Zotrvačníkom ako z formuly chce Volvo ušetriť až štvrtinu paliva

Karbónový zotrvačník rozbehnutý na 60-tisíc otáčok za minútu môže pomôcť znížiť spotrebu vozidiel Volvo až o 25 percent.

(Zdroj: Volvo)

BRATISLAVA. Aj automobilka Volvo hľadá spôsoby ako znížiť spotrebu paliva svojho vozového parku.

Len pred niekoľkými dňami sme písali o malom elektrickom automobile z dielní Renault, ktorý disponuje elektrickým systémom na rekuperáciu elektrickej energie tzv. KERS. Volvo vyvíja svoj vlastný systém, založený na mechanickom princípe.

300.jpgZákladom systému KERS od Volva je zotrvačník spojený s kolesami zadnej nápravy cez špeciálnu prevodovku s plynule nastaviteľným pomerom (CVT) a spojku.

Počas brzdenia prebytočná energia roztočí zotrvačník rýchlosťou až 60-tisíc otáčok za minútu.

V momente rozbiehanie je zotrvačník pripojený na zadné kolesá.

Štandardný spaľovací motor sa vypne hneď potom, ako vodič pustí plyn alebo začne brzdiť. To zabezpečí, aby sa čo najväčšie množstvo kinetickej energie premenilo na otáčky zotrvačníka.

Švédi tvrdia, že systém najlepšie funguje v mestskej premávke, pretože zotrvačník je schopný poháňať automobil len krátku dobu – tú najdôležitejšiu, v momente rozbiehania.

Počas šoférovania mestom plným križovatiek, môže byť spaľovací motor vypnutý až polovicu času jazdy.

Automobilka Volvo pracuje na „zotrvačníkovom pohone“ od roku 1980, keď bol prvýkrát namontovaný do modelu 260. Vtedy bol vyrobený z ocele a považovaný za príliš ťažký aby sa dostal do produkčných vozidiel.

Dnes je nový zotrvačníkový systém KERS vyrobený z uhlíkových vlákien, má priemer 20 cm a váži približne šesť kilogramov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  3. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 12 329
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 10 763
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 523
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 165
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 177