Slováci budú súťažiť o najúspornejšie vozidlo Európy

Študenti strojníckej fakulty STU vytvorili futuristické vozidlo, ktoré bude súťažiť na medzinárodných pretekoch. Vyhrajú, ak minú najmenej paliva.

Najúspornejšie slovenské vozidlo so spotrebou pol litra benzínu na 100 km.(Zdroj: Tomáš Novotný)

BRATISLAVA. Študenti Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave sa zúčastnia medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon. Ich úlohou bolo postaviť úsporné vozidlo šetriace životné prostredie.

Súťaž sa po prvý raz konala v roku 1939 v USA. V Európe nás čaká 29. ročník.

Najdôležitejšia je spotreba

V súťaži nie je podstatná rýchlosť, ale počet najazdených kilometrov na jeden liter paliva. Pravidlá súťaže umožňujú postaviť vozidlá využívajúce na svoj pohon benzín, naftu, etanol, vodík, slnečnú či elektrickú energiu.

Preteky sa každoročne konajú v dvoch kategóriách: „Urban concept“ a „Futuristic Prototype“.

V prvej spomenutej si technickú dokonalosť medzi sebou porovnajú vozidlá blízke súčasným osobným automobilom. Súťaže v druhej kategórie sa zúčastňujú autá budúcnosti, ktoré sú špecifické výškou do jedného metra. Vodič v ňom nesedí, ale takmer leží.

Slovenský FME RACING TEAM je zložený z 13 študentov Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a vznikol 29. októbra 2012.

Najúspornejšie slovenské motorové vozidlo

Kapitán, dvaja vicekapitáni, vodič, PR manažér a ostatní členovia, ktorých oborom je motor či vozidlo, pracovali na stavbe automobilu, ktorý bude vyhovovať kritériám európskej súťaže. V Holandskom Rotterdame budú pretekať v kategórii „Futuristic Prototype“ s vozidlom vážiacim 50 kg.

Prototyp bude poháňať vzduchom chladený štvortaktný benzínový motor Honda GX35. Má výkon približne 1 kW pri 7 000 otáčkach za minútu.

Predpokladaný dojazd slovenského vozidla je 200 km na jeden liter benzínu, čo predstavuje spotrebu pol litra na 100 kilometrov.

Návrhy, výber materiálov a technológií výroby trval približne 4 mesiace, samotná výroba 1 mesiac.

Dural, karbón a bicyklové komponenty

Rám vozidla pozvárali študenti z duralových trubiek. Na rám uchytili karosériu, ktorá je 735 mm vysoká, 2974 mm dlhá a 740 mm široká.

Pre karosériu vytvoril tím najprv formu (kopyto) zo styroduru. Frézovaním a brúsením upravili formu do finálnej podoby. Forma slúžila ako podklad na laminovanie zo sklených a karbónových vlákien. Po vytvrdnutí laminátu sa povrch karosérie prebrúsil, nastriekal a nalakoval.

Riadenie je zhotovené z bicyklových komponentov. Vďaka nízkej hmotnosti vozidla použili guľové čapy, ktoré umožňujú jednoduchú manipuláciu riadenia a jeho dolaďovanie.

Auto síce ešte nejazdí, ale vraj im chýba už len jedna súčiastka, aby ho mohli testovať naostro.

Jazdí sa v uliciach mesta

Európske kolo sa tento rok koná v Rotterdame od 15. do 19. mája. Na 29. ročníku sa zíde takmer 3 000 študentov z viac ako 20 krajín Európy.

Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy.

Študenti budú čeliť piatim 90-stupňovým zákrutám, a tomu prispôsobiť nastavenie vozidla a štýl jazdy.

Shell Eco-marathon v skratke:

  • Študenti vysokých a stredných škôl majú za úlohu naprojektovať, skonštruovať a následne súťažiť s maximálne úsporným vozidlom.
  • Víťazom sa stáva tím, ktorý na 1 liter paliva alebo 1kWh elektrickej energie prejde najdlhšiu vzdialenosť, čo má podporiť inovatívny prístup študentov k úsporných technológiám a ich využívaniu v praxi.
  • Shell Eco-marathon sa každoročne koná v troch regiónoch sveta: v Európe, Amerike a Ázii.
  • Súťaž má dve hlavné kategórie
    • Prototypy – futuristicky koncipované vozidlá, ktorých dizajnéri a konštruktéri sa snažia o minimálne trenie a maximálnu efektívnosť.
    • UrbanConcept (mestské koncepty) – vozidlá, ktoré svojím dizajnom pripomínajú bežné automobily na štyroch kolesách
  • Súťažiaci môžu využiť niektorý z nasledujúcich typov paliva:
    • bežné palivá (pre spaľovanie v motore) – benzín, naftu, etanol, bionaftu, GTL,
    • alternatívne palivá – vodík, batériový článok s možným doplnením solárnym článkom.
  • V Európe sa súťaž koná po 29. krát a doterajším rekordom sú výsledky z roku 2011, kedy francúzsky tím La Joliverie Projet Microjoule prešiel so spaľovacím motorom na jeden liter paliva 3 688 km, čo je vzdialenosť z Rotterdamu do Moskvy. V rovnakom roku zaznamenal Shell Eco-marathon Europe aj rekord v kategórii elektropohonov. Tím z univerzity v Grázi dosiahol s jednou kWh celkovo 842 km.
  • Súťažné tímy jazdia na okruhu, ktorý tvoria ulice holandského Rotterdamu. Trať je rovná. Vozidlá musia na nej prekonať 5 pravouhlých zákrut. Schopnosť úsporne ovládať vozidlo sa na celkovom výsledku podpisuje až 50 %.
  • V tomto roku sa v súťaži premiérovo predstaví aj tím študentov Strojníckej fakulty STU v Bratislave. V rámci kategórie Prototypov musia odjazdiť 10 kôl. v maximálnom čase 39 minút a priemernou rýchlosťou okolo 25 km/h. Tím má 4 merané pokusy. Najlepší výsledok sa započítava do celkového poradia.
  • Víťazný tím v kategórii získa odmenu 1 500 €, druhý v poradí 800 €.
  • Okrem okruhových ocenení môžu študenti uspieť aj v sérii ďalších hodnotení, ako cena za dizajn, technickú inováciu, riešenia zvyšujúce bezpečnosť vodičov a cestnej premávky, najlepší tímový duch a pod.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 488
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 223
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 332
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 833
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 795
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 583
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 623
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 548
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 334
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 138

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop