Na počet áut je na slovenských cestách obetí priveľa

Z porovnania obetí dopravných nehôd na milión vozidiel vychádzame v OECD biedne.

(Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Vo vyspelých krajinách zomiera na počet áut výrazne menej ľudí ako u nás.

BRATISLAVA. „Minulý rok sa nám aj vďaka prítomnosti policajtov na cestách a rýchlym zásahom záchranárov podarilo splniť limit, ktorý od nás Európska únia v roku 2002 požadovala,“ oznamoval spokojne začiatkom januára minister vnútra Robert Kaliňák.

Údaje o počte obetí na cestách patria zo štatistického hľadiska medzi politikmi i policajtmi k obľúbenejším, lebo Slovensku sa v posledných rokoch darí tragickú bilanciu výrazne znižovať.

Z porovnania s vyspelým svetom však vyplýva, že v bezpečnosti na cestách máme stále veľké rezervy.

Ukazujú to aj nedávno zverejnené štatistiky Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, ktorá združuje 34 najvyspelejších krajín sveta.

Horší sú len Maďari

Obete ciest
  • kým v roku 1998 u nás zomrelo na milión áut 458 ľudí, vlani to bolo 117,
  • z porovnania 34 krajín OECD sme však v tomto ukazovateli stále piati odzadu.

Z porovnania počtu obetí na milión vozidiel za rok 2010 vychádzajú horšie len štyri krajiny, z Európy je medzi nimi iba Maďarsko.

Viac úmrtí na milión áut ako my mali len Mexiko, Kórea a Turecko.

V roku 2010 u nás zomrelo u nás na milión vozidiel 178 ľudí, priemer v OECD je 115.

Štatistiky našej polície sú o čosi priaznivejšie, vychádzajú totiž z iných dát.

OECD napríklad medzi obete dopravných nehôd zarátava ľudí, ktorí umreli na ich následky do 30 dní, kým naša polícia zbiera údaje len za obdobie do 24 hodín po nehode.

Naša polícia takéto porovnania spochybňuje a tvrdí, že počet vozidiel „nie je rozhodujúca veličina, pretože môže ísť o štáty OECD, ktoré majú silnú ekonomiku a vyšší stupeň motorizácie“, vraví hovorkyňa Policajného zboru Denisa Baloghová.

Zjednodušene – nie každé registrované auto sa aj denne používa.

Aj riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že v bohatších krajinách majú rodiny bežne viac áut na rôzne príležitosti a mnohé preto väčšinu roka iba stoja v garáži a na nehodovosti sa nepodieľajú.

Kým na Slovensku vlani pripadalo na jedno auto 2,13 obyvateľa, v najvyspelejších krajinách sa tento pomer blíži k jednému autu na každého človeka.

„Na bezpečnosť na cestách však nemá priamy vplyv počet registrovaných áut, ale najmä počet používaných áut,“ hovorí Palčák.

Koľko najazdíme, nevieme

Aj OECD poukazuje na nepresnosť porovnávania.

Najlepším ukazovateľom na porovnanie bezpečnosti ciest by podľa organizácie boli údaje o počte obetí dopravných nehôd na počet najazdených kilometrov v krajine, tieto údaje však nespracúvajú všetky štáty.

„Preto kombinujeme informácie o počte obetí na milión obyvateľov a na milión áut, ktoré dávajú dobrú predstavu o riziku na cestách v jednotlivých krajinách, hoci to zavisí aj od ďalších faktorov, ako sú vodičské návyky, dopravné predpisy alebo kvalita ciest,“ hovorí Mario Baretto z OECD.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 185
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 650
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 897
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 280
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 114
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 977
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 801
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 699
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 501
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 898

Téma: Dáta, grafy, mapy, štatistiky


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.

Česká vláda dá miliardu na vybudovanie nabíjačiek pre elektromobily

Pomôcť by mali aj dotácie na kúpu elektromobilov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop