BRATISLAVA. Nemecká firma Schaeffler spolu s Fordom prerobila malú Fiestu. Pridala jej elektrický pohon zadnej nápravy E-Wheel Drive Beta.
Relatívnou novinkou sú elektromotory integrované v 16-palcových kolesách zadnej nápravy vo svojej druhej generácii.
Keď pracujú oba elektromotory spoločne, vyvinú celkovo trvalý výkon až 66 kW (90 k). V prípade akcelerácie až 40 kW (54 k) na koleso. Kvapalinou chladené elektromotory oboch kolies, napájané napätím 420 V ponúknu až 700 Nm krútiaceho momentu.
Obsah jedného kolesa vrátane pohonnej jednotky, bŕzd i riadiacej elektroniky váži 53 kg a zmestí sa do upraveného ráfika s rozmerom 16-palcov. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou systém schudol o šesť kilogramov.
Tlačová správa uvádza, že napriek vyššej neodpruženej hmotnosti, umožňuje E-Wheel Drive dynamickú jazdu. Navyše, elektronika môže dávkovať krútiaci moment samostatne pre každé koleso zvlášť.
Systém by mal byť integrovateľný do akéhokoľvek vozidla, a tak zo štandardnej Fiesty získate automobil s pohonom oboch náprav.
Samozrejmosťou sú používanie spaľovacieho motora, kombinovaná prevádza, alebo jazda výhradne s pomocou elektromotorov v kolese.
Integrácia je možná aj do vozidla bez spaľovacieho motora, kde na pohon môže slúžiť výhradne systém kolies E-Wheel Drive.
Žiaľ, spoločnosť Schaeffler neuvádza konkrétne prípady umiestenia a kapacity akumulátorov, bez ktorých elektromotor v aute zatiaľ nefunguje.