Prvá jazda: Seat Leon SC prišiel o pár dverí, no získal vlastný charakter

Pri prvom zoznámení s Leonom SC sme sa presvedčili, že trojdverová verzia nie je len karosárskym výstrelkom. Na kratšom rázvore sa ukrýva viac španielskeho temperamentu.

(Zdroj: Martin Vosko)

BARCELONA. Na prvú jazdu s trojdverovou verziou Seatu Leon v okolí španielskeho mesta sme mali len niečo vyše 20 hodín, vrátane cesty tam i späť na Slovensko.

Vďaka trom hodinám jazdy v nateraz jedinom „kupé“ (trojdverovom hatchbacku) koncernu Volkswagen sme pochopili, že SC nie je len o jednom páre dverí, ale aj o ľahkosti a mladosti španielskeho ducha.

Parametre druhej karosérskej verzie Seatu Leon hovoria jasne. Voči svojmu päťdverovému bratovi je nižší o 13 mm, postavený na rázvore skrátenom o 35 mm a ľahší o 20 kg. Generačne Leon schudol o 110 kg.

Nový trojdverový hatchabck vyzerá už na pohľad agilnejšie. Dizajnovo nie je zmenená len bočná línia auta. Dvere sú kratšie ako by sme od typického kupé čakali, čo prináša výhodu v nižšej váhe a teda ľahšom otváraní a prístupnosti do auta pri tesnom parkovaní. Majú však aj jednu nevýhodu, ku ktorej sa dostaneme neskôr.

Nemali sme možnosť overiť si svetelný výkon „Full LED“ predných svetlometov, no automobil s nimi vyzerá o triedu lepšie, ako so štandardnou halogénovou optikou. Grafika ani tvar zadných svetiel sa nezmenil, no vrchná polovica karosérie je užšia, vďaka čomu pôsobí auto širšie a je vizuálne viac „nalepené“ na vozovke.

Keď spaľuje benzín, chutia mu zákruty

Seat Leon SC dostane koncernové pohonné jednotky na benzín aj naftu. Najslabším agregátom bude „tisícdvestovka“ TSI so štyrmi valcami a výkonom 63 kW (86 k). Na opačnom konci benzínovej ponuky stojí motor 1,8 TSI ponúkajúci výkon 132 kW (180 k) a 250 Nm krútiaceho momentu, ktorý sme vyskúšali spolu so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a označením „FR“.

K automobilu tohto typu sa benzínový motor hodí temperamentom a hmotnosťou viac ako diesel. Výkon generovaný prepĺňaným agregátom 1,8 TSI si s vozidlom poradí ľahko a po intenzívnejšom zošliapnutí plynového pedálu ponúkne aj adekvátnu zvukovú kulisu.

Motor má väčší potenciál krútiaceho momentu ako reálne ponúkne, ale suchá dvojspojková skriňa DSG nie je stavaná na viac ako 250 Nm. Je to škoda, pretože motor sa kvôli tomu prejaví neskôr ako by sme čakali.

Vďaka veľkým 18-palcovým kolesám a pneumatikám Dunlop s rozmerom 225/40 R18, zadnej viacprvkovej náprave a mrazom nezničeným španielskym cestám je podvozok mimoriadne pokojný a relatívne neutrálny. Strmé zaobchádzanie s autom začne prezrádzať miernu nedotáčavosť, no to sa už pohybujeme za hranicou „bežného“ jazdenia.

ico

Je nám ľúto, že sme nemali možnosť vyskúšať menší benzínový motor 1,4 TSI. V silnejšej verzii ponúka rovnakú porciu krútiaceho momentu, bude o niečo ľahší a výkon je nižší len o 29 kW. Žiaľ k dispozícii je len s jednoduchšou vlečnou zadnou nápravou, ktorá má slabosť byť na našich rozbitých cestách hlučnejšia.

Naftový Leon SC FR dostane 184 koní

Päť benzínových verzií motora dopĺňajú štyri spaľujúce naftu. Na vrchole tróni naftové „FR“ s dvojlitrovým dieslom TDI, výkonom 135 kW (184 k), 380 Nm krútiaceho momentu a viacprvkovou zadnou nápravou. My sme vyskúšali verziu bez prívlastku FR, s trochu slabším motorom a nápravou jednoduchšou.

Kombinácia šesťstupňovej automatickej prevodovky DSG a naftového štvorvalca (110 kW (150 k)/ 320 Nm) je vyvážená, no ťažšie sa núti k atletickým výkonom v ostrejších zákrutách. Hmotnosť naftového agregátu sa na prednej náprave vozidle prejaví v oveľa väčšej miere a skôr sa dostanete do nedotáčavaj situácie, ako v prípade auta s ľahším benzínovým motorom.

ico

Paradoxne je Leon s najvýkonnejším benzínovým motorom ťažší o 5 kg ako auto s dieslovým motorom (110 kW). Rozloženie hmotnosti hrá však v prospech benzínovej pohonnej jednotky aj vďaka ťažšej viacprvkovej zadnej náprave. Auto s naftovým motorom zaťažuje prednú nápravu viac o 33 kg.

