Malý Twizy dostal systémy z F1. Zrýchľuje ako Renault Mégane R.S.

Technológiu monopostov F1 zmestili technici oddelenia Renault Sport do malého elektromobilu Twizy. S výkonom 100 koní má zrýchlenie ako Renault Mégane R.S.

(Zdroj: Renault)

BRATISLAVA. Dôkazom toho, že medzi výrobcami automobilov ešte existuje „srdce“ pre motorizmus a nadšenie, je malý elektrický Renault Twizy. Nie je to však len tuctový elektrický mestský kočík. Do parády si ho zobralo oddelenie Renault Sport a darovalo mu prvky z Formule 1 a iných monopostov.

Kolesá s pneumatikami, ktoré obúva aj Formula Renault 2, karbónový zadný spojler, difúzor, škrupinové sedadlo a v neposlednom rade aj systém KERS umiestnený za sklo tak aby ho bolo vidieť, robí z malého mravca – dravca.

Twizy Renault Sport F1 je dlhý, resp. krátky len 2,6 metra, široký 1,49 metra a vysoký 1,45 metra. Na jeho pohon slúži elektromotor s výkonom 13 kW (17 k), ktorý roztáča kolesá aj štandardného modelu Twizy 80.

KERS – ako to funguje v Renaulte

300.jpgSystém KERS (Kinetic Energy Recovery System) je navrhnutý tak aby rekuperoval energiu z brzdenia. Kolesá automobilu počas brzdenia roztáčajú motor-generátor, ktorý produkuje elektrickú energiu. Tá je následne uložená v lithium-ion batériách systému KERS.

Systém je vybavený svojou vlastnou batériou, ktorej nabíjanie počas rekuperácie a vybíjanie počas používania systému KERS je nezávislé od batérie štandardnej – slúžiacej na primárny pohon. Malé „auto“ tak pribralo na váhe 30 kg voči štandardnému Twizy.

Srdcom systému KERS je valec s priemerom 10 cm, ktorý sa po aktivácii roztočí na 36 000 ot/min. Hlavnou úlohou vývojárov bolo spriahnuť otáčky elektromotora (max 10 000 ot/min) s otáčkami valca v systéme KERS. Na to slúži špeciálna prevodovka so stálym prevodom s pomerom 1:3,6. Rovnakým pomerom disponuje aj prevodovka F1.

Valec systému KERS využíva špeciálny tlakový mazací systém aby bol schopný vydržať 36 000 ot/min. Aby sa zabránilo jeho prehriatiu, systém chladí kvapalinový okruh.

Celkový výkon vďaka systému KERS môže narásť až takmer šesťnásobne na 73 kW (99 k). Takýto „boost“ je k dispozícii počas 14 sekúnd a zodpovedá maximálnemu povolenému limitu 60 kW, ktorý určujú aj technické pravidlá monopostov F1.

Malý mravec vo farbách Renault Sport sa po aktivovaní systému KERS dostane z pokoja na rýchlosť 100 km/h za rovnaký čas ako Renault Mégane R.S. – 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť prekročí stovku o 10 km/h.

Volant patrí skutočnému pretekárovi

K monopostu F1 neodmysliteľne patrí jedinečný multifunkčný volant. Ten pre Twizy bol odvodený z Formule Renault 3.5 a upravený pre potreby elektrického vozidla.

Množstvo rekuperovanej energie sa ovláda otočným ovládačom v štyroch stupňoch. Podobný je ovládač systému KERS a stanovuje množstvo uvoľneného výkonu v 10 kW krokoch, až po maximálny výkon systému 60 kW.

K samotnej aktivácii systému dochádza po potiahnutí oboch pádiel pod volantom naraz. Aby „diváci“ videli, že je systém aktívny, v centrálnej časti difúzora sa rozsvieti „dažďové“ svetlo.

Nechýba vlastný systém pre logovanie dát, alebo telemetria podobné tej, ktorú využíva Renault Mégane R.S..

Technické informácie

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

Architektúra

Asynchrónny elektromotor

Asynchrónny elektromotor

Maximálne otáčky za min.

10 000

7 500

Max. výkon (kW/k)

73 / 99

13 / 17

Max. rýchlosť (km/h)

110

85

Pomer výkonu a hmotnosti

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

MÉGANE R.S

F1 monopost

Hmotnosť (kg)

564

473

1387

650

Výkon (k)

97

17

265

750

Pomer výkonu a hmotnosti

5.8:1

25:1

5.2:1

0.86:1

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 433
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 339
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 583
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 476
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 082
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 523
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 314
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 523
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 088

Téma: Renault Megane, Clio, Scenic, Laguna, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.