SME

Na počet áut je na slovenských cestách obetí priveľa

Z porovnania obetí dopravných nehôd na milión vozidiel vychádzame v OECD biedne.

(Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Vo vyspelých krajinách zomiera na počet áut výrazne menej ľudí ako u nás.

BRATISLAVA. „Minulý rok sa nám aj vďaka prítomnosti policajtov na cestách a rýchlym zásahom záchranárov podarilo splniť limit, ktorý od nás Európska únia v roku 2002 požadovala,“ oznamoval spokojne začiatkom januára minister vnútra Robert Kaliňák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Údaje o počte obetí na cestách patria zo štatistického hľadiska medzi politikmi i policajtmi k obľúbenejším, lebo Slovensku sa v posledných rokoch darí tragickú bilanciu výrazne znižovať.

SkryťVypnúť reklamu

Výtlky zachraňujú životy, obetí na cestách je rekordne málo

Z porovnania s vyspelým svetom však vyplýva, že v bezpečnosti na cestách máme stále veľké rezervy.

Ukazujú to aj nedávno zverejnené štatistiky Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, ktorá združuje 34 najvyspelejších krajín sveta.

{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0Au8kMZ_S_soudDJBc3h0eU1ZUW5jb1kwRFVFcjJrWHc&transpose=0&headers=1&range=A1%3AC20&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"series":{"0":{"errorBars":{"errorType":"none"}}},"animation":{"duration":500},"hAxis":{"useFormatFromData":true,"title":"Zdroj: \u0160tatistick\u00fd \u00farad. (Rok 2009 nedostupn\u00fd)","minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":"","formatOptions":{"scaleFactor":null},"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"logScale":false,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"title":"Obete dopravn\u00fdch neh\u00f4d na Slovensku ","booleanRole":"certainty","domainAxis":{"direction":1},"legend":"in","focusTarget":"category","useFirstColumnAsDomain":true,"isStacked":false,"tooltip":{},"width":500,"height":320},"state":{},"view":{"columns":[{"calc":"stringify","type":"string","sourceColumn":0},1,2]},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"ColumnChart","chartName":"Graf 1"}

SkryťVypnúť reklamu

Horší sú len Maďari Obete ciest

kým v roku 1998 u nás zomrelo na milión áut 458 ľudí, vlani to bolo 117, z porovnania 34 krajín OECD sme však v tomto ukazovateli stále piati odzadu.

Z porovnania počtu obetí na milión vozidiel za rok 2010 vychádzajú horšie len štyri krajiny, z Európy je medzi nimi iba Maďarsko.

Viac úmrtí na milión áut ako my mali len Mexiko, Kórea a Turecko.

V roku 2010 u nás zomrelo u nás na milión vozidiel 178 ľudí, priemer v OECD je 115.

Štatistiky našej polície sú o čosi priaznivejšie, vychádzajú totiž z iných dát.

OECD napríklad medzi obete dopravných nehôd zarátava ľudí, ktorí umreli na ich následky do 30 dní, kým naša polícia zbiera údaje len za obdobie do 24 hodín po nehode.

Naša polícia takéto porovnania spochybňuje a tvrdí, že počet vozidiel „nie je rozhodujúca veličina, pretože môže ísť o štáty OECD, ktoré majú silnú ekonomiku a vyšší stupeň motorizácie“, vraví hovorkyňa Policajného zboru Denisa Baloghová.

SkryťVypnúť reklamu

Zjednodušene – nie každé registrované auto sa aj denne používa.

Aj riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že v bohatších krajinách majú rodiny bežne viac áut na rôzne príležitosti a mnohé preto väčšinu roka iba stoja v garáži a na nehodovosti sa nepodieľajú.

Kým na Slovensku vlani pripadalo na jedno auto 2,13 obyvateľa, v najvyspelejších krajinách sa tento pomer blíži k jednému autu na každého človeka.

„Na bezpečnosť na cestách však nemá priamy vplyv počet registrovaných áut, ale najmä počet používaných áut,“ hovorí Palčák.

Koľko najazdíme, nevieme Aj OECD poukazuje na nepresnosť porovnávania.

Najlepším ukazovateľom na porovnanie bezpečnosti ciest by podľa organizácie boli údaje o počte obetí dopravných nehôd na počet najazdených kilometrov v krajine, tieto údaje však nespracúvajú všetky štáty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Preto kombinujeme informácie o počte obetí na milión obyvateľov a na milión áut, ktoré dávajú dobrú predstavu o riziku na cestách v jednotlivých krajinách, hoci to zavisí aj od ďalších faktorov, ako sú vodičské návyky, dopravné predpisy alebo kvalita ciest,“ hovorí Mario Baretto z OECD.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 107
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 6 004
  3. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 371
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 142
  5. Keď sa z brigády stane kariéra 4 139
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 124
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 776
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 646
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Vieme výsledok slovenských volieb v r.2027 ?
  2. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..?
  3. Tomáš Kuvik: Účel svätí prostriedky
  4. Ján Kušnír: Kolaps na D2 pokračuje
  5. Juraj Sališ: Krysár Alojz
  6. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (32.diel) - Kriváň
  7. Igor Vojtek: Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?
  8. Emil Fitoš: NASES by mala detailne vysvetliť prebiehajúce súťaže
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 102
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 746
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 671
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 299
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 494
  6. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 085
  7. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 4 995
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 655
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu