SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Policajt vodičovi: Za oranžovú pokuta, za prejazd na červenú vodičák

Nie každý prejazd na žltý signál semaforu je zakázaný. Nedovolená jazda na žltú stojí najviac 60 eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Pavol Funtál)

Marcel: "Vchádzal som do Bratislavy po starej seneckej ceste (smerom z Ivanky pri Dunaji). Pri križovatke na Zlaté Piesky som išiel rýchlosťou 50 km/h a pokračoval v ceste smerom na Rožňavskú ulicu. Premávka bola riadená semaformi.

V momente, keď som bol asi 20 metrov (odhadom) od križovatky, tak sa preplo svetlo zo zeleného na oranžové. Za mnou sa nachádzalo auto a nebol som si istý, či by som pri rýchlosti 50 km/h moje vozidlo ubrzdil, tak som (vedome) cez križovatku prešiel.

Hneď nato som bol ale policajným vozidlom odstavený, že či viem akého priestupku som sa dopustil. Policajt mi pripomenul, že som prešiel cez križovatku, keď svietilo oranžové svetlo a že za tento priestupok mi môže uložiť pokutu do 150 eur. Citujem ho: „Viete ako je to. Za oranžovú je pokuta a za prejazd na červenú berieme vodičák“.

Po asi 10-minútovom monológu policajta (prešiel témami od toho, že mi vezme vodičák až po to, že pôjdem na preskúšanie) som bol viac krát dotazovaný „ako budeme vzniknutú situáciu riešiť“. Samozrejme, že som vedel, že policajt chce peniaze za pokutu. Tú som ale zaplatiť odmietol. Nakoniec ma pustil ďalej, no tie nervy neprajem nikomu.

Ako je to so svetlami na semafore? Mám brzdiť v momente, keď uvidím prebliknúť oranžové svetlo, či môžem ešte dokončiť prejazd križovatkou?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na žltú pre križovatkou smie vodič prejsť, ale len výnimočne

Cez križovatku riadenú semaformi sa smie jazdiť len na zelenú alebo výnimočne na žltú.

"Signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením," uvádza vyhláška k zákonu o cestnej premávke.

Predpisy zároveň dodávajú, že vodič smie prejsť aj na žltú, ak je vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred križovatkou.

Ak bol Marcel skutočne len približne 20 metrov pred križovatkou, keď zasvietila žltá na semafore, museli by nastať ideálne podmienky, aby z rýchlosti 50 km/h dokázal zastaviť pred križovatkou.

Brzdnú dráhu predlžuje reakcia vodiča, ktorý potrebuje krátky čas na to, aby vyhodnotil situáciu. Dĺžku ovplyvňuje aj stav vozovky, či je suchá alebo mokrá, jej drsnosť a podobne. Netreba zabúdať ani na technický stav vozidla.

Nedovolený prejazd na žltú je za 60 eur

Predpis o prejazde na žlté svetlo umožňuje vodičovi zhodnotiť situáciu a rozhodnúť sa. Vodič to však nesmie zneužiť.

Často sa ale stáva, že motoristi zbadajú žltú ďaleko pred križovatkou a namiesto brzdenia stúpnu na plyn. Dúfajú pritom, že neprejdú križovatkou na červenú.

Ak by ste prešli križovatkou na červenú, išlo by o prejazd na signál "Stoj!", čo je závažné porušenie dopravných predpisov. Policajti by vám za to smeli dať pokutu až 300 eur a šoférovať by vám mohli zakázať až na dva roky.

Nedovolený prejazd na žltú nepatrí medzi závažné dopravné priestupky, keďže ide o prejazd na signál "Pozor!". Preto vám policajti nesmú na mieste uložiť viac ako 60-eurovú pokutu. Na správnom konaní vám za to hrozí najviac 100 eur.

Policajti nemali dôvod obviniť vodiča

Z Marcelovho opisu situácie vyplýva, že neporušil dopravné predpisy a policajti preto nemali dôvod obviniť ho.

Ak policajt skúšal, či vodič podľahne tlaku a dobrovoľne sa prizná k priestupku, ktorý sa nestal, porušil predpisy.

V prípade, že by si bol policajt istý Marcelovým priestupkom, nepustil by ho ďalej len tak. Po odmietnutí zaplatiť pokutu by spor posunul na správne konanie na dopravný inšpektorát, kde by policajti museli dokázať, že Marcel porušil dopravné pravidlá.

Ak natrafíte na nečestného policajta, ktorý sa pokúša zneužiť svoje oprávnenia, nahrajte si komunikáciu s ním, napríklad na mobil. Policajti sú povinní strpieť verejnú kontrolu.

Oznámte tiež takéto konanie inšpekcii ministerstva vnútra, ktorá prešetrí konanie policajta. Záznam môže poslúžiť ako dôkaz toho, čo sa skutočne počas cestnej kontroly stalo.

Semafory vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke

§ 9 Riadenie cestnej premávky svetelnými signálmi a pokynmi

(1) Pri riadení cestnej premávky sa používajú signály uvedené a vyobrazené v prílohe č. 1 časti III bode 1.

(2) Pri riadení cestnej premávky na križovatke sa používajú najmä svetelné signály trojfarebnej sústavy s plnými svetlami alebo so smerovými signálmi.

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke

a) signál s červeným svetlom "Stoj!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením,
b) signál so súčasne svietiacim červeným svetlom "Stoj!" a žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť pripraviť sa na jazdu,
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde; ak svetlo tohto signálu svieti prerušovane, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi,
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú a ak smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) nezobrazuje otáčanie na križovatke a také otáčanie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa, ak dodrží ustanovenia o otáčaní; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,
f) signál so žltým svetlom v tvare chodca (č. S 6a) alebo signál so žltým svetlom v tvare chodca a cyklistu (č. S 6b), ktorým je doplnený smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka smerujúca vpravo alebo vľavo), upozorňuje vodiča, že pri jazde smerom, ktorým táto šípka ukazuje, križuje smer chôdze chodcov prechádzajúcich vo voľnom smere po priechode pre chodcov, prípadne aj smer jazdy cyklistov prechádzajúcich vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, ktorým je povinný dať prednosť, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo,
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

(4) Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" podľa odseku 3 písm. c), e) a g) možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.

(5) Pri riadení cestnej premávky mimo križovatky, napríklad pred priechodom pre chodcov, pred priechodom pre cyklistov alebo pred neprehľadným miestom, platia pre vodičov svetelné signalizačné znamenia ustanovené v odseku 2 rovnako.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  2. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  3. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 875
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 246
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 938
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 711
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 572
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 042
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 857
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


8 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Čaputovej úlet…
  2. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  3. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  4. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  5. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  6. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  7. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  8. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 728
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 521
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 009
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 628
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu