Na počet áut je na slovenských cestách obetí priveľa

Z porovnania obetí dopravných nehôd na milión vozidiel vychádzame v OECD biedne.

(Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Vo vyspelých krajinách zomiera na počet áut výrazne menej ľudí ako u nás.

BRATISLAVA. „Minulý rok sa nám aj vďaka prítomnosti policajtov na cestách a rýchlym zásahom záchranárov podarilo splniť limit, ktorý od nás Európska únia v roku 2002 požadovala,“ oznamoval spokojne začiatkom januára minister vnútra Robert Kaliňák.

Údaje o počte obetí na cestách patria zo štatistického hľadiska medzi politikmi i policajtmi k obľúbenejším, lebo Slovensku sa v posledných rokoch darí tragickú bilanciu výrazne znižovať.

Z porovnania s vyspelým svetom však vyplýva, že v bezpečnosti na cestách máme stále veľké rezervy.

Ukazujú to aj nedávno zverejnené štatistiky Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, ktorá združuje 34 najvyspelejších krajín sveta.

Horší sú len Maďari

Obete ciest
  • kým v roku 1998 u nás zomrelo na milión áut 458 ľudí, vlani to bolo 117,
  • z porovnania 34 krajín OECD sme však v tomto ukazovateli stále piati odzadu.

Z porovnania počtu obetí na milión vozidiel za rok 2010 vychádzajú horšie len štyri krajiny, z Európy je medzi nimi iba Maďarsko.

Viac úmrtí na milión áut ako my mali len Mexiko, Kórea a Turecko.

V roku 2010 u nás zomrelo u nás na milión vozidiel 178 ľudí, priemer v OECD je 115.

Štatistiky našej polície sú o čosi priaznivejšie, vychádzajú totiž z iných dát.

OECD napríklad medzi obete dopravných nehôd zarátava ľudí, ktorí umreli na ich následky do 30 dní, kým naša polícia zbiera údaje len za obdobie do 24 hodín po nehode.

Naša polícia takéto porovnania spochybňuje a tvrdí, že počet vozidiel „nie je rozhodujúca veličina, pretože môže ísť o štáty OECD, ktoré majú silnú ekonomiku a vyšší stupeň motorizácie“, vraví hovorkyňa Policajného zboru Denisa Baloghová.

Zjednodušene – nie každé registrované auto sa aj denne používa.

Aj riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že v bohatších krajinách majú rodiny bežne viac áut na rôzne príležitosti a mnohé preto väčšinu roka iba stoja v garáži a na nehodovosti sa nepodieľajú.

Kým na Slovensku vlani pripadalo na jedno auto 2,13 obyvateľa, v najvyspelejších krajinách sa tento pomer blíži k jednému autu na každého človeka.

„Na bezpečnosť na cestách však nemá priamy vplyv počet registrovaných áut, ale najmä počet používaných áut,“ hovorí Palčák.

Koľko najazdíme, nevieme

Aj OECD poukazuje na nepresnosť porovnávania.

Najlepším ukazovateľom na porovnanie bezpečnosti ciest by podľa organizácie boli údaje o počte obetí dopravných nehôd na počet najazdených kilometrov v krajine, tieto údaje však nespracúvajú všetky štáty.

„Preto kombinujeme informácie o počte obetí na milión obyvateľov a na milión áut, ktoré dávajú dobrú predstavu o riziku na cestách v jednotlivých krajinách, hoci to zavisí aj od ďalších faktorov, ako sú vodičské návyky, dopravné predpisy alebo kvalita ciest,“ hovorí Mario Baretto z OECD.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 225
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 105
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 092
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 099
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 031
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 952
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 140
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 407
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 180

Téma: Dáta, grafy, mapy, štatistiky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.