Prvá jazda: Seat Leon SC prišiel o pár dverí, no získal vlastný charakter

Pri prvom zoznámení s Leonom SC sme sa presvedčili, že trojdverová verzia nie je len karosárskym výstrelkom. Na kratšom rázvore sa ukrýva viac španielskeho temperamentu.

(Zdroj: Martin Vosko)

BARCELONA. Na prvú jazdu s trojdverovou verziou Seatu Leon v okolí španielskeho mesta sme mali len niečo vyše 20 hodín, vrátane cesty tam i späť na Slovensko.

Vďaka trom hodinám jazdy v nateraz jedinom „kupé“ (trojdverovom hatchbacku) koncernu Volkswagen sme pochopili, že SC nie je len o jednom páre dverí, ale aj o ľahkosti a mladosti španielskeho ducha.

Parametre druhej karosérskej verzie Seatu Leon hovoria jasne. Voči svojmu päťdverovému bratovi je nižší o 13 mm, postavený na rázvore skrátenom o 35 mm a ľahší o 20 kg. Generačne Leon schudol o 110 kg.

Nový trojdverový hatchabck vyzerá už na pohľad agilnejšie. Dizajnovo nie je zmenená len bočná línia auta. Dvere sú kratšie ako by sme od typického kupé čakali, čo prináša výhodu v nižšej váhe a teda ľahšom otváraní a prístupnosti do auta pri tesnom parkovaní. Majú však aj jednu nevýhodu, ku ktorej sa dostaneme neskôr.

Nemali sme možnosť overiť si svetelný výkon „Full LED“ predných svetlometov, no automobil s nimi vyzerá o triedu lepšie, ako so štandardnou halogénovou optikou. Grafika ani tvar zadných svetiel sa nezmenil, no vrchná polovica karosérie je užšia, vďaka čomu pôsobí auto širšie a je vizuálne viac „nalepené“ na vozovke.

Keď spaľuje benzín, chutia mu zákruty

Seat Leon SC dostane koncernové pohonné jednotky na benzín aj naftu. Najslabším agregátom bude „tisícdvestovka“ TSI so štyrmi valcami a výkonom 63 kW (86 k). Na opačnom konci benzínovej ponuky stojí motor 1,8 TSI ponúkajúci výkon 132 kW (180 k) a 250 Nm krútiaceho momentu, ktorý sme vyskúšali spolu so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a označením „FR“.

K automobilu tohto typu sa benzínový motor hodí temperamentom a hmotnosťou viac ako diesel. Výkon generovaný prepĺňaným agregátom 1,8 TSI si s vozidlom poradí ľahko a po intenzívnejšom zošliapnutí plynového pedálu ponúkne aj adekvátnu zvukovú kulisu.

Motor má väčší potenciál krútiaceho momentu ako reálne ponúkne, ale suchá dvojspojková skriňa DSG nie je stavaná na viac ako 250 Nm. Je to škoda, pretože motor sa kvôli tomu prejaví neskôr ako by sme čakali.

Vďaka veľkým 18-palcovým kolesám a pneumatikám Dunlop s rozmerom 225/40 R18, zadnej viacprvkovej náprave a mrazom nezničeným španielskym cestám je podvozok mimoriadne pokojný a relatívne neutrálny. Strmé zaobchádzanie s autom začne prezrádzať miernu nedotáčavosť, no to sa už pohybujeme za hranicou „bežného“ jazdenia.

ico

Je nám ľúto, že sme nemali možnosť vyskúšať menší benzínový motor 1,4 TSI. V silnejšej verzii ponúka rovnakú porciu krútiaceho momentu, bude o niečo ľahší a výkon je nižší len o 29 kW. Žiaľ k dispozícii je len s jednoduchšou vlečnou zadnou nápravou, ktorá má slabosť byť na našich rozbitých cestách hlučnejšia.

Naftový Leon SC FR dostane 184 koní

Päť benzínových verzií motora dopĺňajú štyri spaľujúce naftu. Na vrchole tróni naftové „FR“ s dvojlitrovým dieslom TDI, výkonom 135 kW (184 k), 380 Nm krútiaceho momentu a viacprvkovou zadnou nápravou. My sme vyskúšali verziu bez prívlastku FR, s trochu slabším motorom a nápravou jednoduchšou.

Kombinácia šesťstupňovej automatickej prevodovky DSG a naftového štvorvalca (110 kW (150 k)/ 320 Nm) je vyvážená, no ťažšie sa núti k atletickým výkonom v ostrejších zákrutách. Hmotnosť naftového agregátu sa na prednej náprave vozidle prejaví v oveľa väčšej miere a skôr sa dostanete do nedotáčavaj situácie, ako v prípade auta s ľahším benzínovým motorom.

ico

Paradoxne je Leon s najvýkonnejším benzínovým motorom ťažší o 5 kg ako auto s dieslovým motorom (110 kW). Rozloženie hmotnosti hrá však v prospech benzínovej pohonnej jednotky aj vďaka ťažšej viacprvkovej zadnej náprave. Auto s naftovým motorom zaťažuje prednú nápravu viac o 33 kg.

Model

Leon SC FR 1,8 TSI (132 kW) DSG

Leon SC 2,0 TDI (110 kW) DSG

Hmotnosť

1307 kg

1302 kg

Predná náprava/zadná náprava (s vodičom)

809 kg / 498 kg

842 kg / 460 kg

Pomer hm. predok : zadok

62:38

65:35

Navyše, testované vozidlo s prevodovkou DSG nemalo systém „Drive profile“, ktorým si nastavíte profil auta (Comfort, Eco, Individual a Sport). Nemá teda režim Sport a nedokáže tak príjemne podraďovať pri brzdení. Na kľukatých cestách chýba prevodovke ochota meniť stupne hlavne smerom dole.

Pre priaznivcov kombinácie: naftový motor a „dynamické“ jazdenie odporúčame buď manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo vozidlo s automatickou prevodovkou DSG doplniť o systém „Drive profile“.

Sedenie vzadu nepoteší nohy, ale hlave neublíži

Posed za volantom je koncernovo splnený štandard. Riešením interiéru, vypracovaním detailov a výhľadom z auta sa najviac podobá „tomu ktorého meno sa nevyslovuje“.

Ospevovaný vzhľad vonkajších spätných zrkadiel, je možno skutočne dokonalý v aerodynamickom tuneli a za dažďa dobre „odvádza“ vodu, no najmä pri cúvaní by sme prijali aby boli väčšie s umiestnením bližšie k A stĺpiku.

300.jpgNastupovanie do druhého radu sedadiel odhalí slabé miesto, inak výhodných kratších dverí. Neodhalia otvor dostatočný pre potreby akceptovateľného nastupovania na zadné sedadlá trojdverového hatchbacku.

Zadná lavica síce vzhľadom láka troch pasažierov, no prakticky je využiteľná len ako núdzové dve miesta v poslednom rade sedemmiestneho VW Touran.

Napriek skromnému miestu na nohy a prakticky nemožnosti sedieť v strede druhého radu sedadiel, je nad hlavou 180 cm vysokej osoby dostatočná rezerva.

Oceňujeme, že v tejto kategórií áut ponúka Leon SC výduchy ventilácie aj vzadu no myslíme si, že sú zbytočné a miesto nich mohla mať zadná lavica výraznejšie tvarovanie pre prípadných dvoch pasažierov.

Kapacita batožinového priestoru Leonu SC presne kopíruje ponuku päťdverovej verzie (380 litrov) s možnosťou sklápania operadiel v druhom rade v pomere 60:40.

Seat Leon SC

Rozmery (dĺžka x šírka x výška [mm])

4228 x 1810 x 1431 model FR: 4236 x 1810 x 1431

Rázvor náprav [mm]

2596 – 2601 podľa modelu

Pohotovostná hmotnosť s vodičom [kg]

1168 – 1350 podľa modelu

Kapacita batožinového priestoru [l]

380 l

Kompletná technická špecifikácia vozidla, výkony motorov a kombinácie prevodoviek sú k dispozícii v PDF.

Nový člen rodiny Leon – SC nebude posledným prírastkom. Modelový rad sa rozšíri aj o dve verzie Cupra. Trojdverová príde ešte do konca roka a Cupra s piatimi dverami vo februári roka budúceho. Ani tie však nemusia byť posledné. Reči sa vedú aj okolo verzie kombi, ktorá by mohla stáť presne na opačnej strane voči trojdverovej SC.

ico

Na margo...

Hoci som si k trojdverovým hatchabckom doteraz nenašiel „citovú“ väzbu, dokážem pochopiť ľudí, ktorí do takého vozidla investujú. Seat prichádza na trh s derivátom, ktorý je pekný a vyvážený. Za cieľovú skupinu Leonu SC považuje ľudí od 24 - 35 rokov, čo potvrdzuje dizajnom aj ponukou elektronických prvkov výbavy.

Automobil by sa mal do predaja dostať v lete tohto roka so zatiaľ nezistenou cenou. Keďže Golf ostáva len s piatimi dverami, Scirocco nenašlo svojho nástupcu a s trojdverovou Octaviou sa nepočíta, ako jediný trojdverový hatchback koncernu, má s novým dizajnom a španielskym temperamentom veľkú šancu preraziť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 281
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 050
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.