Juraj: "Známemu sa stalo, že išiel za autobusom, ktorý zastal na križovatke na stopke. Vtedy však z autobusu začali vystupovať dvaja ľudia. Známy sa rozhodol predbehnúť autobus. Zastal vedľa neho na križovatke na stopke a potom pokračoval v ceste. Takto predbehol autobus.
Následne ho zastavili policajti, ktorí mu chceli zadržať vodičák, lebo predbiehal autobus v križovatke. Na videozázname nebolo vidieť ľudí, ako vystupujú z autobusu, ale autobus tam stál dosť dlho na to, aby bol predbehnutý. Podľa policajtov mal počkať za autobusom, aj keby tam stál pol hodinu."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Aj keď mali policajti Juraja na zázname, nemali ho podľa nás pokutovať za predchádzanie v križovatke. Ani mu hroziť zadržaním vodičáku.
Videozáznam, z ktorého nie je zrejmé, či autobus stál, lebo mu to prikazovala stopka, alebo preto, že chcel pustiť ľudí z autobusu, nie je dôkazom o tom, že Juraj predbiehal iné vozidlo v križovatke.
Smeli ho však upozorniť na to, že sa ako vodič nesprával bezpečne.
Autobus stál, ak v križovatke nikom nedával prednosť
Zákon
o cestnej premávke:
Vodič môže na ceste podľa predpisov zastaviť, stáť alebo zastaviť vozidlo.
Zastavenie je uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu.
Státie je uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie.
Zastavenie vozidla je prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča.
Podľa toho, či autobusár stál, zastavil alebo zastavil vozidlo, sa dá zistiť, či Juraj autobus predbiehal a či si zaslúži pokutu.
Ak vozidlo zastaví na pokyn policajta, alebo o tom rozhodne semafor či stopka, ide o zastavenie vozidla. Vodiča totiž prinútili vonkajšie okolnosti prerušiť jazdu.
V prípade, že vodič preruší jazdu, aby mohli z vozidla vystúpiť ľudia, išlo by o zastavenie.
V Jurajovom prípade však nie je vylúčené, že vodič zastavil na stopke, a aj keď pustil von ľudí, nešlo o zastavenie z vôle vodiča. Stačí, že nemohol autobus ďalej pokračovať cez križovatku, lebo jeho vodič musel dávať prednosť vozidlám na hlavnej.
Mohlo sa ale stať, že autobus zastavil na stopke a hneď mohol pokračovať ďalej. Ak by za takýchto okolností vodič púšťal z autobusu ľudí von, porušil by dopravné pravidlá. Už by sa nedalo hovoriť o zastavení vozidla ale len o zastavení. Autobus by vtedy tvoril prekážku cestnej premávky.
Ani vodič autobusu nesmie zastaviť v križovatke a vo vzdialenosti do 5 metrov pred ňou.
Obchádzal autobus alebo ho predchádzal?
Ak autobus prerušil jazdu z vôle vodiča, prípadne tam stál, aj keď mohol pokračovať cez križovatku, Jurajov známy autobus obchádzal. Ak pritom nikoho neohrozil, prípadne neobmedzil vodičov idúcich opačným smerom jazdy, žiadny predpis neporušil.
"Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti," dodáva zákon o cestnej premávke.
Jurajov známy by autobus predchádzal, ak by prerušil jazdu výhradne pre dopravnú značku Stoj, daj prednosť v jazde. Za takéto predchádzanie policajti smú zadržať vodičovi vodičák, pretože ide o závažné porušenie dopravných pravidiel.
Predchádzanie v križovatke alebo v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá neumožňuje predbiehačovi zaradiť sa pred predchádzané vozidlo ešte pred križovatkou, môže pre vodiča znamenať nielen pokutu do 300 eur, ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.
Vodič sa nesprával bezpečne, mohol počkať za autobusom
Ak zo záznamu nevyplýva, čo urobil Jurajov známy, policajti mu podľa nás nemali hroziť zadržaním vodičského preukazu. Policajti by totiž nemali dôkaz o závažnom dopravnom priestupku.
Nič však policajtom nebránilo zastaviť vodiča a upozorniť ho na nebezpečenstvá, ktoré môžu vzniknúť ponáhľaním sa do križovatky cez protismer.
Jurajov známy sa dostal do situácie, ktorá sa ľahko mohla skončiť haváriou. Nie je rozumné pred križovatkou obchádzať autobus, ak neviete, či z križovatky na vašu cestu neodbočuje iné vozidlo.
Nemyslíme si, že by autobus stál v križovatke tak dlho, aby vodiči za ním nemohli počkať, kým sa autobus nepohne do križovatky.
Autobus môže na diaľnicu aj so stojacimi pasažiermi
Peter: "Ako má postupovať vodič autobusu pri preprave osôb po diaľnici? Autobus má v osvedčení vyznačené 45 miest na sedenie a 16 miest na státie. Môže vodič odmietnuť prepraviť stojace osoby?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zo zákona o cestnej premávke nevyplýva, že by vodič autobusu jazdiaci po diaľnici nemohol odviesť aj stojacich ľudí.
Pre vodiča je vtedy dôležitý zápis v osvedčení o evidencii. Ak má v techničáku zapísané len miesta na sedenie, po ich obsadení už nesmie dovoliť nastúpiť ľuďom, pre ktorých by boli voľné už len miesta na státie.
Ďalšie dôvody na odmietnutie prepravy osôb sa môžu nachádzať aj v prepravnom poriadku prevádzkovateľa autobusu.