BREZNO. Ak by sa niekomu zdal nástup jari alebo skôr leta prudký, máme na schladenie ešte jeden test plný snehu. K jazdeniu s Volvom V40 T5 AWD z novej série Cross Country ani nemohlo byť lepšie počasie ako veľa nového snehu.
Biela perina prikryla jamy na cestách a dovolila vyskúšať danosti pohonu všetkých kolies bez ničenia pneumatík a namáhania podvozku auta.
Tiež sme mohli v praxi skúšať, či Volvo ostalo aj po útoku na prémiové kompaktné autá seversky odolným vozidlom. Najmä v spojení s verziou Cross Country, ktorá má byť symbolom nastavenia pre ťažšie prevádzkové podmienky.
Volvo ponúka model V40 so štýlovým a čiastočne funkčným balíkom Cross Country už od základných verzií s prepĺňaným naftovým alebo benzínovým motorom s objemom 1,6 litra.
Na test sa nám však ušiel samotný vrchol modelového radu s pohonom všetkých kolies AWD, radovým päťvalcom T5 a najvyššou výbavou Summum.
Debata smerovala k cenePri pohľade na testovacie auto, prekypujúce výbavou a štýlovými doplnkami, sa nemožno čudovať, že sa okolostojaci ako na prvú vec opýtali na cenu. Automobilku Volvo teda môže potešiť fakt, že ich auto aj vyzerá draho, keď už drahé je.
Interiér má jednoduché línie a štýl vlastný severskej značke. Úroveň cestovania presahuje bežné kompaktné autá.
Áno, cenovka testovaného kusu (46.990 eur) vyráža dych, avšak bolo pri prízemné odpáliť Volvo V40 T5 AWD Cross Country Summum hneď na začiatku len preto, že má kompaktné rozmery a toľko stojí.
Pre istú skupinu motoristov nemusia priamo úmerne s cenou rásť aj rozmery auta a toto konkrétne Volvo zo všetkých detailov doslova vyžarovalo zmysel pre kvalitu materiálu a spracovanie.
Vo všeobecnosti možno považovať ceny všetkých áut, čo majú niečo viac než štyri kolesá a uzavretú karosériu, za márnosť. A Volvo V40 trochu márnivé je. Ale na tie peniaze po bližšom preskúmaní aj vyzerá. Diskusie o cene zastavme ešte pred hádkou a nechajme to na tú skupinu, čo si na novinku brúsi zuby.
Zasúvanie kľúča do pripraveného otvoru nám príde nepraktické, najmä ak ho pri vyberaní treba zatlačiť.
Aby z témy o cenách Volvo nevyviazlo beztrestne, predsa len poznámka k doplnkovej výbave: Chápeme snahu podobať sa na príplatkové skladanie áut BMW a Mercedes, ale nechať si v najvyššej výbave Summum (verzie T5 AWD od 38 680) platiť 60 eur za rezervné koleso, 320 eur za vyhrievané sedadlá, za parkovaciu kameru alebo bočné ochranné lišty prahov nám príde scestné.
Alebo to iba vystihuje náturu kupujúceho. Preto je obrovským šťastím takéto auto vyskúšať a slobodne zaostriť len na techniku a praktické jazdenie.
Mení vizáž a nie charakterVolvo V40 dostalo po vzore starších súrodencov nový kokpit s predurčenou fazónou a jediným výstrelkom v podobe farebného displeja na mieste klasických analógových budíkov.
Ploché riešenie prináša výhodu možnej zmeny celej grafiky a výber medzi zobrazovanými údajmi. Viac by nás nadchlo prepínanie medzi športovou a ekologickou charakteristikou auta než táto parádička.
Tiež nám príde zbytočná nutnosť strkať ovládač od auta do pripraveného otvoru ak má auto "keyless" systém.
Z testovacieho zápisníkaVozidlo
Volvo V40
Verzia
Cross Country T5 AWD
Stav tachometra (km)
5874
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1639
Počasie počas testu
sneženie
Teplota (°C)
+1
Stabilizačný systém
áno, čiastočne vypínateľný
Pneumatiky
Pirelli Soft Zero Winter 240
Rozmer pneumatík
225/45/R18
Spotreba - úsporne (l/100km)
8,7
Spotreba - záťaž (l/100km)
12,1
Spotreba - bežný priemer (l/100km)
10,8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
6,60
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
40,72
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) (s)
3,17
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) (s)
4,32
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3) ot./min.
2000
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4) ot./min.
1500
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5) ot./min.
2050
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6) ot./min.
1600
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6) ot./min.
2450
V40 tiež zdedilo esteticky veľmi efektnú tenkú stredovú konzolu s nevyužiteľným priestorom za ňou. Z kokpitu dýcha precíznosť, prehľad, úžasná atmosféra a nenájdete tu nič rozptyľujúce.
Preto nechápeme, prečo ostali na stredovej konzole drobné tlačidlá a komplikované ovládanie palubného systému cez otočný ovládač.
Tu treba urobiť zmenu, pretože inak je Volvo V40 úžasným nástrojom na dlhé aj krátke cesty.
Vodič aj spolujazdec nepotrebujú viac, pretože testovaný kúsok má zamatovo jemný automat, tichý motor, výborné sedadlá a vpredu pohodlie na úrovni áut strednej triedy.
Centrálny displej umožňuje prestavovať farby a grafický vzhľad prístrojového panelu. Nám sa najviac páčila verzia "elegance".
Volvo komunikuje s vodičom v slovenskom a českom jazyku, má príkladné správanie klimatizácie a nie na pohľad vábivý ale dobrý volant.
V pohodlí, prvkoch aktívnej bezpečnosti a eliminácii únavy z dlhej cesty je kombinácia Volva V40 a motora T5 hodná vysokej sumy peňazí.
Navyše s pohonom všetkých kolies bude asi pre väčšinu konzumných motoristov šoférovanie po zasnežených cestách relaxom.
Istý nadštandard razí aj zo zásahu systémov aktívnej bezpečnosti, pretože upozornenia a výstrahy nevystrašia posádku.
Dávame si však otázku, či takáto starostlivosť o mŕtvy uhol, priestor pred autom a únavu nerobí z vodiča menej pozornú bytosť.
Totiž po 500 kilometroch s Volvom V40 musíte vycítiť, ako auto dáva na dianie vôkol pozor a spozornie už pri menšom náznaku neštandardnej situácie. Je to v poriadku, len to nesmie vodič zneužiť a spoliehať sa iba na techniku.
Ovládač palubného systému je komplikovaný a nie tak užívateľsky priateľský ako ostatok auta.
Päťvalec ignoruje trendyNa dnešné pomery netradičný 2,5 litrový radový päťvalec urobil dobrý dojem už v prvej generácii Volva XC70 a svoj zamatový charakter a silný ťah si ponechal doteraz.
Motor dáva v praxi pocítiť papierový vrchol krútiaceho momentu 360 Nm od 1800 do 4200 otáčok za minútu. Doslova návykový päťvalec chce aspoň desať litrov benzínu na sto kilometrov.
Na ceste mimo obce samozrejme dosiahne výrobcom udávaný celkový priemer 8,3 l/100 km, na zasnežených cestách je niekedy aj 12 málo.
Keď budete rešpektovať rady k úspornej jazde zobrazené v palubnom systéme, dostanete s motorom T5 spotrebu pod 10 litrov na 100 km.
Charakter motora pasuje automatickej prevodovke, ktorá sa s rýchlosťou radenia a odozvy na pohyb páky nepretrhne.
O zladenosti celku svedčí aj výkon testovaného auta v meraní zrýchlenia, ktoré bolo iba o desatinu sekundy horšie ako udáva výrobca.
Po stránke dynamiky, komfortu a ťahu nebude majiteľ sklamaný. Skôr naopak, tento päťvalec vie človeka strhnúť na svoju stranu.
Oproti konkurenčným motorom obdobného výkonu a objemu má Volvo výhodu strhujúceho zvuku a nábehu krútiaceho momentu. Spotrebou je na tom horšie.
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm)
740
nakladacia hrana dnu (mm)
120
šírka kufra min./maximálna (mm)
980/980
výška kufra po roletu (mm)
390
nakladací otvor výška šikmo/výška kol./šírka(mm)
890/690/650
dĺžka kufra min./max (mm)
780/1580
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm)
1410
šírka lakte vpredu (mm)
1515
výška na hlavu šofér max. (mm)
980
dĺžka sedáku šofér (mm)
520
šírka v ramenách vzadu (mm)
1345
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1465
výška krajné sedadlá (mm)
915
výška stredné sedadlo (mm)
920
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
465/420
Elektronika robí ostnatý obojokVolvo V40 aj pod tvrdým dohľadom dynamického režimu stabilizačného systému ukázalo nadanie na hravú jazdu po snehu.
Medzinápravová spojka Haldex funguje v pohone všetkých kolies nad očakávanie dobre a čo je podstatné, zadnú nápravu nepoužíva len ako pomôcku v rozjazde na šmykľavom povrchu.
Pri nájazde do zasneženej zákruty a hlavne pri pridávaní plynu dáva na zadnú nápravu výkon tak, aby auto ľahšie zatočilo.
Elektronika predsa dovolí aspoň malý náznak zábavy na snehu. Pohon všetkých kolies funguje výborne a potrebuje už len trochu povoliť uzdu.
S rezervou výkonu neprekážala zábavnej jazde na snehu ani automatická prevodovka a je veľká škoda, že elektronika nechce povoliť uzdu ani v športovom režime.
Na druhej strane predsa len niečo dovolí a vychová vodiča k jazde nenápadným šmykom. Medzi obrovskými mantinelmi snehu a na úzkej ceste prišlo vhod presné ovládanie auta plynom.
Nie je veľa áut s týmto výkonom a hmotnosťou, ktoré sa dajú tak presne ovládať, a pohonu všetkých kolies patrí naša poklona.
Verziu Cross Country skrášľujú plastové doplnky na nárazníkoch a kozmetické obrnenie do ťažších podmienok. Na vlastnej koži, konkrétne na veľkej snehovej bariére, sme si overili, že švédsky plast je veľmi odolný. Takto pedantne urobený a v zime pružný nárazník dnes nemá každé auto.
Po sklopení zadných operadiel dostanete priestor objemu cez 1000 litrov a dĺžku skoro 160 centimetrov.
V meraniach príjemne prekvapila krátka brzdná dráha na zimných plášťoch a svižné zrýchlenie na štvrtom prevodovom stupni.
Šírkou vzadu patrí volvo medzi užšie kompaktné autá a tiež neoplýva rekordnou výškou nad hlavou. Aj pri nastupovaní dozadu treba zdvihnúť nohu vyššie a prepliesť cez užší vstupný otvor.
Batožinový priestor mal príplatkové dvojité dno a objem na spodnej hranici kompaktných áut. Na vozenie vzduchu alebo nákladu sú však na trhu iné autá.
Volvo V40 T5 AWD je ideálne auto na urobenie si radosti v redakčnom teste. Na jeho každodennú službu treba jednoducho mať príjem a potom je to radosť. Hoci výkon 254 koní má, ani omylom ho nezaraďujte medzi hot hatch.
KUPUJEM - NEKUPUJEMTakto, za istých okolností si dokážem predstaviť každodenné fungovanie s týmto príjemným a rýchlym autom. Na snehu bolo podstatne lepšie ako všetky moje očakávania. Naozaj klobúk dole. Autá tohto kalibru však musia byť tiež pre radosť, aj pre vyžitie na zasneženom alebo asfaltovom okruhu. A tu je konkurencia silná, preto by som si osobne Volvo V40 nekúpil. Pre Audi RS3, BMW 135i alebo Renault Megane R.S..
Rasťo ChválaTechnické parametre
Značka
Volvo
Model
V40 Cross Country
Motor
T5, benzín, turbo
Počet valcov/ventilov
5/20
Zdvihový objem (cm3)
2497
Výkon (kw(k)
187 (254)
Pri otáčkach (ot./min.)
5400
Krútiaci moment (Nm)
360
Pri otáčkach (ot./min)
1800-4200
Emisie CO2 (g/km)
194
Rozmery
Rázvor náprav (mm)
2650
Dĺžka (mm)
4370
Šírka (mm)
1800
Výška (mm)
1445
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1639
Objem palivovej nádrže (l)
57
Objem batož. priestoru (l)
335-1032
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
6,5
Maximálna rýchlosť (km/h)
235
Kombinovaná spotreba (l/100km)
8,3
Cena modelu od (eur)
25.900
Cena verzie T5 od (eur)
34.800
Cena testovaného modelu (eur)
46.990