SME
reklama

Viete dať správne prednosť pri jazde v jazdných pruhoch?

Mnohí vodiči nevedia, kde použiť zipsovanie. Nájdu sa aj takí, ktorí si zips vynucujú aj na miestach, kde majú dať prednosť.

(Zdroj: youtube.com)

Peter: "Mohli by ste, prosím, napísať krátky prehľad pravidiel, ktorými sa majú vodiči riadiť? Najmä v týchto situáciách:

- ak je v jednom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky,
- ak z dvoch jazdných pruhov jeden končí a druhý je priebežný,
- ak sa vozidlo z jedného jazdného pruhu preraďuje do druhého,
- ak sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden a nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný.

Slovenskí vodiči sa totiž v drvivej väčšine prípadov riadia pravidlom: "Prednosť má ten, kto je v priebežnom jazdnom pruhu". Tažko povedať, kedy a prečo im v hlavách skrslo toto pravidlo.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Peter nás zároveň upozornil aj na videozáznam z ciest, na ktorom vidno konkrétne situácie, v ktorých sa vodiči nerozhodli správne.

Prvé vozidlo obchádzajúce prekážku treba pustiť

Pravidlá jazdy v jazdných pruhoch jednoznačne určuje zákon o cestnej premávke.

Ak je na ceste s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere prekážka v niektorom z pruhov, vodič v pruhu bez prekážky je povinný pred seba pustiť prvé vozidlo z jazdného pruhu s prekážkou.

Platí to ale len v situácii, keď sa v jazdných pruhoch vytvorili kolóny vozidiel (súbežná jazda). Podmienkou tiež je, aby vozidlo obchádzajúce prekážku malo zapnuté smerovky.

"Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu," dodáva zákon.

Prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Prekážkou ale nie je to, čo povoľuje zákon (pomalšie vozidlá, zbiehanie jazdných pruhov, cyklisti, chodci, ...).

V prvej ukážke ste videli, ako niektorí vodiči v pravom jazdnom pruhu ignorovali túto povinnosť.

Predpisy porušil aj človek v reflexnej veste. Ak to bol vodič, v prvom rade mal umiestniť za svoje auto výstražný trojuholník. Namiesto toho prešiel na kraj cesty. Pritom obmedzil iné vozidlá a ohrozil seba.

Značka prikazujúca zipsovanie

zipsovanie.jpgDopravná značka Striedavé radenie prikazuje vodičom správať sa na ceste rovnako, ako keby v jednom jazdnom pruhu bola prekážka. Vodiči tento manéver poznajú aj ako zipsovanie.

Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa vo vedľajšom jazdnom pruhu (ak má zapnuté znamenie o zmene smeru jazdy), preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu.

"Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu," píše sa vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Značka sa používa na miestach, kde je potrebné zvýšiť plynulosť cestnej premávky.

Situácie, kedy zipsovanie nie je prikázané

V prípade, že sa jeden jazdný pruh končí a vodiči môžu pokračovať len po vedľajšom pruhu určeného pre daný smer jazdy, zipsovanie nie je povinné.

Pravidlá vyžadujú od vodičov v končiacom sa jazdnom pruhu, aby dali prednosť vozidlám v priebežnom pruhu. Dať prednosť znamená neprinútiť iného účastníka cestnej premávky, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Prednosť musia dávať aj vodiči, ktorý vchádzajú do priebežného pruhu z pripájacieho. Prednosť mal dať ja vodič modrého Peugeotu, ktorý na videu prešiel cez zastávku MHD do priebežného.

Ďalšie pravidlá o prednosti pri jazde v jazdných pruhoch

Ak nie je zrejmé, ktorý jazdný pruh je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu. Aj v tomto prípade môže zipsovanie prikázať len dopravné značenie alebo policajt.

Ak sa žiadny z jazdných pruhov nekončí a nie je pred vami ani prekážka, no vy chcete prejsť do vedľajšieho pruhu, musíte dať prednosť vozidlu, ktorý v danom pruhu jazdí.

Na cestách s tromi jazdnými pruhmi je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného povinný dať prednosť vodičovi prechádzajúcemu do stredného pruhu z pravého. "Takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy," dodáva zákon.

Pravidlá jazdy v jazdných pruhoch

§ 10, zákon o cestnej premávke

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km.h-1 použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

(4) Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len "súbežná jazda"). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.

(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

(9) V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.

(10) Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 249
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 568
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 032
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 856
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 251
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Bolebruch: Ako sa Miško, Richard, Milan rozhodli podporiť Robka. Lebo peniaze z EÚ treba a vraj sme právny štát.
  2. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  3. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  4. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  5. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  6. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  7. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  8. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 694
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 721
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 207
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 393
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 525
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 754
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 587
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu