Slováci budú súťažiť o najúspornejšie vozidlo Európy

Študenti strojníckej fakulty STU vytvorili futuristické vozidlo, ktoré bude súťažiť na medzinárodných pretekoch. Vyhrajú, ak minú najmenej paliva.

Najúspornejšie slovenské vozidlo so spotrebou pol litra benzínu na 100 km.(Zdroj: Tomáš Novotný)

BRATISLAVA. Študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnia medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon. Ich úlohou bolo postaviť úsporné vozidlo šetriace životné prostredie.

Súťaž sa po prvý raz konala v roku 1939 v USA. V Európe nás čaká 29. ročník.

Najdôležitejšia je spotreba

V súťaži nie je podstatná rýchlosť, ale počet najazdených kilometrov na jeden liter paliva. Pravidlá súťaže umožňujú postaviť vozidlá využívajúce na svoj pohon benzín, naftu, etanol, vodík, slnečnú či elektrickú energiu.

Preteky sa každoročne konajú v dvoch kategóriách: „Urban concept“ a „Futuristic Prototype“.

V prvej spomenutej si technickú dokonalosť medzi sebou porovnajú vozidlá blízke súčasným osobným automobilom. Súťaže v druhej kategórie sa zúčastňujú autá budúcnosti, ktoré sú špecifické výškou do jedného metra. Vodič v ňom nesedí, ale takmer leží.

Slovenský FME RACING TEAM je zložený z 13 študentov Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a vznikol 29. októbra 2012.

Najúspornejšie slovenské motorové vozidlo

Kapitán, dvaja vicekapitáni, vodič, PR manažér a ostatní členovia, ktorých oborom je motor či vozidlo, pracovali na stavbe automobilu, ktorý bude vyhovovať kritériám európskej súťaže. V Holandskom Rotterdame budú pretekať v kategórii „Futuristic Prototype“ s vozidlom vážiacim 50 kg.

Prototyp bude poháňať vzduchom chladený štvortaktný benzínový motor Honda GX35. Má výkon približne 1 kW pri 7 000 otáčkach za minútu.

Predpokladaný dojazd slovenského vozidla je 200 km na jeden liter benzínu, čo predstavuje spotrebu pol litra na 100 kilometrov.

Návrhy, výber materiálov a technológií výroby trval približne 4 mesiace, samotná výroba 1 mesiac.

Dural, karbón a bicyklové komponenty

Rám vozidla pozvárali študenti z duralových trubiek. Na rám uchytili karosériu, ktorá je 735 mm vysoká, 2974 mm dlhá a 740 mm široká.

Pre karosériu vytvoril tím najprv formu (kopyto) zo styroduru. Frézovaním a brúsením upravili formu do finálnej podoby. Forma slúžila ako podklad na laminovanie zo sklených a karbónových vlákien. Po vytvrdnutí laminátu sa povrch karosérie prebrúsil, nastriekal a nalakoval.

Riadenie je zhotovené z bicyklových komponentov. Vďaka nízkej hmotnosti vozidla použili guľové čapy, ktoré umožňujú jednoduchú manipuláciu riadenia a jeho dolaďovanie.

Auto síce ešte nejazdí, ale vraj im chýba už len jedna súčiastka, aby ho mohli testovať naostro.

Jazdí sa v uliciach mesta

Európske kolo sa tento rok koná v Rotterdame od 15. do 19. mája. Na 29. ročníku sa zíde takmer 3 000 študentov z viac ako 20 krajín Európy.

Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy.

Študenti budú čeliť piatim 90-stupňovým zákrutám, a tomu prispôsobiť nastavenie vozidla a štýl jazdy.

Shell Eco-marathon v skratke:

  • Študenti vysokých a stredných škôl majú za úlohu naprojektovať, skonštruovať a následne súťažiť s maximálne úsporným vozidlom.
  • Víťazom sa stáva tím, ktorý na 1 liter paliva alebo 1kWh elektrickej energie prejde najdlhšiu vzdialenosť, čo má podporiť inovatívny prístup študentov k úsporných technológiám a ich využívaniu v praxi.
  • Shell Eco-marathon sa každoročne koná v troch regiónoch sveta: v Európe, Amerike a Ázii.
  • Súťaž má dve hlavné kategórie
    • Prototypy – futuristicky koncipované vozidlá, ktorých dizajnéri a konštruktéri sa snažia o minimálne trenie a maximálnu efektívnosť.
    • UrbanConcept (mestské koncepty) – vozidlá, ktoré svojím dizajnom pripomínajú bežné automobily na štyroch kolesách
  • Súťažiaci môžu využiť niektorý z nasledujúcich typov paliva:
    • bežné palivá (pre spaľovanie v motore) – benzín, naftu, etanol, bionaftu, GTL,
    • alternatívne palivá – vodík, batériový článok s možným doplnením solárnym článkom.
  • V Európe sa súťaž koná po 29. krát a doterajším rekordom sú výsledky z roku 2011, kedy francúzsky tím La Joliverie Projet Microjoule prešiel so spaľovacím motorom na jeden liter paliva 3 688 km, čo je vzdialenosť z Rotterdamu do Moskvy. V rovnakom roku zaznamenal Shell Eco-marathon Europe aj rekord v kategórii elektropohonov. Tím z univerzity v Grázi dosiahol s jednou kWh celkovo 842 km.
  • Súťažné tímy jazdia na okruhu, ktorý tvoria ulice holandského Rotterdamu. Trať je rovná. Vozidlá musia na nej prekonať 5 pravouhlých zákrut. Schopnosť úsporne ovládať vozidlo sa na celkovom výsledku podpisuje až 50 %.
  • V tomto roku sa v súťaži premiérovo predstaví aj tím študentov Strojníckej fakulty STU v Bratislave. V rámci kategórie Prototypov musia odjazdiť 10 kôl. v maximálnom čase 39 minút a priemernou rýchlosťou okolo 25 km/h. Tím má 4 merané pokusy. Najlepší výsledok sa započítava do celkového poradia.
  • Víťazný tím v kategórii získa odmenu 1 500 €, druhý v poradí 800 €.
  • Okrem okruhových ocenení môžu študenti uspieť aj v sérii ďalších hodnotení, ako cena za dizajn, technickú inováciu, riešenia zvyšujúce bezpečnosť vodičov a cestnej premávky, najlepší tímový duch a pod.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 814
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 539
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 700
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 674
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 397
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 612
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 558
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 065
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 898

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.