SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Na počet áut je na slovenských cestách obetí priveľa

Z porovnania obetí dopravných nehôd na milión vozidiel vychádzame v OECD biedne.

(Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Vo vyspelých krajinách zomiera na počet áut výrazne menej ľudí ako u nás.

BRATISLAVA. „Minulý rok sa nám aj vďaka prítomnosti policajtov na cestách a rýchlym zásahom záchranárov podarilo splniť limit, ktorý od nás Európska únia v roku 2002 požadovala,“ oznamoval spokojne začiatkom januára minister vnútra Robert Kaliňák.

Údaje o počte obetí na cestách patria zo štatistického hľadiska medzi politikmi i policajtmi k obľúbenejším, lebo Slovensku sa v posledných rokoch darí tragickú bilanciu výrazne znižovať.

Z porovnania s vyspelým svetom však vyplýva, že v bezpečnosti na cestách máme stále veľké rezervy.

Ukazujú to aj nedávno zverejnené štatistiky Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, ktorá združuje 34 najvyspelejších krajín sveta.

Horší sú len Maďari

Obete ciest
  • kým v roku 1998 u nás zomrelo na milión áut 458 ľudí, vlani to bolo 117,
  • z porovnania 34 krajín OECD sme však v tomto ukazovateli stále piati odzadu.

Z porovnania počtu obetí na milión vozidiel za rok 2010 vychádzajú horšie len štyri krajiny, z Európy je medzi nimi iba Maďarsko.

Viac úmrtí na milión áut ako my mali len Mexiko, Kórea a Turecko.

V roku 2010 u nás zomrelo u nás na milión vozidiel 178 ľudí, priemer v OECD je 115.

Štatistiky našej polície sú o čosi priaznivejšie, vychádzajú totiž z iných dát.

OECD napríklad medzi obete dopravných nehôd zarátava ľudí, ktorí umreli na ich následky do 30 dní, kým naša polícia zbiera údaje len za obdobie do 24 hodín po nehode.

Naša polícia takéto porovnania spochybňuje a tvrdí, že počet vozidiel „nie je rozhodujúca veličina, pretože môže ísť o štáty OECD, ktoré majú silnú ekonomiku a vyšší stupeň motorizácie“, vraví hovorkyňa Policajného zboru Denisa Baloghová.

Zjednodušene – nie každé registrované auto sa aj denne používa.

Aj riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že v bohatších krajinách majú rodiny bežne viac áut na rôzne príležitosti a mnohé preto väčšinu roka iba stoja v garáži a na nehodovosti sa nepodieľajú.

Kým na Slovensku vlani pripadalo na jedno auto 2,13 obyvateľa, v najvyspelejších krajinách sa tento pomer blíži k jednému autu na každého človeka.

„Na bezpečnosť na cestách však nemá priamy vplyv počet registrovaných áut, ale najmä počet používaných áut,“ hovorí Palčák.

Koľko najazdíme, nevieme

Aj OECD poukazuje na nepresnosť porovnávania.

Najlepším ukazovateľom na porovnanie bezpečnosti ciest by podľa organizácie boli údaje o počte obetí dopravných nehôd na počet najazdených kilometrov v krajine, tieto údaje však nespracúvajú všetky štáty.

„Preto kombinujeme informácie o počte obetí na milión obyvateľov a na milión áut, ktoré dávajú dobrú predstavu o riziku na cestách v jednotlivých krajinách, hoci to zavisí aj od ďalších faktorov, ako sú vodičské návyky, dopravné predpisy alebo kvalita ciest,“ hovorí Mario Baretto z OECD.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 477
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 226
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 985
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 813
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 620
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 768
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinci veria, že majú šancu na víťazstvo.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 19 h
Vila na francúzskej riviére neďaleko Nice, ktorú vlastní bývalý štátny tajomník Smeru Viktor Stromček

Denník SME získal dokumenty z Francúzska.


7 h
Moderátor Milan Junior Zimnýkoval.

Teším sa na obdobie husaciny, hovorí moderátor pre magazín TV OKO.


29. sep
Referendum v Luhansku.

V Chersone anexiu Ruskom neoslavovali.


3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


9 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  2. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  3. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  4. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  5. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  6. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  7. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  8. Viera Spišáková: Trapas koláčový II.
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 237
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 850
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 668
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 984
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 864
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 717
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 612
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 129
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu