Slováci budú súťažiť o najúspornejšie vozidlo Európy

Študenti strojníckej fakulty STU vytvorili futuristické vozidlo, ktoré bude súťažiť na medzinárodných pretekoch. Vyhrajú, ak minú najmenej paliva.

Najúspornejšie slovenské vozidlo so spotrebou pol litra benzínu na 100 km.(Zdroj: Tomáš Novotný)

BRATISLAVA. Študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnia medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon. Ich úlohou bolo postaviť úsporné vozidlo šetriace životné prostredie.

Súťaž sa po prvý raz konala v roku 1939 v USA. V Európe nás čaká 29. ročník.

Najdôležitejšia je spotreba

V súťaži nie je podstatná rýchlosť, ale počet najazdených kilometrov na jeden liter paliva. Pravidlá súťaže umožňujú postaviť vozidlá využívajúce na svoj pohon benzín, naftu, etanol, vodík, slnečnú či elektrickú energiu.

Preteky sa každoročne konajú v dvoch kategóriách: „Urban concept“ a „Futuristic Prototype“.

V prvej spomenutej si technickú dokonalosť medzi sebou porovnajú vozidlá blízke súčasným osobným automobilom. Súťaže v druhej kategórie sa zúčastňujú autá budúcnosti, ktoré sú špecifické výškou do jedného metra. Vodič v ňom nesedí, ale takmer leží.

Slovenský FME RACING TEAM je zložený z 13 študentov Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a vznikol 29. októbra 2012.

Najúspornejšie slovenské motorové vozidlo

Kapitán, dvaja vicekapitáni, vodič, PR manažér a ostatní členovia, ktorých oborom je motor či vozidlo, pracovali na stavbe automobilu, ktorý bude vyhovovať kritériám európskej súťaže. V Holandskom Rotterdame budú pretekať v kategórii „Futuristic Prototype“ s vozidlom vážiacim 50 kg.

Prototyp bude poháňať vzduchom chladený štvortaktný benzínový motor Honda GX35. Má výkon približne 1 kW pri 7 000 otáčkach za minútu.

Predpokladaný dojazd slovenského vozidla je 200 km na jeden liter benzínu, čo predstavuje spotrebu pol litra na 100 kilometrov.

Návrhy, výber materiálov a technológií výroby trval približne 4 mesiace, samotná výroba 1 mesiac.

Dural, karbón a bicyklové komponenty

Rám vozidla pozvárali študenti z duralových trubiek. Na rám uchytili karosériu, ktorá je 735 mm vysoká, 2974 mm dlhá a 740 mm široká.

Pre karosériu vytvoril tím najprv formu (kopyto) zo styroduru. Frézovaním a brúsením upravili formu do finálnej podoby. Forma slúžila ako podklad na laminovanie zo sklených a karbónových vlákien. Po vytvrdnutí laminátu sa povrch karosérie prebrúsil, nastriekal a nalakoval.

Riadenie je zhotovené z bicyklových komponentov. Vďaka nízkej hmotnosti vozidla použili guľové čapy, ktoré umožňujú jednoduchú manipuláciu riadenia a jeho dolaďovanie.

Auto síce ešte nejazdí, ale vraj im chýba už len jedna súčiastka, aby ho mohli testovať naostro.

Jazdí sa v uliciach mesta

Európske kolo sa tento rok koná v Rotterdame od 15. do 19. mája. Na 29. ročníku sa zíde takmer 3 000 študentov z viac ako 20 krajín Európy.

Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy.

Študenti budú čeliť piatim 90-stupňovým zákrutám, a tomu prispôsobiť nastavenie vozidla a štýl jazdy.

Shell Eco-marathon v skratke:

  • Študenti vysokých a stredných škôl majú za úlohu naprojektovať, skonštruovať a následne súťažiť s maximálne úsporným vozidlom.
  • Víťazom sa stáva tím, ktorý na 1 liter paliva alebo 1kWh elektrickej energie prejde najdlhšiu vzdialenosť, čo má podporiť inovatívny prístup študentov k úsporných technológiám a ich využívaniu v praxi.
  • Shell Eco-marathon sa každoročne koná v troch regiónoch sveta: v Európe, Amerike a Ázii.
  • Súťaž má dve hlavné kategórie
    • Prototypy – futuristicky koncipované vozidlá, ktorých dizajnéri a konštruktéri sa snažia o minimálne trenie a maximálnu efektívnosť.
    • UrbanConcept (mestské koncepty) – vozidlá, ktoré svojím dizajnom pripomínajú bežné automobily na štyroch kolesách
  • Súťažiaci môžu využiť niektorý z nasledujúcich typov paliva:
    • bežné palivá (pre spaľovanie v motore) – benzín, naftu, etanol, bionaftu, GTL,
    • alternatívne palivá – vodík, batériový článok s možným doplnením solárnym článkom.
  • V Európe sa súťaž koná po 29. krát a doterajším rekordom sú výsledky z roku 2011, kedy francúzsky tím La Joliverie Projet Microjoule prešiel so spaľovacím motorom na jeden liter paliva 3 688 km, čo je vzdialenosť z Rotterdamu do Moskvy. V rovnakom roku zaznamenal Shell Eco-marathon Europe aj rekord v kategórii elektropohonov. Tím z univerzity v Grázi dosiahol s jednou kWh celkovo 842 km.
  • Súťažné tímy jazdia na okruhu, ktorý tvoria ulice holandského Rotterdamu. Trať je rovná. Vozidlá musia na nej prekonať 5 pravouhlých zákrut. Schopnosť úsporne ovládať vozidlo sa na celkovom výsledku podpisuje až 50 %.
  • V tomto roku sa v súťaži premiérovo predstaví aj tím študentov Strojníckej fakulty STU v Bratislave. V rámci kategórie Prototypov musia odjazdiť 10 kôl. v maximálnom čase 39 minút a priemernou rýchlosťou okolo 25 km/h. Tím má 4 merané pokusy. Najlepší výsledok sa započítava do celkového poradia.
  • Víťazný tím v kategórii získa odmenu 1 500 €, druhý v poradí 800 €.
  • Okrem okruhových ocenení môžu študenti uspieť aj v sérii ďalších hodnotení, ako cena za dizajn, technickú inováciu, riešenia zvyšujúce bezpečnosť vodičov a cestnej premávky, najlepší tímový duch a pod.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  2. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  3. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  4. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  5. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  6. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  7. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  9. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  10. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 287
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 21 731
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 216
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 046
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 788
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 018
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 570
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 212
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 282
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 4 902

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Opustili stranu, prešli do inej. Prečo niektorí poslanci menia stranícke tričká

Nebolo by správne, ak by strana mohla kontrolovať, ako jej poslanec vykonáva mandát, hovorí politológ Pavol Baboš.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Koľko máme na Slovensku nezávislých poslancov a kto to je

Nezávislý neznamená neplatný.

Stĺpček Jakuba Fila

Nikto by nechcel byť od júla v koži Kalavskej

Žiadna čiastková motivácia nebude fungovať pre vyhoreného lekára.

PLUS

Slovenskí penzisti budú aj naďalej chorí a chudobní

Žiaden dôchodkový strop nepomôže. Toto je vysvetlenie.

Neprehliadnite tiež

Aké chyby robíte pri parkovaní? Pozrite si deväť najčastejších

Niektoré chyby predlžujú manéver, iné porušujú zákon.

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.