SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Malý Twizy dostal systémy z F1. Zrýchľuje ako Renault Mégane R.S.

Technológiu monopostov F1 zmestili technici oddelenia Renault Sport do malého elektromobilu Twizy. S výkonom 100 koní má zrýchlenie ako Renault Mégane R.S.

(Zdroj: Renault)

BRATISLAVA. Dôkazom toho, že medzi výrobcami automobilov ešte existuje „srdce“ pre motorizmus a nadšenie, je malý elektrický Renault Twizy. Nie je to však len tuctový elektrický mestský kočík. Do parády si ho zobralo oddelenie Renault Sport a darovalo mu prvky z Formule 1 a iných monopostov.

Kolesá s pneumatikami, ktoré obúva aj Formula Renault 2, karbónový zadný spojler, difúzor, škrupinové sedadlo a v neposlednom rade aj systém KERS umiestnený za sklo tak aby ho bolo vidieť, robí z malého mravca – dravca.

Twizy Renault Sport F1 je dlhý, resp. krátky len 2,6 metra, široký 1,49 metra a vysoký 1,45 metra. Na jeho pohon slúži elektromotor s výkonom 13 kW (17 k), ktorý roztáča kolesá aj štandardného modelu Twizy 80.

KERS – ako to funguje v Renaulte

300.jpgSystém KERS (Kinetic Energy Recovery System) je navrhnutý tak aby rekuperoval energiu z brzdenia. Kolesá automobilu počas brzdenia roztáčajú motor-generátor, ktorý produkuje elektrickú energiu. Tá je následne uložená v lithium-ion batériách systému KERS.

Systém je vybavený svojou vlastnou batériou, ktorej nabíjanie počas rekuperácie a vybíjanie počas používania systému KERS je nezávislé od batérie štandardnej – slúžiacej na primárny pohon. Malé „auto“ tak pribralo na váhe 30 kg voči štandardnému Twizy.

Srdcom systému KERS je valec s priemerom 10 cm, ktorý sa po aktivácii roztočí na 36 000 ot/min. Hlavnou úlohou vývojárov bolo spriahnuť otáčky elektromotora (max 10 000 ot/min) s otáčkami valca v systéme KERS. Na to slúži špeciálna prevodovka so stálym prevodom s pomerom 1:3,6. Rovnakým pomerom disponuje aj prevodovka F1.

Valec systému KERS využíva špeciálny tlakový mazací systém aby bol schopný vydržať 36 000 ot/min. Aby sa zabránilo jeho prehriatiu, systém chladí kvapalinový okruh.

Celkový výkon vďaka systému KERS môže narásť až takmer šesťnásobne na 73 kW (99 k). Takýto „boost“ je k dispozícii počas 14 sekúnd a zodpovedá maximálnemu povolenému limitu 60 kW, ktorý určujú aj technické pravidlá monopostov F1.

Malý mravec vo farbách Renault Sport sa po aktivovaní systému KERS dostane z pokoja na rýchlosť 100 km/h za rovnaký čas ako Renault Mégane R.S. – 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť prekročí stovku o 10 km/h.

Volant patrí skutočnému pretekárovi

K monopostu F1 neodmysliteľne patrí jedinečný multifunkčný volant. Ten pre Twizy bol odvodený z Formule Renault 3.5 a upravený pre potreby elektrického vozidla.

Množstvo rekuperovanej energie sa ovláda otočným ovládačom v štyroch stupňoch. Podobný je ovládač systému KERS a stanovuje množstvo uvoľneného výkonu v 10 kW krokoch, až po maximálny výkon systému 60 kW.

K samotnej aktivácii systému dochádza po potiahnutí oboch pádiel pod volantom naraz. Aby „diváci“ videli, že je systém aktívny, v centrálnej časti difúzora sa rozsvieti „dažďové“ svetlo.

Nechýba vlastný systém pre logovanie dát, alebo telemetria podobné tej, ktorú využíva Renault Mégane R.S..

Technické informácie

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

Architektúra

Asynchrónny elektromotor

Asynchrónny elektromotor

Maximálne otáčky za min.

10 000

7 500

Max. výkon (kW/k)

73 / 99

13 / 17

Max. rýchlosť (km/h)

110

85

Pomer výkonu a hmotnosti

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

MÉGANE R.S

F1 monopost

Hmotnosť (kg)

564

473

1387

650

Výkon (k)

97

17

265

750

Pomer výkonu a hmotnosti

5.8:1

25:1

5.2:1

0.86:1

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 984
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 156
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 079
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 359
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 811
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  8. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 264
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 215
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová dnes ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora, sledujte zjazdové lyžovanie - 2. kolo LIVE.

Koronavírus na Slovensku: Riadenie krízy sa podľa Čaputovej nezlepšilo (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.