SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Na počet áut je na slovenských cestách obetí priveľa

Z porovnania obetí dopravných nehôd na milión vozidiel vychádzame v OECD biedne.

(Zdroj: SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

Vo vyspelých krajinách zomiera na počet áut výrazne menej ľudí ako u nás.

BRATISLAVA. „Minulý rok sa nám aj vďaka prítomnosti policajtov na cestách a rýchlym zásahom záchranárov podarilo splniť limit, ktorý od nás Európska únia v roku 2002 požadovala,“ oznamoval spokojne začiatkom januára minister vnútra Robert Kaliňák.

Údaje o počte obetí na cestách patria zo štatistického hľadiska medzi politikmi i policajtmi k obľúbenejším, lebo Slovensku sa v posledných rokoch darí tragickú bilanciu výrazne znižovať.

Z porovnania s vyspelým svetom však vyplýva, že v bezpečnosti na cestách máme stále veľké rezervy.

Ukazujú to aj nedávno zverejnené štatistiky Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, ktorá združuje 34 najvyspelejších krajín sveta.

Horší sú len Maďari

Obete ciest
  • kým v roku 1998 u nás zomrelo na milión áut 458 ľudí, vlani to bolo 117,
  • z porovnania 34 krajín OECD sme však v tomto ukazovateli stále piati odzadu.

Z porovnania počtu obetí na milión vozidiel za rok 2010 vychádzajú horšie len štyri krajiny, z Európy je medzi nimi iba Maďarsko.

Viac úmrtí na milión áut ako my mali len Mexiko, Kórea a Turecko.

V roku 2010 u nás zomrelo u nás na milión vozidiel 178 ľudí, priemer v OECD je 115.

Štatistiky našej polície sú o čosi priaznivejšie, vychádzajú totiž z iných dát.

OECD napríklad medzi obete dopravných nehôd zarátava ľudí, ktorí umreli na ich následky do 30 dní, kým naša polícia zbiera údaje len za obdobie do 24 hodín po nehode.

Naša polícia takéto porovnania spochybňuje a tvrdí, že počet vozidiel „nie je rozhodujúca veličina, pretože môže ísť o štáty OECD, ktoré majú silnú ekonomiku a vyšší stupeň motorizácie“, vraví hovorkyňa Policajného zboru Denisa Baloghová.

Zjednodušene – nie každé registrované auto sa aj denne používa.

Aj riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že v bohatších krajinách majú rodiny bežne viac áut na rôzne príležitosti a mnohé preto väčšinu roka iba stoja v garáži a na nehodovosti sa nepodieľajú.

Kým na Slovensku vlani pripadalo na jedno auto 2,13 obyvateľa, v najvyspelejších krajinách sa tento pomer blíži k jednému autu na každého človeka.

„Na bezpečnosť na cestách však nemá priamy vplyv počet registrovaných áut, ale najmä počet používaných áut,“ hovorí Palčák.

Koľko najazdíme, nevieme

Aj OECD poukazuje na nepresnosť porovnávania.

Najlepším ukazovateľom na porovnanie bezpečnosti ciest by podľa organizácie boli údaje o počte obetí dopravných nehôd na počet najazdených kilometrov v krajine, tieto údaje však nespracúvajú všetky štáty.

„Preto kombinujeme informácie o počte obetí na milión obyvateľov a na milión áut, ktoré dávajú dobrú predstavu o riziku na cestách v jednotlivých krajinách, hoci to zavisí aj od ďalších faktorov, ako sú vodičské návyky, dopravné predpisy alebo kvalita ciest,“ hovorí Mario Baretto z OECD.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 225
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 451
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 701
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 970
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 875
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 647
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 831
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 744
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 601
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Dáta, grafy, mapy, štatistiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.