Európska komisia (EK) navrhla nové pravidlá, ktoré výrobcom umožnia vyvíjať aerodynamickejšie nákladné vozidlá.
Nový návrh umožní používanie zaoblených kabín a aerodynamických klapiek na zadnej časti prípojného vozidla. Tieto opatrenia značne zlepšia aerodynamiku vozidiel a v prípade typického nákladného vozidla na dlhé vzdialenosti, ktoré najazdí 100-tisíc km, sa na palive ušetrí približne 5-tisíc eur za rok.
To predstavuje 7- až 10-percentné zníženie emisií skleníkových plynov (7,8 tony CO2 v prípade rovnakého nákladného vozidla na dlhé vzdialenosti, ktoré najazdí 100-tisíc km).
Zároveň sa zlepší výhľad vodiča, čo podľa odhadov pomôže každoročne zachrániť 300 až 500 životov chodcov alebo cyklistov.
"Tehla je najmenej aerodynamickým tvarom, ktorý si dokážete predstaviť. A to je dôvod, prečo musíme zmeniť tvar nákladných vozidiel na našich cestách. Vďaka týmto zmenám bude cestná doprava čistejšia a bezpečnejšia. Dopravcom sa znížia výdaje na palivo a európski výrobcovia získajú náskok pri navrhovaní nákladného vozidla budúcnosti - ekologickejšieho nákladného vozidla pre svetový trh," uviedol v tejto súvislosti eurokomisár zodpovedný za oblasť dopravy Siim Kallas.
Pravidlá, stanovujúce špecifikácie pre ťažké nákladné vozidlá, pochádzajú ešte z roku 1996. Tieto pravidlá sa musia aktualizovať, aby sa zohľadnil technický pokrok.
Predtým, ako sa z návrhu EK stane právny predpis, musí ho ešte schváliť Európsky parlament a členské štáty. V prípade ich úspešného hlasovania nové nákladné vozidlá možno na cestách EÚ očakávať v rokoch 2018-20.