.