Model

Leon SC FR 1,8 TSI (132 kW) DSG

Leon SC 2,0 TDI (110 kW) DSG

Hmotnosť

1307 kg

1302 kg

Predná náprava/zadná náprava (s vodičom)

809 kg / 498 kg

842 kg / 460 kg

Pomer hm. predok : zadok

62:38

65:35

Navyše, testované vozidlo s prevodovkou DSG nemalo systém „Drive profile“, ktorým si nastavíte profil auta (Comfort, Eco, Individual a Sport). Nemá teda režim Sport a nedokáže tak príjemne podraďovať pri brzdení. Na kľukatých cestách chýba prevodovke ochota meniť stupne hlavne smerom dole.

Pre priaznivcov kombinácie: naftový motor a „dynamické“ jazdenie odporúčame buď manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo vozidlo s automatickou prevodovkou DSG doplniť o systém „Drive profile“.

Sedenie vzadu nepoteší nohy, ale hlave neublíži

Posed za volantom je koncernovo splnený štandard. Riešením interiéru, vypracovaním detailov a výhľadom z auta sa najviac podobá „tomu ktorého meno sa nevyslovuje“.

Ospevovaný vzhľad vonkajších spätných zrkadiel, je možno skutočne dokonalý v aerodynamickom tuneli a za dažďa dobre „odvádza“ vodu, no najmä pri cúvaní by sme prijali aby boli väčšie s umiestnením bližšie k A stĺpiku.

300.jpgNastupovanie do druhého radu sedadiel odhalí slabé miesto, inak výhodných kratších dverí. Neodhalia otvor dostatočný pre potreby akceptovateľného nastupovania na zadné sedadlá trojdverového hatchbacku.

Zadná lavica síce vzhľadom láka troch pasažierov, no prakticky je využiteľná len ako núdzové dve miesta v poslednom rade sedemmiestneho VW Touran.

Napriek skromnému miestu na nohy a prakticky nemožnosti sedieť v strede druhého radu sedadiel, je nad hlavou 180 cm vysokej osoby dostatočná rezerva.

Oceňujeme, že v tejto kategórií áut ponúka Leon SC výduchy ventilácie aj vzadu no myslíme si, že sú zbytočné a miesto nich mohla mať zadná lavica výraznejšie tvarovanie pre prípadných dvoch pasažierov.

Kapacita batožinového priestoru Leonu SC presne kopíruje ponuku päťdverovej verzie (380 litrov) s možnosťou sklápania operadiel v druhom rade v pomere 60:40.

Seat Leon SC

Rozmery (dĺžka x šírka x výška [mm])

4228 x 1810 x 1431 model FR: 4236 x 1810 x 1431

Rázvor náprav [mm]

2596 – 2601 podľa modelu

Pohotovostná hmotnosť s vodičom [kg]

1168 – 1350 podľa modelu

Kapacita batožinového priestoru [l]

380 l

Kompletná technická špecifikácia vozidla, výkony motorov a kombinácie prevodoviek sú k dispozícii v PDF.

Nový člen rodiny Leon – SC nebude posledným prírastkom. Modelový rad sa rozšíri aj o dve verzie Cupra. Trojdverová príde ešte do konca roka a Cupra s piatimi dverami vo februári roka budúceho. Ani tie však nemusia byť posledné. Reči sa vedú aj okolo verzie kombi, ktorá by mohla stáť presne na opačnej strane voči trojdverovej SC.

ico

Na margo...

Hoci som si k trojdverovým hatchabckom doteraz nenašiel „citovú“ väzbu, dokážem pochopiť ľudí, ktorí do takého vozidla investujú. Seat prichádza na trh s derivátom, ktorý je pekný a vyvážený. Za cieľovú skupinu Leonu SC považuje ľudí od 24 - 35 rokov, čo potvrdzuje dizajnom aj ponukou elektronických prvkov výbavy.

Automobil by sa mal do predaja dostať v lete tohto roka so zatiaľ nezistenou cenou. Keďže Golf ostáva len s piatimi dverami, Scirocco nenašlo svojho nástupcu a s trojdverovou Octaviou sa nepočíta, ako jediný trojdverový hatchback koncernu, má s novým dizajnom a španielskym temperamentom veľkú šancu preraziť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 333
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 149
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 622
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 411
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 043
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 012
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 898
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Inteligencia vo všetkom 1 549

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.

Citroën predstavil najvýkonnejšie auto vo svojej histórii, hybridné SUV

Model debutuje najprv v Číne, do Európy príde o rok.

Veteránisti po zime vyprázdňovali garáže na burze v Brne

Predviedli sa aj čerstvo zrenovované kúsky.

Naučte sa rozumieť reči vášho auta. Čo spôsobuje pazvuky v aute?

Niektoré môžeme ignorovať, iné pomôžu predísť katastrofe.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop