František: "Chcem sa spýtať na zníženie rýchlosti pri výjazde z bratislavského obchvatu od Prístavného mosta smerom na obchodné centrum Avion v Ružinove.
Donedávna som žil v presvedčení, že rýchlosť nemôžu jednorazovo znížiť o viac ako 30 km/h. Ako je teda možné znížiť naraz 90 km/h na 50 km/h, keď ide o rýchlostnú komunikáciu v obci?
Myslím si, že táto značka je v rozpore s predpismi."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Technické predpisy o používaní dopravných značiek na označovanie pracovných miest na cestách vyžadujú postupné znižovanie najvyššej povolenej rýchlosti.
"Ak sa na úseku, v ktorom sa nachádza pracovné miesto, stanovuje výrazne nižšia hodnota najvyššie dovolenej rýchlosti, ako bola v predchádzajúcom úseku, rýchlosť sa neznižuje naraz, ale postupne, spravidla po 20 km/h, najviac po 30 km/h," uvádzajú technické predpisy.
Rýchlosť obmedzili inak, ako zvyčajne
Na fotkách, ktoré poslal František, vidno, že rýchlosť je obmedzená len v odbočovacom jazdnom pruhu diaľnice. Bez značky by tam smeli jazdiť najviac 90 km/h, so značkou len 50 km/h.
Jedna z fotiek ukazuje, že približne 200 metrov od začiatku obmedzenia je dopravné značenie, ktoré upozorňuje na zníženie rýchlosti o 200 metrov ďalej.
Vodiči majú v dostatočnom predstihu informáciu o tom, že rýchlosť v odbočovacom pruhu je znížená na 50 km/h. Majú dosť priestoru na to, aby bezpečne znížili rýchlosť v prípade, že ich trasa pokračuje cez odbočovací pruh mimo diaľničného obchvatu.
Použité dopravné zariadenie spĺňa význam predpisov. Je to iný spôsob postupného zníženia najvyššej povolenej rýchlosti, ktorý vyžaduje od vodiča premýšľanie, nielen automatické plnenie príkazu.
Nie vždy je potrebné dodržiavať minimálnu rýchlosť
Aj keď je na diaľniciach a rýchlostných cestách v obciach prikázaná minimálna povolená rýchlosť 65 km/h, pred vjazdom do odbočovacieho pruhu vodiči predpisy neporušia, ak pôjdu aj pomalšie.
Túto rýchlosť nemusia dodržiavať tí, ktorí vchádzajú na diaľnicu, vychádzajú z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Inak obmedziť rýchlosť v odbočovacom pruhu nemohli
Inak, ako predbežnou značkou upozorňujúcou na rýchlostné obmedzenie nie je možné znížiť najvyššiu povolenú rýchlosť v odbočovacom pruhu.
Ak by sa rýchlosť obmedzovala postupne aj v pravom jazdnom pruhu pred výjazdom, zbytočne by to spomaľovalo vodičov pokračujúcich po diaľničnom obchvate.
Na spomínanom výjazde by mali vodiči upraviť rýchlosť aj bez príkazu značky. Vodič totiž vchádza do ostrej zákruty, kde je pre väčšinu vozidiel bezpečnejšie jazdiť najviac 50-kou.
Okrem toho, hneď za križovatkou je rýchlosť upravená na 30 km/h, preto má 50-ka v odbočovacom pruhu opodstatnenie.