Martin: "Rád by som sa spýtal na situáciu, ktorej svedkom som pomaly každé ráno pri pobočke Sociálnej Poisťovne na Záhradníckej ulici. Na ulici s dvoma jazdnými pruhmi v smere do centra pravidelne zastavia autá, vyhodia výstražné svetlá, osoba vbehne "na par minút" do sociálky a autá alebo trolejbusy ich musia obchádzať. Jeden príklad vidíte na fotke.
Chápem, že ide pre dotyčných o výrazné zjednodušenie situácie, ak si potrebujú niečo na minútu vybaviť a nemajú kde zastať. Je možné ich pokutovať, vzhľadom na zapnuté výstražné svetlá? Lebo to vyzerá tak, že mnohí takto obchádzajú pravidlá zastavenia a státia."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vodič auta, ktoré odfotil Martin porušuje dopravné pravidlá o parkovaní.
Auto síce nestojí na zastávke MHD, no jeho vodič nenechal predpísanú šírku cesty voľnú pre premávku. Nerešpektoval ani dopravnú značku Zákaz státia.
Zastaviť a ani stáť nesmiete (okrem iných miest) ani na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb
v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor. Aj bez značky by vodič porušil zákaz parkovania Na začiatku cesty sa nachádza dopravná značka Zákaz státia. Tá nedovoľuje parkovať ani na vozovke a ani na chodníku. Cesta je totiž frekventovaná a parkujúce autá tam môžu parkovaním obmedziť plynulosť cestnej premávky.
Ak by tam aj značka nebola, vodič by porušil všeobecné pravidlá o parkovaní.
Zväčšiť mapu
Vodič zaparkoval vpravo v smere jazdy rovnobežne s okrajom cesty. "Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy," dopĺňa zákon o cestnej premávke.
Vodič zaparkovaného auta nemohol nechať pre každý smer jazdy aspoň jeden voľný pruh široký najmenej 3 metre.
Z fotky vyplýva, že ani jeden jazdný pruh na odfotenej ceste nie je viac ako 2,5 metra široký (Škoda Felicia má šírku 1,6 metra).
Aj keby auto čiastočne parkovalo na chodníku a medzi ním a stredovou dvojitou čiarou boli najmenej 3 metre, nesmel by tam parkovať. Musí nielen nechať voľný jazdný pruh pre premávku v každom smere jazdy, ale ten pruh musí mať najmenej 3 metre.
Vyznačený jazdný pruh zjavne nemá 3 metre do šírky a preto tam vozidlá nesmú parkovať tak, ako to odfotil Martin.
Vodič nezastavil, ale stál Vodiči smú na odfotenej ulici iba zastaviť. Zastavenie je "uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu," píše sa v zákone.
Ísť na úrad a nechať auto opustené, aj keď iba na niekoľko minút, nespĺňa definíciu zastavenia. Ak by vodič zastavil, aby z auta mohli ľudia vystúpiť a potom by hneď odišiel, predpisy by neporušil.
Smerovky nerušia pokutu Medzi vodičmi koluje mýtus, podľa ktorého smerovky ochránia vodičov pred pokutou za nesprávne parkovanie. To ale nie je pravda. Výstražná funkcia smerových svetiel iba upozorňuje na nebezpečenstvo. Neznamená automaticky, že môžete parkovať v rozpore s pravidlami.
Aj odfotené auto malo zapnuté smerovky. Tie smú vodiči zapnúť (funkciu výstražného znamenia) len v prípade, že hrozí nebezpečenstvo iným účastníkom cestnej premávky.
Vodič porušil pravidlá a vytvoril prekážku cestnej premávky. Aj keď na ňu upozornil, môže byť potrestaný za porušenie pravidiel parkovania.
Auto by muselo byť pokazené a vodič by musel urobiť všetko preto, aby čo najskôr prekážku z cesty odstránil. Potom by sa o pokute nedalo hovoriť. Zakrývanie nesprávneho parkovania smerovkami ale nepomôže.
Za parkovanie, ako ho odfotil Martin, môže vodič dostať pokutu do 60 eur na mieste. Auto ako prekážku premávky by mohli aj odtiahnuť.