Branislav: "Dostal som v Bratislave pokutu za porušenie zákazu vjazdu s výnimkou. Po zaplatení 20 eur som policajtovi povedal, že zatiaľ im ušlo pekných pár áut, otáčajúcich sa do protismeru v riadenej križovatke, čo je podľa mňa vážnejší priestupok.
Policajt povedal, že môj priestupok je vážnejší, lebo som porušil zákazovú značku. Ja na to, že áno, porušil som zákazovú značku, ale tým som nikoho neobmedzil, ani neohrozil, a to ani nebudeme diskutovať o opodstatnenosti tejto konkrétnej značky.
Naproti tomu, červené auto otáčajúce sa na zelenú obmedzí a často aj ohrozí korektne odbočujúce zelené auto. Cez túto križovatku jazdím minimálne 2-krát denne 13 rokov. Ktorý priestupok je závažnejší?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zákaz vjazdu má zmysel Dopravná značka zákaz vjazdu je tam osadená správcom komunikácie. Umiestnili ju, aby vodiči nevyužívali cestu ako skratku.
Ak by tam zákaz vjazdu nebol, hrozilo by, že by sa premávka presunula na cestu, ktorá na to technicky nie je pripravená.
Cesta, kadiaľ šiel Branislav, je určená predovšetkým na obsluhu firiem sídliacich pri nej. Nebola vybudovaná pre premávku, ktorá sa lokalitou len presúva.
Ani jeden z priestupkov nie je závažnejší Zákon č. 8/2009
Otáčanie sa
Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.
Z hľadiska bezpečnosti premávky na danom mieste nie je veľký rozdiel v nebezpečnosti jeho priestupku a v porušení pravidiel vodičmi, ktorí sa otáčajú do opačného smeru jazdy na riadenej križovatke.
Branislav mohol najviac obmedziť plynulosť cestnej premávky. Podobne ako otáčajúce sa autá v riadenej križovatke.
Otáčajúce sa autá spomaľujú tých, ktorí chcú z Rožňavskej odbočiť na Turbínovú. Zároveň nútia vodičov na Turbínovej odbočujúcich na Rožňavskú vpravo byť viac opatrní. Teoreticky by ich mohli aj ohroziť, ak sa natlačia odbočujúcim autám do ich jazdného pruhu; to už ale bude súvisieť s prednosťou v jazde a nie otáčaním sa.
Dopravné pravidlá neurčujú, či je závažnejší vjazd do zákazu vjazdu alebo otáčanie sa do opačného smeru jazdy v riadenej križovatke. Tieto priestupky nepatria medzi závažné a policajt ich smie "ohodnotiť" na mieste najviac 60-eurovou pokutou.
Policajti mohli pokutovať aj otáčajúcich sa To, že policajti počas riešenia Branislavovho priestupku nemohli zastaviť iných vodičov porušujúcich dopravné pravidlá, sa môže zdať nespravodlivé. Najmä vodičovi, ktorého policajti pokutujú.
Policajná hliadka má zvyčajne dvoch členov. Ak sa obaja venujú jednému priestupku, je pochopiteľné, ak si iný priestupok nevšimnú.
Policajti si ale mohli prácu rozvrhnúť tak, že jeden člen hliadky bude zastavovať vozidlá porušujúce pravidlá a druhý bude priestupky riešiť. Neraz sme videli policajtov, ktorí takto postupovali, napríklad pri meraní najvyšších povolených rýchlostí.
Zväčšiť mapu