Pribudol jazdný pruh. V ktorom jazdiť?
Zuzana: "Viacero ciest mimo obce ma označenie miesta, kde sa rozširuje cesta na 2 jazdné pruhy.
Ak mám značku podľa obrázka a cesta sa rozširuje, musím sa zaradiť do pravého jazdného pruhu, alebo môžem ostať v priebežnom jazdnom pruhu, v tomto prípade v ľavom jazdnom pruhu?
Ako sa správne jazdi na takejto ceste, ak nie je označená značkou na obrázku?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Značka
Zvýšenie počtu jazdných pruhov (č. C 22a)
... označuje úsek cesty, kde dochádza, oproti predchádzajúcemu úseku, k zvýšeniu počtu jazdných pruhov v smere jazdy, a zároveň označuje, ktorý z jazdných pruhov je priebežný, a to najmä mimo obce. Značka sa vždy umiestňuje na začiatku rozširovacieho klina a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste, počtu a usporiadaniu jazdných pruhov.
Nie je dôležité, na ktorej strane pribudne nový jazdný pruh pre daný smer jazdy. Vodiči mimo obce sa musia naďalej riadiť pravidlom, podľa ktorého sa jazdí vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu.
V prípade, že pribudne nový pravý jazdný pruh a ľavý je ten priebežný, vodič je povinný prejsť do nového jazdného pruhu (pravého). V ľavom smie jazdiť len ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
Ak by aj pred rozšírením cesty značka na obrázku (Zvýšenie počtu jazdných pruhov, č. C 22a) nebola pri ceste, pre vodiča sa tým nič nemení. Naďalej musí jazdiť pri pravom okraji vozovky.
Môže ale nastať situácia, kedy vás dopravné značenie prinúti jazdiť v inom než pravom jazdnom pruhu. Napríklad, ak sa značením vyhradí pravý jazdný pruh pre vybrané vozidlá a vy také nešoférujete.
V pravom pruhu nemusíte jazdiť ani vtedy, ak je cesta označená značkou, podľa ktorej je pravý pruh určený pre pomalé vozidlá. Pravým pruhom sa vtedy pre vás stane prvý pruh naľavo od pruhu pre pomalé vozidlá.
Môže byť slepá ulica hlavnou cestou?
Ľubomír: "Môže byť slepá ulica hlavnou cestou? Bývam v kopcovitej časti mesta na slepej ulici, na ktorú sa dostanem cez križovatku tvaru T.
Problém je v tom, že pri presune domov musím prechádzať z hlavnej cesty na vedľajšiu. Križovatka je ale do veľmi strmého kopca, vedľa ktorého je svah, takže nie je vôbec vidno napravo pri prechádzaní z hlavnej na vedľajšiu. S autom musím vôjsť až do križovatky a tam zastaviť, aby som zistil, či nejde auto po hlavnej ceste. A keďže už stojím takmer v polovičke križovatky, tak auto idúce po hlavnej ceste ma musí pustiť, inak by som zase musel cúvať takmer 10 metrov dozadu, keďže cesta v križovatke je úzka pre dve autá.
Celý problém by vyriešila zmena vedľajšej cesty na hlavnú. Ľudia, ktorý teraz idú po hlavnej, by s tým nemali problém, keďže by nemuseli vchádzať do polky križovatky, aby vôbec zistili, či ňou môžu prejsť."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Aj slepá cesta môže byť hlavnou vo vzťahu k inej ceste, s ktorou sa križuje alebo spája.
Ľubomírov problém by sa však dal vyriešiť aj zrkadlom v rohu križovatky. Vďaka nemu by vodič vchádzajúci do križovatky mohli vidieť aj za roh bez toho, aby do križovatky fyzicky vošli.
Bez zrkadla alebo zmeny dopravného značenia označujúceho hlavnú a vedľajšiu cestu sa musia vodiči riadiť všeobecnými dopravnými pravidlami. Nesmú tiež zabudnúť ani na trpezlivosť a opatrnosť.
"Ak to vyžadujú okolnosti, najmä pri preprave dlhého nákladu, vodič musí zaistiť bezpečné odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby," uvádza zákon o cestnej premávke.