SME

Prvá jazda: Seat Leon SC prišiel o pár dverí, no získal vlastný charakter

Pri prvom zoznámení s Leonom SC sme sa presvedčili, že trojdverová verzia nie je len karosárskym výstrelkom. Na kratšom rázvore sa ukrýva viac španielskeho temperamentu.

(Zdroj: Martin Vosko)

BARCELONA. Na prvú jazdu s trojdverovou verziou Seatu Leon v okolí španielskeho mesta sme mali len niečo vyše 20 hodín, vrátane cesty tam i späť na Slovensko.

Vďaka trom hodinám jazdy v nateraz jedinom „kupé“ (trojdverovom hatchbacku) koncernu Volkswagen sme pochopili, že SC nie je len o jednom páre dverí, ale aj o ľahkosti a mladosti španielskeho ducha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parametre druhej karosérskej verzie Seatu Leon hovoria jasne. Voči svojmu päťdverovému bratovi je nižší o 13 mm, postavený na rázvore skrátenom o 35 mm a ľahší o 20 kg. Generačne Leon schudol o 110 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Nový trojdverový hatchabck vyzerá už na pohľad agilnejšie. Dizajnovo nie je zmenená len bočná línia auta. Dvere sú kratšie ako by sme od typického kupé čakali, čo prináša výhodu v nižšej váhe a teda ľahšom otváraní a prístupnosti do auta pri tesnom parkovaní. Majú však aj jednu nevýhodu, ku ktorej sa dostaneme neskôr.

Nemali sme možnosť overiť si svetelný výkon „Full LED“ predných svetlometov, no automobil s nimi vyzerá o triedu lepšie, ako so štandardnou halogénovou optikou. Grafika ani tvar zadných svetiel sa nezmenil, no vrchná polovica karosérie je užšia, vďaka čomu pôsobí auto širšie a je vizuálne viac „nalepené“ na vozovke.

Keď spaľuje benzín, chutia mu zákrutySeat Leon SC dostane koncernové pohonné jednotky na benzín aj naftu. Najslabším agregátom bude „tisícdvestovka“ TSI so štyrmi valcami a výkonom 63 kW (86 k). Na opačnom konci benzínovej ponuky stojí motor 1,8 TSI ponúkajúci výkon 132 kW (180 k) a 250 Nm krútiaceho momentu, ktorý sme vyskúšali spolu so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a označením „FR“.

SkryťVypnúť reklamu

K automobilu tohto typu sa benzínový motor hodí temperamentom a hmotnosťou viac ako diesel. Výkon generovaný prepĺňaným agregátom 1,8 TSI si s vozidlom poradí ľahko a po intenzívnejšom zošliapnutí plynového pedálu ponúkne aj adekvátnu zvukovú kulisu.

Motor má väčší potenciál krútiaceho momentu ako reálne ponúkne, ale suchá dvojspojková skriňa DSG nie je stavaná na viac ako 250 Nm. Je to škoda, pretože motor sa kvôli tomu prejaví neskôr ako by sme čakali.

Vďaka veľkým 18-palcovým kolesám a pneumatikám Dunlop s rozmerom 225/40 R18, zadnej viacprvkovej náprave a mrazom nezničeným španielskym cestám je podvozok mimoriadne pokojný a relatívne neutrálny. Strmé zaobchádzanie s autom začne prezrádzať miernu nedotáčavosť, no to sa už pohybujeme za hranicou „bežného“ jazdenia.

SkryťVypnúť reklamu

Je nám ľúto, že sme nemali možnosť vyskúšať menší benzínový motor 1,4 TSI. V silnejšej verzii ponúka rovnakú porciu krútiaceho momentu, bude o niečo ľahší a výkon je nižší len o 29 kW. Žiaľ k dispozícii je len s jednoduchšou vlečnou zadnou nápravou, ktorá má slabosť byť na našich rozbitých cestách hlučnejšia.

Naftový Leon SC FR dostane 184 koníPäť benzínových verzií motora dopĺňajú štyri spaľujúce naftu. Na vrchole tróni naftové „FR“ s dvojlitrovým dieslom TDI, výkonom 135 kW (184 k), 380 Nm krútiaceho momentu a viacprvkovou zadnou nápravou. My sme vyskúšali verziu bez prívlastku FR, s trochu slabším motorom a nápravou jednoduchšou.

Kombinácia šesťstupňovej automatickej prevodovky DSG a naftového štvorvalca (110 kW (150 k)/ 320 Nm) je vyvážená, no ťažšie sa núti k atletickým výkonom v ostrejších zákrutách. Hmotnosť naftového agregátu sa na prednej náprave vozidle prejaví v oveľa väčšej miere a skôr sa dostanete do nedotáčavaj situácie, ako v prípade auta s ľahším benzínovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Paradoxne je Leon s najvýkonnejším benzínovým motorom ťažší o 5 kg ako auto s dieslovým motorom (110 kW). Rozloženie hmotnosti hrá však v prospech benzínovej pohonnej jednotky aj vďaka ťažšej viacprvkovej zadnej náprave. Auto s naftovým motorom zaťažuje prednú nápravu viac o 33 kg.

Model

Leon SC FR 1,8 TSI (132 kW) DSG

Leon SC 2,0 TDI (110 kW) DSG

Hmotnosť

1307 kg

1302 kg

Predná náprava/zadná náprava (s vodičom)

809 kg / 498 kg

842 kg / 460 kg

Pomer hm. predok : zadok

62:38

65:35

Navyše, testované vozidlo s prevodovkou DSG nemalo systém „Drive profile“, ktorým si nastavíte profil auta (Comfort, Eco, Individual a Sport). Nemá teda režim Sport a nedokáže tak príjemne podraďovať pri brzdení. Na kľukatých cestách chýba prevodovke ochota meniť stupne hlavne smerom dole.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre priaznivcov kombinácie: naftový motor a „dynamické“ jazdenie odporúčame buď manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo vozidlo s automatickou prevodovkou DSG doplniť o systém „Drive profile“.

Sedenie vzadu nepoteší nohy, ale hlave neublížiPosed za volantom je koncernovo splnený štandard. Riešením interiéru, vypracovaním detailov a výhľadom z auta sa najviac podobá „tomu ktorého meno sa nevyslovuje“.

Ospevovaný vzhľad vonkajších spätných zrkadiel, je možno skutočne dokonalý v aerodynamickom tuneli a za dažďa dobre „odvádza“ vodu, no najmä pri cúvaní by sme prijali aby boli väčšie s umiestnením bližšie k A stĺpiku.

Nastupovanie do druhého radu sedadiel odhalí slabé miesto, inak výhodných kratších dverí. Neodhalia otvor dostatočný pre potreby akceptovateľného nastupovania na zadné sedadlá trojdverového hatchbacku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zadná lavica síce vzhľadom láka troch pasažierov, no prakticky je využiteľná len ako núdzové dve miesta v poslednom rade sedemmiestneho VW Touran.

Napriek skromnému miestu na nohy a prakticky nemožnosti sedieť v strede druhého radu sedadiel, je nad hlavou 180 cm vysokej osoby dostatočná rezerva.

Oceňujeme, že v tejto kategórií áut ponúka Leon SC výduchy ventilácie aj vzadu no myslíme si, že sú zbytočné a miesto nich mohla mať zadná lavica výraznejšie tvarovanie pre prípadných dvoch pasažierov.

Kapacita batožinového priestoru Leonu SC presne kopíruje ponuku päťdverovej verzie (380 litrov) s možnosťou sklápania operadiel v druhom rade v pomere 60:40.

Seat Leon SC

Rozmery (dĺžka x šírka x výška [mm])

4228 x 1810 x 1431 model FR: 4236 x 1810 x 1431

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rázvor náprav [mm]

2596 – 2601 podľa modelu

Pohotovostná hmotnosť s vodičom [kg]

1168 – 1350 podľa modelu

Kapacita batožinového priestoru [l]

380 l

Kompletná technická špecifikácia vozidla, výkony motorov a kombinácie prevodoviek sú k dispozícii v PDF.

Nový člen rodiny Leon – SC nebude posledným prírastkom. Modelový rad sa rozšíri aj o dve verzie Cupra. Trojdverová príde ešte do konca roka a Cupra s piatimi dverami vo februári roka budúceho. Ani tie však nemusia byť posledné. Reči sa vedú aj okolo verzie kombi, ktorá by mohla stáť presne na opačnej strane voči trojdverovej SC.

Na margo...Hoci som si k trojdverovým hatchabckom doteraz nenašiel „citovú“ väzbu, dokážem pochopiť ľudí, ktorí do takého vozidla investujú. Seat prichádza na trh s derivátom, ktorý je pekný a vyvážený. Za cieľovú skupinu Leonu SC považuje ľudí od 24 - 35 rokov, čo potvrdzuje dizajnom aj ponukou elektronických prvkov výbavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automobil by sa mal do predaja dostať v lete tohto roka so zatiaľ nezistenou cenou. Keďže Golf ostáva len s piatimi dverami, Scirocco nenašlo svojho nástupcu a s trojdverovou Octaviou sa nepočíta, ako jediný trojdverový hatchback koncernu, má s novým dizajnom a španielskym temperamentom veľkú šancu preraziť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 948
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 034
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 5 081
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 049
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 106
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 018
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 592
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 546
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: More a žraloky na južnom Slovensku?
  2. Štefan Šturdzík: Orbán a Fico dve železné gule na nohách EU.
  3. Dagmar Szabó: Rozhoduje sudca. Ale kto rozhoduje v mene detí?
  4. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  5. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  6. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 124 939
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 498
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 188
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 843
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 811
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 342
  7. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 323
  8. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 267
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťZatvoriť reklamu