Malý Twizy dostal systémy z F1. Zrýchľuje ako Renault Mégane R.S.

Technológiu monopostov F1 zmestili technici oddelenia Renault Sport do malého elektromobilu Twizy. S výkonom 100 koní má zrýchlenie ako Renault Mégane R.S.

(Zdroj: Renault)

BRATISLAVA. Dôkazom toho, že medzi výrobcami automobilov ešte existuje „srdce“ pre motorizmus a nadšenie, je malý elektrický Renault Twizy. Nie je to však len tuctový elektrický mestský kočík. Do parády si ho zobralo oddelenie Renault Sport a darovalo mu prvky z Formule 1 a iných monopostov.

Kolesá s pneumatikami, ktoré obúva aj Formula Renault 2, karbónový zadný spojler, difúzor, škrupinové sedadlo a v neposlednom rade aj systém KERS umiestnený za sklo tak aby ho bolo vidieť, robí z malého mravca – dravca.

Twizy Renault Sport F1 je dlhý, resp. krátky len 2,6 metra, široký 1,49 metra a vysoký 1,45 metra. Na jeho pohon slúži elektromotor s výkonom 13 kW (17 k), ktorý roztáča kolesá aj štandardného modelu Twizy 80.

KERS – ako to funguje v Renaulte

300.jpgSystém KERS (Kinetic Energy Recovery System) je navrhnutý tak aby rekuperoval energiu z brzdenia. Kolesá automobilu počas brzdenia roztáčajú motor-generátor, ktorý produkuje elektrickú energiu. Tá je následne uložená v lithium-ion batériách systému KERS.

Systém je vybavený svojou vlastnou batériou, ktorej nabíjanie počas rekuperácie a vybíjanie počas používania systému KERS je nezávislé od batérie štandardnej – slúžiacej na primárny pohon. Malé „auto“ tak pribralo na váhe 30 kg voči štandardnému Twizy.

Srdcom systému KERS je valec s priemerom 10 cm, ktorý sa po aktivácii roztočí na 36 000 ot/min. Hlavnou úlohou vývojárov bolo spriahnuť otáčky elektromotora (max 10 000 ot/min) s otáčkami valca v systéme KERS. Na to slúži špeciálna prevodovka so stálym prevodom s pomerom 1:3,6. Rovnakým pomerom disponuje aj prevodovka F1.

Valec systému KERS využíva špeciálny tlakový mazací systém aby bol schopný vydržať 36 000 ot/min. Aby sa zabránilo jeho prehriatiu, systém chladí kvapalinový okruh.

Celkový výkon vďaka systému KERS môže narásť až takmer šesťnásobne na 73 kW (99 k). Takýto „boost“ je k dispozícii počas 14 sekúnd a zodpovedá maximálnemu povolenému limitu 60 kW, ktorý určujú aj technické pravidlá monopostov F1.

Malý mravec vo farbách Renault Sport sa po aktivovaní systému KERS dostane z pokoja na rýchlosť 100 km/h za rovnaký čas ako Renault Mégane R.S. – 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť prekročí stovku o 10 km/h.

Volant patrí skutočnému pretekárovi

K monopostu F1 neodmysliteľne patrí jedinečný multifunkčný volant. Ten pre Twizy bol odvodený z Formule Renault 3.5 a upravený pre potreby elektrického vozidla.

Množstvo rekuperovanej energie sa ovláda otočným ovládačom v štyroch stupňoch. Podobný je ovládač systému KERS a stanovuje množstvo uvoľneného výkonu v 10 kW krokoch, až po maximálny výkon systému 60 kW.

K samotnej aktivácii systému dochádza po potiahnutí oboch pádiel pod volantom naraz. Aby „diváci“ videli, že je systém aktívny, v centrálnej časti difúzora sa rozsvieti „dažďové“ svetlo.

Nechýba vlastný systém pre logovanie dát, alebo telemetria podobné tej, ktorú využíva Renault Mégane R.S..

Technické informácie

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

Architektúra

Asynchrónny elektromotor

Asynchrónny elektromotor

Maximálne otáčky za min.

10 000

7 500

Max. výkon (kW/k)

73 / 99

13 / 17

Max. rýchlosť (km/h)

110

85

Pomer výkonu a hmotnosti

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

MÉGANE R.S

F1 monopost

Hmotnosť (kg)

564

473

1387

650

Výkon (k)

97

17

265

750

Pomer výkonu a hmotnosti

5.8:1

25:1

5.2:1

0.86:1

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 335
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 082
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 011
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 558
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 745
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 466
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 183
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 681
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 290
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 664

Téma: Renault Megane, Clio, Scenic, Laguna, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade stále pracujú.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

Neprehliadnite tiež

PRVÁ JAZDA: Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

Nový Hyundai i30 kombi sa ukázal na prvých obrázkoch

Základným objemom batožinového priestoru sa približuje ku konkurenčnej Octavii Combi.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop