SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Policajti za križovatkou zastavovali kamión, ktorý potom vytlačil auto z cesty

Ani jedno z vozidiel nedalo prednosť v jazde, dopravné značenie takisto nebolo v poriadku a policajti si vybrali nevhodné miesto na zastavovanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Ivan: Moja skúsenosť s kurióznou dopravnou situáciou sa odohrala na odbočke z E50 na Tomášovce. Ja (modré vozidlo) som odbočoval z vedľajšej cesty na hlavnú a dával som prednosť autám idúcim po hlavnej.

Pohol som sa vtedy, keď som videl kamión (oranžový), ktorý ešte pred križovatkou vyhodil smerovku a začal spomaľovať.

Odbočil som a zaradil sa do odbočovacieho pruhu. Tam stálo policajné auto (zelená) s policajtom, ktorý zrejme dal pokyn kamiónu k zastaveniu. Kamión teda neodbočoval na vedľajšiu cestu, ale do odbočovacieho pruhu, v ktorom som bol ja.

Dopadlo to tak, že kamión ma z tohto pruhu vytlačil a ja som skončil mimo vozovku (aby som predišiel zrážke). Našťastie, mimo vozovku bola len trávička a tak sa nič vážne nestalo.

Ako by som sa mal takejto situácii nabudúce vyhnúť a kto vlastne spravil chybu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

dopr_sit.jpg

Požiadali sme políciu o posúdenie situácie. Podľa nej je zrejmé, že vodič modrého vozidla, ktoré odbočovalo z vedľajšej cesty na hlavnú, nedal prednosť v jazde vozidlu idúcemu po hlavnej ceste.

"Podľa výkladu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky na dopravnej nehode zapríčinenej nedaním prednosti vjazde inému vozidlu vždy v rozhodujúcej miere nesie zodpovednosť ten vodič, ktorý porušil povinnosť dať prednosť vjazde," napísala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Povinnosti vodičov na hlavnej a vedľajšej ceste

Vodič vozidla, ktorý má prednosť v jazde, nie je podľa polície povinný meniť smer alebo rýchlosť jazdy, ak nič nenasvedčuje tomu, že by mala vzniknúť havária s autom z vedľajšej

"Túto povinnosť má vodič iba vtedy, keď včas a na dostatočnú vzdialenosť zistí, že vodič vozidla, ktorý mu má dať prednosť v jazde, svoju povinnosť nesplnil, alebo si počína tak, že je zrejmé, že ju nesplní," dodala Baloghová.

Vodič na vedľajšej musí podľa jedného z rozhodnutí Najvyššieho súdu brať do úvahy všetky okolnosti konkrétnej situácie, najmä vzdialenosť a rýchlosť vozidla, ktoré má prednosť v jazde, spôsob a smer jeho jazdy, znamenie o zmene smeru jazdy, tvar a rozmery križovatky a podobne.

"Dávanie znamenia o zmene smeru jazdy vozidlom idúcim po hlavnej ceste preto samo osebe ešte neoprávňuje vodiča prichádzajúceho po vedľajšej ceste predpokladať, že vozidlo prichádzajúce po hlavnej ceste sa nebude križovať s jeho vozidlom, a teda ho nezbavuje povinnosti dať mu prednosť v jazde," uviedla policajná hovorkyňa.

Náš pohľad na vytlačenie auta z cesty

Podľa nás urobili chybu obaja vodiči a aj policajti.

Súhlasíme s políciou v tom, že Ivan vchádzal na hlavnú cestu a mal dať prednosť každému vozidlu jazdiacemu po hlavnej. Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Kamión mal však podľa Ivana zapnutú smerovku vpravo ešte pred križovatkou. To môže zmiasť nejedného vodiča.

Podľa nás nie je správne, ak sa pravidlo o prednosti v jazde nadraďuje nad ostatné pravidlá, ktoré v rovnakej miere môžu ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Napriek tomu si myslíme, že Ivan urobil chybu v tom, že sa spoliehal len na smerovku a zjavne nesprávne odhadol rýchlosť približujúceho sa kamiónu. Ak by kamión odbočoval na vedľajšiu cestu, už pred križovatkou by šiel dosť pomaly na to, aby auto z vedľajšej cesty mohlo bezpečne vyjsť na hlavnú.

Kamionista nemal iné vozidlo vytlačiť z cesty

Kamionista urobil chybu v tom, že neprechádzal križovatkou tak, aby mohol dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Hlavná cesta tam nie je označená dopravným značením Hlavná cesta. V zákone sa píše, že ak dopravné značenie neurčuje prednosť v jazde v križovatke, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

Ťažko povedať, či si povinnosť nesplnil správca cesty, alebo značku niekto ukradol.

Aj keď z Ivanovho pohľadu šiel kamionista po hlavnej ceste, kamionista na hlavnej z hľadiska predpisov nebol. Tak, ako mal Ivan dať prednosť kamionistovi, prednosť mal dať aj kamionista Ivanovi.

Policajti nemali zastavovať vozidlá za križovatkou

Policajti si podľa nás nevybrali vhodné miesto na zastavovanie vozidiel.

Zastavovanie krátko za križovatkou komplikuje nielen prejazdnosť križovatky, ale ohrozuje aj bezpečnosť účastníkov cestnej premávky, ako ukázala Ivanova skúsenosť.

A to aj napriek tomu, že sa za križovatkou nachádza dosť miesta na kraji cesty pre odstavovanie vozidiel.

V predpisoch sa píše: "Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky."

Tým, že Ivana vytlačil z cesty zastavovaný kamión so zapnutou smerovkou vpravo, pričom to skutočne mohlo vyzerať tak, že odbočuje, bezpečnosť cestnej premávky bola ohrozená.

Na zábere Streetview vidieť pohľad kamionistu na križovatku:


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 381
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 374
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 647
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 320
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 634
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 201
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 473
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 357
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 234
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 164
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.