Zotrvačníkom ako z formuly chce Volvo ušetriť až štvrtinu paliva

Karbónový zotrvačník rozbehnutý na 60-tisíc otáčok za minútu môže pomôcť znížiť spotrebu vozidiel Volvo až o 25 percent.

(Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Aj automobilka Volvo hľadá spôsoby ako znížiť spotrebu paliva svojho vozového parku.

Len pred niekoľkými dňami sme písali o malom elektrickom automobile z dielní Renault, ktorý disponuje elektrickým systémom na rekuperáciu elektrickej energie tzv. KERS. Volvo vyvíja svoj vlastný systém, založený na mechanickom princípe.

300.jpgZákladom systému KERS od Volva je zotrvačník spojený s kolesami zadnej nápravy cez špeciálnu prevodovku s plynule nastaviteľným pomerom (CVT) a spojku.

Počas brzdenia prebytočná energia roztočí zotrvačník rýchlosťou až 60-tisíc otáčok za minútu.

V momente rozbiehanie je zotrvačník pripojený na zadné kolesá.

Štandardný spaľovací motor sa vypne hneď potom, ako vodič pustí plyn alebo začne brzdiť. To zabezpečí, aby sa čo najväčšie množstvo kinetickej energie premenilo na otáčky zotrvačníka.

Švédi tvrdia, že systém najlepšie funguje v mestskej premávke, pretože zotrvačník je schopný poháňať automobil len krátku dobu – tú najdôležitejšiu, v momente rozbiehania.

Počas šoférovania mestom plným križovatiek, môže byť spaľovací motor vypnutý až polovicu času jazdy.

Automobilka Volvo pracuje na „zotrvačníkovom pohone“ od roku 1980, keď bol prvýkrát namontovaný do modelu 260. Vtedy bol vyrobený z ocele a považovaný za príliš ťažký aby sa dostal do produkčných vozidiel.

Dnes je nový zotrvačníkový systém KERS vyrobený z uhlíkových vlákien, má priemer 20 cm a váži približne šesť kilogramov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.