SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Pozrite si, aké zmeny chystá pre vodičov ministerstvo vnútra

Ministerstvo vnútra pripravilo 11. novelu zákona o cestnej premávke. Prináša aj nové povinnosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Peter Žákovič)

Chodci budú musieť nosiť reflexné prvky aj v obci, ak pôjdu po vozovke alebo krajnici za zníženej viditeľnosti. Aj vodiči budú mať povinnosti, napríklad ak havarujú.

Páči sa vám evidenčné číslo BA 333 XX? Ak ho policajti majú na sklade, budú vám ho môcť predať.

Aj podomácky vyrobené traktory budú môcť vyraziť na cesty. Zatiaľ ale nie je jasné, či za svetla alebo v noci.

Zákon o cestnej premávke bude jemnejší na tých, ktorí spôsobili viac nehôd, ale nikto sa pri nich nezranil.

Policajti v EÚ sa tiež budú automaticky informovať o vodičoch, ktorí porušili dopravné pravidlá.

Novela obsahuje aj ďalšie zmeny. Do konca apríla ju môžu pripomienkovať iné ministerstvá alebo organizácie. V prípade, že novelu schváli vláda, parlament a prezident, väčšina zmien bude účinná od 1. januára 2014.

Reflexné prvky pre chodcov budú povinné aj v obci

Chodci už nebudú môcť za zníženej viditeľnosti chodiť po vozovke bez reflexných prvkov ani v obci.

"Za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," uvádza novela.

Ministerstvo chce takto zvýšiť bezpečnosť chodcov. Kto pôjde v noci po okraji cesty bez reflexných prvkov na sebe, riskuje nielen, že ho zrazí auto, ale aj pokutu do výšky 60 eur.

Nové povinnosti pre lekárov

Aj lekárom pribudne povinnosť. Budú musieť posielať policajtom výtlačok dokladu zdravotnej prípadne psychickej spôsobilosti. "Posudzujúci lekár a posudzujúci psychológ vedú evidenciu vydaných dokladov o zdravotnej spôsobilosti a dokladov o psychickej spôsobilosti," dodáva novela.

Novinka vznikla, podľa dôvodovej správy, na základe požiadavky Slovenskej komory psychológov a Asociácie dopravných psychológov SR.

Doklady o psychickej spôsobilosti sa podľa psychológov falšujú. Preto navrhujú posielať duplikáty na políciu.

"Z dôvodu jednotnosti právnej úpravy sa takéto opatrenie navrhuje rovnako aj pre lekárov a pri vydávaní dokladov o zdravotnej spôsobilosti," dodáva dôvodová správa.

Nové predpisy budú od vodičov vyžadovať aj čestné vyhlásenie k ich zdravotnému stavu, ak pôjdu na zdravotnú prehliadku.

Vyhlásenie budú musieť predložiť lekárovi ešte pred lekárskou prehliadkou. To sa vzťahuje aj na psychologické vyšetrenia, kde bude potrebné predložiť čestné vyhlásenie "pre potreby vykonania psychologického vyšetrenia". (Preškrtnutá časť nie je novinkou. Táto povinnosť vodičov je vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke už od roku 2009. Novela len formálne presúva pravidlo z vyhlášky do zákona.)

Aj vinník škodovej udalosti bude mať o povinnosť viac

Novela tiež spresňuje povinnosti vinníka havárie, ktorý poškodil niekomu majetok (s výnimkou auta). Dnes stačí, aby ste vlastníkovi poškodenej veci oznámili svoje osobné údaje. Napríklad, vhodíte mu do schránky svoju vizitku.

Po novom bude zákon jednoznačne vyžadovať spoločne vyplniť správu o nehode a podpísať ju. To znamená nájsť vlastníka poškodenej veci. Ak sa vám to nepodarí, zo škodovej udalosti sa stane dopravná nehoda a budete musieť zavolať políciu.

V dôvodovej správe sa píše: "Týmto sa umožní zjednodušenie uplatnenia náhrady škody osobou, ktorá nie je účastníkom škodovej udalosti."

Ľahko zapamätateľné evidenčné číslo bude na prianie

Polícia vám bude môcť vydať štandardné evidenčné číslo (EČV) podľa vášho výberu. Sú to EČV v podobne AA-BBBAA, kde A znamená písmeno a B číslo.

V minulosti niektorí policajti za úplatok vydávali držiteľom áut ľahko zapamätateľné evidenčné čísla. Policajti potom vymysleli systém, ako tomu zabrániť. Evidenčné čísla začali prideľovať výhradne podľa poradia.

Po novom bude môcť ľahko zapamätateľné evidenčné číslo získať ktokoľvek aj mimo poradia. Bude si však musieť za to zaplatiť 80 eur a zároveň dúfať, že tabuľky s takým číslom budú mať policajti na sklade.

Ako legálne a bez pokút odhlásiť neexistujúce auto z evidencie

Vlastníci áut, ktoré fyzicky neexistujú a dnes ich nevedia legálne alebo bez pokút odhlásiť z evidencie vozidiel, budú mať možnosť, ako ich z evidencie dostať.

Stačí, ak po schválení novely zákona zaplatia príspevok do recyklačného fondu a požiadajú obvodný úrad životného prostredia o vydanie potvrdenia o neexistencii tohto starého vozidla.

Bude to pre nich znamenať koniec povinnosti platenia zákonnej poistky a absolvovania pravidelnej technickej a emisnej kontroly.

Príspevky sú predbežne určené nasledovne:

  • 200 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla do 10 rokov od podania žiadosti,
  • 150 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla od 10 rokov do 15 rokov od podania žiadosti,
  • 100 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla od 15 rokov do 20 rokov od podania žiadosti,
  • 50 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla viac ako 20 rokov od podania žiadosti.

Kedy budú môcť traktory na cesty? Za svetla alebo v noci?

Ak máte traktor, ktorý ste si postavili svojpomocne a dostanete naň zvláštnu značku začínajúcu písmenom C, budete s ním môcť vyjsť aj na cesty prvej a druhej triedy. Podľa paragrafového znenia novely ale len za zníženej viditeľnosti (keď bude pršať, snežiť, ak bude hmla, alebo za tmy prípadne šera).

Vzťahuje sa to na každé vozidlo so zvláštnym evidenčným číslom začínajúcim s písmenom C a piatimi číslicami. Tieto evidenčné čísla sa po novom budú vydávať aj zvláštnym vozidlám, ktoré doteraz neboli evidované (napríklad, podomácky vyrobeným traktorom).

"Používanie vozidiel, ktorým bolo pridelené zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno C podľa § 127 ods. 12, je na cestách s výnimkou ciest III. triedy, miestnych komunikácií a účelových komunikácií za nezníženej viditeľnosti zakázané," uvádza novela.

Dôvodová správa však, na rozdiel od paragrafového znenia novely, tvrdí, že takéto vozidlá smú na cesty vyšších tried alebo počas zníženej viditeľnosti, len ak to povolia úrady. Pre vyššiu bezpečnosť na cestách, keďže zvláštne evidenčné čísla obsahujúce písmeno C sa smú vydávaj aj neschváleným vozidlám.

Na inom mieste novely sa ale môžeme dočítať, že predkladatelia návrhu novely chcú povoliť vyjsť na cesty aj podomácky vyrobeným poľnohospodárskym strojom. Predpokladáme, že správne má byť "za nezníženej viditeľnosti na cesty prvej a druhej triedy" a na ďalšie kedykoľvek.

Na trojkolkách už nebude môcť nikto jesť, piť alebo fajčiť

Zákon o cestnej premávke neumožňuje jesť, piť a ani fajčiť vodičom motoriek a trojkoliek. Nie na všetkých spolujazdcov sa ale táto povinnosť vzťahovala. Tí, ktorí sedeli za vodičom na trojkolke, ktorá má dve kolesá vpredu a jedno vzadu, nemusel takýto zákaz rešpekovať.

Novela prinesie zmenu a žiadny spolujazdec na motorke alebo trojkolke nebude môcť jesť, piť a ani fajčiť.

"Zmena navrhovaná vzhľadom na skutočnosť, že na trhu sú v ponuke a sú schvaľované pre premávku na pozemných komunikáciách trojkolesové motorové vozidlá majúce dve kolesá vpredu a vzadu len jedno koleso, čím sú z hľadiska ovládateľnosti, ako aj miesta na sedenie pre spolujazdca totožné s dvojkolesovými motorovými vozidlami (motocyklami)," vysvetľuje dôvodová správa k novele zákona.

Ťažký príves za osobným autom? Bez výcviku to nepôjde

Upravuje sa aj formulácia predpisu, ktorú by si mali všimnúť najmä vodiči vozidiel skupiny B. Najmä tí, ktorí chcú šoférovať osobné auto s prívesom a ich jazdná súprava by mala viac ako 3,5 tony a menej ako 4 250 kg.

Predpis aj dnes vyžaduje od týchto vodičov osobitný výcvik v autoškole, alebo zloženie osobitnej skúšky. Dnes platný zákon ale nedáva odpoveď, ako získať odbornú spôsobilosť na šoférovanie spomínanej jazdnej súpravy bez toho, aby ste si museli robiť vodičák na skupinu BE.

Novela pravidlá upresňuje a umožňuje aj vodičom so skupinou B šoférovať jazdnú súpravu do 4 250 kg.

"Jazdnú súpravu podľa § 75 ods. 7 písm. b), ktorej najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 3 500 kg a nepresahuje 4 250 kg, oprávňuje viesť len vodičské oprávnenie skupiny B s príslušným harmonizovaným kódom, ktoré možno udeliť po absolvovaní osobitného výcviku v autoškole alebo po zložení osobitnej skúšky z vedenia motorového vozidla," znie nová formulácia navrhovaná novelou.

Jemnejší zákon a presnejší pri preskúšaniach

Zákon bude jemnejší na vodičov, ktorí spôsobia za posledných 5 rokov najmenej 3 dopravné nehody. Ak sa pritom nikto nezraní a ani nezomrie, neprídu o vodičské oprávnenie.

Spresňujú sa aj predpisy o preskúšaní alebo odobratí vodičského preukazu.

Aj pravidlá týkajúce sa získania vodičského oprávnenia budú presnejšie. Napríklad, podľa novely už bude zrejmé, čo je to dátum udelenia vodičského oprávnenia.

Prihlasovanie áut a zmeny v evidencii vozidiel elektronicky

Nové autá sa budú dať prihlasovať elektronicky. Takúto možnosť dostane predajca, ktorý bude môcť prihlásiť auto za vás. Bud potrebovať len zaručený elektronický podpis.

Polícia potom odovzdá techničák a tabuľky s EČV vopred dohodnutej osobe. Môže sa tým skrátiť čas potrebný na vybavenie dokladov na dopravnom inšpektoráte.

Aj niektoré zmeny v techničáku budete môcť urobiť elektronicky. Napríklad, zmenu farby vozidla, stratu tabuľky s EČV, či zmenu vašej adresy. Budete to ale môcť spraviť len v prípade, že budete mať aj osvedčenie o evidencii v podobe plastovej kartičky vydanej po 31. máji 2010 a žiadosť potvrdíte bezpečnostným osobným kódom.

Vodičák vydajú inému aj bez splnomocnenia

Už nebudete potrebovať splnomocnenie od notára, aby vám niekto iný išiel po vodičský preukaz na dopravný inšpektorát.

"Ak držiteľ vodičského oprávnenia pri podaní žiadosti o vydanie vodičského preukazu splnomocní na vykonanie úkonu inú osobu a túto skutočnosť uvedie do žiadosti a podpíše pred orgánom Policajného zboru, nevyžaduje sa osvedčený podpis držiteľa vodičského oprávnenia," uvádza novela.

Polície v EÚ sa budú automaticky informovať o priestupkoch

Policajné databázy sa otvárajú európskym krajinám. Už nebude také ľahké vyhnúť sa pokute za priestupok v cudzine.

Polície z iných štátov Európy sa dostanú aj na Slovensku k informáciám, či vodič spáchal niektorý z nasledujúcich priestupkov:

  • prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti vozidla,
  • nepoužitie bezpečnostného pásu alebo iného zadržiavacieho zariadenia,
  • nezastavenie na červený svetelný signál na svetelnom signalizačnom zariadení,
  • vedenie vozidla pod vplyvom alkoholu,
  • vedenie vozidla pod vplyvom inej návykovej látky,
  • nepoužitie ochrannej prilby na ustanovených kategórií vozidiel,
  • nedovolené vedenie vozidla v jazdnom pruhu,
  • používanie telefónneho prístroja alebo vykonávanie inej obdobnej činnosti počas vedenia vozidla.

Takúto možnosť bude mať k dispozícii aj Slovensko v iných krajinách EU.

Táto časť by podľa novely mala byť účinná od 7. novembra 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 442
  2. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 7 183
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 158
  4. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 055
  5. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 3 232
  6. First moment dovolenka: letný oddych so zľavou do 35 percent 2 642
  7. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 612
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 504
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prvou hrou súboru bol Judenrein, ktorý odohrali priamo v uliciach Námestova.

Nezávislé divadlo dNO otvára kontroverzné témy z histórie Oravy.


22. nov

Ukrajina robí pre našu slobodu veľkú prácu.


a 1 ďalší 19 h
Jindřich Šídlo, komentátor SeznamZpravy.cz.

Možno Čechov definitívne presvedčí, keď budú potrebovať euro v Chorvátsku.


24. nov
Muž s bandaskou vody na invalidnom vozíku v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


21 h
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: 7 úrodných rokov pod supervíziou Dr.Velických
  2. Ľuboš Vodička: Husitské opevnenie v Prietrži
  3. Anton Kovalčík: Občianska vojna a revolučný teror v sovietskom Rusku, 2.
  4. Rastislav Puchala: Pikantné spomienky na vlastnú stužkovú
  5. Jozef Kozár: Aké sú skutočné farby na Marse?
  6. Helena Michlíková: Kto uhádne moje meno- nechcem Ťa ale kto ho neuhádne, vezmem Ťa
  7. Adriana Boysová: Mikuláš na luxemburský spôsob
  8. Ľudmila Križanovská: Prvýkrát súhlasím s Eduardom Chmelárom
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 542
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 412
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 293
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 796
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 035
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 2 901
  7. Pavel Macko: Ľudské hyeny a vojnoví štváči sa nezastavia pred ničím! 2 699
  8. Rudolfa Vallová: Lekári, nechcite švajčiarske platy! 2 621
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu