Spolu s rozmachom obchodu s ojazdenými vozidlami sa na Slovensku viac darí aj rôznym formám podvodov. Jedným z najčastejšie používaných trikov je stáčanie kilometrov.
Neraz je na odometri (počítadle najazdených kilometrov, tachometer meria rýchlosť) o niekoľko desiatok až stoviek tisíc kilometrov menej, než auto skutočne najazdilo. Predajca si potom za vozidlo pýta viac.
"Na stočenie stačí notebook, softvér stiahnutý z internetu a pripojenie na elektronický systém automobilu. Za pár sekúnd si nastavíte hodnotu, akú práve potrebujete. Pokiaľ nie ste technicky zdatní, pomôžu inzeráty na úpravu odometra, ktoré sú bežne uverejňované v časopisoch, či na internete," uviedol Miroslav Strelec zo spoločnosti Iris Ident, poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.
Napriek trestom sa kilometre stáčajú
V niektorých krajinách považujú samotnú neoprávnenú manipuláciu s najazdenými kilometrami za porušenie zákona. Napriek tomu sa tam kilometre stáčať neprestali.
Na Slovensku je trestná manipulácia s odometrom, ak ju predávajúci kupujúcemu zatají, aby viac na predaji ojazdeného auta zarobil. Takéto konanie sa dá považovať za podvodné.
Podvodu s pretočenými kilometrami sa u niektorých vozidiel dá predísť. Na stránke kontrol originality nájdete spôsob, ako si bezplatne overiť vývoj počtu najazdených kilometrov u áut, ktoré prešli nielen kontrolou originality. Graf ukáže aj hodnoty zaznamenané na emisnej a technickej kontrole.
„Na karte „počítadlo prejazdenej vzdialenosti“ sa zobrazí zaznamenaný stav odometra overovaného vozidla vo forme grafu. Graf vyjadruje reálny priebeh bez zobrazenia konkrétnych hodnôt. Konkrétne hodnoty sa nachádzajú v odbornom posudku kontroly originality, ktorý požadujte od predávajúceho,“ tvrdí Róbert Zrubák, riaditeľ poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.
Jednorazový pokles jednej z hodnôt a následný vzostup nad pôvodnú hodnotu ale nemusí vždy znamenať manipuláciu. Podľa Miroslava Strelca to môže to byť dôsledok nesprávneho zápisu.
Kontrola originality odhalí aj prelakovanie alebo tmelenie
Zrubák tiež upozornil na možnosť overiť si pravosť odborného posudku kontroly originality na ďalšej zo záložiek.
"Pred uzavretím zmluvy o kúpe vozidla je rozumné žiadať od predávajúceho kontrolu originality. Kupujúci sa tak dozvie nielen to, činedošlo k manipulácii s počítadlom prejazdenej vzdialenosti, ale aj to, či vozidlo nebolo poškodené haváriou," vysvetlil Zrubák.
Ak je na vozidle nameraná vyššia hodnota povlakovej vrstvy, je pravdepodobné, že túto časť karosérie opravovali tmelením alebo prelakovali.