SME

Slováci budú súťažiť o najúspornejšie vozidlo Európy

Študenti strojníckej fakulty STU vytvorili futuristické vozidlo, ktoré bude súťažiť na medzinárodných pretekoch. Vyhrajú, ak minú najmenej paliva.

Najúspornejšie slovenské vozidlo so spotrebou pol litra benzínu na 100 km.Najúspornejšie slovenské vozidlo so spotrebou pol litra benzínu na 100 km. (Zdroj: Tomáš Novotný)

BRATISLAVA. Študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnia medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon. Ich úlohou bolo postaviť úsporné vozidlo šetriace životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súťaž sa po prvý raz konala v roku 1939 v USA. V Európe nás čaká 29. ročník.

Najdôležitejšia je spotreba

V súťaži nie je podstatná rýchlosť, ale počet najazdených kilometrov na jeden liter paliva. Pravidlá súťaže umožňujú postaviť vozidlá využívajúce na svoj pohon benzín, naftu, etanol, vodík, slnečnú či elektrickú energiu.

SkryťVypnúť reklamu

Preteky sa každoročne konajú v dvoch kategóriách: „Urban concept“ a „Futuristic Prototype“.

V prvej spomenutej si technickú dokonalosť medzi sebou porovnajú vozidlá blízke súčasným osobným automobilom. Súťaže v druhej kategórie sa zúčastňujú autá budúcnosti, ktoré sú špecifické výškou do jedného metra. Vodič v ňom nesedí, ale takmer leží.

Slovenský FME RACING TEAM je zložený z 13 študentov Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a vznikol 29. októbra 2012.

Najúspornejšie slovenské motorové vozidlo

Kapitán, dvaja vicekapitáni, vodič, PR manažér a ostatní členovia, ktorých oborom je motor či vozidlo, pracovali na stavbe automobilu, ktorý bude vyhovovať kritériám európskej súťaže. V Holandskom Rotterdame budú pretekať v kategórii „Futuristic Prototype“ s vozidlom vážiacim 50 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Prototyp bude poháňať vzduchom chladený štvortaktný benzínový motor Honda GX35. Má výkon približne 1 kW pri 7 000 otáčkach za minútu.

Predpokladaný dojazd slovenského vozidla je 200 km na jeden liter benzínu, čo predstavuje spotrebu pol litra na 100 kilometrov.

Návrhy, výber materiálov a technológií výroby trval približne 4 mesiace, samotná výroba 1 mesiac.

Dural, karbón a bicyklové komponenty

Rám vozidla pozvárali študenti z duralových trubiek. Na rám uchytili karosériu, ktorá je 735 mm vysoká, 2974 mm dlhá a 740 mm široká.

Pre karosériu vytvoril tím najprv formu (kopyto) zo styroduru. Frézovaním a brúsením upravili formu do finálnej podoby. Forma slúžila ako podklad na laminovanie zo sklených a karbónových vlákien. Po vytvrdnutí laminátu sa povrch karosérie prebrúsil, nastriekal a nalakoval.

SkryťVypnúť reklamu

Riadenie je zhotovené z bicyklových komponentov. Vďaka nízkej hmotnosti vozidla použili guľové čapy, ktoré umožňujú jednoduchú manipuláciu riadenia a jeho dolaďovanie.

Auto síce ešte nejazdí, ale vraj im chýba už len jedna súčiastka, aby ho mohli testovať naostro.

Jazdí sa v uliciach mesta

Európske kolo sa tento rok koná v Rotterdame od 15. do 19. mája. Na 29. ročníku sa zíde takmer 3 000 študentov z viac ako 20 krajín Európy.

Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy.

Študenti budú čeliť piatim 90-stupňovým zákrutám, a tomu prispôsobiť nastavenie vozidla a štýl jazdy.

Shell Eco-marathon v skratke:

  • Študenti vysokých a stredných škôl majú za úlohu naprojektovať, skonštruovať a následne súťažiť s maximálne úsporným vozidlom.
  • Víťazom sa stáva tím, ktorý na 1 liter paliva alebo 1kWh elektrickej energie prejde najdlhšiu vzdialenosť, čo má podporiť inovatívny prístup študentov k úsporných technológiám a ich využívaniu v praxi.
  • Shell Eco-marathon sa každoročne koná v troch regiónoch sveta: v Európe, Amerike a Ázii.
  • Súťaž má dve hlavné kategórie
    • Prototypy – futuristicky koncipované vozidlá, ktorých dizajnéri a konštruktéri sa snažia o minimálne trenie a maximálnu efektívnosť.
    • UrbanConcept (mestské koncepty) – vozidlá, ktoré svojím dizajnom pripomínajú bežné automobily na štyroch kolesách
  • Súťažiaci môžu využiť niektorý z nasledujúcich typov paliva:
    • bežné palivá (pre spaľovanie v motore) – benzín, naftu, etanol, bionaftu, GTL,
    • alternatívne palivá – vodík, batériový článok s možným doplnením solárnym článkom.
  • V Európe sa súťaž koná po 29. krát a doterajším rekordom sú výsledky z roku 2011, kedy francúzsky tím La Joliverie Projet Microjoule prešiel so spaľovacím motorom na jeden liter paliva 3 688 km, čo je vzdialenosť z Rotterdamu do Moskvy. V rovnakom roku zaznamenal Shell Eco-marathon Europe aj rekord v kategórii elektropohonov. Tím z univerzity v Grázi dosiahol s jednou kWh celkovo 842 km.
  • Súťažné tímy jazdia na okruhu, ktorý tvoria ulice holandského Rotterdamu. Trať je rovná. Vozidlá musia na nej prekonať 5 pravouhlých zákrut. Schopnosť úsporne ovládať vozidlo sa na celkovom výsledku podpisuje až 50 %.
  • V tomto roku sa v súťaži premiérovo predstaví aj tím študentov Strojníckej fakulty STU v Bratislave. V rámci kategórie Prototypov musia odjazdiť 10 kôl. v maximálnom čase 39 minút a priemernou rýchlosťou okolo 25 km/h. Tím má 4 merané pokusy. Najlepší výsledok sa započítava do celkového poradia.
  • Víťazný tím v kategórii získa odmenu 1 500 €, druhý v poradí 800 €.
  • Okrem okruhových ocenení môžu študenti uspieť aj v sérii ďalších hodnotení, ako cena za dizajn, technickú inováciu, riešenia zvyšujúce bezpečnosť vodičov a cestnej premávky, najlepší tímový duch a pod.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 156
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 097
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 346
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 006
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 814
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 520
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 439
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 968
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Damon Albarn & Africa Express - Budapešť / Müpa
  2. Martin Fronk: Z kaštieľa sklad zemiakov. Renesančný skvost v (ne)službách času
  3. Timotej Opálek: Morrissey - Viedeň / Gasometer
  4. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  5. Irena Šimuneková: Chytila jsem na pasece motýlka...
  6. Jozef Ďanovský: mini-poviedka: Leo a Duša
  7. Timotej Opálek: Dropkick Murphys - For The People
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 430
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 398
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 14 380
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 363
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 9 151
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 863
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 941
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 042
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu