SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Policajti za križovatkou zastavovali kamión, ktorý potom vytlačil auto z cesty

Ani jedno z vozidiel nedalo prednosť v jazde, dopravné značenie takisto nebolo v poriadku a policajti si vybrali nevhodné miesto na zastavovanie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Krošlák)

Ivan: Moja skúsenosť s kurióznou dopravnou situáciou sa odohrala na odbočke z E50 na Tomášovce. Ja (modré vozidlo) som odbočoval z vedľajšej cesty na hlavnú a dával som prednosť autám idúcim po hlavnej.

Pohol som sa vtedy, keď som videl kamión (oranžový), ktorý ešte pred križovatkou vyhodil smerovku a začal spomaľovať.

Odbočil som a zaradil sa do odbočovacieho pruhu. Tam stálo policajné auto (zelená) s policajtom, ktorý zrejme dal pokyn kamiónu k zastaveniu. Kamión teda neodbočoval na vedľajšiu cestu, ale do odbočovacieho pruhu, v ktorom som bol ja.

Dopadlo to tak, že kamión ma z tohto pruhu vytlačil a ja som skončil mimo vozovku (aby som predišiel zrážke). Našťastie, mimo vozovku bola len trávička a tak sa nič vážne nestalo.

Ako by som sa mal takejto situácii nabudúce vyhnúť a kto vlastne spravil chybu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

dopr_sit.jpg

Požiadali sme políciu o posúdenie situácie. Podľa nej je zrejmé, že vodič modrého vozidla, ktoré odbočovalo z vedľajšej cesty na hlavnú, nedal prednosť v jazde vozidlu idúcemu po hlavnej ceste.

"Podľa výkladu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky na dopravnej nehode zapríčinenej nedaním prednosti vjazde inému vozidlu vždy v rozhodujúcej miere nesie zodpovednosť ten vodič, ktorý porušil povinnosť dať prednosť vjazde," napísala Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Povinnosti vodičov na hlavnej a vedľajšej ceste

Vodič vozidla, ktorý má prednosť v jazde, nie je podľa polície povinný meniť smer alebo rýchlosť jazdy, ak nič nenasvedčuje tomu, že by mala vzniknúť havária s autom z vedľajšej

"Túto povinnosť má vodič iba vtedy, keď včas a na dostatočnú vzdialenosť zistí, že vodič vozidla, ktorý mu má dať prednosť v jazde, svoju povinnosť nesplnil, alebo si počína tak, že je zrejmé, že ju nesplní," dodala Baloghová.

Vodič na vedľajšej musí podľa jedného z rozhodnutí Najvyššieho súdu brať do úvahy všetky okolnosti konkrétnej situácie, najmä vzdialenosť a rýchlosť vozidla, ktoré má prednosť v jazde, spôsob a smer jeho jazdy, znamenie o zmene smeru jazdy, tvar a rozmery križovatky a podobne.

"Dávanie znamenia o zmene smeru jazdy vozidlom idúcim po hlavnej ceste preto samo osebe ešte neoprávňuje vodiča prichádzajúceho po vedľajšej ceste predpokladať, že vozidlo prichádzajúce po hlavnej ceste sa nebude križovať s jeho vozidlom, a teda ho nezbavuje povinnosti dať mu prednosť v jazde," uviedla policajná hovorkyňa.

Náš pohľad na vytlačenie auta z cesty

Podľa nás urobili chybu obaja vodiči a aj policajti.

Súhlasíme s políciou v tom, že Ivan vchádzal na hlavnú cestu a mal dať prednosť každému vozidlu jazdiacemu po hlavnej. Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Kamión mal však podľa Ivana zapnutú smerovku vpravo ešte pred križovatkou. To môže zmiasť nejedného vodiča.

Podľa nás nie je správne, ak sa pravidlo o prednosti v jazde nadraďuje nad ostatné pravidlá, ktoré v rovnakej miere môžu ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Napriek tomu si myslíme, že Ivan urobil chybu v tom, že sa spoliehal len na smerovku a zjavne nesprávne odhadol rýchlosť približujúceho sa kamiónu. Ak by kamión odbočoval na vedľajšiu cestu, už pred križovatkou by šiel dosť pomaly na to, aby auto z vedľajšej cesty mohlo bezpečne vyjsť na hlavnú.

Kamionista nemal iné vozidlo vytlačiť z cesty

Kamionista urobil chybu v tom, že neprechádzal križovatkou tak, aby mohol dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Hlavná cesta tam nie je označená dopravným značením Hlavná cesta. V zákone sa píše, že ak dopravné značenie neurčuje prednosť v jazde v križovatke, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

Ťažko povedať, či si povinnosť nesplnil správca cesty, alebo značku niekto ukradol.

Aj keď z Ivanovho pohľadu šiel kamionista po hlavnej ceste, kamionista na hlavnej z hľadiska predpisov nebol. Tak, ako mal Ivan dať prednosť kamionistovi, prednosť mal dať aj kamionista Ivanovi.

Policajti nemali zastavovať vozidlá za križovatkou

Policajti si podľa nás nevybrali vhodné miesto na zastavovanie vozidiel.

Zastavovanie krátko za križovatkou komplikuje nielen prejazdnosť križovatky, ale ohrozuje aj bezpečnosť účastníkov cestnej premávky, ako ukázala Ivanova skúsenosť.

A to aj napriek tomu, že sa za križovatkou nachádza dosť miesta na kraji cesty pre odstavovanie vozidiel.

V predpisoch sa píše: "Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky."

Tým, že Ivana vytlačil z cesty zastavovaný kamión so zapnutou smerovkou vpravo, pričom to skutočne mohlo vyzerať tak, že odbočuje, bezpečnosť cestnej premávky bola ohrozená.

Na zábere Streetview vidieť pohľad kamionistu na križovatku:


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 879
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 246
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 968
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 937
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 709
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 572
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 042
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 855
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka v parlamente.

V kauzách vplyvných ľudí vidí špeciálna prokuratúra odlišný prístup.


9 h
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan
Peter Tkačenko

Existovať smie len Dzurindova strana so všetkým, čo k tomu patrí.


14 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Čaputovej úlet…
  2. Soňa Fröhlichová: Château-d’Œx – hlavné mesto teplovzdušných balónov vo švajčiarskych Alpách
  3. Jozef Sitko: Vraj samozvaný premiér Heger?
  4. Samuel Ivančák: Phil Collins, ten chlapík od vedľa
  5. Martin Krsak: Dátová analýza, programovanie a telemedicína ako spôsob nabudenia regionálnej ekonomiky?
  6. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  7. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  8. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 723
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 521
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 215
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 052
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 009
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 805
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 726
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 629
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu