SME
reklama

Malý Twizy dostal systémy z F1. Zrýchľuje ako Renault Mégane R.S.

Technológiu monopostov F1 zmestili technici oddelenia Renault Sport do malého elektromobilu Twizy. S výkonom 100 koní má zrýchlenie ako Renault Mégane R.S.

(Zdroj: Renault)

BRATISLAVA. Dôkazom toho, že medzi výrobcami automobilov ešte existuje „srdce“ pre motorizmus a nadšenie, je malý elektrický Renault Twizy. Nie je to však len tuctový elektrický mestský kočík. Do parády si ho zobralo oddelenie Renault Sport a darovalo mu prvky z Formule 1 a iných monopostov.

Kolesá s pneumatikami, ktoré obúva aj Formula Renault 2, karbónový zadný spojler, difúzor, škrupinové sedadlo a v neposlednom rade aj systém KERS umiestnený za sklo tak aby ho bolo vidieť, robí z malého mravca – dravca.

Twizy Renault Sport F1 je dlhý, resp. krátky len 2,6 metra, široký 1,49 metra a vysoký 1,45 metra. Na jeho pohon slúži elektromotor s výkonom 13 kW (17 k), ktorý roztáča kolesá aj štandardného modelu Twizy 80.

KERS – ako to funguje v Renaulte

300.jpgSystém KERS (Kinetic Energy Recovery System) je navrhnutý tak aby rekuperoval energiu z brzdenia. Kolesá automobilu počas brzdenia roztáčajú motor-generátor, ktorý produkuje elektrickú energiu. Tá je následne uložená v lithium-ion batériách systému KERS.

Systém je vybavený svojou vlastnou batériou, ktorej nabíjanie počas rekuperácie a vybíjanie počas používania systému KERS je nezávislé od batérie štandardnej – slúžiacej na primárny pohon. Malé „auto“ tak pribralo na váhe 30 kg voči štandardnému Twizy.

Srdcom systému KERS je valec s priemerom 10 cm, ktorý sa po aktivácii roztočí na 36 000 ot/min. Hlavnou úlohou vývojárov bolo spriahnuť otáčky elektromotora (max 10 000 ot/min) s otáčkami valca v systéme KERS. Na to slúži špeciálna prevodovka so stálym prevodom s pomerom 1:3,6. Rovnakým pomerom disponuje aj prevodovka F1.

Valec systému KERS využíva špeciálny tlakový mazací systém aby bol schopný vydržať 36 000 ot/min. Aby sa zabránilo jeho prehriatiu, systém chladí kvapalinový okruh.

Celkový výkon vďaka systému KERS môže narásť až takmer šesťnásobne na 73 kW (99 k). Takýto „boost“ je k dispozícii počas 14 sekúnd a zodpovedá maximálnemu povolenému limitu 60 kW, ktorý určujú aj technické pravidlá monopostov F1.

Malý mravec vo farbách Renault Sport sa po aktivovaní systému KERS dostane z pokoja na rýchlosť 100 km/h za rovnaký čas ako Renault Mégane R.S. – 6 sekúnd. Maximálna rýchlosť prekročí stovku o 10 km/h.

Volant patrí skutočnému pretekárovi

K monopostu F1 neodmysliteľne patrí jedinečný multifunkčný volant. Ten pre Twizy bol odvodený z Formule Renault 3.5 a upravený pre potreby elektrického vozidla.

Množstvo rekuperovanej energie sa ovláda otočným ovládačom v štyroch stupňoch. Podobný je ovládač systému KERS a stanovuje množstvo uvoľneného výkonu v 10 kW krokoch, až po maximálny výkon systému 60 kW.

K samotnej aktivácii systému dochádza po potiahnutí oboch pádiel pod volantom naraz. Aby „diváci“ videli, že je systém aktívny, v centrálnej časti difúzora sa rozsvieti „dažďové“ svetlo.

Nechýba vlastný systém pre logovanie dát, alebo telemetria podobné tej, ktorú využíva Renault Mégane R.S..

Technické informácie

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

Architektúra

Asynchrónny elektromotor

Asynchrónny elektromotor

Maximálne otáčky za min.

10 000

7 500

Max. výkon (kW/k)

73 / 99

13 / 17

Max. rýchlosť (km/h)

110

85

Pomer výkonu a hmotnosti

TWIZY RENAULT SPORT F1 CONCEPT CAR

TWIZY 80

MÉGANE R.S

F1 monopost

Hmotnosť (kg)

564

473

1387

650

Výkon (k)

97

17

265

750

Pomer výkonu a hmotnosti

5.8:1

25:1

5.2:1

0.86:1

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu